Minas de Riotinto

conceyu de la provincia d'Huelva (España)

Minas de Riotinto ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. Nel añu 2012 cuntaba con 4.112 habitantes. La so estensión superficial ye de 23,31 km² y tien una densidá de 176,4 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 41' N, 6º 35' O. Asítiase a una altitú de 416 metros y a 74 quilómetros per carretera de la capital de provincia, Huelva.[2][3]

Minas de Riotinto
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Minas de Riotinto (es)[1]
Códigu postal 21660
Xeografía
Coordenaes 37°41′41″N 6°35′38″W / 37.6947°N 6.594°O / 37.6947; -6.594
Minas de Riotinto alcuéntrase n'España
Minas de Riotinto
Minas de Riotinto
Minas de Riotinto (España)
Superficie 24 km²
Altitú 426 m
Llenda con El Campillo, Nerva y El Madroño
Demografía
Población 3703 hab. (2023)
- 1866 homes (2019)

- 1982 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 154,29 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytoriotinto.es
Cambiar los datos en Wikidata

Inclúi los barrios del Altu de la Mesa[4] y La Devesa

Demografía editar

Númberu d'habitantes nos últimos diez años.[5]


Evolución demográfica de Minas de Riotinto
199619981999200020012002200320042005200620132016
5,2125,0565,0274,8884,8254,7244,5674,5094,4784,2094,0903,974
(Fonte: INE [Consultar])

Heráldica editar

  • Escudu: En campu d'azur un picu y una maza de mineru n'aspa de mariellu brilloso, y en punta ondes de plata y gules. Al timbre, corona real zarrada.[6]
  • Bandera: Cuatro franxes paraleles ente sigo y perpendiculares al estil, la primera, azul, de 7/10 del anchor, y les restantes, blanca, colorada y blanca de 1/10 caúna de la mesma proporción. Centráu y sobrepuestu escudu d'armes local.[6]

Historia editar

 
Ríu Tinto.
 
Un paisaxe Llunar.
 
Vista xeneral del pueblu.

Entamos editar

La hestoria de les Minas de Riotinto remontar a les primeres civilizaciones entamaes. Yá na Edá del Cobre el desenvolvimientu de la mina, taba xuníu al de les mesmes civilizaciones: tartessos, fenicios... Pero'l desenvolvimientu mineru nesta dómina llegó colos romanos. La introducción per parte d'éstos de nueves téuniques dexó la continuación de los trabayos mineros. Los restos d'escories atopaos dannos a conocer un gran desenvolvimientu de la minería naquella dómina, na que yá s'asientan civilizaciones almohades que llogren de minar tintes melecinales, tando pocu desenvuelta la minería extractiva.[7]

Esplotación empresarial de la Mina editar

Hasta'l sieglu XVIII nun se produz esti fechu, tres la compra d'un suecu, L. Wolters, que empieza a desenvolver los principios del desarrollismo científicu. L'Estáu tien la so propiedá hasta'l XIX, sieglu nel que la minería de Riotinto va sufrir el momentu del so apoxéu, industrial, demográficu y económicu. En 1873, un consorciu británicu merca les mines al Estáu por 92 millones de pesetes y funda la Rio Tinto Company Limited. La compañía brindó'l resurdir de Riotinto, abriéronse curties d'esplotación y desenvolvióse la minería interior.

