La odontoloxía o estomatoloxía ye una de les ciencies de la salú que s'encarga del diagnósticu, tratamientu y prevención de les enfermedaes del aparatu estomatognático, qu'inclúi los dientes, el periodonto, l'articulación temporomandibular y el sistema neuromuscular. Y toles estructures del cuévanu oral como la llingua, el cielu la boca, la mucosa oral, les glándules salivales y otres estructures anatómiques implicaes como los llabios, les amígdalas, y la orofaringe.

Un odontólogu y una auxiliar trabayando con un paciente.
El equipu dental.
Una radiografía panorámica onde s'aprecia'l dentame humano. (Ortopantomografía)

Significáu del términu editar

El términu estomatoloxía deriva del griegu στόμα (estoma), que n'español significa boca o cuévanu oral. El términu odontólogu tamién deriva del griegu odont(o) (ὀδο-ύς/-ντος), que n'español significa diente, y dentista provién del llatín dents, dentis, que n'español significa diente. Asina, podemos definir al odontólogu o dentista como médicu de la cuévanu oral o aparatu estomatognático. El aparatu estomatognático constituyir los llabios, la llingua, los dientes, el periodonto, el cielu la boca, la mucosa oral, el pisu de la boca, les glándules salivales, les amígdalas y la orofaringe. Yá que la boca ta asitiada ente'l pescuezu, l'esplacnocráneo y el craniu, el odontólogu o dentista tien de tener amplies conocencies de medicina: anatomía humana, anatomía patolóxica, histoloxía, fisioloxía, patoloxía, microbioloxía, farmacoloxía y práuticamente toles árees de la conocencia médica rellacionaes con estes rexones. El títulu de médicu estomatólogu pue ser un términu pal especialista qu'atiende toles enfermedaes rellacionaes col cuévanu oral. Una enfermedá bucal puede afectar tamién el pescuezu y la cara, ya inclusive el craniu puramente dichu.

Embriológicamente defínese estomodeo como primordio de boca nel fetu.

Historia de la odontoloxía editar

Les enfermedaes aquexaron a la humanidá dende los sos mesmos entamos, cuantimás l'agudu y lancinante dolor dentario producíu por una caries fonda o un absceso periapical. Téuniques curatibles y rehabilitadoras fueron practicaes por munchos médicu a lo llargo de la historia. El rexistru más antiguu qu'esiste sobre una práutica primitiva exipcia de la Odontoloxía data d'hai 5.000 años (3.000 años enantes de nuesa yera). Hessie-Re ye consideráu'l primera dentista conocíu de la historia. Una inscripción exipcia en madera amuesa a Hessie-Re como xefe de médicos de la corte. Tiempu dempués esti oficiu foi asumida polos barberos quien amás de los servicios de cortes de pelo, asumíen les estraiciones dentales de los veceros aquexaos de dolor. Entós que empezaron a exercer los flebotonianos y ciruxanos dentistes en distinta partes del mundu, como parte de les autorizaciones daes poles autoridaes españoles de la dómina. El doctor francés Pierre Fauchard (1678-1761) ye consideráu'l padre de la Odontoloxía, polos sos novedosos apurras a la dentistería, particularmente pola profesionalización de la práutica dental y la publicación en 1728 de la so colosal obra "-y chirugien dentiste; ou, traité des dents” (el ciruxanu dentista; o tratáu sobre los dientes), testu posible de mercar en versión facsímil en París güei día. Pierre Fauchard foi dentista personal de Lluis XIV; en París alcuéntrase'l so muséu. El médicu valencianu Bernardino Landete Aragó foi, a principios del sieglu XX, pioneru de la estomatoloxía española y creador de la ciruxía oral o maxilofacial n'España.[1]

Aristóteles y l'odontoloxía editar

Aristóteles nació l'añu 384 e. C. en Estagira (Macedonia) y morrió'l 322 A.C. Foi discípulu de Platón y maestru d'Alejandro Magno. Ye reconocíu como unu de los filósofos más importantes con una de les más granibles y multidisciplinarias obres de la historia. N'Odontoloxía, por citar un exemplu, escribió sobre untaces y procedimientos d'esterilización usando un alambre caliente pa tratar les enfermedaes de los dientes y de los texíos orales. Tamién sobre la estraición dental y l'usu d'alambres pa estabilizar quebres maxilares y amestar dientes perdíos.

