Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia

El Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia (POSDR) (rusu: Российская социал-демократическая рабочая партия, РСДРП, treslliteráu: Rossíyskaya sotsial-demokratíchyeskaya rabóchaya pártiya) foi fundáu en 1898 en Minsk, cuando s'axuntaron nel so primer congresu diverses organizaciones marxistes, o «Uniones de Llucha», de San Petersburgu, Moscú, Kiev, Yekaterinoslav, amás de la Unión Xeneral de Trabayadores Xudíos de Lituania, Polonia y Rusia (el Bund). A esti congresu asistieron nueve delegaos qu'aprobaron y publicaron un manifiestu fundacional.

Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia
Российская социал-демократическая рабочая партия
Acrónimu РСДРП
Presidente Lenin
Fundación 13 de marzu de 1898[1]
Disolución [[1918]]
Precedíu por Grupu pa la Emancipación del Trabayu
Asocedíu por Partíu Comunista de la Xunión Soviética
Sede San Petersburgu
Estáu Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Ideoloxía política Socialismu
Marxismu
Grupos internos:
* Bolxeviques
* Mencheviques
Posición nel espectru Izquierda
Afiliación internacional Segunda Internacional (1898-1915)
Cambiar los datos en Wikidata
Unión de Llucha pola Emancipación de la Clase Obrera, San Petersburgu, avientu de 1895. D'esquierda a derecha, de pies: A.L. Málchenko, P.K. Zaporozhets, A.A. Vanéiev; sentaos: V. V. Starkov, G. M. Krzhizhanovski, V.I. Ulyánov (Lenin) y Yuli Mártov.

Antecedentes editar

La fundación d'esti partíu foi preparada dende 1883 pol grupu Emancipación del Trabayu, creáu polos primeros marxistes rusos, como Gueorgui Plejánov, quien apostaron coles demás enclinos revolucionarios que s'oponíen al zarismu y en particular colos llamaos Voluntá del Pueblu o «populistes». Col desenvolvimientu del capitalismu en Rusia, la clase obrera convirtiérase nuna poderosa fuercia, y los marxistes consideraben que-y correspondía encabezar la llucha revolucionaria de les mases, en llugar de favorecer atentaos terroristes. Igualmente, pensaben que la misión de los revolucionarios nun consistía en torgar el desenvolvimientu del capitalismu sinón en «entamar la poderosa fuercia revolucionario que nicia'l desenvolvimientu del capitalismu que ye la clase obrera».

Los marxistes pasaron entós a entamar en dellos llugares uniones de llucha pola emancipación de la clase obrera, que favorecieron la creación de sindicatos clandestinos de trabayadores y dirixeron fuelgues. Al convocase'l Primer Congresu del POSDR yá los socialdemócrates incidíen na vida rusa y el gobiernu zarista escorrer, al puntu de que'l dirixente de la Unión de Llucha de San Petersburgu, Lenin nun pudo asistir el congresu por ser deportáu a Siberia y el Comité Central formáu nel congresu foi deteníu pocu dempués de la so constitución.

Iskra editar

Por cuenta de la represión y a que'l naciente partíu nun se dotara d'un programa, pola falta d'un ampliu alderique, el congresu nun llograra que na realidá'l partíu entamárase y dotárase d'una direición y de una aición política unificada. Surdieron diverxencies sobre'l papel de la socialdemocracia y un sector conocíu como «economicista» consideraba que'l movimientu obreru tenía de centrase nes sos reivindicaciones económiques frente a los patronos, en cuantes qu'otros sectores enfatizaban nel papel central de la llucha política obrera contra l'autocracia zarista y la llucha pol socialismu.

