Olga Alexandrovna Armfeldt de Fédchenko (translitera del cirílicu rusu: О́льга Алекса́ндровна Фе́дченко) (30 d'ochobre de 1845 (xul.)Moscú – 24 d'abril de 1921San Petersburgu) foi una botánica rusa que foi miembru correspondiente de l'Academia de les Ciencies de Rusia, en San Petersburgu. Yera la esposa del biólogu y xeógrafu Alexeï Fédchenko (1844-1873), y la madre del naturalista y botánicu Boris Fédchenko (1872-1947), y fía del profesor de medicina de la Universidá de Moscú, Alexandre Armfeldt (1806-1868). Al usu del so tiempu utilizar pal alfabetu llatín, la ortografía alemana del so nome, esto ye, Fedtschenko.

Olga Fédchenko
Vida
Nacimientu Moscú30 d'ochobre de 1845 (xul.)[1]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Residencia Imperiu Rusu
Muerte San Petersburgu24 d'abril de 1921 (75 años)
Sepultura Cementerio Ortodoxo de Smolensk (es) Traducir
Familia
Padre Q4069674
Casada con Alexei Pavlovich Fedchenko [2]
Fíos/es Boris Fedtschenko
Estudios
Estudios Q55658555 Traducir
Llingües falaes rusu[3]
Oficiu botánica, esploradora, artista, coleicionista de plantes, ilustradora científica, cartógrafa, entomóloga, ilustradora botánicarecolector zoológico (es) Traducir
Llugares de trabayu San Petersburgu y Asia Central
Miembru de Academia de Ciencies de San Petersburgu
Society of Devotees of Natural Science, Anthropology, and Ethnography (en) Traducir
Société Impériale des Naturalistes de Moscou (es) Traducir
Abreviatura en botánica O.Fedtsch. (IPNI)
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Primeros años editar

Olga Armfeldt nació nel Departamentu del so padre, profesor de medicina na Universidá de Moscú ya inspector de la Institución Nicolás. Yera la tercer fía de nueve fíos (cinco fíos y cuatro varones[4]). Recibió una educación en casa hasta la edá d'once años. Aprendió dibuxu, música, francés y alemán, y depués xunióse a la institución Nicolas. Interesar na botánica y la zooloxía. Olga Armfeldt pasaba les sos vacaciones veraniegues na propiedá del barriu de Tropariovo na uyezd de Mozhaisk, onde armó un yerbariu ente 1861 a 1862 dexando que'l botánicu Nikolai Kauffmann (1834-1870) p'ampliar el so catálogu tituláu La Flore de Moscou. Tamién axuntó una coleición d'inseutos que numberaría más palantre el so home.

El zoólogu Nikolai Senger (1844-1871) fixo almitir a la neña de diecinueve años, en 1864, na Sociedá Imperial de los amantes de les ciencies naturales, antropoloxía y etnografía, que fuera fundada por él y por Bogdanov. Participó viviegamente nel trabayu y l'investigación d'esa sociedá científica, mientres daba lleiciones d'historia, dibuxu, alemán y francés, a pesar de que yera financieramente independiente. Tradució artículos del alemán y del francés pa la revista rusa Xardinería (Sadovodstvo) incluyendo les lletres zoolóxicos de famosos (Zoologische Briefe) de Gustav Jäger (1832-1917) y una gran parte del llibru de Josef Maximilian Petri Über das Seelenleben der Tiere (Alrodiu de la vida mental de los animales).

Estudios y viaxes científicos editar

Entós Olga trabaya nel Muséu Zoolóxicu, onde conoció al so futuru maríu, Alexei Fedchenko qu'acababa de terminar los sos estudios en ciencies naturales, onde s'especializó en antropoloxía y zooloxía. Ellos traducieron xuntos el primer tomu de Anthropologie de Theodor Weiz publicáu en 1867. Y ella traduz les obres científiques d'antropoloxía, dominiu qu'estudió coles mesmes y entamó con Fédchenko esposiciones etnográfiques nel muséu en 1867. Casáronse'l 2 de xunetu de 1867 y pasen la so lluna de miel en Escandinavia, cuantimás nel Gran Ducáu de Finlandia y en Suecia. Ayudó al so home n'Helsingfors y en Estocolmu en midíes de cranios; y dibuxándolossobremanera per mediu d'un pantógrafo.

A principios de 1868, la nueva pareya atopar en Austria ya Italia, onde recueyen, investiguen y coleccionen yerbes y inseutos que depués dibuxaben. El so home mentanto preparábase pa una espedición al Turkestán, onde Olga foi nomada botánica principal. Participen antes de partir na primer conferencia de les Ciencies de la Universidá de San Petersburgu.