Campu d'aición editar

El campu d'aición del odontólogu o estomatólogu nun toma namái l'estudiu y tratamientu de los dientes, pos entiende amás tola cuévanu oral, según los maxilares, músculos, piel, vasos y nervios que dan conformanza a esti cuévanu y que tán coneutaos con tol organismu. Pola so estensión anatómica, la odontoloxía rellacionar con otres especialidaes médiques como Otorrinolaringoloxía, Oftalmoloxía y Neuroloxía y per l'área de conocencia con Cardioloxía, Neumoloxía, inclusive con Xinecoloxía y Obstetricia.

Especialidaes editar

La odontoloxía toma árees d'amplies conocencies y tien establecíes, poro, delles especialidaes: rehabilitación oral o prostodoncia o prótesis dental, periodoncia o periodontoloxía, endodoncia, odontopediatría, ortodoncia, odontogeriatría, ciruxía maxilofacial o ciruxía oral, y na odontoloxía tamién esisten disciplines como la salú pública estomatolóxica, la implantoloxía oral, la odontoloxía estética o cosmética, la odontoloxía preventiva, la odontoloxía neurofocal, la xestión odontolóxica, l'auditoría odontolóxica, la odontoloxía forense, la carioloxía, la patoloxía bucal, la odontoloxía del ñácaru y prenatal, la investigación de materiales dentales, la radioloxía oral, la ortopedia facial, la gnatoloxía, la prótesis maxilofacial, la odontologia ocupacional, la odontologia deportiva y la orto-odontopediatria, ente otres.

Implantoloxía editar

 
Implantes.

Ye la especialidá odontolóxica que se dedica a la reposición d'unidaes dentales perdíes per mediu de la instalación d'implante dental de titaniu remplazados nos maxilares, a manera de raigaños de dientes (dientro del güesu) y que depués pueden portar corones dentales artificiales nuna parte diseñada pa ello y cercana a la parte d'oclusión dental.

Esiste amás cola cuenta d'evitar transgredir el texíu de los dientes vecinos a la fienda de perda de los dientes naturales, pos otra especialidá (la prostodoncia o prótesis fixa) facer pa sofitar la reposición de los dientes a manera de ponte fixa n'unu o más puntos, foliando los dientes axacentes, valiéndose de la relativa fortaleza de los raigaños d'estos.

Dedícase tamién a la investigación de nuevos materiales biocompatibles qu'aseguren un meyor desempeñu y al empar menor probabilidá de refuga per parte del organismu güéspede escontra los implantes.

Anguaño l'índiz de fracasu alcuéntrase en redol al 4%, polo cual podemos dicir que la so fiabilidá ye considerable.

El "tendón d'Aquiles" de la implantoloxía, representar l'área cervical, onde l'epiteliu nun se xune verdaderamente al implante y dexa una "puerta abierta" a la posible entrada de microorganismos y los sos toxines. Amás la biomecanica de los implantes nun se desenvolvió inda de forma satisfactoria tocantes a la tresmisión de les fuercies de cizallamiento escontra'l güesu.

Peritu odontólogu na alministración de Xusticia editar

L'Odontólogu Forense nun amenorga les sos funciones al auxiliu na impartición de xusticia, al estudiu de cadabres o establecer parámetros d'identificación de persones, sinón que tamién tien actuación naquellos casos en que s'arreyó l'aparatu buco-dento-maxilar como arma inclusive cuando se convierte n'oxetu de mancadures, o bien, ser sometíos a tratamientos desaparentes qu'alterien dende la función fisiolóxica, hasta la estética, entá en casos graves onde s'atopen perdes importantes de texíos.

Nomenclatura anatómica dental editar

Vestibular editar

Ye la cara del diente o dientes que dan pa escontra fora, escontra l'antepar. Polo tanto la cara vestibular de los incisivos centrales superiores sería la que vemos cuando daquién sonri.

