El Valle Baju de Peñamellera

conceyu d'Asturies
(Redirixío dende Peñamellera Baxa)

El Valle Baju de Peñamellera[1][2][3] (llamáu tamién Peñamellera Baxa[4][5]) ye un conceyu d'Asturies. Llenda'l norte con Llanes y Ribedeva, al oeste con El Valle Altu de Peñamellera y al este y al sur con Cantabria.

El Valle Baju de Peñamellera
bandera d'El Valle Baju de Peñamellera Escudu d'El Valle Baju de Peñamellera
Alministración
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia Provincia d'Asturies
Partíu xudicial Llanes
Tipu d'entidá conceyu
Capital Panes
Alcalde d'El Valle Baju de Peñamellera José Manuel Fernández Díaz
Nome oficial Peñamellera Baja (es)
División
Xeografía
Coordenaes 43°18′27″N 4°35′12″W / 43.3075°N 4.5866°O / 43.3075; -4.5866
Superficie 83.85 km²
Llenda con El Valle Altu de Peñamellera, Llanes, Ribedeva, Val de San Vicente, Herrerías, Lamasón, Peñarrubia y Tresviso
Puntu más altu Cuetu la Cerralosa
Demografía
Población 1221 hab. (2023)
Densidá 14,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytopanespbaja.com
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Parroquies editar

Nᵘ Nome Superficie
(km²)
% superficie
El Valle Baju de Peñamellera
Población % población
El Valle Baju de Peñamellera
Densidá
(hab./km²)


1 Abándames 7 0,080,08% 120 9,839,83% 17,14
2 Alevia 7,06 8,428,42% 63 5,165,16% 8,92
3 Buelles 9,77 11,6511,65% 108 8,858,85% 11,05
4 Cuñaba 16,15 19,2619,26% 40 3,283,28% 2,48
5 Merodio 15,422[6] 1,83923673226×10^91 839 236 732,26% 78 6,396,39% Error d'espresión: Caráuter de puntuación "" non reconocíu.
6 Narganes n/d 61 55% Error d'espresión: Operador round inesperáu
7 Panes 15,33 18,2818,28% 585 47,9147,91% 38,16
8 Siejo 2,41 2,872,87% 94, 79 776,33776,33% Error d'espresión: Caráuter de puntuación "," non reconocíu.
9 Tobes n/d 101, 101 8280,188280,18% Error d'espresión: Caráuter de puntuación "," non reconocíu.

Historia editar

La historia de Peñamellera Baxa ye básicamente la mesma que la de la so vecina l'Alta hasta que se realizó la so dixebra en 1869. Sicasí, hai que comentar delles coses referentes namái al denomináu enantes cueto baxu, según mentar les que pasaron conxuntamente.

De la dómina prehistórica son de destacar los descubrimientos atopaos en Panes y la so contorna. La cueva de La Loxa amuésanos diversos preseos líticos deparándonos un importante conxuntu d'arte parietal correspondientes a la edá magdaleniense y na que podemos esfrutar de grabaos d'animales como los caballos y bisontes.

La primer prueba documental de Peñamellera data de 1032, fecha na cual intercambiáronse los condes de Piniolo y Aldonza y el rei lleonés Bermudo III territorios, dexando los primeros la metá de Peñamellera. Tres incorporación total al reinu del territoriu'l rei Fernandu II quitó a Asturies d'estes zones pa incluyiles nel reinu de Lleón anque eclesiásticamente inda dependiera del obispáu d'Uviéu.

En 1340 el rei Alfonso XI da al pueblu de Peñamellera'l fueru por aciu el cual les xentes del conceyu podíen nomar a los sos representantes ensin tener qu'allegar a los allugamientos de la Merindad d'Asturies de Santillana. Apaecen entós dellos poderes señoriales como los d'Aguilar, qu'ostentaron tamién el señoríu de Peñamellera. Esta midida traxo consigo l'apaición de torres señoriales y la patrimonialización de los cargos públicos. Como exemplu tán les torres de Colosia y de Siejo. Ye mientres esta dómina del baxu medievu cuando apaez per primer vegada la intención d'estremar el valle en dos unidaes alministratives, l'altu valle y el baxu.

Na edá moderna'l valle de Peñamellera formaba parte de la mancomunidá de los cinco valles de la contorna de Burgos. Ente 1514 y 1522 formó parte xunto con San Vicente de la Barquera d'una xurisdicción independiente. En 1749 foi amestáu a la intendencia de Burgos y Cayáu de Laredo, y tuvo presente na formación de la provincia de Cantabria de 1778.

