Norma Arrostito

política arxentina

Esther Norma Arrostito (17 de xineru de 1940Buenos Aires – 15 de xineru de 1978Buenos Aires) foi una dirixente política xuvenil arxentina que les sos idees tempranes tuvieron cercanes al comunismu, pero depués a principios de la década de 1970, xunto a la so pareya Fernando Abal Medina integró la célula fundacional de la organización guerrillera Montoneros, que taba amestada estrechamente al peronismu.

Norma Arrostito
Vida
Nacimientu Buenos Aires17 de xineru de 1940
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires15 de xineru de 1978 (37 años)
Causa de la muerte venenu
Familia
Casada con Fernando Abal Medina
Oficiu política
Serviciu militar
Lluchó en terrorismo de Estado en Argentina en las décadas de 1970 y 1980 (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Montoneros (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Mocedá editar

Yera fía de Osvaldo Luis Arrostito, un chomberu d'idees anarquistes y de María del Carmen Rebolini, una ama de casa y creyente cristiana. Tenía una hermana dos años menor, Nora Nélida. Recibir de maestra, empieza a estudiar Medicina, que depués camuda por Ciencies Naturales y milita políticamente na so Facultá.

Trabayaba como secretaria nun xardín d'infantes y a los 24 años d'edá casóse con Rubén Ricardo Roitvan, xunto a quien compartió un periodu de militancia activa na Federación Xuvenil Comunista de l'Arxentina, de la cual fuéronse alloñando gradualmente y en 1965 dambos ingresen al grupu empobináu por John William Cooke y Alicia Eguren, Aición Revolucionaria Peronista.

Según cuenta sobre la so personalidá Antonia Canizo (amiga íntima y compañera de militancia): "Polo xeneral yera coqueta; gustába-y tar bien vistida; yera senciella pero iguábase". Canizo suxure tamién qu'en públicu Arrostito nun yera demostrativa de los sos sentimientos y que con Abal Medina, el so compañeru, "yera más seca o más cobarde" de lo qu'él lo yera con ella, "porque con tou esa tema de la militarización cortábase enforma l'afectividá".

Activismu y militancia editar

En 1966 participa al pie d'Amanda Peralta n'aiciones de sofitu a obreros portuarios en fuelga y ye detenida, oportunidá en que conoz na cárcel al guerrilleru Fernando Abal Medina, de quien se namora y averar al cristianismu revolucionariu. En 1967 Norma Arrostito ingresa al Comando Camilo Torres, agrupación política de raigañu católicu empobinada pol exseminarista Juan García Elorrio, na que conoz ente otros a Mario Firmenich y Carlos Gustavo Ramus.

Nesa dómina decide dixebrase del so maríu pa convivir d'ellí d'equí p'arriba col combatiente Abal Medina (siete años menor qu'ella), hasta la muerte d'esti postreru.

En 1967 viaxen xuntos a Cuba pa participar na primer convocatoria internacional de la Organización Llatinoamericana de Solidaridá (FOLES) en L'Habana. En 1968 vuelven a dichu país, pero esta vegada coles mires de recibir entrenamientu específicu na llucha armada revolucionaria. De regresu n'Arxentina la pareya intenta formar una célula revolucionaria xunto a Carlos Alberto Maguid, la so esposa Nélida Arrostito de Maguid, Mercedes Arrostito y el so maríu, de la cual estos dos últimos desvenceyar a mediaos de 1969.

Nesi mesmu añu fueron ampliando'l grupu integráu por aproximao una docena d'activistes militantes peronistes -principalmente provenientes del Comandu Camilo Torres-, más unos pocu collaboradores. Participa xunto a ellos en delles aiciones armaes y asaltos a dependencies policiales y sucursales bancaries, col fin de llograr armes, uniformes y dineru pa la causa. Trátase d'unu de los nucleos iniciales de Montoneros.