Llingual editar

Ye aquella cara del diente que mira escontra l'interior, escontra la llingua. Esti términu utilizar pa l'arcada inferior. Ye la cara posterior de los dientes inferiores.

Palatina editar

Correspuende a aquella cara del diente que mira escontra'l cielu la boca. Ésti términu utilizar pa l'arcada cimera.

Incisal editar

Correspuende a la superficie de corte d'incisivos y caninos.

Oclusal editar

Ye lo mesmo qu'incisal pero esti términu utilizar pa los premolares y molares. Ye la superficie masticatoria del diente cola que s'esmagayen los alimentos la so principal función esmagayar alimentos.

Llinia Media editar

Ye aquella qu'estrema la hemiarcada izquierda de la derecha y allúgase xusto ente los dos dientes caltriantes centrales superiores o inferiores.

Mesial editar

Ye aquella direición o cara del diente qu'apunta a la llinia media, escontra'l centru, o a una llinia imaxinaria qu'estrema al ser humanu pola metá en dos cachos simétricos. Teniendo en cuenta esto la cara mesial del incisivu central superior derechu contauta cola cara mesial del incisivu central superior esquierdu. Tou aquello que tenga direición mesial va tener direición al diente que tien más anterior a él mesmu. Ye fácil alcordase yá que puede aprendese una regla nemotéunica como que mesial=mediu refiriéndose a la llinia media.

Distal editar

Ye la cara del diente que s'alloñar de la llinia media. Los términos mesial y distal defínense dientro del conceutu médicu de la posición anatómica.

Interproximal editar

Interproximal ye l'espaciu qu'hai ente dos dientes, tamién llamáu espaciu interproximal.

Proximal editar

Una caries va escontra proximal cuando va escontra la unión del diente allegante. Tamién va a proximal na cara distal de los terceros molares.

Cervical editar

Ye aquella direición que se dirixe escontra'l pescuezu del diente. Por casu, si hai una caries asitiada nel raigañu d'un incisivu inferior y diríxese escontra cervical el so percorríu va ser escontra riba y si tenemos una caries que ta na corona camino de cervical nel mesmu diente'l so camín va ser escontra baxo...

Apical editar

Ye la direición que se toma pa llegar al ápiz, el ápiz ye la punta del raigañu.

Coronal editar

Ye la direición que se toma pa llegar a la corona dental. Ye la parte del diente que toma dende'l so pescuezu dentario hasta'l so cantu incisal o cara oclusal.

Antagonista editar

Referímonos a un diente antagonista d'otru pa señalar el mesmu diente pero na otra arcada, de forma que'l diente antagonista, nuna boca ideal, del primer molar permanente va ser el primer molar inferior permanente, del mesmu llau.

Oclusión editar

Nun ye un términu anatómicu. N'odontoloxía, oclusión sirve pa denominar lo que comúnmente se conoz como la taragañada; esto ye, la oclusión ye'l engranaje producíu al contautar los dientes de l'arcada inferior colos de l'arcada cimera. Considérase máxima intercuspidación aquella posición na que los dientes de l'arcada inferior y los de l'arcada cimera tienen el máximu contautu posible. Por que la oclusión seya estable y nun produza daños al periodonto nin tampoco a les estructures de l'articulación témporomandibular. Cuando esta "máxima intercuspidación" coincide con "rellación céntrica" llograríase "oclusión céntrica".

Arcada editar

Una arcada o arcu dental ye'l grupu de dientes nel quexal o nel maxilar. Vamos Tener arcada cimera, pal maxilar superior, y arcada inferior, nel quexal. El términu "hemiarcada" fai referencia a la metá izquierda o derecha de cada arcada.

Hemiarcada editar

Una hemiarcada ye la metá d'una arcada, que s'estrema en cuatro partes: cimeru derecha, cimera esquierda, inferior derecha, inferior esquierda.

Sectores editar

Sector anterior editar

El sector anterior ye'l grupu de dientes qu'abarca los incisivos y caninos.

Sector posterior editar

Ye'l grupu de dientes qu'entienden los premolares y molares.