Por cuenta de les calcinaciones de minerales al campu, denominaes "teleras", colos sos emanaciones sulfuroses, tuvo llugar la primer manifestación con calter medioambiental de les que se tien noticia. La mesma realizó'l 4 de febreru de 1888 y asistieron a ella miles de persones veníes de tola contorna. Siguiendo órdenes del gobernador civil d'Huelva, fuercies del Reximientu de Pavía, movíes dende Málaga, abrieron fueu sobre los manifestantes concentraos na plaza de la Constitución produciéndose más de 100 muertos. El poder de la compañía influyó por que estos graves sucesos pasaren práuticamente desapercibíos nel restu d'España y, anque dellos medios republicanos pidieron responsabilidaes, tou quedó finalmente tapáu. La escritora Concha Espina vivió en Nerva, la mayor población minera de la cuenca, y en 1920 publicó "El metal de los muertos", reflexando les reivindicaciones obreres tres la masacre. Tamién l'escritor Juan Cobos Wilkins, natural de la llocalidá, basó'l so argumentu na novela "El corazón de la tierra", no asocedío en 1888. La so voz apaez nel radiodocumental de Juan Carlos Llión Brázquez, "Ríotinto, la memoria de les coraes de la tierra", ilustrando los acontecmientos del "añu de los tiros". Esti periodista publicó nel 125 aniversariu de los fechos (febreru, 2013) un estensu artículu n'Huelva Información, tituláu "La Masacre Medioambiental", nel qu'afayaba'l destín final de Maximiliano Tornet, principal agitador de la manifestación, revelando que fuxera a Arxentina, morriendo en 1904 en Paraná.

Unu de los fechos más importantes pal desenvolvimientu de la llocalidá foi la construcción de la llinia de ferrocarril ente Riotinto y Huelva, que punxo de manifiestu'l gran poder económicu de Riotinto, al ser construyíu nel tiempu récor de dos años, y que dexaría'l tresporte de minerales hasta'l Muelle de mineral de la compañía Riotinto, nel puertu d'Huelva. Pero estes meyores mineres, supunxeron tamién un tresformamientu social: La llegada al pueblu de mano d'obra d'otros puntos d'España y Portugal, absorbida pola fuerte demanda de la mina.

Otru de los fechos que contribuyó a destruyir esa imaxe de Riotinto como pueblo en sí, foi la baltadera y treslláu posterior del Riotinto antiguu o "La Mina". La compañía argumentó que'l desenvolvimientu de les sos esplotaciones víase frenáu pola llocalización del pueblu. El treslláu de la población facer a barrios de nueva planta (El Valle), siguiendo les directrices constructives ingleses pero, ensin dala dulda, el barriu de Bella Vista, envolubrar nun clima de exclusividad y luxu. Esti barriu típicamente victoriano ye construyíu p'allugar al personal d'orixe inglés.[8] Dirixentes de la empresa teníen la so residencia equí. La casa del conseyu yera'l llugar de xunta de los dirixentes británicos. Esta casa cuntaba con ama de llaves, camareru, cocineru... El moblame orixinariu yera d'estilu victoriano. Esti barriu caltiénse güei tal que nel so día foi.

Minas de Riotinto, trubiecu del fútbol n'España editar


Nel añu 1873 empieza a practicase en Minas de Riotinto esti xuegu per parte de los británicos que llegaron a esti llugar pa esplotar les mines mercaes pola Rio Tinto Company Limited (RTCL). Nesa dómina les mines atopar ensin comunicación: Nun había carreteres nin ferrocarril; namái caminos vecinales a Zalamea la Real y Aracena. Huelva taba a 76 km y Sevilla a unos 90 km de distancia. Esta situación camudaría a partir del 28 de xunetu de 1875 en que s'inauguró'l ferrocarril que diba de Riotinto a Huelva, bordiando'l ríu Tinto, pa poder tresportar los minerales de la compañía hasta'l Puertu.

Nel pueblu de Riotinto nun había mayores distracciones polo que los ingleses, dempués de les sos xeres, practicaben los sos xuegos favoritos. Estos xuegos yeren desconocíos pola población autóctona que nesa dómina empezó a crecer movida pola esistencia de trabayu na RTCL.

En 1878 la RTCL creó'l Club Inglés” na población de Minas de Riotinto pal deporte, la cultura y el recréu del so personal; d'equí nació'l Ríu Tinto Foot-Ball Club. Once años dempués, n'Huelva creóse otru club, el “Huelva Recreation Club” pol so fundador el doctor británicu W. Alexander Mackay, pal deporte y el recréu. Esti club ye l'actual Recreativo de Huelva fundáu en 1889.

