Narciso Campero

políticu bolivianu

El xeneral Narciso Campero Leyes (29 d'ochobre de 1813Tarija – 12 d'agostu de 1896Sucre) foi presidente de Bolivia dende 1880 a 1884.

Narciso Campero
25. presidente de Bolivia

19 xineru 1880 - 4 setiembre 1884
Pedro José Domingo de Guerra - Gregorio Pacheco
Vida
Nacimientu Tarija29 d'ochobre de 1813
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Sucre12 d'agostu de 1896 (82 años)
Familia
Casáu con Lindaura Anzoátegui Campero (1872 – 1896)
Estudios
Estudios Universidad Mayor, Real y Pontificia San Francisco Xavier de Chuquisaca (es) Traducir
Escuela Especial Militar de Saint-Cyr (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Descendiente de los titulares del Marquesáu de Yavi o del Valle de Toxu, foi fíu de Felipe Campero - renuevu del tercer marqués, Juan José Gervasio Fernández-Campero- y de Florencia Leyes. Polo tanto yera sobrín del Coronel Graduáu de les Provincies Xuníes del Ríu de la Plata, Juan José Feliciano Fernández Campero, IV Marqués del Valle de Toxu, unu de los xefes de les montoneras de gauchos al mandu del Xeneral Miguel Martín de Güemes.

Estudió la carrera de derechu na Universidá Mayor Real y Pontificia San Francisco Xavier de Chuquisaca, pero llueu abrazó la carrera de les armes.

Empecipió la so carrera militar na Batalla de Ingavi en 1841 y darréu realizó estudios na Academia Militar francesa de Saint Cyr (anguaño Escuela Militar Especial de Saint Cyr) mientres se desempeñaba como secretariu de la llegación boliviana en Francia. Como parte de la so formación militar, participó na campaña d'Arxelia sol mandu del duque de Aumale, eventu que sería recoyíu nes sos memories. Cómo munchos otros miembros de la élite del so tiempu, ingresó a la Francmasonería, dexándo-y al traviés de los sos venceyos entablar amistá colos personaxes más influyentes del mundu políticu de la rexón. Al so regresu a Bolivia, ingresó a la vida política como partidariu de José María de Achá Valiente, pero a la cayida d'ésti foi desterráu a Chile y l'Arxentina. Darréu convertiríase n'hombre confianza del caudiellu Mariano Melgarejo.

Narciso Campero participó de los tráxicos sucesos del 26 de marzu de 1865, cuando una rebelión encabezada por ex-presidente Manuel Isidoro Belzú, col sofitu de les clases populares de La Paz, espulsaron a Melgarejo del control de la ciudá, proclamándose Belzú como xefe d'Estáu. Melgarejo, enteráu de tomar de La Paz, ingresó a la ciudá, abrir pasu a golpes de sable ente l'ensame hasta algamar el Palaciu de Gobiernu (güei Palaciu Murillo). Alcides Arguedas rellata que, pa sorpresa de Belzú y los sos acompañantes, Melgarejo apaeció nel Palaciu cola espada desenvainada profiriendo insultos. Campero interponer ente Melgarejo y Belzú, rogándo-y que perdonara la vida d'ésti. Melgarejo desoyó les súpliques de Campero y disparó la so pistola, matando al so rival nel actu. Ante l'horror del ensame rexuntáu na plaza, Melgarejo apaeció nel balcón del Palaciu, col cadabre ensangrecíu de Belzú: "Belzú morrió: ¿quién vive?", dixo; un berru unánime respondiólu "¡Llarga vida a Melgarejo! ¡Viva!". Según les memories de Narciso Campero -citaes por Arguedas-, el cadabre de Belzú foi ultraxáu y abandonáu nel primer pisu del Palaciu. Más tarde presentóse a reclamalo la so esposa, Juana Manuela Gorriti, la célebre escritora arxentina d'orixe salteño. Con posterioridá a estos sucesos, Narciso Campero foi designáu prefeutu de La Paz.[1]

Campero alloñaríase dempués de Melgarejo y retiraríase a la vida privada. En 1871 foi designáu ministru de Guerra y treslladóse a Sucre, onde casóse col so parienta, Lindaura Anzoátegui Campero. En xunetu de 1872 foi designáu ministru plenipotenciario de Bolivia ante los gobiernos de Gran Bretaña, Francia ya Italia.

La Guerra del Guanu y Salitre editar

Al so regresu, foi designáu prefeutu de Potosí y, darréu, encarceláu per unos meses de resultes de la cayida del presidente Tomás Frías. L'españíu de la guerra con Chile en 1879 motivó qu'ufiertara los sos servicios al presidente Hilarión Daza, quien-y ordenó llevantar una división militar con reclutes de los departamentos del sur de Bolivia, principalmente de Tarija y Potosí, destinada a reconquistar de Calama de manes de les fuercies chilenes col fin de recuperar el territoriu d'Antofagasta. El so desempeñu nesta misión ye oxetu de discutiniu ente los historiadores, pos autores como Alcides Arguedas sostienen que Campero analayó pol cordal del sur de Bolivia de resultes de les órdenes contradictories y los caprichos de Daza. Otros autores como José Mesa, Teresa Gisbert y Carlos Mesa Gisbert consideren que Narciso Campero nun ordenar la entrada n'aición de les sos fuercies por tar en colusión colos empresarios mineros encabezadures por Aniceto Arce, quien teníen intereses comerciales en sociedá con inversores chilenos, na mariña del Pacíficu, que fuera ocupáu per Chile depués de les aiciones militares de marzu de 1879.[2] Esta interpretación de Mesa, Gisbert y de Mesa- Gisbert alimentaron interpretaciones tracamundiaes sobre esti momentu históricu, que fueron reflexaes nel filme bolivianu de 1989, Amargosu Mar d'Antonio Eguino.

Ante la falta de coordinación de los movimientos militares de la Quinta División, foi llamada la Errante o Israelita, pos analayaba nel desiertu al debalu, y ensin oxetivu militar precisu. La única aición militar de relevancia foi la Batalla de Tambillo, onde soldaos bolivianos ganaron a una avanzada chilena, ventaya que nun foi aprovechada por Campero p'atacar Calama yá que recibió órdenes de Daza de replegase hasta Oruro. Mientres se desenvolvía la campaña poner en marcha la combalechadura destinada a derrocar a Daza, que concluyó cola so destitución del mandu del exércitu y el so apartamientu del poder en payares de 1879.

Presidente de Bolivia editar

Narciso Campero asumió la presidencia provisional a pidíu d'una Xunta de Notables axuntada en La Paz, depués del derrocamientu del xeneral Daza n'avientu de 1879. En 1880 una Convención, convocada en febreru d'esi añu, ratificó a Campero como presidente constitucional por un periodu de 4 años, acompañáu por Aniceto Arce como'l so vicepresidente. L'entamu del so gobiernu coincidió col virtual esmembramientu de les fuercies bolivianes qu'actuaben xunto a les fuercies peruanes na Guerra del Pacíficu, lo que motivara que Campero convocara a un nuevu esfuerciu de movilización y asumiera personalmente la conducción de les tropes aliaes. L'enfrentamientu decisivu socedió na batalla del Altu de l'Alianza, el 26 de mayu de 1880, onde les fuercies chilenes ganaron a les fuercies bolivianu y peruanu, sol mandu de Campero.

 
Narciso Campero Leye xunto a la so esposa, doña Lindaura Anzoatégui Campero de Campero.