Historia clínica editar

Ye un documentu que recueye la descripción completa, ordenada y precisa de la rellación ente'l profesional y el paciente. Ye un documentu confidencial. El profesional tien de faer un rexistru ordenáu, secuencial y permanente de tolos fenómenos clínicos del paciente. El conxuntu ordenáu de métodos y procedimientos de los que se val el clínicu pa reparar los síntomes denominar propedéutica, y el conxuntu de síntomes, fechos suxetivos, signos y fechos oxetivos estudiar cola semioloxía.

Partes de la historia clínica #

filiación: correspuende al nome, apellíos y demás datos personales.

  1. anamnesis: interrogatoriu del motivu de consulta: empobináu pol profesional o pasivu, el paciente cuenta. Entrugues fundamentales: ¿qué-y asocede? ¿dende cuando? ¿cómo empezó? ¿a qué lo atribúi?
  2. antecedentes personales: dalguna enfermedá anterior, melecines que ta tomando, alteraciones en dalgún aparatu (cardiovascular, respiratoriu, endocrín, dixestivu, renal), dalguna alérgia, embaranzu y vezos tóxicos, beber, fumar y drogues.
  3. antecedentes familiares: enfermedaes y alerxes que sufren o sufrieron padres, hermanos, fíos y pareya.
  4. esploración: actitú, asimetríes, alteraciones de tipu fonéticu, respiratories, deglutorias, auditives, na piel, pigmentaciones. van esplorase extraoralmente y intraoralmente:
    1. extraoralmente:
      1. los ganglios linfáticos:
        1. submaxilares: cantu llateral de la quexal y viente anterior del músculu digástrico, recueye'l drenaxe linfáticu de melles, dientes, llingua, etc.
        2. submentonianos: cara anterior del músculu milohioideo, recueye'l drenaxe linfáticu del mentón y la llingua.
        3. cervicales fondos: nel güesu temporal y del músculu esternocleidomastoideo, recueye'l drenaxe de les fueses nasales, rinofaringe, amígdalas, cielu la boca y llingua.
      2. glándules salivales:
        1. parótida: trevesada pol nerviu facial.
        2. submaxilar: son difíciles d'esplorar.
        3. sollingual: de bona esploración.
      3. articulación temporomandibular, tamién llamata ATM, va esplorase:
        1. movimientu d'apertura y zarru.
        2. palpación bimanual.
        3. si hai alteración va haber restricciones: si abre de 25-35 milímetros va haber patoloxía neuromuscular, si ye menos de 25 milímetros va haber patoloxía articular.
        4. auscultación:
          1. crepitación: revela patoloxía nes superficies articulares.
          2. chasquíos: si esisten va haber alteraciones nel discu articular.
    2. intraoralmente: aconséyase l'usu de 2 espeyos y una sonda. Vamos Esplorar: llabios, mucosa yugal, cielu la boca duru y blandiu, úvula, llingua, suelu bucal, mella, dientes, mediu bucal y orofaringe.
    3. complementaries: radiografíes, pruebes de llaboratoriu y biopsia.

Mancadures de la mucosa oral editar

Les mancadures de la mucosa oral, son signos clínicos evidenciables polos profesionales odontólogos. La especialidá odontolóxica que s'ocupa de los texíos blandos denominar Estomatoloxía o Medicina Oral.

Según clínica editar

Mancha: ye un cambéu de coloración de la mucosa bucal que nun fai relieve. Pueden ser blanques (Ej una leucoplasia por hiperqueratosis), Rojas (Ej un angioma por hiperplasia vascular, un eritema por vasodilatación, una Candidasis Crónica por atrofia epitelial, y una púrpura por extravasacion), melanicas (nevos melanocíticos y tatuaxes), etc.

Mancadures elevaes editar

Son pocu frecuentes, clasificaes en:

Conteníu líquido editar

Angüeña, vesicula y pustula

pústula: contién aguadía. visícules: son pequeñes, 1-2 milímetros de diámetru. angüeñes: son más grandes, más de 2 milímetros de diámetru.

  1. nivel del conteníu de líquidu, ye una clasificación más histolóxica que clínica:
    1. intraepitelial: dientro del epiteliu.
    2. subepitelial: debaxo del epitelo, pa poder estremar les intraepiteliales de les subepiteliales basaremos según atopar nel techu, epiteliu, o suelu, conectivu, de l'angüeña.