Al tornar en 1900 Lenin de la deportación, contautó a dellos grupos y líderes socialdemócrates que refugaben l'economicismu pa propone-yos la publicación d'un periódicu que pudiera articular la política del POSDR. Ente otros, Lenin llegó a un alcuerdu con Plejánov, Axelrod y Vera Zasúlich, fundadores d'Emancipación del Trabayu y n'avientu de 1900 foi publicáu n'otru país ya introducíu clandestinamente a Rusia'l primer númberu de Iskra (La Chispa). Darréu imprentes clandestines reimprimían númberos en ciudaes ruses. El periódicu desempeñó un importante papel p'arrexuntar y unificar los distintos círculos de base y uniones socialdemócrates esvalixaes en Rusia, anque Rabócheie Dielo (La Causa Obrera), dirixida por B. Krichevski y A. Martínov apostó contra Iskra con un puntu de vista economicista.

Ente 1901 y 1904, los socialdemócrates crecieron y fortaleciéronse en Rusia, sobre la base del ascensu del movimientu.

Segundu Congresu editar

En xunetu de 1903, axuntóse clandestinamente el Segundu Congresu del POSDR. Les primeres sesiones celebrar en Bruxeles pero, ante la inminencia de la interferencia de la policía, los delegaos treslladar a Londres. Asistieron un total 43 delegaos con 51 votos en representación de 26 organizaciones. Los «iskristas» cuntaben con 33 votos, 24 de los cualos yeren «leninistes». Los «antiiskristas» teníen 8 votos y el centru» tenía 10 votos.

Mientres esti congresu, configuráronse dos fraiciones: una mayoría denomada bolxevique (del rusu Большевик, «miembru de la mayoría»), en redol a Lenin, que llogró l'aprobación de gran parte del programa propuestu por Iskra, y una minoría menchevique (del rusu Меньшевик, «miembru de la minoría») en redol al hasta esi momentu «iskrista» Yuli Mártov.

El programa aprobáu constaba de dos partes: un programa mínimu qu'incluyía la revolución democrática, el derrocamientu de l'autocracia zarista, la implantación d'una república, la confiscación de los llatifundios y de les tierres usurpaes polos terratenientes, la reconocencia del derechu d'autodeterminación de les naciones y la instauración de la xornada de máxima de trabayu de 8 hores; y un programa máximu, qu'incluyía la instauración del socialismu. Un puntu d'alderique ingriente sobre esti postreru referir a la necesidá o non d'una "dictadura de proletariáu" por que la revolución socialista pudiera trunfar, que quedó conseñada nel programa.

A la de aprobar los estatutos, Mártov venció a los leninistes que proponíen que pa ser miembru del partíu precisárase formar parte d'una de les sos organizaciones. Pero, al abandonar el Bund el congresu —al nun aceptase que yeren la "única representación de los obreros xudíos de Rusia"— y al retirase dos economicistas —porque'l Congresu negar a aproba-yos una representación del Partíu fora de Rusia creada por ellos—, la correlación de fuercies volvió invertise y los leninistes quedaron en mayoría a la de la eleición del Comité Central y de la redaición de Iskra. En vista d'ello, los mencheviques crearon la so propia organización, paralela a la conformada nel congresu. Plejánov trató de conciliar los bandos y convidó a la redaición de Iskra a los mencheviques, lo que provocó l'arrenunciu de Lenin y la conversión d'esi periódicu n'órganu del menchevismu, mientres el bolxevismu espresar dende'l Comité Central.

Tercer Congresu editar

N'abril de 1905, axuntar en Londres el III Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia. Anque fueron convocaos, los mencheviques boicotiaron el congresu y entamaron una conferencia propia en Xinebra. A Londres asistieron venticuatro delegaos, en nome de 20 comités bolxeviques.

Lenin espunxo les diferencies ente les táctiques aprobaes en Londres y Xinebra nel so llibru Dos táctiques de la socialdemocracia na revolución democrática. Los bolxeviques entendíen que la revolución rusa en cursu nun podía trunfar sinón so la direición política obrera, a pesar del calter democráticu-burgués de la mesma y a pesar de que nun podía enagora salise del marcu de les midíes compatibles col capitalismu. La táctica de los trabayadores sería sofitada polos llabradores, que namái podríen desfacer de los terratenientes y llograr la tierra col trunfu completu de la revolución. Los llabradores yeren, poro, los aliaos naturales del proletariáu. Sicasí la burguesía nun taba interesada nel trunfu completu de la revolución, yá que precisaba del zarismu contra los intereses obreros y llabradores, que'l so trunfu tarrecía. Asina, al algamar fondura la revolución democrática, la burguesía volvería-y la llombu y la masa llabrador n'unión colos obreros tendría qu'enfrentar non yá a l'autocracia sinón a la burguesía.

