Pedro Diez Canseco Corbacho

Pedro Nolasco Diez Canseco Corbacho (31 de xineru de 1815Arequipa – 3 d'abril de 1893Chorrillos (es) Traducir) foi un militar y políticu peruanu, foi Presidente interín de Perú en trés causes. La primer vegada foi en 1863, depués en 1865 y finalmente en 1868. Siempres demostró la so firme voluntá d'apurrir el mandu al que llexítimamente-y correspondiera. «Esti home senciellu, bon padre de familia y bon llabrador, respetaba normes qu'otros más cultos y mundanos abolgaben; y yera no fondero más práuticu que los astutos y los inescrupulosos».[2]

Pedro Diez Canseco Corbacho
Presidente de Perú

Vida
Nacimientu Arequipa31 de xineru de 1815[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Chorrillos (es) Traducir3 d'abril de 1893 (78 años)
Familia
Hermanos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Foi fíu de Manuel José Diez Canseco Nieto y de María Mercedes Corbacho Abril, pertenecientes a l'alta burguesía arequipeña d'orixe español. Cursó estudios nel Seminariu de San Jerónimo. En 1834 incorporar al exércitu pa defender al gobiernu provisional del xeneral Luis José de Orbegoso contra la revolución empecipiada pol xeneral Pedro Pablo Bermúdez; y nes files del Escuadrón Inmortales allegó a los combates de Miraflores y Cangallo, siendo xubíu a alférez. Al cabu d'un añu xubió a teniente y sirvió como ayudante del xeneral Ramón Castilla, pero solicitó'l so retiru al producise la intervención boliviana (1835).

Tiempu dempués contribuyó al pronunciamientu efectuáu en Arequipa contra la Confederación Perú-Boliviana, el 20 de febreru de 1839; acoyóse entós a les disposiciones del gobiernu restaurador encabezadura por Agustín Gamarra, volvió a files y llogró los sos ascensos a capitán y sarxentu mayor graduáu; y nel reximientu de Húsares combatió'l movimientu revolucionariu que coles mesmes efectuó en Arequipa el coronel Manuel Ignacio de Vivanco. Xubíu a sarxentu mayor efectivu (1841), acompañó al presidente Gamarra na campaña contra Bolivia, y tuvo na batalla de Ingavi, el 18 de payares de 1841. Muertu'l presidente naquella aición y suscrita la paz al añu siguiente, la disputa pol poder nel Perú dio orixe a la llamada "anarquía militar".

A órdenes del xeneral Domingo Nieto, Diez Canseco sirvió na campaña efectuada contra'l xeneral Juan Crisóstomo Torrico, y tomó parte nel combate d'Agua Santo (1842). Depués secundó la revolución constitucional empecipiada por Nieto y Castilla, que remató triunfalmente na batalla de Carmen Alto (1844). Pasó a Lima col so batallón y, promovíu a teniente coronel, coló en 1847 a guarnir la frontera con Bolivia cuando foi amagada poles maniobres del presidente José Ballivián; al terminar aquella misión foi xubíu a coronel (1848). Quedó apostráu mientres dellos años, en calidá de xuez de primera instancia militar del departamentu d'Arequipa (1851); ellí plegóse a la revolución empobinada pol xeneral Ramón Castilla en 1854, faciendo tola campaña hasta la batalla de La Palma (5 de xineru de 1855). Foi entós xubíu a Xeneral de Brigada xeneral de brigada y destináu a la prefeutura d'Arequipa, qu'exerció del 19 d'ochobre de 1855 al 15 de febreru de 1856.

Nomáu inspector xeneral del Exércitu, encaró la difícil situación causada pol movimientu revolucionariu qu'empobinó'l xeneral Vivanco, y exerció facultaes plenes nos departamentos del centru, mientres el presidente Castilla asumía la direición de les operaciones contra dicha revolución, que desaguó nuna sangrienta guerra civil (1856-58).

Escoyíu diputáu pola provincia de La Unión en 1858, pasó depués a integrar la Cámara de Senadores, de la cual foi vicepresidente en 1860. Al producise en 1862 el cambéu de gobiernu, acompañó al flamante presidente Miguel de San Román como segundu vicepresidente de la República. Con tal invistidura asumió'l gobiernu en trés curtios periodos: 1863, 1865 y 1868.

Primer presidencia interina editar

Al producise la muerte del presidente Miguel de San Román, el 3 d'abril de 1863, topábense ausentes los dos vicepresidentes: el primer vicepresidente, xeneral Juan Antonio Pezet, taba en Francia por motivos de salú, y el segundu vicepresidente, Pedro Diez Canseco, taba en Arequipa. Mientres Diez Canseco entamaba viaxe a Lima, aldericóse sobre a quién tenía de corresponde-y el gobiernu interín de la nación. Los xefes de la guarnición de la capital alcordaron apurrir el mandu al mariscal Ramón Castilla, por ser el militar de más alta graduación. Tarrecióse que'l mariscal apoderárase indefinidamente del mandu, pero él amosóse respetuosu de la llei y al llegar Diez Canseco apurrió-y el mandu, el día 9 d'abril.