Espedición al Turkestán (1868-1872) editar

 
Llagu Iskanderkul.

Olga Fédchenko acompañó al so maríu mientres una espedición científica entamada por él y la Sociedá de los Naturalistes de Moscú. El Turquestán yera una rexón bien pocu estudiada y la moza pareya pasó trés años con un curtiu descansu. Aportaron a Samarcanda en xineru de 1869, y depués diríen a Taxkent. Ella pintaba y dibuxaba les comunidaes que travesaben, según copies pal so home. La unviada nun yera siempres prestosa y a la preparación científica sumábase la necesidá de los científicos de faer frente al peligru. Yeren escoltaos por una sotnia (centurios) de cosacos-artilleros. El futuru héroe de la guerra ruso-turca de 1877-1878, Skobelev, comandó un tiempu a los cosacos. Un día, la espedición foi atacada poles tribus de monte nel gargüelu, cerca del llagu Kolon i-Kul, en Panjakent (güei Tadjikistan). Olga Fédchenko curaba a los mancaos y demostraba un gran dominiu de sigo mesma.[5] De 1869 a 1871, los maríos Fédchenko faen cuatro expedición: a lo llargo del valle del ríu Zeravshan, escontra'l llagu Iskanderkul, pol desiertu de Kyzyl Koum y po el valle de Fergana, hasta los montes Trans-Alai.

Ente cada espedición, los maríos Fédchenko siguíen participando en Taxkent p'analizar los resultaos de les sos investigaciones y de los materiales llograos. Coles mesmes, Olga Fédchenko ocupar de les sos coleiciones d'inseutos y correspondíase colos estudiosos rusos y estranxeros, mientres esbozaba los llugares visitaos. Alekséi Savrásov (1830-1897) pintó los sos estudios y bocetos.

Los yerbarios d'Olga Fédchenko axuntó miles de plantes, munches de los cualos yeren estudiaes per primer vegada. Unvió a Moscú, raigaños de Ferula moschata que fueron llantaes nel xardín botánicu. Los materiales d'esos herbarios de Turkestán y les sos coleiciones d'invertebraos fueron estudiaos por naturalistes rusos. Foi gallardoniada cola gran medaya d'oru de la Sociedá Imperial d'amantes de les ciencies naturales, antropoloxía y etnografía. Al regresu de Moscú, estudió toos esos materiales y participó na organización del Departamentu de Turkestán pa la Esposición politéunica de 1872.

Viaxe per Europa editar

En setiembre de 1872, los maríos Fédchenko deciden dir a Europa Occidental col enfotu de estudiar los glaciares del Mont Blanc, con cuenta de preparar una espedición a Pamir. Pasaron l'iviernu de 1872 a 1873 en Leipzig, onde naz el so fíu Boris, depués vanse a Heidelberg en marzu de 1873 onde traduz l'artículu de Henry Youle Hind L'Histoire et la géographie d'Amou-Daria pa -yos Nouvelles de la Société géographique. Esa traducción, con comentarios y notes del so home, recibió la medaya de plata de la Sociedá Imperial de xeografía apurríu por Nikolai Khanykov (1822-1878). Los maríos pasaron seis selmanes en Lucerna onde esploraron el glaciar de Grindenwald y aportaron al llagu Lemán n'agostu de 1873. Instalar en Montreux onde Olga reposó col so pequeñu ñácaru. Alexei, pela so parte, va a Chamonix pa esguilar el Monte Blanc. Pero morrió con solu ventinueve años. Esi final tráxicu cutió a la nueva, pero decide reagrupase y siguir la obra del so home. Publicaríense les unviaes de Turkestán, utiliza los científicos, y escribe ella mesmu estudios y comentarios. La publicación taría llista en dos años gracies a la so enerxía y profesionalismo. Entendía un álbum de litografíes Vues du Turkestan russe selon les dessins d'après nature d'O.A. Fedtchenko. El zoólogu Vassili Oulianine y otros científicos participaron na redaición de les descripciones de la fauna y de la flora del Turkestán. Apaeció en dellos volúmenes, con fondos adelantraos pol xeneral Constantino von Kaufmann, de la Sociedá Imperial d'entusiastes de la ciencia natural. Los venticuatro publicaciones llevaben el nome del so home nel frontispiciu

La obra Voyage à Kokand, album de vues et de données anthropologiques à propos des autochtones du Turkestan, con comentarios de Bogdanov, y publicáu gracies a Olga Fédchenko. Escribió igualmente en 1874 Fedtschenkos Reisen in Turkestan 1868-1870. Como señal d'atención y homenaxe al so trabayu, l'emperador Alexandru II de Rusia unvió-y un brazalete afatáu con diamantes y rubinos.