El Ríu Tinto F.C. permaneció con esi nome hasta 1932, fecha na que se refunda col Balompié Rio Tinto federáu dende 1914. Vistía con equipu de color blancu y, a partir d'esta fusión, conocer como Riotinto Balompié. Yá taba integráu namái por naturales de la rexón. Los ingleses nunca lu federaron como Rio Tinto F.C. porque nunca entraron en competiciones oficiales, y por esta circunstancia nun pudo consiguise equí nes mines, onde nació'l fútbol, el Decanatu” del mesmu n'España.

Col correr d'estos primeros años apaeceríen delles figures d'esti xuegu como Carse, Cunningham, Waterston, Swaby y Geoghegham emplegaos de la RTCL. Destácase que Charles Robert Julián xugador del Río Tintu F.C. tuvo na Olimpiada d'Amberes de 1920.

A too esto en 1914 formárase un equipu netamente del llugar llamándose Balompié Ríu Tinto, nome castellanu, construyendo la RTCL un campu de fútbol con midíes reglamentaries al este de la Barriada Alto de la Mesa. El so mentor y organizador foi'l riotinteño José María Fontela Granado, la presidencia asumir l'inglés Robert Wilson. L'equipu vistía con camiseta blanca y colorada y pantalones negros, pero otres vegaes vistía como la seleición inglesa, con un equipu totalmente de blancu.

Para 1920 había más de 20 equipos lo que fala de la enorme afición que se desamarrara yá que por esi entós la población yera de 12000 habitantes. Los equipos distribuyir por barrios, places, cais y taben formaos tantu por adultos como escolares. Col tiempu surdieron dellos equipos dientro de la Cuenca Minera como en Nerva y en Zalamea la Real. Nesa dómina destacáronse los riotinteños Chaparro, Luis Reyes, Conrado y Fuexu.

L'equipu Riotinto Balompié xugó ente 1933 y 1935 nos campeonatos de la Federación Oeste de Fútbol, llogrando'l títulu de Subcampeón na temporada 1933-34. Nesi tiempu destácase'l so portero Manuel Valdés, que xugaría dempués nos equipos d'Atléticu de Tetuán, San Fernando y Xerez, que militaben n'otres divisiones cimeres. Tamién d'esta dómina mentar a xugadores como Galupo, Floro, Caballero, Apareyu, Cruz y el delanteru centru Rafael Tenllado Yáñez. La guerra civil española significó un impase na evolución que tuvieren estos clubes y terminada la mesma entamaron equipos pero cola denominación de Frente de Mocedaes y caltuviéronse asina mientres la década del 40 hasta que n'ochobre de 1947 reorganizóse'l Club del Riotinto Balompié, nutriéndose de xugadores procedentes del Frente de Mocedaes y preparar Ricardo Wert Cera, conocíu popularmente como “El Inglesito”, recayendo la presidencia nel alcalde Manuel Lozano Bergillos, darréu fadríase cargu'l ex-xugador José Macías Sotu que fomentó esti deporte ente la mocedá.

Esti equipu, y tando yá de Presidente José Pérez Real, consiguió ser campeón absolutu d'Huelva y la so provincia na temporada 1953-54.

Con Bibiano Fernández García na presidencia y Mariano Barrera Rodríguez de Preparador, per primer vegada na so hestoria'l Club consiguió tar na categoría de la III División anque solo pudo esfrutar mientres la temporada 1956-57. El Campu de Fútbol construyío n'El Valle pola RTCL en 1931, foi remocicáu nestes feches cola construcción de graes, nuevos vestuarios, marcador, Secretaría y un Chigre.

Nacencia del escultismu nel Riotinto d'Ayeri editar

Por iniciativa de Frank Timmis créase alredor de 1924 l'Altu Patronatu d'Esploradores en Minas de Riotinto, dependiente del Departamentu d'Escueles de la RTCL, qu'arriendes de entamalo quedó al cargu de la presidencia.

En poco tiempu cuntaron con alredor de 300 integrantes ente los alumnos de les escueles de la RTCL onde aprendíen a colar, practicaben dellos deportes, instruyir en ximnasia olímpica, primeros auxilios y se -yos inculcaban los principios del Escultismu (esploradores-scouts). Taben entamaos en patrulles representatives de distintos llugares, como patrulles d'El Valle, Alto de la Mesa, La Talaya, La Devesa de mines de riotinto, Ríu-Tintu Estación y La Naya y en Nerva.