Pa los mencheviques, sicasí, yá que se trataba d'una revolución burguesa, esta namái podía tener como vanguardia a la burguesía lliberal y por tanto yera ella, y non el campesinado, l'aliáu fundamental de los obreros. Non podía asustase a la burguesía lliberal nin da-y sida pa volver el llombu a la revolución, que fracasaría si la burguesía lliberal estremar d'ella. A la clase obrera correspondíalu'l papel d'oposición revolucionaria estrema» y a la burguesía, el gobiernu y la realización de la revolución democrática.

Nun se trataba d'un discutiniu puramente teóricu, sinón del alderique sobre los acontecimientos concretos de la Revolución rusa de 1905, la folada de fuelgues polítiques y el funcionamientu de los sóviets de delegaos obreros, una nueva forma d'organización de poder de los trabayadores.

Reunificación editar

Tres la derrota de la Revolución de 1905, metanes la represión, los socialdemócrates tuvieron de replegase a les xeres de reorganización. N'abril de 1906 axuntar n'Estocolmu (Suecia) el IV Congresu del partíu, d'unificación, nel cual los mencheviques llograron la mayoría de delegaos, a pesar de lo cual foi aprobada la fórmula estatutaria de Lenin qu'esixía pertenecer a una organización del partíu pa considerase afiliáu a él. Aldericóse sobre'l programa agrariu, siendo aprobada polo xeneral la propuesta menchevique. Col partíu reunificado, la llucha fraccional interna prosiguió.

En mayu de 1907 efectuar en Londres el V Congresu, nel cual los bolxeviques rehicieron la mayoría aliaos colos socialdemócrates de Polonia y Letonia. Esto repercutió nos resolvimientos de confrontación a la táctica y a los partíos de la burguesía lliberal, según na orientación política de los sindicatos.

Afitamientu de la división editar

El 3 de xunu de 1907 foi eslleida la Duma Imperial de Rusia pol gobiernu zarista y llevaos a xuiciu los diputaos socialdemócrates, el ministru Piotr Stolypin cubrió de forques y patíbulos a Rusia y desamarró la represión contra los socialistes y otros revolucionarios. Nes files socialdemócrates surdieron nuevos alderiques sobre'l papel de les organizaciones llegal y clandestín. Polo xeneral, los mencheviques yeren partidarios de centrase na construcción d'un partíu llegal de mases, en cuantes que los bolxeviques consideraben fundamental caltener la organización clandestina del partíu para dende ellí trabayar n'organizaciones llegales o non llegales de mases. Un sector denomináu otzovista (revocadores) oponer a participar nes organizaciones llegales y el parllamentu y esixía revocar el mandatu a los diputaos socialdemócrates na Duma.

Dempués de fallar los esfuercios d'unificación de 1910, cuando los bolxeviques cesaron de publicar el so órganu Proletari ("El Proletariu"), pero los mencheviques siguieron publicando "La Voz de la Socialdemocracia", los bolxeviques decidieron conformar un partíu aparte ensin los mencheviques y en xineru de 1912 nuna conferencia en Praga proclamaron el Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia (bolxevique). Frente a ellos alliniáronse con propuestes d'unidá los mencheviques, Trotski y los otzovistas, nel Bloque d'Agostu. Los bolxeviques contestaron de la mesma conformando con Plejánov un bloque "en defensa del partíu" y publicaron el diariu Pravda ("La Verdá") del que vendíen davezu 40 000 exemplares, en tantu los mencheviques publicaben Luch ("El Rayu") con 16 000 exemplares.

