Nueva Guinea (n'indonesiu: Irian) ye la segunda mayor islla del mundu, con 785 753 km²,[1] y ta allugada al norte d'Australia. Papúa ye otra denominación de la islla.[ensin referencies] Ta estremada políticamente d'este a Oeste aproximao en dos metaes iguales.

Nueva Guinea
Situación
PaísBandera de Indonesia Indonesia
Provincia Papúa (es) Traducir
Tipu islla
Parte de continente australianu
Asitiáu en Mar d'Arafura
Coordenaes 5°S 140°E / 5°S 140°E / -5; 140
Nueva Guinea alcuéntrase n'Indonesia
Nueva Guinea
Nueva Guinea
Nueva Guinea (Indonesia)
Datos
Altitú media 164 m
Puntu más altu Jaya
Superficie 785 753 km²
Población 11 300 000
Noamáu por Guinea (es) Traducir
Fusu horariu Pacific/Port_Moresby (en) Traducir
Llonxitú 2398 km
Cambiar los datos en Wikidata

La metá oriental (este) ye Papúa Nueva Guinea, país independiente dende 1975, la metá occidental (oeste) denominada Nueva Guinea Occidental o Papúa Occidental (enantes conocida como Irian occidental o Irian Jaya), ta incorporada a Indonesia y conformar les provincies de Papúa y la nueva capital de Papúa Occidental.

Etimoloxía editar

El nome de "Nueva Guinea" remontar al navegante español del sieglu XVI Íñigo Ortiz de Retes, a quien los papúes de Nueva Guinea de piel escuro y pelo greño recordáron-y el tipu físicu de persones del golfu de Guinea. [2]

Demografía editar

Nueva Guinea ye una de les zones más diverses dende'l puntu de vista étnicu y llingüísticu. [3]

Historia editar

 
La masa continental de Sahul, primero que la elevación del nivel de los océanos dixebrara a Australia, Nueva Guinea y Tasmania tres la postrera era glacial.

La islla de Nueva Guinea tuvo poblada por distintos pueblos papúes dende hai siquier 20 000 años.[4] Nueva Guinea formaba una gran masa de tierra continua, llamada cormenta, cuando foi orixinalmente colonizada, que tomaba tanto a Australia y florida como a Nueva Guinea. Hai ente 7000 y 13 000 años, cola xubida del nivel del mar, esta masa de tierra quedó estremada en trés: Nueva Guinea, Australia y Tasmania. En términos históricos, estes poblaciones tuvieron relativamente aisllaes, sacante pola influencia de los pueblos austronesios en dellos llugares de la mariña hai unos 3600 años (c. 1600 e.C.). Esisten pruebes de que los neoguineanos del sur caltuvieron contactos esporádicos con pueblos australianos al traviés del estrechu de Torres, pero dichos contactos tuvieron un efeutu bien llindáu.

La perda definitiva del aislamientu diose más tarde a partir del sieglu XVIII y sobremanera de los sieglos XIX y XX de los occidentales. La gran diversidá étnica de Papúa ye la resultancia d'una diversificación d'unos 40 000 años de presencia humana ininterrumpida, namái significativamente alteriada na mariña pola llegada de pueblos austronesios.

 
Evolución del númberu de llingües pa Nueva Guinea. Envaloráu según un modelu loxísticu suponiendo unos 1500 años pa la diverxencia completa ente la llingua de dos comunidaes con orixe común, y teniendo en cuenta que'l númberu actual de llingües ta ente 700 y 800, el númberu de llingües o etnies evolucionaría según la gráfica.

Si supónse qu'una comunidá llingüística estremada en dos asentamientos independientes llega a divergir al puntu de que, pasaos unos 1000 o 1500 años, les llingües de dambes comunidaes seríen inintelixibles o difícilmente intelixibles ente sigo, el númberu esperáu de llingües en Nueva Guinea, según un modelu de crecedera esponencial tendría de superar el millón de llingües. Claramente, el fechu de que les comunidaes pa ser sostenibles tienen de tener un númberu mínimu, y que na realidá xunto cola diverxencia de comunidaes que se dixebren esisten les guerres, la desapaición violenta de grupu, la integración de miembros de pequeños grupos n'otros más grandes, fai que'l númberu real de llingües o comunidaes sía sustancialmente menor. Por esa razón envalórase qu'un modelu loxísticu prediz más afechiscamente la formación de nueves etnies:


 

Nesi modelu se   sería'l númberu de llingües máximu, similar a la cantidá esistente na actualidá, ente que  . Acordies con esos parámetros, el númberu d'etnies nos postreros 10 000 años sería similar al actual.[ensin referencies]

Llegada de los europeos a la islla editar

 
Nueva Guinea de 1884 a 1919.
 
Nueva Guinea Británica, 1885

Los primeros occidentales que columbraron les mariñes de Nueva Guinea fueron en 1511-12 los portugueses Abreu y Serrão, y el primeru que desembarcó naquel territoriu foi Jorge de Menezes nel añu 1526. Los portugueses fueron siguíos llueu polos españoles: Álvaro de Saavedra Cerón en 1528-29, Grijalva y Alvarado en 1537, y Íñigo Ortiz de Retes en 1545 visitaron la mayor parte de la so mariña. Depués llegaron los holandeses: Seneuten -y Maire, Tasman y otros navegantes percorrieron la mariña norte y noroeste de 1616 a 1768. D'últimes los ingleses fixeron la so apaición nesti territoriu nel añu 1700 con Dampier, quien crució l'estrechu que dixebra Nueva Bretaña de la mariña sureste de Nueva Guinea. En 1770 el capitán inglés Cook saleó pol estrechu de Torres, y Banpton visitó la islla en 1793. En 1828 el holandeses apoderar de la rexón occidental del territoriu, ente que l'inglés Blackwood ocupó la mariña sur. Holanda adquirió la soberanía nominal de Nueva Guinea hasta los 141º 20´ de llargor esti del meridianu de Greenwich. La esploración del interior de Nueva Guinea ye más contemporánea; de toes, les que merecen citase son la del austriacu Meyer (1873), la del italianu d´Albertis (1876) y la del inglés Mac Farlane. En 1873 el capitán Moresby tomó posesión en nome de la Corona Británica de la península sureste, proyeutando anexonase la islla, cuando Alemaña izó la so bandera na mariña norte. El conflictu que pudo surdir evitar cola acta de 17 de mayu de 1885, que reconoció los derechos d'Holanda en tola rexón occidental hasta'l meridianu antes citáu, y estremó el control de la rexón oriental ente Inglaterra y Alemaña. El territoriu alemán de la mariña norte quedó sol control de la Compañía Alemana de Nueva Guinea de 1885 a 1899, añu en que pasó a manes del gobiernu d'esi país.[5]

Sicasí, la colonización de Nueva Guinea y les islles vecines causó munchos problemes a los europeos, delles enfermedaes como la malaria torgaron la rápida colonización. Delles zones del interior nun fueron vistes polos europeos hasta la década de 1930.

Economía mientres la ocupación alemana editar

 
Moneda d'Alfonso XIII con resello conmemorativo de la ocupación alemana en 1899.

A manera de testimoniu históricu de la ocupación alemana de Nueva Guinea, el rei Guillermo II mandó utilizar nel añu 1899 un punzón circular que se estampó sobre les monedes de 5 marcos (moneda alemana de la dómina), los pesos filipinos del rei Alfonso XIII d'España y los talers de María Teresa d'Austria. Dicha contramarca contenía una lleenda que faía referencia al rei: “W.II.KAISER.NG.” y fecha 1899. Más tarde la falta de monedes en circulación fizo que s'encargaren a Berlín una serie de monedes de cobre, plata y oru, que fueron retiraes en 1920. Depués, coles mires d'esaniciar de la circulación les pieces contramarcadas, toes fueron trocaes por marcos alemanes. [6]

Referencies editar

  1. islands.unep.ch
  2. Sellier, Jean (2003). Atles de los pueblos del Asia meridional. Paidós, páx. 116. ISBN 9788449313325.
  3. Foley, 1986, p. 1
  4. Foley, 1986, p. 4
  5. José Saínz Ramírez: "Imperios coloniales", editorial Nacional, 1942, Madrid.
  6. José Antonia de la Fuente: "La plata de la Nao de China", Muséu d'Arte Oriental de Salamanca, editorial comercial Segovia, 2008.

Bibliografía editar