Diez Canseco gobernó interinamente hasta'l 5 d'agostu de 1863, cuando apurrió'l poder al primer vicepresidente, Pezet.

Segunda presidencia interina editar

 
Pedro Diez Canseco en 1866. Semeya Archivo Courret.

Arriendes de la firma del Tratáu Vivanco-Pareja, el 27 de xineru de 1865, hubo en tol país un descontentu contra'l gobiernu de Pezet, pos se consideró que dichu tratáu deshonraba a la nación al aceptar les esixencies d'España. El 28 de febreru del mesmu añu sulevar n'Arequipa el coronel Mariano Ignacio Prado, quien se dirixó a Puno y el 25 d'abril proclamóse Xefe Supremu. Entamó un exércitu llamáu “Restaurador de la Honra Nacional”, col que partió al Cuzco y a Ayacucho, preparar para tomar de la capital, Lima. Simultáneamente, en Chiclayo (norte de Perú), sublevábase'l coronel José Balta, converxendo igualmente'l so movimientu revolucionariu escontra Lima.

Diez Canseco, que yera'l segundu vicepresidente, simpatizó colos rebeldes y publicó una proclama que Pezet consideró sediciosa, polo que tuvo qu'abellugase na llegación norteamericana, d'onde partió escontra Chile, anque col propósitu de volver pa derrocar a Pezet. N'efeutu, atayó'l so viaxe y desembarcó en Chalay, drigiéndose escontra Ayacucho; ellí asumió'l mandu políticu de la revolución, ente que Prado caltenía la xefatura militar. Balta proclamar como “vicepresidente n'exerciciu de poder”.

A fines de setiembre axuntar en Chincha los dos exércitos revolucionarios, el de Balta y el de Prado, que sumaben en total 10,000 homes. El 22 d'ochobre, Prado y Balta colaron sobre Lima. El 27 llegaron a Chilca y depués a Lurín, onde acamparon. Prado ingresó por Chorrillos, llegó hasta'l pie de les vieyes muralles ya ingresó pola Portada de Guadalupe (güei primeres cortes de Paséu de la República). La defensa de Lima foi bien débil. Palaciu de Gobiernu cayó dempués d'un violentu combate de seis hores. El populacho intervieno dedicándose al pillaje y foi nesa ocasión que parte del archivu palaciegu amburóse. Pezet, que cuntaba entá con un exércitu, nun quixo presentar batalla y retiróse, abellugándose nuna corbeta británica surta nel Callao.

El vicepresidente Diez Canseco ingresó triunfante a Palaciu'l 6 de payares de 1865. Mientres el so mandatu interín, que sería bien curtiu, dio les siguientes midíes:

  • Convocó a eleiciones presidenciales y a una llexislatura estraordinaria del Congresu.
  • Eslleió al exércitu vencíu.
  • Decretó'l xuiciu de Pezet, de los sos ministros y de quien exercieren funciones públiques.
  • Al traviés de la cancillería esixó a la llegación británica la entrega de Pezet, pero ésti yá saliera del país.

Pero nun adoptó decisiones drástiques con respectu al problema con España, que siguió latente. Según el so puntu de vista, yera'l Congresu quien tenía de decidir la declaratoria de guerra y al paecer quería ganar tiempu esperando la llegada de los nuevos buques de guerra adquiríos n'Europa. Ante esta falta de definición, el día 25 de payares los xefes del exércitu depunxeron a Diez Canseco y a otru día el pueblu en cabildru abiertu aconceyáu na Plaza d'Armes proclamó Dictador al coronel Prado.

Tercer presidencia interina editar

La dictadura de Manuel Ignacio Prado, que'l so mayor llogró foi la solución victoriosa del conflictu con España, llueu se tornó impopular. Proclamó una nueva Constitución, la de 1867, en reemplazu de la Constitución de 1860.

En Arequipa llevantóse la ciudadanía, negándose a xurar la nueva Constitución, que foi quemada na Plaza d'Armes. N'el so reemplazu proclamóse la Constitución de 1860. Yera'l 11 de setiembre de 1867. Como xefe de la revolución foi reconocíu'l xeneral Pedro Diez Canseco, por ser el segundu vicepresidente constitucional, según les eleiciones de 1862, consideraes les postreres llexítimes. Prado viaxó al sur, col propósitu d'encalorar la revolución d'Arequipa, mientres se prendía otru focu revolucionariu nel norte, en Chiclayo, encabezáu pol coronel José Balta. En Lima conspiraba Francisco Diez Canseco, hermanu de Pedro.