La direición de la tropa taba a cargu del profesor Enrique Ramírez Martínez, como xefes de tropa exercíen los profesores Juan Bonaño Portones y Orencio Rivas Trabayu y fueron Xefes de Patrulla los profesores Manuel Sobrino Santamaría, José Calderón, José Gallardo Díaz, José Carrasco Gallego, Manuel Carmona, y los Srs. José Márquez Miyares, Manuel Tejero Antúnez, Moisés Martín Martínez y José María Guijarro, emplegaos de la RTCL.

De xuru que pa los conceutos de la dómina la enseñanza de les virtúes del esplorador yeren bien importantes y deseyaes por estos neños y adolescentes. Múltiples y útiles conocencies yeren asina adquiríos polos mozos, como faer nuedos, reconocer y siguir buelgues d'animales, comunicación per morse, señales, espeyos, banderes, xiblatos y práutiques de boxéu y llucha.

Los esploradores recibíen diverses medayes polos sos fechos y cursos alcanzaos. Usaben sombreros de fieltru duru con 3 fondalaes na copa, camisa y pantalón de color caqui y pañuelos de color mariellu, colloráu o azul, según a la Tropa a que pertenecíen, significando'l mariellu los Hipopótamos, el colloráu'l Lleones y l'azul los Toros.

Los primerizos avanzaos denominábense “Lobatos”, usaben boina, xerséi y pantalón azul, con un pañuelu que podía ser de trés colores distintos: l'azul llevábenlo los de los Palombos, el colloráu los de los Saltapraos y el mariellu los de les Caparines.

Los esploradores teníen el so “nome de guerra particular”, por casu en Patrullar del Hipopótamu”: Lleón de la Selva (Esplorador MSM), Manuel Sousa Águila Blanca (Esplorador PTI), Pedro Tenllado Yáñez Flecha Certera (Esplorador ERG), Ernesto Carbayeda Garcia y Brazu de Fierro (Esplorador RTI), Rafael Tenllado Yáñez. Arcón Doráu (Guía RBR), Ricardo Bonaño de los Reis Chacal Invencible (Esplorador MBC), Manuel Bonaño Cristianos Bisonte de la Pradería (Esplorador FPE), Francisco Páez Estevez Güeyu de Búfalu (Esplorador FVG), …. Lleopardu Gris (Esplorador MPR),…..

El 22 d'abril de 1929 les Tropes d'Esploradores rindieron honores y desfilaron ante'l Presidente del Gobiernu y Vocal del Conseyu Nacional d'Esploradores, xeneral Primo de Rivera, na so visita a Minas de Riotinto, y darréu tanto'l Presidente como'l Ministru de Marina ellí presente roblaron nel llibru d'honor de los esploradores.

El 23 de xunetu de 1929 partió una Patrulla de 12 mozos vecinos de Minas de Riotinto y Nerva mandada pol Xefe de Tropa Orencio Rivas Trabayu, a la concentración “The World Jamboree of Boy Scouts” n'Inglaterra. Viaxaron hasta la frontera con Francia. En Hendaya tomaron otru tren que los llevó hasta París, d'ellí fueron a Calais onde fixeron la travesía de la canal de la Mancha nel buque “Duquesa de Richmond” hasta Dover, y dende ellí en tren a Londres, onde pudieron percorrer la ciudá y dellí treslladáronse escontra la mariña occidental d'Inglaterra hasta Arrowe Park de Birkenhead, Cheshire, llugar de la concentración mundial onde finalmente aportaron tarde del 30 de xunetu de 1929. Esta Delegación tuvo integrada polos mozos Manuel Martín, Juan Manuel Camino Gómez, José Serrano , Vicente Reyes , Leandro Romero (Ponti), Manuel Tejero Antunez , Rafael Tenllado Yáñez, Ernesto Carbayeda, Ricardo Bonaño de los Reis , Manuel Lozano Berguillos , Moisés Martín y Orencio Rivas Trabayu (Xefe de Tropa).