Los sos llamatos (nome de guerra) dientro de dicha organización yeren "Gaby" o "la Gavilueta" y tamién la conocida como "Irma". A partir d'ellí participó viviegamente nuna gran cantidá d'aiciones armaes y de violencia urbana, siendo una de les primeres -y seique la más resonante- el secuestru y posterior asesinatu en cautiverio del xeneral Pedro Eugenio Aramburu, operativu concretáu a fines de mayu de 1970. Cuando son individualizaos los sos autores, la so cara y datos personales ye unu de los qu'apaecen nun afiche profusamente distribuyíos a lo llargo y anchu del país pidiendo la so captura, nésa dómina, Arrostito yera considerada na sociedá Arxentina como "la muyer guerrillera".

Años más tarde foi publicáu un pormenorizáu rellatu nel recordáu númberu de la revista La causa peronista del 3 de setiembre de 1974, que'l so títulu de tapa yera: "Mario Firmenich y Norma Arrostito cunten cómo morrió Aramburu"

Foi la única integrante femenina na conducción de Montoneros nos sos oríxenes, anque depués de muertu Abal Medina nun enfrentamientu cola Policía de la Provincia de Buenos Aires asocedíu'l 7 de setiembre de 1970, empezó a alloñar gradualmente de la cúpula dirixente por cuenta de discrepancies ideolóxiques y metodolóxiques sobre'l remanar de la organización armada. Sobreponer a la muerte del so compañeru, a pesar de carecer a partir d'ellí una creciente soledá y aislamientu emocional. Nesta etapa dellos montoneros empezaron a referise a ella mentándola como La Vilba.

El 13 de xunetu de 1971, la Policía Federal Arxentina publicó'l so pidíu de captura, con orde del día N° 154, na cual indicábase: "Arrostito Ester Norma (a) Irma C.I. 4.714.723 Arxentina, 30 años, casada, maestra, piel blanca, 1.62 m (sic) d'altor, hábil maquilladora y usa peluca, participó del asaltu al garaxe de la cai Emilio Lamarca robando los vehículos utilizaos darréu nel secuestru del Teniente Xeneral Aramburu, actuando depués de campana al peracabase esi fechu delictuoso. Recibió ensayamientu comunista especial en Cuba".

El 25 de mayu de 1973 beneficiar cola amnistía decretada pol apocayá electu presidente peronista Héctor José Cámpora, y depués ye designada por Rodolfo Puiggrós como profesora nel Colexu Nacional de Buenos Aires, na Escuela Cimera de Comerciu Carlos Pellegrini, y profesora axunta en cátedres de la Facultá de Derechu y Ciencies Sociales. Nesi mesmu añu desempeñóse tamién como xefa de la Secretaría Privada del Gobernador de la Provincia de Buenos Aires Oscar Bidegain, que la so afinidá y compromisos escontra Montoneros costó-y el posterior pidíu d'arrenunciu so la presidencia de Juan Domingo Perón.

Captura y muerte editar

El 2 d'avientu de 1976, un comandu operativu del Exércitu Arxentín, por aciu un falsu montaxe cuayó un enfrentamientu ente fuercies llegales y una supuesta delincuente subversiva, pretendiendo faer creer a los mesmos Montoneros y a la sociedá polo xeneral, que Norma Arrostito fuera ablayada nel sucesu. El comunicáu oficial en tal sentíu foi'l siguiente:

"El Comandu de la Zona 1 informa que como resultáu de les operaciones de llucha contra la subversión en desenvolvimientu, fuercies llegales llevaron a cabu una operación el día 2 d'avientu, a les 21 hores, nes cais Manuel Castro y Larrea, de la llocalidá de Lomas de Zamora. Na oportunidá foi ablayada la delincuente subversiva Esther Norma Arrostito de Roitvan, alíes Norma (sic), alies Gaby, una de los fundadores y cabezaleres de la banda autodenominada Montoneros."

Tolos medios de prensa de la dómina dieron gran espardimientu a esa información tresmitida poles Fuercies Armaes, qu'años dempués se comprobó que yera falsa. La revista Xente fixo na ocasión un encendíu sofitu al remanar de les Fuercies Armaes, señalando a la fin de la nota: "Ente'l 24 de marzu y el 6 d'avientu de 1976, fueron muertos 624 guerrilleros. Llegar a esa cifra, a esi estragal de la victoria, nun foi fácil. Costó munchu sangre d'oficiales, de soldaos, de policías. El país nun tien d'escaecer lo". Ente que la mayoría de los diarios de la dómina, dende'l Buenos Aires Herald -en menor midida-, hasta Clarín, dieron por cierta la muerte de Arrostito nesi enfrentamientu (al paecer, una emboscada), depués d'intensa busca por cuenta de la confesa execución del ex-presidente Aramburu.

Sicasí, la muyer muerta naquelles circunstancies fuera otra. Les Fuercies Armaes regulares pretendieron con esta estratexa per un sitiu semar la certidume de la so muerte, y de callao torala pa llograr información pervalible de la primer llinia de mandu montonera, pos en realidá fuera prindada viva por un grupu comandu de la Escuela de Mecánica de l'Armada (ESMA), una dependencia militar de la Marina de Guerra na que'l gobiernu de facto denomináu Procesu de Reorganización Nacional centralizaba les sos operaciones d'intelixencia, secuestru, maternidá de deteníes, interrogatorios, tortures y asesinatos contra persones que consideraben venceyaes a organizaciones armaes irregulares, principalmente de Montoneros.

Norma Arrostito permaneció na ESMA dende xineru de 1977 hasta'l 15 de xineru de 1978. El represor del Grupu de xeres 3.3.2, Antonio Pernías foi unu de los que la secuestró y participó nes sos sesiones de tortura.[2]

Según los rellatos de exdetenidos que sobrevivieron, ellí foi xabazmente torturada, desfigurado la so cara a golpes, y de cutio exhibida (dada la so xerarquía de fundadora de la organización Montoneros) como troféu de guerra ante les otres fuercies armaes, y tamién ante los demás deteníos col fin d'impactar psicolóxicamente nel enemigu.

Nel llibru "Alcordanza de la muerte", l'escritor Miguel Bonasso narra l'intre en que'l militante montonero "chupáu" na Escuela de Mecánica Jaime Dri ve con vida a Arrostito.

" El `Peláu' nunca la conociera personalmente, pero notó darréu un contraste nesa figura espectral que toos reparaben. Un contraste que provocaba un malestar soterráu. Si l'exame empezaba pela cabeza, notábase que diba bien peñada ya iguada, que'l so vistíu gris taba llimpiu y plancháu, como'l de los deteníos llibres. Si la mirada baxaba hasta los pies afayaba la causa del lentu caminar: como los galeotes de Capiellu, tenía los todíos peslaos por grilletes".

Graciela Daleo confirma:

"Ella taba con grilletes. Los guardias llevar y traer del bañu. Tenía autorización de que delles hores pela tarde podía tar na pecera, onde teóricamente nun tenía que falar col restu de los prisioneros. Yera clara la intención de caltenela alloñada, según tener recluyida nel so camarote n'unu de los estremos del capiellu, nel tercer pisu del campu de concentración. Ella magar caltuvo contautu col restu de los compañeros, los represores buscaron tenela nun grau d'aislamientu mayor que'l que tuvieron otros prisioneros que efeutivamente fueren escoyíos pal procesu de recuperación".

Elisa Tokar tamién recuerda que nun había un tratu cotidianu con Norma, nun la vía con frecuencia:

"Nes esperes de los baños y ella preguntábame cómo taba yo. Alcuérdome qu'una vegada yo salía de la pieza de les embarazaes, tratando de que nun me viera naide y xusto zarapico con ella, que salía del bañu col capiellu mediu llevantada y preguntóme cómo taben les compañeres."