Prado intentó tomar Arequipa, pero nun pudo y dempués de dos intentos (el postreru de los cualos asocedió'l 27 d'avientu) decidió volver a Lima, con un exércitu amenorgáu a 1800 homes de los 6000 que orixinalmente componer. En Chiclayo tamién el pueblu aguantó l'asediu de les fuercies de gobiernu.

Prado, yá de torna, desembarcó n'El Callao el 5 de xineru de 1868. Un cabildru abiertu demostró'l descontentu popular al so gobiernu, y Prado viose obligáu entós a arrenunciar na persona del so presidente de Conseyu de Ministros, xeneral Luis La Puerta, quien al empar quixo dexar el mandu en manes del alcalde de Lima, Antonio Gutiérrez de La Fuente. Pero'l día 8 de xineru llegó al Callao el xeneral Francisco Diez Canseco, xefe políticu y militar de los departamentos del centru, quien asumió provisoriamente el poder hasta'l día 22 de xineru cuando lo apurrió al so hermanu, el xeneral Pedro Diez Canseco, quien asumió asina'l mandu interín per tercer vegada.

Obres de gobiernu editar

Mientres esti tercer mandatu provisional de 1868, Pedro Diez Canseco fixo les siguientes obres:

  • De momentu restableció la Constitución de 1860, y convocó a eleiciones pa Presidente y Vicepresidente de la República y del Congresu, conforme a les anteriores lleis de los colexos eleutorales.
  • Anuló tolos actos alministrativos de la dictadura de Prado.
  • Contrató al inxenieru norteamericanu Henry Meiggs por que construyera el ferrocarril de Mollendo a Arequipa.
  • Nomó a Francisco Bolognesi como comandante xeneral d'artillería y a Miguel Grau como comandante del monitor Huáscar, buque que llegó per primer vegada al Callao el 2 de febreru de 1868.
  • Ordenó'l treslláu de los restos del mariscal Ramón Castilla a Lima, pa face-yos solemnes funerales (20 y 21 de xunu de 1868).
  • Les dificultaes económiques llevar a xestionar préstamos de les cases consignatarias del guanu

Diez Canseco, nun se presento a les eleiciones convocaes pol so gobiernu, magar que bona parte de la población asina la deseyaba. Nes eleiciones, realizaes n'abril, presentóse como candidatu'l coronel José Balta, el caudiellu de la revolución del norte, frente al cual alzóse la candidatura civil de Manuel Toribio Ureta, quien representaba a los lliberales. Otru candidatu, tamién civil, foi Manuel Costas. Trunfó Balta y Diez Canseco apurrió-y el mandu, el 2 d'agostu de 1868.

Cumplida la so misión, Pedro retirar a la vida privada. Finó yá en bien avanzada edá, en 1893.

Descendencia editar

La so familia col pasu de los años fadríase más amestada a la política, los sos descendientes más prominentes son: el so nietu Víctor Andrés Belaúnde (políticu ya intelectual), el so bisnietu Fernando Belaúnde Terry (presidente en dos mandatos non consecutivos: de 1963 a 1968 y de 1980 a 1985, amás de fundador del partíu Aición Popular), les sos tataranietos, Víctor Andrés García Belaúnde y José Antonio García Belaúnde, congresista y ex Canciller respeutivamente, coles mesmes la so hermana Francisca Díez-Canseco Corbacho tuvo casada col presidente Ramón Castilla y Marquesáu y los descendientes del so hermanu Manuel Díez-Canseco Corbacho, los políticos Raúl Diez Canseco Terry, Javier Diez Canseco, Francisco Diez Canseco Távara y Anel Townsed Diez Canseco.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=pedro+nolasco;n=diez+canseco. Apaez como: Pedro Nolasco Diez-Canseco.
  2. Basadre 1998, páx. 1297.

Bibliografía editar

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 4 y 5. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Dende San Martín hasta Augusto B. Leguía. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 6. D'AC/FER. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-155-3
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Octavu y Novenu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Ramón Castilla
Encargáu del mandu
Presidente interín de Perú

 

9 d'abril de 1863 a 5 d'agostu de 1863

Socesor:
Juan Antonio Pezet
1º vicepresidente de la República
Predecesor:
Juan Antonio Pezet
1º vicepresidente de la República
Presidente interín de Perú

 

6 de payares de 1865 a 28 de payares de 1865

Socesor:
Mariano Ignacio Prado
Xefe Supremu de Perú
Predecesor:
Francisco Diez Canseco
Encargáu del Gobiernu
Presidente interín de Perú

 

20 de xineru de 1868 a 2 d'agostu de 1868

Socesor:
José Balta
Presidente Constitucional de Perú