Nacionalismu canariu

El nacionalismu canariu ye una corriente ideolóxica que pretende la considerancia del archipiélagu de Canaries como nación. Sicasí, a lo llargo de la so historia'l términu foi usáu por diversidá de movimientos políticos d'un ampliu espectru: dende movimientos abiertamente independentistes hasta otros movimientos más moderaos partidarios del federalismu dientro d'España, pasando por rexonalistes o a cencielles autonomistes.

Bandera tricolor canaria o "bandera nacional canaria", creada pol MPAIAC na década de 1960.
Mapa de Canaries, cola mariña d'África na esquina inferior derecha.

Inclúi, coles mesmes, a munchos enclinos políticu y social, siendo tradicionalmente les organizaciones d'esquierda les más reivindicatives.

Manifestación realizada en Les Palmes de Gran Canaria el 6 de marzu de 2010, pola independencia de Canaries.

Periodos d'autogobiernu en Canaries editar

Nos últimos años de la Conquista de Canaries, que remató'l 30 de mayu de 1481, Tenesor Semidán, líder grancanariu (darréu conversu al cristianismu y bautizáu como Fernando de Guanarteme) robló la Carta de Calatayud xunto a Fernandu II d'Aragón. Dicha carta establecía la creación d'un "Reinu de Canaries" que s'integraría nel conxuntu de reinos que depués van dar forma a l'actual España.

 
Graffiti nacionalista na ciudá de San Cristóbal de La Laguna, na islla de Tenerife.

La Carta establecía tamién los derechos y deberes de los canarios, dalgunos de los sos puntos destacables yeren:

  • El repartu de tierres y otros medios de producción ente los canarios.[1][2][3][4]
  • Caltenimientu de los "títulos nobiliarios" ente los canarios.[5][1]
  • Esistencia d'una fiscalidá estremada.[1]
  • Esistencia de milicies canaries.[6]
  • El derechu de placet con al respective de les lleis de la Corona.[6]
  • L'acuñamientu de moneda propia hasta 1776.[6][3]
  • La posibilidá de comerciar independientes del monopoliu comercial español.[3][7]
  • Caltenimientu de roles socialmente relevantes per parte de les muyeres canaries (como foi'l casu d'Inés Chemida) o en temes llegales (como foi'l casu de María de Güímar) o en temes de socesión.[1]
  • Caltenimientu de normes civiles mages como'l derechu de separación de les muyeres.[5][8]
  • Reclamación de los derechos per parte de los canarios ante los tribunales.[1]
  • Cobru de deldes de los canarios a los colonos como puede vese nel heriedu de Fernando Tacoronte.[1]

En principiu namái formaba parte del pactu la islla de Gran Canaria, pero les otres islles lo fueron aceptando según crecía'l descontentu col réxime señorial establecíu darréu tres la conquista castellana.

La Carta y los posteriores trataos d'integración creaben unos organismos, a distintos niveles, tales como los cabildros insulares, l'Audiencia de Canaries o l'Obispáu.

La Carta foi pasada por altu poles autoridaes centrales en non poques ocasiones[ensin referencies], lo que traxo dellos llevantamientos y actos de rebeldía:

  • Llevantamientu de Ichasagua en 1502.[1]
  • Caltenimientu de poblaos y asentamientos tradicionales canarios en contra de les pretensiones de los colonos.[1]
  • L'asaltu del Cabildru de Tenerife y la quema del censu fiscal de Fernández de Lugo.[1]
  • Llevantamientu de Agüimes pa evitar el robu de les tierres n'esplotación por y pa los canarios per parte de colonos españoles.[3]
  • El ajusticiamiento del Intendente Ceballos en 1720, en Santa Cruz de Tenerife.[6]
  • Llevantamientu na L'Aldea en 1770 polos derrompimientos de tierres.[6]
  • Llevantamientos en 1778 pola esplotación de les tierra en Arico, Chasna y La L'Aldea.[6]