Tokar rellata cuando los represores plantegaron realiza-y trabayos como mano d'obra esclava, xeres que nun implicaben nengún tipu de collaboración colos sos captores sinón que diben dando delles poques garantíes de sobrevivencia:

"Al mio preguntáronme y neso Gaby, que circulaba perhí, escuchó y díxome: 'Vos sos una perejila, decí qu'escribís a máquina'. Escuchar eses pallabres nel cautiverio, yera - ensin dulda- acotar que la resistencia siguía dientro de la ESMA. Pa mi Gaby yera tou un símbolu. Nun yera una compañera de militancia, yera un símbolu de la mio militancia".

En diches circunstancies intentó ensin ésitu suicidase en siquier dos oportunidad. Según testimonios de dellos compañeros de cautiverio quien más tarde pudieron salvar les sos vides, foi finalmente asesinada polos sos mesmos captores el 15 de xineru de 1978 depués de más d'un añu de detención y tortures.

Susana Ramus foi una testigu privilexada de los fechos. Ella pudiera falar dos o tres veces con "Gaby", cuando les guardias más permisives dexaben averar al "camarote".

Según ella mesma narra, Ramus taba nel salón doráu actualizando unes fiches cuando entró Jorge "Tigre" Acosta, alborotáu: "Qué lu pasa a Arrostito que ta mal. Muérrese. ¿Por qué non la acompañás, Jorgelina?", glayaba.

Ramus rellata los últimos momentos de Gaby:

"Traer, como amorrentando, y a mi pónenme na parte de tras d'una carroceta xunto con ella. Taba consciente pero más o menos. Garrábame la mano, como que sabía tou lo que taba pasando. Nun me dixo: `Matáronme', nin nada".

Ramus cunta que cuando llegaron al Hospital Naval, baxaron a Arrostito y cutiéron-y el corazón, como si intentaren resucitala. Susana Ramus yá nun pudo reparar más porque la llevaron nuevamente a la ESMA. Sicasí, Ramus afirma que'l "Tigre" Acosta depués díxo-y:

"Al ratu llámame y dizme: 'Vos sabés que Arrostito nun quería collaborar. Hubo que faer esto'".

Pela so parte, Graciela Daleo tamién foi testigu de l'actuación del "Tigre" Acosta :

"Yo recuerdo que tábamos na pecera absolutamente anonadados porque yá sabíamos lo que pasara y entra el "Tigre" y mándase pa la oficina del fondu preguntando qué pasara con Gaby".

Otres versiones afirmen que-y foi aplicada una inyeición de pentotal y depués foi refundiada al vaciu nun vuelu de la muerte, metodoloxía que consistía en cargar n'aviones militares a contingentes de deteníos (vivos, anestesiaos o muertos), y dexalos cayer sobre'l ríu de la Plata o la mariña atlántica de la provincia de Buenos Aires.

Nos sos últimos meses na ESMA, siempres según comentarios d'ex secuestraos, Arrostito manifestaba un misticismu católicu y que lleía y memorizaba versos del Romanceru xitanu de Federico García Lorca. Coles mesmes delles versiones ensin confirmar afirmen que s'entornaría al estudiu y práutica del Taró, seique como recursu estremu pa retrasar la so propia muerte por aciu continues profecíes y aldovinaciones que solíen pidi-y los sos verdugos.

Esisten versiones contradictories al respective de la so actitú frente a los sos captores. Estos han profusamente afirmáu que Arrostito collaboró llargamente con ellos nel señalamientu y ayuda pa escorrer y secuestrar a otros dirixentes y cuadros montoneros. Sicasí, ex compañeros de detención y otros ocasionales testigos mientres el periodu de cautiverio aseguren que siempres caltuvo una conducta intransixente de total y absolutu despreciu escontra'l réxime militar que lu caltenía detenida. Diz Miguel Bonasso d'ella: " caltúvose digna y heroica mientres tol so cautiverio". Nin coles peores sesiones de tortura foi posible frayala pa llograr estraye-y información vital. Afirmen qu'una frase carauterística so, bien recordada y ratificada por dellos compañeru de detención yera: "¡Yo nun collaboro nin rindo!".

El so cuerpu nun foi atopáu.

Referencies editar

Bibliografía editar