Pedoxénesis

(Redirixío dende Pedogénesis)

La pedoxénesis, edafoxénesis o evolución de suelu (formación) ye'l procesu pol cual créase'l suelu. Ye'l principal tópicu de la ciencia del suelu y la pedoloxía, que los sos otros aspeutos d'estudiu inclúin la morfoloxía de suelus, el so clasificación (taxonomía) de los suelos, y la so distribución natural, presencia y pasáu (xeografía de suelu y paleoedafoloxía).

Pedoxénesis
pedologic process (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La meteorización desempeña tamién un papel perimportante na creación de los suelos que cubren la superficie de la Tierra y sofiten toa vida la cual estrémase en 3 tipos .

Meteorización física editar

Llámase tamién meteorización mecánica. Produzse la destrucción de la roca por aición d'axentes físicos, como la temperatura o la presión, o polos seres vivos como la Termoelasticidad, Gelifraición, Haloclasticidad y Bioclasticidad.

Meteorización química editar

Ye la destrucción de la roca por aición d'axentes químicos, como son l'agua, l'osíxenu molecular y el dióxidu de carbonu. L'agua intervién en tolos procesos de meteorización química, yá que tresporta los otros axentes, aumentando asina l'aición d'estos. Los tipos de meteorización química son Oxidación, Disolución, Carbonatación ya Hidratación.

Meteorización biolóxica o orgánica editar

Consiste na rotura de les roques pola actividá d'animales y plantes.Los efeutos de la meteorización biolóxica combinen los procesos de: disgregación y los d'alteración.La vexetación desempeña un papel decisivu nos procesos de meteorización química, yá que apurren ácidos de disolución a l'agua.

La construcción de llurigues y l'aición de los raigaños de los árboles pueden provocar una aición mecánica, ente que los efeutos de la presencia d'agua y diversos ácidos orgánicos, según l'aumentu del dióxidu de carbonu, pueden complementar la meteorización alteriando la roca.

Clima editar

La decisiva aición del clima na formación del suelu esprender al considerar que'l clima va regular l'apurra d'agua al suelu, según la so temperatura. La disponibilidad y el fluxu d'agua regulen la velocidá de desenvolvimientu de la mayoría de los procesos edáficos. Ye por ello que la intensidá de percolación (infiltración) considérase un factor decisivu na formación del suelu (condicionada por factores climáticos, cantidá y distribución añal de les precipitaciones, y dellos parámetros edáficos, como la permeabilidá. ente que al aumentar la temperatura mengua'l conteníu de materia orgánico.

Organismos editar

Remanes de los organismos del suelu:

•Aiciones mecániques:

•Descomposición de restos y residuos orgániques por fragmentación.

•Bioturbación del material del suelu favoreciendo l'amiestu de material orgánico ya inorgánicu.

•Desenvolvimientu de porosidá nel suelu, eficiente na tresferencia de fluyíos.

•Diseminación d'organismos dientro del suelu. Por casu, los bárabos de los nematodos pueden afitase al exoesqueleto de los artrópodos.

•Aiciones químiques:

•Degradación de los compuestos orgánicos a molécules más sencielles.

•Mineralización de componentes orgánicos a formación orgánicos: lliberación de nutrientes pa les plantes.

•Síntesis y escreción de productos orgánicos nel suelu; por casu, secreción de mucopolisacáridos.

• Fixación biolóxica de N2 atmosféricu.

•Intervienen nel ciclu de numberosos elementos, como C,N,P, Ca, Fe, Mn, ente otros.

•Producen compuestos biorreguladores, lo mesmo que de aición bactericida y fungicida, ente otres.

Básicamente los organismos exercen trés remanes fundamentales:

Constitúin les fonte de material orixinal pa la fraición orgánica del suelu. Restos vexetales y animales que al morrer incorporar al suelu y sufren fondos tresformamientos.

Exercen importantes aiciones d'alteración de los materiales edáficos. Los organismos tresformen los constituyentes del suelu al estrayer los nutrientes imprescindibles pal so ciclu vital. El papel de los microorganismos nel tresformamientu de la materia orgánico ye tan importante como por que la humificación apenes se desenvuelva na so ausencia.

Producen un intensu amiestu de los materiales del suelu como resultáu de la so actividá biolóxica.

Materiales parentales editar

Roca madre

La roca o regolita d'onde'l suelu forma se llama "material parental". Los tipos principales son: eólicu, de glaciares, aluviales, llacustres, de roques.

Los edafólogos usen la siguiente fórmula pa ver la formación del suelu:

s = f (cl, o, r, p, t,...) s - propiedaes del suelu; cl - clima rexonal; o - biota potencial, r - topografía; p- material parental; t - tiempu;... - variables adicionales.

Materia Orgánico

Amás de la roca madre, otru material parental importante na edafoxénesis ye la materia orgánico. Esta desempeña'l so papel edafogenético nos 2 horizontes más superficiales del suelu, especialmente l'O (práuticamente una acumuladura de materia orgánico). Nel horizonte A la materia orgánico entra en contautu direutu colos microorganismos, que gracies a los ciclos biogeoquímicos van degradar los componentes de la materia hasta volvelos asimilables pa la flora. finalmente, dependiendo de les propiedaes y carauterístiques del suelu, el restu de la sustancia non asimilable pa les plantes, se percolara escontra los horizontes más fondos.

En casu de que la materia orgánico na supericie del suelu nun aportar# a metabolizada polos microorganismos, esta va tar suxeta a distintos factores abióticos qu'impulsaren la formación del suelu de manera distinta, principalmente al tresportar físicamente los clastos derivaos de la materia a otres rexones. Procesos como la iluviación, eluviación, translocación o l'aición eólica son exemplos de procesos tresportadores de clastos, que dientro d'un llargu tiempu podríen dar orixe a una roca clástica.

Ver tamién editar

Referencies editar