Primer Guerra Mundial editar

Al españar la I Guerra Mundial la socialdemocracia internacional encaró un nuevu alderique que realineó a tolos sos integrantes. D'un llau taben aquellos que con distintos argumentos sofitaron a los sos respeutivos países d'orixe na guerra y asumieron una actitú "defensista". D'otru llau taben los "internacionalistes", quien caracterizando la guerra como imperialista oponer a sofitar a los sos gobiernos en cualquier esfuerciu militar y llamaben a caltener la unidá internacional del proletariáu. La Segunda Internacional quedó fondamente estremada.

Los bolxeviques, Trotski y dellos otzovistas sofitaron la política internacionalista. Fueron en consecuencia escorríos y deteníos dellos de los sos partidarios en tol país, acusaos de «traición a la patria». En setiembre de 1915 axuntar en Zimmerwald (Suiza) la primera Conferencia Internacionalista. En 1916 axuntar nel pueblu suizu de Kienthal la Segunda Conferencia Internacionalista. Los bolxeviques encabezaron l'ala izquierda internacionalista que reclamaba romper definitivamente colos líderes defensistas y formar una nueva internacional, col enfotu de el tresformamientu de la guerra imperialista en guerra civil».

Les derrotes ruses nel frente de guerra, la situación económica y el baturiciu políticu provocaron la cayida del Zar mientres la Revolución de febreru de 1917. El Gobiernu provisional con participación de los mencheviques y socialrevolucionarios n'alianza colos lliberales optó por siguir la guerra, colo que'l bancia ente defensistas ya internacionalistes convertir nel problema central de la revolución rusa. Metanes protestes masives contra la guerra, axuntóse'l 24 d'abril de 1917 la VII Conferencia bolxevique conocida como "Conferencia d'Abril" que llamó a lluchar contra'l Gobiernu provisional con conseñar «paz, pan y tierra», a apurrir «tol poder a los Soviets» yá reconstruyíos perdayures según el modelu de la Revolución de 1905 y a preparar pa la revolución socialista.

Ilegalizados los bolxeviques pol Gobiernu, el Sestu Congresu del partíu —celebráu clandestinamente ente'l 26 de xunetu y el 3 d'agostu de 1917— llamó a derrocar al Gobiernu provisional y a preparar la insurrección armada. Nesti congresu, participó'l pequeñu grupu «Interdistrital» (Mezhraiontsy), con amplia influencia en Petrográu, al que pertenecíen Trotski, Lunacharski, Uritski, Riazánov, Yurénev, Manuilski y otros internacionalistes destacaos que declararon el so alcuerdu cola política de los bolxeviques y xuniéronse-yos.

Tres la Revolución de 1917 editar

Tres la insurrección xeneral y el trunfu de la Revolución d'ochobre de 1917, los bolxeviques nel poder realizaron el Séptimu Congresu del Partíu 6 de marzu de 1918, que decidió tresformalo en Partíu Comunista de Rusia (bolxevique) y aprobó el programa de revolucionariu socialista de gobiernu. Este foi unu de los partíos fundadores de la Internacional Comunista en marzu de 1919. A partir de 1925 denominóse Partíu Comunista de la Xunión Soviética (bolxevique), dende 1952 Partíu Comunista de la Xunión Soviética (PCUS) ilegalizado en 1991 y refundado como Partíu Comunista de la Federación Rusa, llegalizáu en 1993.

Los líderes mencheviques derrocaos pola Revolución d'ochobre, o bien participaron direutamente de la llucha contra'l poder soviético o como Mártov o Plejánov asumieron una crítica lliteraria contra'l nuevu gobiernu, pero refugaron a les fuercies contrarrevolucionarias. Unviaos al exiliu so la direición de Mártov publicaron El mensaxeru socialista y caltuvieron nel esterior el Centru Menchevique. Delles formaciones socialdemócrates reclámense güei en Rusia herederes del menchevismu..

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar