Denominar nivel tróficu a cada unu de los conxuntos d'especies, o d'organismos, d'un ecosistema que coinciden pola posición o vez qu'ocupen nel fluxu d'enerxía y nutrientes, esto ye, a los qu'ocupen un llugar equivalente na cadena alimenticia.[1]

Niveles tróficos editar

Los niveles tróficos pueden caracterizase d'esta manera:

  • Productores primarios. Son los autótrofos, aquellos organismos que producen materia orgánico «primariamente», partiendo de materia inorgánico, y son les plantes, les algues y una parte de les bacteries. Pueden faelo per mediu de la fotosíntesis o de la quimiosíntesis. Son los primeres na cadena trófica, los que reciben la enerxía dende fora, los que la incorporen dende una fonte esterior y poner al algame de la vida. Lo mesmo asocede cola materia, qu'incorporen como sustancies inorgániques convirtiéndoles en sustancies orgániques.[2]
  • Consumidores. Son los heterótrofos, aquellos organismos que fabriquen la so materia orgánico partiendo de la materia orgánico que llogren d'otros seres vivos; fabriquen los sos componentes orgánicos propios a partir de los ayenos. Los consumidores pueden de la mesma apurrir materia orgánico a otros, cuando son consumíos o cuando son aprovechaos. Los consumidores son tamién productores (fabriquen la so propia materia orgánico) pero nun son productores primarios, sinón productores d'otros órdenes, d'otres veces.
    • Consumidores primarios. Son aquellos que s'alimenten direutamente de los productores primarios. El conceutu inclúi tanto a los fitófagos (o herbívoros) que comen plantes o algues, como los parásitos, mutualistes y comensales que llogren el so alimentu d'elles y otres maneres. Son los segundos na cadena trófica, los que reciben la enerxía de los primeres (los productores primarios) y los qu'apurren enerxía a los terceros (los consumidores secundarios); por ello puede llamáse-yos tamién productores secundarios.
    • Consumidores secundarios. Son los organismos que s'alimenten de los consumidores primarios, comiéndolos o de dalguna otra manera. Llámase específicamente zoófagos o carnívoros a los que lo faen consumiéndolos. Son amás productores terciarios.
    • Consumidores terciarios. Son los organismos que s'alimenten de consumidores secundarios. Cuando los consideramos en cuantes que productores, son productores cuaternarios.
    • Consumidores cuaternarios. Son los organismos que s'alimenten de consumidores terciarios.
  • Descomponedores: Tamién llamaos desintegradores son aquellos seres vivos que llogren la materia y la enerxía de los restos d'otros seres vivos. Estremamos a descomponedores, o saprófitos, que son los organismos heterótrofos qu'absuerben nutrientes por ósmosis (osmotrofia), como lo faen les bacteries y los fungos, de los saprófagos o detritívoros, que son los animales y protozoos que se nutren de residuos por ingestión (fagotrofia), que nel casu de los protozoos ye por fagocitosis.
La importancia de los descomponedores y detritívoros anicia en que son los responsables del recicláu de los nutrientes. Esti procesu dexa que la materia que foi pasando d'unos organismos a otros pueda ser utilizada de nuevu polos productores, los qu'arrinquen la cadena trófica. El nitróxenu orgánicu, que na materia vivo preséntase combináu con hidróxenu, devolver a la forma de nitratu, que ye la que precisen polo xeneral los autótrofos. Por esta clase de procesos cierra'l ciclu de materia nel ecosistema, lo que dexa que'l mesmu átomu pueda ser reutilizáu un númberu ilimitáu de vegaes. Nada dexa, sicasí, por llimitaciones termodinámiques, que la enerxía que yá circuló al traviés de la cadena trófica puede volver ser utilizada.

Problemes conceptuales editar

Nel usu del conceutu de nivel tróficu apaecen delles dificultaes qu'obliguen a precisar ciertos aspeutos del conceutu:

  • El nivel tróficu nun puede traducise de manera senciella a términos como herbívoru o depredador. Por casu, la oveya ye un consumidor primariu, yá que ye herbívora, alimentar de plantes (productores primarios). Ser un depredador, como lo ye un llobu cuando s'alimenta d'oveyes, nun ye la única manera de ser un consumidor secundariu. Tamién son consumidores secundarios, por casu, les mosques parásites de la especie Oestrus ovis, que s'alimenten namái mientres les sos fases larvaries dientro de la cabeza de les oveyes, a onde llegaron dende les fueses nasales; ya igualmente son consumidores secundaries aquelles polilles de la familia tineidos que s'alimenten del pelo de les oveyes. En resume, tou organismu que llogra los sos nutrientes y enerxía d'un consumidor primariu ye por ello, sía'l que quier la forma en que los llogre, un consumidor secundariu.
  • Los consumidores llogren frecuentemente'l so alimentu de más d'un nivel tróficu. P. ex., cuando un sapu común européu busca alimentu tiende a atacar a cualquier cosa que se mueva y paeza tener un tamañu fayadizu; consume pos animales pequeños d'ecoloxíes bien variaes, ente los que va haber inseutos herbívoros, como los saltapraos, inseutos carnívoros, como les mantis, cascoxos terrestres, que son herbívoros, o merucos de tierra, que son detritívoras. Cuando asocede esto dexa de ser fácil precisar el nivel tróficu, que se va definir en función del alimentu predominante; y cuando esti criteriu nun baste, del nivel más altu de los de les sos preses. Un entueyu añadíu ye que les poblaciones d'animales omnívoros, o de los a cencielles polífagos, especialícense de cutiu en distintos alimentos en distintos territorios, o en distintes dómines del añu. Por casu los mesmos osos pardos d'Alaska que prinden salmones mientres la so migración, aliméntense'l restu del so periodu d'actividá principalmente d'alimentos vexetales.
  • Los animales ocupen con frecuencia distintos nichos ecolóxicos y aliméntense de manera distinta nes distintes etapes del so desenvolvimientu, sobremanera cuando hai desenvolvimientu indireutu. En dellos casos esto nun afecta al nivel tróficu; por casu nes caparines, onde tantu los adultos, que liban néctar, como les bárabos, que suelen ser comedores de fueyes, actúen como consumidores primarios. Nun ye'l casu de los anuros (xaronques y sapos), que les sos bárabos, les cucharapes, suelen ser herbívores, consumidores d'algues, ente que los adultos son depredadores, cacen animales. Un casu inversu ye'l de les mosques de les flores de la familia sírfidos, que los sos adultos peracaben néctar y polen ente que los sos bárabos suelen ser depredadores. En casos como estos el mesmu animal camuda de nivel tróficu nel cursu del so desenvolvimientu.

Ver tamién editar


Bibliografía editar

  1. «Definition of TROPHIC» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2017.
  2. (2002) Science of Earth Systems. Cengage Learning. ISBN 978-0-7668-3391-3.
  • Lincoln, R.J., Boxshall, G.A., Clark, P.F. (1995) Diccionariu d'ecoloxía, evolución y taxonomía. Fondu de Cultura Económica, Méxicu.
  • Allaby, M. (1994) The concise Oxford dictionary of ecology. Oxford University Press, Oxford.