La derrota significó'l repliegue de les fuercies bolivianes y la perda definitiva de la mariña marítima bolivianu a manes de Chile. El gobiernu de Campero tuvo d'enfrentar graves dificultaes de resultes de la guerra, la interrupción abrupta del comerciu esterior o les epidemies y fames ente la población, agravaes pola desmovilización militar. Nel so desempeñu institucional, Narciso Campero promulgó una nueva constitución qu'inauguró'l ciclu de la "república oligárquica", sol signu de les idees lliberales profesaes pola nuevu élite minera. Campero trató de gobernar enferronándose al cumplimientu de la nueva constitución y l'equidistancia política ente los grupos políticos estremaos ente lliberales, lideraos por Eliodoro Camacho y los conservadores presidíos por Arce. Un grave enfrentamientu personal y políticu con ésti, quien se desempeñaba como'l so vicepresidente y sostenía la necesidá d'una paz inmediata con Chile, motivó'l destierru de Arce hasta la conclusión del so mandatu en 1884.

Al terminar la so presidencia foi asocedíu pol so primu hermanu Gregorio Pacheco Leyes, candidatu de la oposición. Una agria disputa ente dambos socedió por razones comerciales al poco tiempu de que Campero fixera entrega del poder, quien demandó al presidente n'exerciciu por que ésti apurriera los dividendos producíos pola mina Guadalupe que dambos tuvieren en sociedá comercial. Esti sucesu foi siguíu con apasionamientu pola prensa del país por cuenta de les consecuencies polítiques qu'esta disputa implicaba pal gobiernu de Pacheco. Formáronse dos corrientes d'opinión una a favor de Campero y la otra de Pacheco-, que la so confrontación provocó un gran baturiciu cuando un fallu xudicial obligó a Campero a permanecer deteníu na so facienda por un curtiu tiempu y los tribunales fallaron a favor de Pacheco.[3]

Depués d'estos sucesos, Campero retirar a la vida privada y finó en Sucre, el 11 d'avientu de 1896. Foi autor d'unes memories titulaes Regresu d'Europa a Bolivia, sobre aspeutos de la so vida pública. La so esposa finaría dos años dempués.

Actos Alministrativos

  • Fundóse la universidá de Santa Cruz.
  • Entamóse les cortes de Xusticia.
  • Esploróse'l Chaco y el Ríu Pilcomayo pa sentar soberanía. La investigación científica tuvo a cargu del francés Julio Creveaux y el bolivianu Daniel Campos. El primeru morrió asesináu por tribus guaraníes en 1882.
  • Fundóse'l colexu San Calixto en La Paz

Miscelánea

  • Una de les provincies del Departamentu de Cochabamba denominar Campero nel so honor. Un barriu de la ciudá de Tarija tamién lleva'l so nome.
  • Narciso Campero ye unu de los personaxes principales del filme bolivianu Amargosu Mar empobináu por Antonio Eguina en 1989.
  • L'escritor Néstor Taboada Terán describe con tonos aveseos el desempeñu de Campero como prefeutu de La Paz, mientres el gobiernu de Melgarejo, na so novela La Torbonada y la Solombra.
  • Unu de los sos nietos foi'l canciller bolivianu, Javier Paz Campero.

Ver tamién editar

Referencies editar

1. Alcides Arguedas. Hestoria Xeneral de Bolivia, Editorial Mocedá, reedición, La Paz, 1984.
2. Carlos Mesa, Teresa Guibert, Carlos Mesa Guibert. Historia de Bolivia, Ed. Gisbert, La Paz, 2008. ISBN 978-99905-833-3-5
3. Lindaura Anzoátegui Campero de Campero, Desafíu de muyer. Vivir ensin el velu de la Ilusión, estudiu introductoriu y datos biográficos de, Editorial Plural, La Paz, 2006.- ISBN 99905-63-94-2

  1. Arguedas Alcides."Historia de Bolivia". Ed. Mocedá, La Paz, 1984.
  2. Mesa José,Gisbert Teresa,Mesa Carlos. "Hestoria Xeneral de Bolivia". Ed. Gisbert, La Paz, Bolivia, 6° reimpresión, 2008.
  3. Arguedas Alcídes."Historia de Bolivia".Ed. Juventus, La Paz, Bolivia, 1984.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Hilarión Daza
 
Presidente de Bolivia

19 de xineru de 1880 - 4 de setiembre de 1884
Socesor:
Gregorio Pacheco