Siempres la ganadería y l'agricultura tuvieron presentes na vida del valle, quedando eximidas les sos xentes de los impuestos derivaos de la venta del ganáu gracies a un privilexu que-yos foi concedíu pol rei Carlos II.

La capital del valle establecer nel so cueto baxu, en Abándames. Cada cueto, l'altu y al baxu teníen un rexidor, un xuez noble pa cada unu y otru pal valle polo xeneral. La población yera una amiestu de señores rurales y una mínima nobleza de pernomaes alcurnias.

El valle sufrió tamién les consecuencies de la guerra de la Independencia siendo ocupáu poles tropes franceses en 1809 cuando'l coronel Gauthier rompió la vixilancia del ríu Deva ya invadió el conceyu tornando en 1810.

L'acontecimientu históricu más relevante d'esti sieglu ye la vuelta a terrén ástur de los territorios de Peñamellera Baxa en 1833, por cuenta de la nueva distribución territorial d'España; un añu más tarde el valle de Peñamellera solicita xuntu Ribedeva'l reingreso na Provincia de Santander[4]​pidimientu que va ser refugada desligándose de Cantabria y pasando a formar parte de la provincia d'Uviéu.[5]​ Nel escudu del conceyu apaez representáu l'escudu de Santander en clara referencia a la so antigua pertenencia provincial. Nesi momentu empiecen a apaecer los discutinios pa la capitalidad del mesmu entre Alles y Abándames. En 1869 dixébrense alministrativamente los dos cuetos quedando Abándames como capital del valle baxu. Esta situación perduró hasta 1890, momentu nel que ye treslladada la capitalidad a Panes, llocalidá qu'esperimento un aumentu progresivu na población.

Tamién del valle baxu foi carauterística la emigración de moces a América, invirtiendo años más tarde les sos fortunes en forma de casones, palacios, escueles y diversos servicios que beneficien a tol pueblu, como fueron les meyores en carreteres y la trayida de l'agua. Mientres la guerra civil Española destacar que'l cueto baxu cuntó cola resistencia del exércitu republicanu so órdenes de Manolín Álvarez, siendo conquistada la zona'l 9 de setiembre de 1937 poles tropes navarres con ayuda de la lexón Cóndor.

Demografía editar

Al igual que la so vecina l'Alta y la mayoría de los conceyos de la contorna, Peñamellera Baxa caracterizóse por una perda progresiva de la población nesti últimu sieglu pasáu. Primero fueron les migraciones a ultramar para dempués dirixise la población a mediaos de la centuria, a Europa y los nucleos industriales de la rexón. Asina desque en 1930 algamárase la cota máxima de población con 4.910 habitantes, la situación que más se da dende entós ye'l descensu de la población, dexando una cifra actual de 1.579 habitantes.

Toa esta situación fai que les estructures demográfiques de la zona atópense bastante desequilibraes, en cuanto al avieyamientu, presentando una de les tases más elevaes de tola rexón. Nun asocede lo mesmo cola rellación de sexos, presentando'l conceyu una de les meyores rellaciones de tola contorna de los Picos d'Europa. Anguaño la mayoría de la población concéntrase pela redolada del ríu Deva nel norte, atopándose'l sur bastante despoblado sacante les Parroquies de Cuñaba y San Esteban, qu'entá con tou perdieron bastante población nestos últimos tiempos.

La población de fechu que según les tables que publica l'Institutu Nacional d'Estadística de 10 en 10 años, había'l 1 de payares de 2011 xubía a 1322 habitantes, 653 varones y 669 muyeres.

Gráfica d'evolución demográfica d'El Valle Baju de Peñamellera ente 1897 y 2011

     Población de fechu según los censos de población del INE.[7]

Arte editar

A les puertes de Los Picos d'Europa, Peñamellera Baxa ufierta espectaculares paraxes naturales que faen d'éstos el mayor patrimoniu del conceyu. D'impresionantes pueden calificase los paisaxes que pueden contemplase en Cuñaba y San Esteban de los Picos d'Europa, sobremanera al traviés del Mirador de San Esteban, reconstruyíu pol pueblu. Esta población de San Esteban foi declarada Pueblu exemplar d'Asturies en 1990.

El conceyu tien una importante muestra de la dómina prehistórica na cueva de La Loxa. Tien dicha cueva una llarga galería na que puede reparase un gran panel de grabaos y figures animales, caballos y toros. Estes figures tán en parte superpuestes y empobinaes escontra'l fondu de la cueva.

