Partíu Socialista Unificáu de Cataluña

partíu políticu español

El Partíu Socialista Unificáu de Cataluña (catalán: Partit Socialista Unificat de Catalunya, embrivíu PSUC)[1] ye un partíu catalán d'ideoloxía comunista. Les sos mocedaes yeren les Mocedaes Socialistes Unificaes de Cataluña y dende 1970 la Mocedá Comunista de Cataluña.

Partíu Socialista Unificáu de Cataluña
partido político catalán (es) Traducir y Partíu Comunista
Llocalización
Sede Barcelona
Direición España
Historia
Fundación23 xunetu 1936
Disolución 1997
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Surdimientu editar

El PSUC surde'l 23 de xunetu de 1936 nel Chigre del Pinu en Barcelona como resultáu de la fusión de la Unión Socialista de Cataluña, del Partíu Comunista de Cataluña, el Partíu Catalán Proletariu y la Federación Catalana del PSOE. La idea de la fusión de les fuercies obreres nun mesmu partíu toma fuercia a partir del desenllaz de los fechos del seis d'ochobre de 1934 y de la esperiencia unitaria de les aliances obreres.

Dempués de converses y alderiques internos al si de los partíos obreros catalanes, nun s'acaba llogrando la completa unidá, pos Esquerra Comunista nun lo aceptara. Los otros partíos, constituyida una comisión d'enllaz, alcuerden los principios del PSUC: partíu nacional y de clase, d'ideoloxía marxista-leninista y adscritu a la Internacional Comunista. Va ser escoyíu como secretariu xeneral Joan Comorera, y estableció la so sede central nel Hotel Colón, requisáu pol sindicatu UXT, a la céntrica Plaza Cataluña de Barcelona.

Mientres la Guerra Civil formó parte del Gobiernu de la Generalitat, n'aplicación de la so conseña d'unidá de fuercies antifascistes. El PSUC y la Generalitat escorrieron el POUM, y dellos grupos anarquistes pola so participación nos Fechos de mayu del 1937 en Barcelona. Nel exiliu francés collaboraron na resistencia contra la ocupación nazi, y dalgunos de los sos dirixentes, como Josep Miret i Musté, morrieron en campos de concentración.

Llegalización y crecedera editar

Pocu dempués de que'l PCE, el PSUC ye llegalizáu n'abril de 1977. En pocos díes medraron les afiliaciones y l'apertura de llocales. Los datos de más afiliación –según la secretaría d'organización– taríen sobre los 40.000 mil carnés llibraos en 1978. Fiestes como'l mitin al camping La Tortúa Llixera van ser concentraciones de mases onde se va ver la fuercia del partíu, proporcionalmente'l terceru más importante d'Europa Occidental.

Nes primeres eleiciones al Parllamentu de Cataluña (1980) foi la tercer fuercia política, algamando 600.000 votos. Na aición parllamentaria destacaron los sos dirixentes Gregori López Raimundo, Antoni Gutiérrez Díaz, Cipriano García Sánchez, Francesc Candel y Jordi Solé Tura.

Les tensiones que xeneró la política de la transición, amás de dellos pronunciamientos sobre política internacional, van provocar tensiones internes que van acabar españando nel quintu congresu, anque yá foron patentes na III conferencia política (1979), llegáu'l momentu de la definición del partíu y de la inclusión o non del términu Leninismu a los estatutos.

Crisis del V congresu, dixebra y escalabru editar

El V congresu del PSUC (2 - 6 de xineru de 1981) llega dempués d'un fuerte alderique nes agrupaciones llocal y seutorial, onde hai una fuerte crítica del términu eurocomunismu per parte de les bases y d'un ciertu númberu de dirixentes. El congresu suprime esti términu, pero estrema al partíu de manera fonda en trés seutores, denominaos "eurocomunista", "leninista" y "prosoviética". El sector leninista va asumir la secretaría xeneral, con Francesc Frutos i Gras, y el prosoviéticu la presidencia, que va corresponder a Pere Ardiaca, fundador del partíu.

Estos acontecimientos van facer maniobrar a Santiago Carrillo, que prime Frutos pa romper colos prosoviéticos. El secretariu xeneral recibe, per un sitiu, presiones dende Madrid en rellación cola participación del PSUC nel futuru congresu del PCE, o coles rellaciones del PCE en Cataluña, que pueden quedar afectaes. Per otru llau, tanto'l sector eurocomunista como'l prosoviéticu trabayen de manera cotidiana de forma fraccional, pa preparar un más que seguro congresu estraordinariu de normalización.

Una conferencia nacional (2 de xunetu de 1981, la IV Conferencia Nacional del PSUC) y el descubrimientu del trabayu fraccional de los prosoviéticos, cola fuerte presión de Carrillo, lleva'l sector leninista a recular y pactar colos eurocomunistes. Los documentos fraccionales lleven a sancionar con espulsiones y sanciones a una tercer parte del comité central, la correspondiente al sector "prosoviéticu". En 1982, los espulsaos y los sancionaos, dempués d'un trabayu intensu d'afiliaciones, van convocar el so congresu fundacional. El nuevu partíu va llevase una parte importante de l'afiliación y va consiguir sumar xente que colara.

Dempués del VI congresu, Antoni Gutiérrez Díaz va volver a la secretaría xeneral.

El IX Congresu. Conxelación y nueva dixebra editar

A mediaos de los 90, dellos dirixentes del partíu impulsen una corriente reclamando la revitalización del partíu. Consideren non cumplíos los alcuerdos de la conferencia nacional de 1990 y piden un congresu onde se clarifique la situación. Convócase'l congresu pa marzu de 1997, ensin documentos y ensin periodu d'alderique. Consíguese que la direoción de Rafael Ribó enmiende estes pretensiones aniciales.

Con una estructura territorial y seutorial conxelada, el PSUC escueye solo 300 delegaos pal IX congresu, el postreru hasta güei. La direición desequilibra les cifres nomando como delegaos a los 150 miembros de la direición saliente.

El congresu aprueba un comité central monolíticu, formáu puramente pola llista más votada, da la potestá esclusiva d'afiliación a la direición central y non a les agrupaciones, y esanicia la figura del secretariu xeneral. Nun queden clares les funciones del partíu, que de forma definitiva sume, siendo anguaño un nome xurídicu ensin nenguna actividá política.

El sector del partíu descontentu con esti enclín, llamáu Manifiestu pol PSUC,[2] formó en 1998 lo PSUC-vivu, anguaño integráu n'Esquerra Unida i Alternativa (EUiA). Ente los dirixentes que conformen el nuevu partíu, atópense antiguos dirixentes provenientes del PCC como Ramon Luque, Antoni Lucchetti y Farré o Alfred Clemente, y l'hestóricu llíder comunista catalán Gregorio López Raimundo.

Resultaos eleutorales editar

Parllamentu de Cataluña
Eleiciones Candidatu Votos % de votos Escaños +/- Posición
1980 Josep Benet 507.753 18,68%
25/135
- 3ᵘ
1984 Antoni Gutiérrez Díaz 160.581 5,58%
6/135
  19 4ᵘ

Referencies editar

Enllaces esternos editar