Falaron mientres dos selmanes con mozos esploradores d'otros llugares del mundu una y bones esta concentración incluyó a alredor 50.000 moces y na mesma mientres los distintos díes fixéronse presentes el Duque de Connaught qu'inauguró les actividaes, el Príncipe de Gales, Xefe Principal de los Scouts en Gales, Sir Robert Baden-Powell fundador del movimientu scout, los arzobispos de Canterbury y Westminster, el Presidente del APE en Minas de Riotinto, Frank Timmis y otres personalidaes de la dómina de diversos países.

El 13 d'agostu clausuróse la concentración del Jamboree, empecipiando'l regresu esi día patrullar de la cuenca minera, llegando ensin contratiempos a Minas de Riotinto el 17 d'agostu de 1929. La so presencia nesta xunta mundial de scouts de xuru significó pa estos rapazos un impautu emocional que los acompañó mientres el restu de les sos vides.

Mientres los años siguientes los esploradores tuvieron destacaes participaciones en fiestes y concentraciones populares y brindaron una importante formación moral y deportiva a delles xeneraciones de moces. Nel añu 1935, pola mor seique de cuestiones económiques pero de xuru tamién debíu al clima políticu nacional ya internacional y como abarruntando los difíciles momentos que sobrevendríen n'España y el mundu tou, eslleir l'Altu Patronatu d'Esploradores de Minas de Riotinto.

Aproximao ente los años 1962 a 1972 esistió de nuevu esti movimientu xuvenil procedente de los Escolares y Profesores del Colexu Profesional de la Sagrada Familia en Minas de Riotinto, costeado pola entós empresa Compañía Española de Mines de Ríu Tinto S.A.. El so lema yera “Siempres Llistos”, taben uniformados, faíen les sos marches, escursiones, acampaes, desfiles, etc., en distintos llugares d'Andalucía, esistiendo patrullar de Llobu cerval, Lleopardu, Puma, Llobu, Koska, etc.

Nacionalización de la mina editar

 
Vista aérea de la zona minera, con Minas de Riotinto y Nerva
 
Panorámica del Cuetu Coloriáu en 2008. Dende'l nuevu empiezu d'actividá de la mina per parte del Proyeutu Talaya, esti paisaxe camudó dafechu.

En 1954, les mines pasen nuevamente a manes estatales. Tres esto, delles fueron les empreses que la han esplotáu: Compañía Española de Minas de Riotinto, Unión d'Esplosivos Riotinto, Riotinto Patiño, Riotinto Minera y d'últimes Minas de Riotinto S.A.L. hasta'l so zarru en 2001, una y bones el baxu preciu de los metales nun rentabilizaben la esplotación. Dende entós travesó delles crisis que fixeron que la minería de Riotinto entrara nun túnel de difícil salida.

Situación actual editar

Dende 2007 el preciu de los metales xubieron por cuenta de la demanda creciente de los países emerxentes como China ya India. Anguaño'l xacimientu de Cuetu Coloráu esta activu xestionáu pola empresa minería xipriota Talaya Mining, nel denomináu Proyeutu Riotinto.

El proyeutu tien una vida de 16,5 años con mires a aumentar dicha vida a 25 años. Dende 2017, la mina atopar n'esplotación con un tratamientu de 9.5 millones de tonelaes de mena al añu. Na primer voladura, tres 14 años d'inactividá, emplegaron 6.500 quilos d'esplosivos pa volar 28.000 tonelaes de mineral maneru.

L'equipu mineru entiende una flota compuesta por 22 volquetes, 10 Komatsu HD465 o HD605 y 12 Komatsu HD785, 2 retroexcavadores Komatsu PC1250 y 2 escavadores komatsu PC2000, y otros dos retroexcavadoras Hitachi EX1200 y Hitachi ZX870.[9]

El depósitu mineru de riotinto allugó una de les mayores reserves de metales non férricos del mundu. Contuvo unos 600 millones de tonelaes de sulfuros masivos y 2000 millones de tonelaes de stockwork, en total, 42 millones de tonelaes de metales: 9 millones de tonelaes de cobre, 15 millones de tonelaes de cinc y 18 millones de tonelaes de plomu, amás de 1037 millones de tomes de plata y 11 millones de tomes d'oru.[10]

Anguaño alluga más de 2,4 millones de tonelaes de cobre, 1,18 millones de tonelaes de cinc, 97.000 tonelaes de plomu, 61,9 millones de tomes de plata y 0,83 millones de tomes d'oru entá por esplotar.[11][12]

Filmografía editar

En 2006 rodóse parte del documental "La nacencia d'una pasión", dirixida por Jesús Sánchez Romeva, nel que narra la hestoria del mundu del balompié a lo llargo de la película, y de les distintes cultures del mundu, dende l'azteca, china, etc, hasta los orixe como lu conocemos anguaño. Minas de Riotinto apaez a la fin del documental como trubiecu del fútbol español cola llegada de los ingleses. Los extras d'esi fragmentu de documental son na so mayoría habitantes del pueblu, nel qu'apaez xugando l'actual xugador de fútbol José Carlos Fernández que militó nes files del Sevilla F.C., campeón d'una copa del rei.

En 2006 rodóse'l documental "Los ingleses en Ríu Tinto", de la productora Nonio Parejo & Asociaos, cola direición d'Óscar Clemente, dientro de la serie documental "Documentales Históricos Andaluces", pa Canal Sur Televisión. En 2006 rodóse la película El corazón de la tierra (película), dirixida por Antonio Cuadri, que fai referencia a la revuelta popular. Los extras son del pueblu y de diverses poblaciones de la provincia.

En 2006 el periodista Juan Carlos Llión Brázquez ellaboró'l radiodocumental Ríotinto, la memoria de les coraes de la tierra, emitíu en Radio 1 y Radio Esterior d'España pa tol mundu. El documental narra la hestoria de les mines y recupera el testimoniu oral de 1932 de la escritora Concha Espina, autora de la novela El metal de los muertos. La Xunta d'Andalucía otorgaría-y en 2007, siendo direutor de Documentos RNE, el Premiu Andalucía de Periodismu y el Conceyu de Nerva daría-y esi mesmu añu'l Premiu de Periodismu y Comunicación Torre de Nerva. En 2011, con motivu del 75 aniversariu de la guerra civil española, escribió un llibru sobre la ocupación militar de la cuenca minera, que foi editáu pol Conceyu de Nerva.

En 2007 rodáronse películes como "La posibilidá d'una Isla" superproducción francesa y "El Branu de la roca" filme nacional. Los paisaxes de Minas de Riotinto fueron y son tamién escenarios naturales de numberosos spots publicitarios y documentales.

Monumentos editar

Vease: Patrimoniu Históricu Andaluz na Cuenca Minera d'Huelva

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Alloña de Minas de Riotinto a Huelva» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2017.
  3. «MINES DE RIOTINTO - Huelva» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2017.
  4. «mesa-mesapinos Barriu Altu de la Mesa (Mesapinos) | Conceyu de Minas de Riotinto» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2017.
  5. http://www.ine.es/consul/serie.do?s=6-9862&L=0
  6. 6,0 6,1 (2007) Consejería de Gobernación: Símbolo de les entidaes llocales d'Andalucía (en castellanu). Sevilla: Xunta d'Andalucía, páx. 47. Consultáu'l 3 nov 2017.
  7. «Los conceyos integrantes de la Faxa Pirítica. Minas de Riotinto». Consultáu'l 9 d'ochobre de 2016.
  8. Cultura, Ministeriu de. «Arquiteutura Biblioteques» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2017.
  9. «Equipu mineru».
  10. http://www.um.es/hisminas/wp-content/uploads/2012/06/Alejandro-Sanchez-Faxa-Piritica-1996.pdf
  11. http://atalayamining.com/wp-content/uploads/2016/07/ATYM-Updated-Resource-and-Reserve-Statement-14.07.16.pdf
  12. http://atalayamining.com/wp-content/uploads/2015/07/emed_mining_-_june_2015_roadshow.pdf

Enllaces esternos editar