L'espaciu que se rellena de líquidu porque les célules de los estratos nun se xunieron dan llugar a una llaguna: hai subepiteliales, dixebren la capa basal, y intraepiteliales dixebren les célules epiteliales. Según la cronoloxía podemos clasificar a les mancadures:

  1. mancadures primaries: visícules y angüeñes.
  2. mancadures secundaries: úlceras y erosiones. Sicasí hai úlceras y erosiones primaries.

La evolución normal suel ser:

  • angüeña intraepitelial + trauma = erosión.
  • angüeña subepitelial + trauma = úlcera.

Na boca produzse un exudado de fibrina, dempués del sangráu, que cubre la firida de color blancu, al ver esto vamos falar de úlcera, va estremar de la erosión por que esta va tar arroxada o eritomatosa, de color coloráu.

Antes de rompese la güexa hai datos que nos informen del so nivel:

  • presencia de sangre: siempres subepitelial.
  • grosez del techu: cuanto más gruesu más malo de romper se, si lleva tiempu na boca y nun se rompió va pensar que ye subepitelial por tener más techu.
Conteníu sólido editar

Según:

  1. númberu de célules:
    1. plaques: mancadures elevaes por cuenta de una crecedera del epiteliu. Son de color blancu.
    2. nódulu: mancadures elevaes por cuenta de una crecedera del texíu conectivu, va ver de distintos colores, según el tipu de conectivu que sía.

Según histoloxía editar

Solamente va vese con microscopiu:

  1. hiperqueratosis: ye un crecedera de capar córnea, va vese blanca y puede acabar siendo placa.
  2. paraqueratosis: ye la presencia de célules nucleadas en capar córnea.
  3. acantosis: crecedera de la capa espinosa, clínicamente va vese más blanca y cuanto más grande seya más probabilidaes tien de convertise en placa.
  4. acantolisis: ye la separación de les célules del estratu espinosu.
  5. espongiosis: ye un edema intercelular na capa espinosa, métese líquidu ente les célules epiteliales ensin llegar a romper la so unión, namái los desmosomas, nun se llega a producir acantolisis.
  6. dexeneración hidrópica: ye'l procesu de destrucción celular, la célula enllenar d'agua hasta llegar a destruyise por un aumentu de la presión intracelular, producir na capa basal dando llugar a una angüeña subepitelial.
  7. papilomatosis: ye l'aumentu del allargamientu de les papiles epiteliales.
  8. disqueratoris: producción anómala y aisllada de queratina.
  9. exocitosis: ye la presencia de célules inflamatorias dientro del texíu epitelial.

Discromíes de la mucosa bucal editar

Son aquelles alteraciones que la so esencia lesional ye'l cambéu de color na mucosa. Según l'orixe de los pigmentos:

D'orixe exóxenu editar

  1. por tatuaxes:
    1. axuntadura: por traumatismos de la mucosa qu'afecten a una restauración con axuntadura de plata, ye una coloración necro-azulada de cantos difusos. va reparar na radiografía. El tratamientu ye quirúrxicu.
    2. tinta china.
    3. grafitu.
  2. intoxicación por metales:
    1. plomu: alteraciones en piel y mucoses, alteraciones cutanees: mácules eritematosas y alopecia, alteraciones de la mucosa oral: mácules grises con ribete de Burton, esto ye plomu nel marxe xenxival, otres alteraciones que pueden producise son naúseas, vultures, foria y calambres.
    2. bismutu: alcuéntrase en preparaos farmacéuticos, la mella adquier un color azuláu xunto cola llingua y la mucosa bucal, en casos graves apaecen ulceraciones en mucosa yugal y llingua. Pasa por 3 colores: primero coloráu, azul y, finalmente, descamación.
    3. arsénicu: nel cuévanu oral se aprencia la mucosa colorada, nel 90% de los casos hai úlceras en mucosa, estómagu y esófagu, tamién hai afectación de les glándules salivales, xerostomía, si nun hai fallecimientu producen cuadros de sobreinfección nes úlceras. Dase enforma n'intentos de suicidiu por arsénicu.
  3. carotenemias: pigmentu que s'atopa en cenahories y tomates. Ye una pigmentación mariella nel cielu la boca blandu o na mucosa yugal, vese meyor en mucoses non queratinizadas. Alteraciones cutanees: pigmentación mariella en palmes y plantes. Faer diagnósticu diferencial con ictericia por que nun s'afecta la esclerótica.
  4. tinción: depósitu superficial d'un pigmentu, el tratamientu ye hixene, exemplos de tinciones seríen: la llingua negra vellosa, tinciones por tabacu o por clorhexidina (Charly Góngora 2005).