La importancia de l'arquiteutura relixosa en rellación con otros conceyos vecinos ye bastante escasa, consecuencia de les destrucciones y ruines nes que s'atopen munches d'estes obres. Tenemos la ilesia de San Vicente en Panes, edificiu románicu que foi destruyíu en 1936 y que los sos restos poder reparar na actual ilesia parroquial. Camín de Potes atopamos la ilesia de San Xuan de Ciliergo, anguaño en ruines, y que data de finales del sieglu XIII, d'estilu tardorrománica y que ta compuesta d'una nave solamente, cabecera cuadrada cubierta per bóveda de cañón. Nel interior caltién un arcu de trunfu con capiteles de talla figurativa. A la salida de Panes tenemos la ilesia de San Xuan de Alieva con restos románicos na cabecera y capiyes llaterales gótiques. Tamién caltienen elementos góticos los templos de Abándemes, Merodio y Tobes, según la Ermita de La nuesa Señora de Espioña.

Dientro de les obres señoriales atopamos nel conceyu diversidá de palacios y casones. El Palaciu de La Cajiga en Abandames, ye una edificación del sieglu XVII, y perteneciente a la familia Mier y nel que se ve un enfotu nel cuidu de les formes y proporciones.

Tamién en Abándames atopamos el palaciu del Palenque y que tien una estructura similar al anterior. En Panes tenemos el palaciu de San Román, que data del sieglu XVII tamién de la familia Mier, y el cual taba formáu pola casona de planta rectangular de dos pisos y altillo, y una capiya exenta de nave única.

Amás d'estos trés, que son los más importantes, hai más casones partíes polos pueblos como'l palaciu de Cerébanes, la casona Mier en Siejo, el palaciu de L´Abariega de la familia Noriega y Escandon en Cimiano y los palacios de la familia Hoyos en Bores y La Serna.

Más modernes son les cases indianes y la torre de la Ermita de San Antonio y dende la que s'acolumbra tol valle del Deva. Amás de too esto, tamién se tienen datos d'antigües torres bajomedievales. Una d'elles alcontrada en Siejo, y de la que namái se caltién un llenzu, y la otra en Colosía, destruyida totalmente nel añu 1927.

Economía editar

Emplegaos nos diversos sectores económicos (añu 2009)
Númberu de trabayadores Tantu por cientu
TOTAL 487 100
Agricultura, ganadería y pesca 118 24,23
Industria 34 6,98
Construcción 73 14,99
Servicios 262 53,80
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2009, SADEI



Usos del suelu del conceyu (añu 2009)
Usu Superficie (km²)
Tierres de llabrantíu 0,99
Praderíes 25,26
Terrenu forestal 39,35
Otros usos (industrial, residencial, tierra ermo...) 18,25
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2009, SADEI


Carauterístiques del sector primariu (añu 2009)
Ganaderíes de bovín 103
Cabeces de ganáu bovín 4.198
Cabeces de ganáu ovín 811
Cabeces de ganáu cabrín 976
Ganaderos con cuota llechera 5
Quilos de cuota llechera 742.685
Metros cúbicos de madera valtao 530
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2009, SADEI

Política editar

Eleiciones municipales
Partíu 1979 1983 1987 1991 1995 1999 2003 2007 2011 2015
PP 1 3 5 4 5 6 6 6 5
PSOE 5 4 4 5 4 3 3 2 3
FAC 1 1
CDS 5 2

Referencies editar

  1. Nomes de conceyos, parroquies, pueblos y llugares del Principáu d’Asturies, Academia de la Llingua Asturiana, Uviéu, 2000, ISBN: 84-8168-194-6 [1]
  2. Toponimia Asturiana. El porqué de los nombres de nuestros pueblos, Xosé Lluis García Arias, Editorial Prensa Asturiana/La Nueva España, Uviéu, 2005, ISBN: 84-87730-78-7
  3. Ramón d'Andrés (2021). Diccionariu de consultes llingüístiques del asturianu (n'asturianu). Uviéu: Ediciones Trabe.
  4. Nomes de conceyos, parroquies, pueblos y llugares del Principáu d’Asturies, Academia de la Llingua Asturiana, Uviéu, 2000, ISBN: 84-8168-194-6 [2]
  5. Academia de la Llingua Asturiana (2007). Cartafueyos Normativos. Abreviatures, rotulaciones y propuestes d’espresión y llocución. ISBN 978-84-8168-421-6.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 URL de la referencia: https://www.sadei.es/sadei/Resources/PX/Databases/02/12/Ajuste%20del%20mapa%20de%20parroquias.pdf.
  7. INE. Cifres de población y Censos demográficos

Enllaces esternos editar