El vacíu alministrativu dexó, sicasí, la esclavitú hasta bien entráu'l sieglu XVI (sicasí les prohibiciones que'l Papa expedió en 1434 y 1462 y les que publicaron los Reis Católicos en 1470, 1490 y 1499). Otru de los puntos negativos del pactu yera'l "impuestu de sangre", qu'obligaba a dellos canarios a repoblar les tierres conquistaes n'América, lo cual a la llarga crearía un venceyu con Suramérica y que llevaría a la participación de canarios y descendientes de canarios nes guerres d'independencia d'esos territorios, sobremanera en Cuba. Dichu impuestu de sangre esistió como contrapartida a la esceición canaria al monopoliu de la Casa de la Contratación. Nel marcu de la política mercantilista de la Corona castellana, tol comerciu d'Europa coles colonies americanes taba monopolizado pola Casa de la Contratación y suxetu a un estrictu control, sacante Canaries que podía comerciar llibremente con América; ello convirtió al archipiélagu nun enclave fundamental del comerciu internacional y supunxo amás que la vinculación económica de Canaries con Inglaterra fora más fuerte que col restu de los territorios de la Corona. La escepcionalidá canaria, obviamente, cuntó cola oposición de la Casa de la Contratación, pero la burguesía y los sectores económicamente acomodaos surdíos al calor del comerciu supieron xugar cola apetencia d'otres potencies por un territoriu con una posición geoestratégica como Canaries, y la medrana de la monarquía hispánica a perder l'archipiélagu a manes d'una potencia estranxera.

Les garantíes d'autogobiernu fuéronse difuminando a lo llargo del sieglu XVIII y yá nel sieglu XIX la burguesía de les islles de Gran Canaria y Tenerife decántense mayoritariamente por participar de la política española.

 
La llamada "Bandera del Atenéu", primer bandera nacionalista canaria, creada en 1907.

Entamos del nacionalismu canariu entamáu editar

Anque hubiera manifestaciones soberanistas tales como llevantamientos y motinos práuticamente dende la conquista castellana, difícilmente podríamos clasificar diches manifestaciones como nacionalista. Ye a finales del sieglu XIX cuando los nacionalistes canarios empiecen a arrexuntase n'organizaciones polítiques más o menos importantes. En parte, compartiendo escenariu políticu col movimientu obreru, y venceyáu cola diáspora canaria en países como Cuba o Venezuela. Nesi escenariu nacería en Tenerife, a principios del sieglu XX, el Partíu Popular Autonomista (PPA), venceyáu a l'Asociación Obrera Canaria.

Nicolás Estévanez, José Cabrera Díaz y, sobremanera, Secundino Delgado, sufren y denuncien la que consideren como "nueva realidá colonial", derivada del incumplimientu de los pactos y el fin de la coesistencia de canarios y naturales del restu de territorios d'España.

Secundino Delgado da voz al movimientu coles sos publicaciones (El Guanche o Vacaguaré, ente otres), en bona parte, ilegalizadas y/o publicaes n'otros países. Por ello dalgunos considéren-y el padre del nacionalismu canariu. Secundino Delgado tuvo nun primer momentu venceyáu al independentismu cubanu de corte anarquista, fundando darréu un periódicu independentista canariu en Caraques denomináu El Guanche. La escasa conciencia nacional esistente nesos momentos en Canaries, xunida al fechu de que'l movimientu obreru canariu topábase entá en periodu de formación (y con poca conciencia de clase), según la medrana a una invasión per parte del Reinu Xuníu o Estaos Xuníos llevó a que Secundino optara por opciones más pragmátiques, intentando apigurar a independentistes, autonomistes y federalistes.

En 1924 tien llugar en Cuba la fundación del Partíu Nacionalista Canariu (PNC). Unu de los sos fundadores foi José Cabrera Díaz, antiguu líder de l'Asociación Obrera Canaria. El primer PNC adoptó la bandera que se izó en 1907 nel Atenéu d'Aguere mientres les protestes contra los escesos estatales. Duró pocos años, anque en 1982 foi refundado y anguaño forma parte de Coalición Canaria, el partíu gobernante nel Gobiernu autonómicu canariu.

Mientres la Segunda República Española, el movimientu nacionalista pasó inalvertíu (anque se llegó a proponer un Estatutu d'Autonomía que nun cuayó por causa de la Guerra Civil Española). Sicasí, dende dellos sectores del Partíu Comunista d'España (PCE) llegó a defendese l'autodeterminación ya inclusive la independencia de Canaries, en parte pola asunción del principiu leninista del derechu a l'autodeterminación de los pueblos, anque ensin escluyir tampoco un analís de la realidá económica del archipiélagu que va llevar a autores como Guillermo Ascanio a calificar la situación de Canaries como "semicolonial". El Frente Únicu Revolucionariu (FUR), formáu en 1934 pol PCE y el PSOE, tamién incluyó nel so programa "la lliberación de Canaries de la opresión del imperialismu español y el derechu a l'autodeterminación hasta la so constitución n'Estáu independiente si tal fora la so voluntá".

 
Bandera adoptada pol Movimientu Canaries Llibre tres la so creación en 1959.

El nacionalismu canariu mientres el franquismu editar

Mientres la dictadura franquista toa oposición al réxime foi duramente reprimida, incluyendo al nacionalismu canariu.

Nesti marcu de represión, sicasí, llograron entamase grupos como Canaries Llibre en 1959, fundáu por conocíos activistes d'esquierda como Fernando Sagaseta, qu'años más tarde sería diputáu del Unión del Pueblu Canariu (UPC) nel Congresu de los Diputaos y unu de los fundadores del Partíu Comunista de los Pueblos d'España (PCPE). Munchos de los miembros de Canaries Llibre son deteníos y encarcelaos, y l'organización ye desarticulada. La mayoría de los militantes de Canaries Llibre acabaríen integrándose nel PCE.

En 1964 fundir n'Arxelia el Movimientu Pola Autodeterminación ya Independencia del Archipiélagu Canariu (MPAIAC). A esti grupu atribúyense-y responsabilidaes na llucha armada de los Destacamentos Armaos Canarios (DAC) y les Fuercies Armaes Guanches (FAG), como contrapartida pola muerte a manes de la Policía española de dos terroristes del movimientu.

Unu de los líderes históricos del MPAIAC, l'abogáu Antonio Cubillo, que llegó a formar parte de Canaries Llibre, convertir nuna de les principales figures del nacionalismu canariu, anque sería espulsáu finalmente del MPAIAC pa fundar el Congresu Nacional de Canaries (CNC). Supónse-y creador de la bandera tricolor canaria con siete estrelles verdes que, lo que ye güei, ye usada por militantes de tol espectru nacionalista canariu, ya inclusive non nacionalistes, como la seición canaria del PCE y d'Izquierda Xunida.

En 1968, los países miembros de la Organización pa la Unidá Africana (OUA) votaron a favor del derechu d'autodeterminación pa Canaries, por considerar que ye una parte integrante d'África y por tanto una colonia d'España.

El nacionalismu canariu na Transición editar

El viraje eurocomunista qu'esperimentó'l PCE ( arriendes d'otros partíos comunistes europeos) a entamos de la década de 1970 supunxo'l descontentu de dellos sectores marxistes-leninistes que van terminar entamándose na Oposición d'Izquierdes del PCE. La Oposición d'Izquierdes, na que participaron antiguos militantes de Canaries Llibre, dio orixe a dellos partíos como'l Partíu d'Unificación Comunista de Canaries (PUCC, soberanista), Célules Comunistes (soberanista), o'l Partíu Comunista Canariu (provisional) (independentista).

Les Célules Comunistes y el PCC(p) unificar en 1977 nuna coalición denomada Pueblu Canariu Xuníu, liderada por Fernando Sagaseta y Carlos Suárez. Nesos momentos tamién empiecen a entamase'l Sindicatu Obreru Canariu (SOC) y la Confederación Canaria de Trabayadores (CCT).

El MPAIAC empieza a vivir una serie de conflictos internos derivaos del descontentu de les posiciones d'Antonio Cubillo. El intentu d'asesinatu a Antonio Cubillo per parte de los servicios secretos españoles en 1979,[9] y el que partíos políticos y medios de comunicación responsabilizaren al MPAIAC del accidente de Los Rodios de 1977 restaron muncha fuercia a la organización. Les divisiones internes llevaron a que n'ocasiones llegaren a esistir inclusive dos organizaciones denominaes MPAIAC. L'hasta entós brazu políticu del MPAIAC, el Partíu de los Trabayadores Canarios (PTC), terminará per desvenceyar se del anterior.

En 1979, PCU, Célules Comunistes, el PCC(p), el Partíu Socialista de Canaries (PSC) y el PUCC formen Unión del Pueblu Canariu (UPC). Nesi añu, UPC foi la tercer fuercia más votada nes islles y tuvo representación nel Congresu de los Diputaos, siendo escoyíu diputáu Fernando Sagaseta. La intención d'UPC d'intentar atraer a otres formaciones polítiques más moderaes como la Confederación Autónoma Nacionalista Canaria (CANC) o Asamblea Canaria, los primeros cristianos de base y los segundos socialistes autoxestionarios, supunxeron el descontentu de sectores como los "radicales de base de PCU". Estos conflictos supunxeron la desintegración d'UPC.

El nacionalismu canariu na democracia editar

Canaries cunta con un Estatutu d'autonomía dende 1982.

UPC se desintegró y estremó en numberosos grupos. El que mayor ésitu eleutoral llogró foi Izquierda Nacionalista Canaria, procedente de la CANC y que se presentaría en coalición con Asamblea Canaria. Sicasí, el sofitu eleutoral consiguíu polos otros grupos resultantes de la disolución d'UPC, como Unión de Nacionalistes d'Izquierda (procedente del PUCC), o'l Partíu Comunista del Pueblu Canariu (seición canaria del PCPE) foi bien escasu.

El PTC, los "radicales de base" del PCU y otros grupos minoritarios aniciaríen el Frente Popular pola Independencia de Canaries (FREPIC-AWAÑAK). Antonio Cubillo, pela so parte, fundaría al so regresu del exiliu n'Arxelia en 1986 el Congresu Nacional de Canaries (CNC).

En 1991, Asamblea Canaria Nacionalista, Izquierda Xunida Canaria (seición canaria d'IX) y Unión de Nacionalistes d'Izquierda formen ICAN.

En 1992 fúndase la organización xuvenil Azarug, que funciona de forma asamblearia y ye abiertamente independentista. Abogen por una Canaries llibre y socialista.

Dende 1993 el Gobiernu autonómicu canariu recayó nel partíu Coalición Canaria (CC), coalición qu'apigura diverses organizaciones como ICAN o Asamblea Majorera) y otres más próximes al centru derecha, como l'Agrupación Tinerfeña Independiente (ATI), y xune a nacionalistes, rexonalistes y insularistas. CC define a Canaries como nación nel so ideariu y aceptó l'usu de la bandera de los siete estrelles verdes, amás d'amosar el so deséu d'oficializala, anque nun defende abiertamente la independencia de Canaries.

El nacionalismu canariu güei editar

 
Fernando Clavijo, presidente de Canaries, milita en Coalición Canaria, formación que se declara como "nacionalista canaria".

Según el barómetru del Centru d'Investigaciones Sociolóxiques del añu 2012, el 24% de la población de les islles siéntese más canaria qu'española, o namái canaria 12,1%, frente al 7% que se siente namái española. La opción más amplia ye la de quien se sienten tan españoles como canarios, con un 53,9%.[10] Con estos datos Canaries rexistra unu de los niveles d'identificación cola autonomía más altos d'España, siendo la cuarta comunidá nesti sentíu, por detrás de Cataluña, el País Vascu y Galicia.

Anguaño esisten gran cantidá d'organizaciones y partíos políticos que se autodenominan nacionalistes y la mayoría acepta la bandera de los siete estrelles, anque les sos reivindicaciones soberanistas son bien distintes ente ellos.

Una llista de toos sería bien llarga, pero, a manera d'exemplu, partíos que se consideren nacionalistes (nun confundir con independentismu canariu),[11] son l'anguaño gobernante Coalición Canaria (CC), el Partíu Nacionalista Canariu (PNC), Nueva Canaries (NC), Centru Canariu (CCN) y otros más minoritarios y d'enclín tanto izquierdista como abiertamente independentista: Alternativa Popular Canaria (APC), Alternativa Nacionalista Canaria (ANC) o Unidá del Pueblu (UP). Tamién destacaría la organización xuvenil Inekaren, d'enclín comunista ya independentista.

Electoralmente, los partíos que se autodefinen como nacionalistes canarios (non necesariamente independentistes) sumaron nes eleiciones al Parllamentu de Canaries de 2011 el 24,70% de votos contabilizaos (Coalición Canaria).

Tamién esisten corrientes sindicales nacionalistes como'l Frente Sindical Obreru Canariu (FSOC), la Intersindical Canaria (IC), el Sindicatu de Trabayadores de la Enseñanza de Canaries (STEC) y el Sindicatu d'Estudiantes Canariu (SEC).

En 2007 el diariu El Día, unu de los periódicos más lleíos de Canaries,[12] empezó a tomar nel so conteníu los principios soberanistas y nes sos páxines hai cabida pa opiniones y proyeutos de nacionalistes canarios históricos. El fináu Antonio Cubillo, históricu dirixente del nacionalismu canariu, publicó nesti rotativu un "Anteproyeutu de Constitución de la República Federal Canaria", que xeneró alderique en dellos medios de les islles. Tolos partíos mayoritarios del archipiélagu amosaron el so refugu a esti proyeutu.[13]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 Juan Bethencuort Alfonso, Historia del Pueblu Guanche, tomu III.
  2. Abreu Galindo.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Antonio de Bethencourt Massieu, Pedro Agustín del Castillo la so vida o obra.
  4. Julio Pérez Ortega, la conquista de Canaries tomo II.
  5. 5,0 5,1 Revista de l'Asociación Canaria d'Estudio Rey "Fernando Guanarteme" tomu II.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 M Aranda, Y. Galván y D. Alamo, Fuentes pa una historia del derechu y de les alministraciones públiques en Canaries
  7. Historia Popular de Canaries, L'Antiguu Réxime.
  8. Luis Benitez Inglot, Instituciones Primitives del Derechu en Canaries.
  9. Interior tien de pagar 150.000 euros pol intentu d'asesinatu d'Antonio Cubillo Noticia nel diariu El Día
  10. http://www.laprovincia.es/canarias/2012/09/23/canarios-espanoles-50/485314.html
  11. https://www.eldiario.es/canariasahora/politica/Paulino-Rivero-Espana-ciclogenesis-politica_0_320218159.html
  12. Noticia sobre llectores del diariu El Día según el Estudiu xeneral de medios
  13. Toos contra la independencia Noticia en Canaries 7

Bibliografía y referencies editar

  • Abreu Galindo, ( "Que toles franqueces y llibertaes que teníen, guardaríense-y" ).
  • Historia de la conquista de las siete islas de Gran Canaria.
  • Uvieín ( "y asina se-y fixo'l so bautismu con gran solemnidá, como a persona real" ).
  • El pactu pa Tenerife, Juan Bethencuort Alfonso, Historia del Pueblu Guanche, tomu III.
  • Abreu Galindo
  • Juan Bethencuort Alfonso, Historia del Pueblu Guanche, tomu III.
  • Luis Pérez Aguado, Revista Aguayro nᵘ228.
  • Pedro Cullen del Castillo, Torre de Gando.
  • Juan Bethencuort Alfonso, Historia del Pueblu Guanche, tomu II
  • Africo Amasik, L'Árbol de La Nación Canaria.
  • Hupalupa, Magos, Maúros, Majoreros o Amasik.
  • 3.000 años de canariedad, AMAGA, Alternativa Maga Nacionalista.
  • El Pactu de Calatayud; Soberanía y Colonialismu en Canaria