D'orixe endóxenu editar

  1. hemoglobínicas:
    1. petequia equimosis hematoma: traumatismu con extravasación de sangre per mordedura, postinyección o postextraición. Son la mesma mancadura pero con distintu tamañu onde petequia sería'l más pequeñu, equimosis el medianu y hematoma el mayor.
  2. ictericia: patoloxía hepatobiliar destructiva, aumenta la bilirrubina indireuta en sangre, da una coloración amarellentada del cielu la boca, mella y mucosa yugal. Nun confundir cola carotenemias, na ictericia ta afeutada la esclerótica.
  3. melánicas, pueden ser:
    1. constitucionales:
      1. melanoplaquia: aumenta la cantidá de melanina. Ye típicu na mella anque puede atopase en cualquier sitiu de la mucosa. Coloración pardu-escura. Tratamientu: nun ye necesariu, solo va tratase en pacientes albinos.
      2. macula melanótica.
    2. endrocrinas:
      1. cloasma gravídico: n'embarazaes.
      2. enfermedá de Addison: enfermedá que cursa con insuficiencia córtico-suprarrenal, coloración amorenada en piel y mucoses. manches melánicas, escures, en mucosa yugal, llingua, cielu la boca y mella xuntada.
      3. síndrome de Cushing.
    3. metabóliques: hemacromatosis.
    4. procesos displásicos:
      1. neurofibromatosis: de calter autosómico-dominante manifestar con neurofibromas, "enllordies café con lleche" en piel y mucoses. Tratamientu: namái si estorben, como pue ser pa poner una prótesis.
      2. síndrome de Albright: dar na pubertá precoz, displasia fibrosa en güesos llargos, apaecen manches "café con lleche" en piel y muscosas.
      3. síndrome de Peutz-Jeghers: ye autosómico dominante, paciente con poliposis intestinal, apréciense manches pardes-negres de 4-6 milímetros en rexón peribucal.
    5. procesos tumorales:
      1. nevus: ye un procesu tumoral benignu relativamente frecuente. Hai una proliferación de melanocitos, manches de marrón a negres en función de la concentración de melanocitos alcontraes en llabios y en zona del cielu la boca duru y mella. El tratamientu ye la eliminación fonda quirúrxica, hasta'l güesu, y biopsia si hai duldes del diagnósticu o del so benignidad. Clasificación:
        1. intramucoso: corion papilar. Este ye unu de los más frecuentes.
        2. compuestu: basal d'epiteliu y corion.
        3. unión: unión epitelio más corion.
        4. azul: corion reticular. Este ye unu de los más frecuentes.
      2. melanoma: neoplasia malina rara en boca, 1%. Apariencia clínica variable, son mancadures úniques y alcontraes na mucosa alveolar y cielu la boca. Ye bien importante el diagnósticu precoz yá que ye bien agresivu produciendo metástasis.
    6. otres:
      1. melanosis post inflamatoriaa.
      2. acantosis nigrans.
      3. melanosis medicamentosa.

Mancadures blanques editar

Clasificación:

  1. trestornos hereditarios.
  2. mancadures reactives.
  3. orixe infeiciosu, por casu, la cándida.
  4. base inmunitaria.

Variaciones non patolóxiques:

  1. llinia alba bucalis: ye una llinia blanca nel planu oclusal causada pola oclusión.
  2. gránulos de Fordyce: son glándules sebacees heterotópicas de coloración blancu-amarellentada que s'atopen en mucosa yugal y llabios. Nun precisen tratamientu.
  3. ensiertos de piel y palatinos: patoloxíes mucogingivales y plástiques.
  4. manches de Koplick: periodu prodrómico de sarampión, xunto al conductu de Stenon.