Trabayos escontra fines de sieglu editar

Una parte significativa de la obra d'Olga Fédchenko de fin de sieglu consagrar a la botánicasobremanera cola flora d'Asia central. Ella sofitó al so fíu qu'estudió ciencies naturales na Universidá de Moscú, convirtiéndose nun distinguíu botánicu.

De 1881 a 1887, Olga Fédchenko estudió la flora del Gubérniya de Moscú y col so fíu participó del estudiu del herbario de los uyezds de Mozhaisk y de Sérpujov. Tamién s'ocupó del herbario del xardín boticariu de Moscú dependiente de la Universidá de Moscú y publicáu en 1890 como catálogos de mofos nos boletinos del Xardín imperial de San Petersburgu. Entós entamó dellos viaxes d'estudiu col so fíu. En primer llugar nos monte Urales ente 1891 a 1892, en Crimea en 1893, en Transcaucasia en 1894, y de siguío, volvió a Turquestán, onde estudia les flores de los montes Tian occidentales en 1897. Partió col so fíu a Pamir en 1901, hasta la frontera de l'actual Afganistán, pa recoyer de nuevu'l material botánico.

Publicó Matériaux pour la flore de l'Altaï méridional, Catalogue des plantes recueillies dans l'ouyezd d'Omsk, Catalogue de l'herbier de l'expédition scientifique du Turkestan, Flore du Pamir, etc.

Xardín de aclimatación editar

Olga Fédchenko cumplió'l so suañu en 1895: construyó un xardín d'aclimatación de plantes meridionales y orientales. Esta na so propiedá de Olguino (ouyezd de Mozhaisk). Mientres venticinco años, Olga Fédchenko, aclimató plantes decoratives, estudiándoles y entamándoles curioso. Tenía una pasión particular pa les iris. El xardín foi conocíu por botánicos en toa Europa y hubo intercambiu de granes y plantes rares.

Trabayos colos sos fíos editar

El so fíu Boris convertir en profesor de xeobotánica y especialista de la flora d'Asia Central. En 1900, foi nomáu botánicu principal del Xardín imperial botánicu de San Petersburgu. Asina Olga decide col so fíu dise a la capital imperial. Entamaron en 1901 una espedición a Pamir. Olga de cincuanta y cinco años y Boris ventinueve. Llegaron a Chougnan práuticamente inaccesible al suroeste, a lo llargo del ríu Piandj escontra la frontera d'Afganistán, axuntando muncha cantidá d'información sobre la flora de Pamir.

Olga retornó dos veces a Turkestán: una en 1910, otra en 1915; de setenta años y la so última espedición.

Tamién visitó Esposiciones botániques internacionales, como la de Londres, collaboró col Xardín Botánicu de Berlín, de Londres, el Conservatoriu y Xardín Botánicu de Xinebra. Participó en 1898 na Xª Conferencia de naturalistes que se fixo en Kiev y siguió en Viena, Xinebra, París, Londres, Berlín. El so nome foi conocíu ente los botánicos de tol mundu. Trabayó hasta'l final de la so vida: un mes antes de la so muerte en marzu de 1921, llanzó la so publicación setentena Nouveaux matériaux pour la connaissance du genre "Eremurus".

Membresías de sociedaes científiques editar

Olga Fédchenko foi miembru en 1874 de la "Sociedá de amateurs de Ciencies naturales, antropoloxía y etnografía de la Universidá de Moscú onde foi secretaria dellos años más tarde. Tamién miembru de la Société Impériale des Naturalistes de Moscou.

En 1906, miembru correspondiente de l'Academia de les Ciencies de San Petersburgu: la primer muyer n'ocupar esi puestu ente los botánicos en Rusia.

Tamién miembru de delles sociedaes estranxeres, como la Sociedá de Xeografía de París, l'Academia de Ciencies de Boston, l'Academia internacional de xeografía botánica, etc.

Homenaxes editar

 
Lliriu de les estepes Olga, nel so honor por Eduard von Regel

En 1922, dempués de la so muerte, el botánicu Modeste Iline, del Xardín botánicu de l'Academia de Ciencies de Rusia soviética (ex xardín botánicu imperial) la honra con un xéneru d'Asteraceae d'Asia central Olgaea Iljin.

Alredor d'un centenar d'especies de plantes en trenta families usen l'epítetu del so nome de pila Olga, nel so honor (olgae). Un númberu d'ellos fueron estudiaos por Eduard von Regel.[6] La rosa Rosa fedtschenkoana atopáu en Pamir y los montes Tian foi nomáu dempués d'Olga Fedchenko.

Delles publicaciones editar

  • (en rusu) Материал к флоре Южного Алтая [Materiales pa la flora del Altaï meridional]
  • (en rusu) Список растений, собранных в Омском уезде в 1898 году [Catálogu d'especies vexetales recueillies dans l'ouyezd d'Omsk en 1899]
  • (en francés) Note sur quelques plantes de Boukharie
  • (en francés) Matériaux pour la flore de la Crimée. En Bull. de l'herbier Boissier, Genève, 1902 (col so fíu Boris Fedchenko)
  • (en francés) Matériaux pour la flore de Caucase, idem
  • (en rusu) Ranunculaceae Русского Туркестана [Ranunculaceae del Turkestán rusu]
  • (en rusu) Высшие тайнобрачные Русского Туркестана [-yos cryptogames supérieurs du Turkestan russe]
  • (en rusu) Каталог гербария Туркестанской учёной экспедиции [Catalogue de l'herbier de l'expédition scientifique du Turkestan]
  • (en rusu) Список Orobanchaceae гербария [Liste de l'herbier des Orobanchaceae] // in Мат-лы к познанию фауны и флоры Росс. империи. Отд. ботан.. — 1899. — В. 3. — pp.203—210.

Bibliografía editar

  • V.L. Komarov Комаров В. Л., Ольга Александровна Федченко. Некролог [Necrolóxica d'Olga Alexandrovna Fédchenko] // Изв. Росс. акад. наук, 6 серия. 1921. Т. 15 pp. 1-18
  • Borís Fédchenko. Федченко Б. А. К биографии О. А. Федченко [Biografía d'O.A. Fédchenko]. Изв. Гл. бот. сада РСФСР. 1924. Vol. 2. Т. 23
  • Boris Fédchenko, Ботанические коллекции и поездки О. А. Федченко [Coleiciones botániques y viaxes d'O.A. Fédchenko] Изв. Гл. бот. сада РСФСР 1924. Vol. 2. Т. 23. pp. 97-98
  • D.L. Ivanov Иванов Д. Л. Из личных воспоминаний об О. А. Федченко [Alrodiu de alcordances personales d'O.A. Fédchenko]. Изв. Гл. бот. сада РСФСР. — 1924. — В. 2. — Т. 23. — p. 23
  • I.T. Vassilchenko Васильченко И. Т. К 100-летию путешествия А. П. Федченко и О. А. Федченко по северной окраине Памира [Pol centenariu de viaxes d'A.P. Fédchenko y O.A. Fédchenko al norte de Pamir]. Ботан. журн. — 1972. Vol. 3. Т. 57. pp. 413-416
  • O.A. Valkova Валькова О. А., Ольга Александровна Федченко, 1845—1921 [Olga Alexandrovna Fédchenko, 1845-1921]/ Рос. акад. наук [Académie des sciences de Russie]. — Мoscou: Наука, 2006. — 318 pp. (Научно-биографическая литература). — ISBN 5-02-034056-1 — contién la llista casi completa de bibliografía d'Olga Fédchenko, coles especies de plantes mentaes nel so nome y el de la lliteratura al respeutu, etc.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Biographies of the Entomologists of the World. Entomologists of the World ID: 21667. Data de consulta: 15 febreru 2023. Editorial: Instituto Germano de Entomología.
  2. Afirmao en: Taxonomic literature Vol 1. A-G. Identificador BHL: 33120948. Data de consulta: 8 abril 2019. Autor: Frans Antonie Stafleu. DOI: 10.5962/T.206090. Editorial: Bohn, Scheltema & Holkema. Data d'espublización: 1976.
  3. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: av20211134409. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  4. Una de les sos hermanes, Natalia, foi castigada con pena de quince años d'exiliu, por cuenta de la so participación nel movimientu de Narodniki. Tolstói inspirar pa la semeya de la revolucionaria en Resurrección.
  5. (en rusu) Nota biográfica
  6. Llista de plantes col epiteto olgae: [1]

Fonte editar

Abreviatura editar

L'abreviatura O.Fedtsch. emplégase pa indicar a Olga Fédchenko como autoridá na descripción y clasificación científica de los vexetales. (consulta la llista de tolos xéneros y especies descritos por esta autora nel IPNI).

Enllaces esternos editar