Trestornos hereditarios editar

Leucoedema editar

En pacientes con enclín a succión, confundir cola llinia alba, alcontráu en mucosa yugal y llingual. Frecuencia del 93%, hai una llixera crecedera mucoso dacuando llinial, ye difusu edematoso y llechientu. Nun precisa tratamientu, d'etioloxía desconocida y ye sobreelevado.

Nevus blancu esponxosu o enfermedá de Cannon editar

Enfermedá autosómica dominante, afecta a les mucoses oral, vaxinal y faríngea. faise más intensu na pubertá. El cuadru clínicu presenta más afectación na mucosa yugal con mancadures blanques más o menos grandes, parcheadas, rugosas, granulares, hiperplásicas y asintomáticas. Histológicamente reparar espongiosis y acantosis y hiperqueratosis. Nun precisa tratamientu.

Disqueratosis epitelial benigna editar

Enfermedá autosómica dominante, en mucosa yugal, blanca d'aspeutu xelatinosu, reparar la conxuntiva bulbar hiperémica, a nivel histolóxicu podemos reparar disqueratosis, acantosis y vascularización del estratu espinosu. Nun hai tresformamientu malinu.

Queratosis folicular o enfermedá de Darier-White editar

Autosómica dominante, ver en piel como un exudado inflamatorio y mancadures papilomatosas, apréciase mal golor. En mucosa yugal y llabial hai mancadures queratósicas papulareso en empedrado. Histológicamente vamos poder reparar hiperqueratosis, acantosis y disqueratosis.

Mancadures reactives editar

Hiperqueratosis local editar

Ye la reaición proteutora del epitelo ante una agresión traumática. Reparar en llabios, márxenes lignaules y mucosa yugal, va haber hiperqueratosis. Diagnósticu con historia clínica y esploración. Tratamientu: esaniciar el trauma.

Morsicatio buccarum editar

Son traumatismos per mordigañada, vese una llinia blanca nel planu oclusal, dacuando hiperplásica. Aspeutu desflecado y puede llegar a ulcerarse si'l traumatismu ye fuerte.

Estomatitis nicotínica editar

Por reaición al tabacu, frecuente en varones y fumadores de pipa y cigarros. Mancadura ablancazada nel cielu la boca, xeométrica y llixeramente sobrelevada. Puntiáu central acoloratáu, aspru a palpación y non doliosu. Histológicamente reparamos hiperqueratosis y sialodenitis, esto ye inflamación de les glándules salivales menores, tratamientu encamentáu esaniciar el causante, el tabacu.

===== Quemadures de la mucosa verá una zona ablancazada ente zona ulcerada. Ye una quemadura bien típica por contautu con aspirina, ye relativamente frecuente la creencia de que pa solliviar un dolor dental ye conveniente poner una aspirina, acedu acetilsalicílicu, ellí onde duel, causando esti tipu de quemadures. Tamién se produz por clorhexidina, cáusticos, nitratu de plata y acedu triacloroacéticu.

Queilitis actínica editar

Producida por esposición regular y enllargada al sol, hai una dexeneración tisular acelerada nel llabiu inferior. tenemos un llabiu atrófico, maciu, con fisuras en comisuras y na unión mucocutánea. Histológicamente vamos ver un epiteliu atrófico, paraqueratósico, con cambeos displásicos. Puede evolucionar a un carcinoma in situ

Base inmunitaria editar

Liquenes planu editar

Enfermedá mucocutánea d'etioloxía desconocida, histoloxía carauterística y evolución crónica. Nun se cura, puede ameyorar o empiorar pero nun cura. Tenemos los siguientes factores:

  1. factores predisponentes: heriedu.
  2. factores d'entamu:
    1. exóxenos.
    2. endóxenos: diabetes, hepatitis C, lupus.
  3. factores responsables de l'apaición: inmunitario.
  4. factores desencadenantes: sicosomáticos, por fármacos.
  5. factores qu'agraven:
    1. sistémicos: diabetes, hepatitis, enfermedaes autoinmunes.
    2. locales: plaques, prótesis, traumatismos...

Clínica del liquenes planu:

  1. Tien dos formes:
    1. reticular: llinies blanques en mucosa yugal, ye billateral y reparar estríes de Wickham.
    2. atrófica-erosiva: endelgazamientu del epiteliu, hai mancadures eritematosas. La mella tien aspeutu de gingivitis que nun respuende al tratamientu periodontal normal, na piel tamién va haber mancadures de liquenes, color coloráu-vinu, parcheada y bien delimitadas, col epiteliu llixeramente atrófico y descamado.
  2. diagnósticu: con una bona historia clínica, esploración y un estudiu histolóxicu.
  3. histológicamente vamos reparar: hiperqueratosis con para o ortoqueratosis, acantosis, papilomatosis, dexeneración hidrópica na membrana basal, cuerpos coloides y infiltrado de linfocitos T y macrófagos.
  4. evolución: ye condición pre-cancerosa en:
    1. formes erosives.
    2. edá avanzada.
    3. axentes carcinóxenos.
    4. papiloma virus.
  5. tratamientu: esaniciar factores etiolóxicos en:
    1. mancadures reticulares ensin sintomatoloxía: xixilar cada 6 meses.
    2. mancadures atróficas erosives: aconséyase usar corticoides tópicos:
      1. acetónido de triamcinolona en orobase al 0'1%: 3-4 vegaes diaries mientres 15 díes.
      2. acetónido de fluocinolona al 0'1%.
      3. propionato de clobetasol en orobase al 0'05%.
    3. mancadures estendíes o que nun reaccionen bien al tratamientu, vamos usar un tratamiendo sistémico:

Leucoplasia oral editar

Mancadura que nun s'esprende al ralláu, forma parte del epiteliu, y que ta en crecedera. Ye epiteliu escamosu, polo tanto podrán vese les salíes de los conductos de les glándules salivales una y bones nun van tomar el color por que nun son d'epiteliu escamosu. Ye blanca por que ye un engrosamiento epitelial con hiperproducción de queratina. Ye una mancadura delimitada y acomuñada a factores que lu provoquen, sobremanera el tabacu, dexando'l consumu puede llegar a unviar. Tamién puede apaecer en zones non queratinizadas, suelu bucal, llingua, polo cual encamiéntase faer siempres biopsia, ye complexu saber si una mancadura ye cáncer o leucoplasia a güeyu. Tien una mayor prevalencia en varones ente 40-70 años. La etioloxía ta acomuñada al tabacu, etioloxía idiopática, alcohol, factores irritativos o virus. Histológicamente presenta hiperqueratosis, acantosis, papilomatosis, podrá atopase displasia epitelial que ye'l pasu entemediu ente la normalidá y la malinidá, son cambéu entemedios pero entá non malinos, aumenten les probabilidaes de malignizar. Formes clíniques:

  1. homoxénea: ye una mancadura uniforme, de consistencia firme, menor trupos y superficie llisa o engurriada que puede presentar riegos fondos. Color blancu.
  2. non homegénea: hai 3 tipos:
    1. eritroleucoplasia: zones coloraes con árees blanques, puede confundise con liquenes.
    2. nodular: escrecencies arrondaes blanques o coloraes.
    3. exofítica: manches con proyeiciones irregulares, pueden tar infestaes por cándida Albicans, bien rellacionada col virus papiloma.

El manexu clínicu tien 3 fases:

  1. primer fase: eliminación del axente causal, yá que va poder unviar la mancadura, salvu nes idiopáticas, a los 2 o 3 selmanes tendrá de faese la biopsia.
  2. segunda fase: biopsia una vegada esaniciáu l'axente causal. Vamos Deber escisionar tola mancadura.
  3. tercer fase: tratamientu: quirúrxicu, láser de dióxidu de carbonu si nun hai displasia. El diagnósticu patolóxicu pue ser distintu según la zona de la mancadura que mandemos a analizar, por eso debe quitar tola mancadura y usar bisturín clínicu

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Javier Sanz y María José Solera: Bernardino Landete, vida y obra. Studio Puig S.L. (Valencia, 2012) ISBN 978-84-695-3830-2

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar