Penco ye una ciudá y comuña de Chile allugada na provincia de Concepción, rexón del Biobío. Forma parte del área metropolitana del Gran Concepción.[1]

Penco
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón del Biobío
Provincia Provincia de Concepción
Tipu d'entidá comuña de Chile
Xeografía
Coordenaes 36°44′S 72°59′W / 36.73°S 72.98°O / -36.73; -72.98
Penco alcuéntrase en Chile
Penco
Penco
Penco (Chile)
Superficie 107.6 km²
Altitú 115 m
Llenda con Concepción
Demografía
Población 47 367 hab.
Porcentaxe 4.45% de Provincia de Concepción
3.04% de Rexón del Biobío
0.24% de Chile
Densidá 440,21 hab/km²
Más información
Fundación 1550 (Gregorianu)
Prefixu telefónicu 41
penco.cl
Cambiar los datos en Wikidata

Llinda xeográficamente al norte con Tomé, al este con Florida, al oeste con Talcahuano y al sur con Concepción. Integra xunto coles comuñes de Coronel, Florida, Hualqui, Santa Juana y Tomé el Distritu Eleutoral N° 45 y pertenez a la Circunscripción Senatorial 12ª Norte. El xentiliciu pa los habitantes de Penco ye pencón.

Etimoloxía editar

El topónimu «Penco» sirvió pa denominar por antonomasia el territoriu entendíu ente'l ríu Maule y La Frontera.[2]

Penco foi fundáu en 1842 como Villa de Penco y en 1850 como Concepción. Plantégense distintes teoríes avera del orixe del nome Penco. Dalgunos[ensin referencies] destaquen que podría significar “acolumbrando l'agua”, pallabra mapuche compuesta poles voces pen (acolumbrar) y ko (agua). Otros autores señalen que'l so significáu puede traducise como "Agua de Peumo". Señálase asina mesmu que puede faer referencia a "Peguco", un valle de la comuña cercanu a Coihueco.[3]

Historia editar

Concepción colonial editar

 
Fuerte La Planchada, construyíu en 1687 na sablera de Penco. Dende 1977 ye consideráu Monumentu nacional de Chile. Ye una de les estructura más antigües calteníes del Gran Concepción.[4]

Magar l'aniversariu de la comuña realizar en febreru, la ciudá de Concepción fundar nesta comuña'l 5 d'ochobre de 1550. La so esplicación histórica ye que los españoles triaron per primer vegada'l Valle de Peguco (como se-y conocía antes a Penco) el 23 de febreru de 1550.[5] Finalmente, la ciudá sería fundada meses dempués pol conquistador español Pedro de Valdivia, quien depués d'asitiase en Penco, llevantó un barganal nos cuetos del sector sur onde güei s'alluga la población Bellavista Sur. Según los historiadores locales foi ésti'l puntu exactu onde se fundaría la ciudá de Concepción.[6]

Dellos terremotos afararon a la ciudá nel sieglu XVI y XVIII, sicasí, tres el terremotu y maremotu de 1751, les autoridaes españoles coloniales decidieron treslladala al actual allugamientu nel Valle de la Mocha, prohibiendo la ocupación del sector afeutáu.[7] La prohibición caltener hasta la década de 1840, cuando foi abolida pol gobiernu chilenu.

En 1687, el gobernador José de Garro, mandó a construyir el Fuerte la Planchada, actual monumentu nacional. Tien 64 metros de llargu y un pretil de defensa qu'amuesa la versión simplificada del escudu d'España (les armes de Castiella y Llión). Recibió ataques pirates ente los años 1694 y 1720. Mientres la Guerra de la Independencia foi utilizáu como cárcel pa patriotes, ente ellos, tuvo prisionera Gertrudis Serrano, madre de Ramón Freire.

Oríxenes del Penco actual editar

 
Ilesia de Penco en 1846.

El repoblamientu de Penco debe'l so orixe a les solicitúes de vecinos que vivíen pela redolada p'aniciase ellí y establecer una población. Tamién pola inmigración de llabradores dende Florida, Rafael y Tomé, por meyores oportunidaes de llaborales y de vida. Nesa dómina Penco cuntaba con abondosos recursos marinos.

Según l'académicu penquista Alejandro Mihovilovich Gratz, direutor de la Galería de la Hestoria de Concepción, la esistencia de la llocalidá de Penco como tal surde col poblamientu de persones orixinaries de la Araucanía, na so mayoría d'ascendencia mapuche, tres la ocupación de les sos tierres por inmigrantes alemanes de la zona de Valdivia. Penco sirvió como un abellugu a los soldaos que participaron na Guerra de la Independencia, tantu del bandu patriota como realista.

L'orixe de Penco actual surde nel añu 1843, esto yá que tou lo esistente ente 1550 y 1761 ye de propiedá de l'actual comuña de Concepción (cabildru, arzobispáu, real audiencia, correximientu, etc).

Anque la refundación retrasó 20 años, en 1822 empezar a xestionar por un grupu de vecinos el deséu de ciertes reivindicaciones, como'l de nun pagar pola ocupación d'estos terrenes al cabildru de Concepción y la posterior formación d'una villa. Llográu dichu pruyimientu, la Intendencia de Concepción designó al intendente Francisco Bulnes como direutor de la nueva fundación. La primer autoridá de Penco foi Manuel Esteban Gajardo, como sub delegáu de la ciudá.[8]

Nesta nueva etapa, Penco correspondía a la 12ª subdelegación del Departamentu de Coelemu por delles décades, y depués pasa a integrar el Departamentu de Concepción. En 1891 díctase la llei de Comuña Autónoma, en virtú de la cual va dictase el Decretu de Creación de Municipalidaes. Nel so artículu primero créase la Municipalidá de Penco, con sede en Penco, qu'alministra les subdelegación 8ª Palombares y 9ª Penco. Al consolidase la so población surde como villa dependiente del conceyu de Concepción hasta 1898, añu que ye declarada como ciudá.

Nel Penco contemporaneu pueden estremase dos centros poblaos: Penco puramente tal, y Lirquén, un centru más pequeñu allugáu más al norte. Nesti postreru allúgase'l puertu y la fábrica de vidrios.

Terremotu y maremotu de 2010 editar

El sábadu 27 de febreru de 2010 producióse un fuerte terremotu asocedíu a les 03:34:17 hora llocal (UTC-3), qu'algamó una magnitú de 8,8 MW según el Serviciu Xeolóxicu d'Estaos Xuníos. Esti seísmu, xunto al maremotu, causó vastes estroces na mariña de la comuña, especialmente nel Puertu de Lirquén, el centru de Penco, Cuetu verde baxu, y la zona costera de Lirquén (barriu chinu).

L'ausencia o la falta del funcionamientu del comerciu, según la coincidencia col fin del mes, produció una falta de suministru d'alimentos, lo que causó saqueos a cortiles tales como supermercaos, ferreteríes, tiendes departamentales y centros comerciales y de servicios, sumáu a la total falta d'orde públicu en zones comerciales y residenciales. La falta de servicios básicos como agua potable, alimentos, eletricidá, o telecomunicaciones produció una quebre na organización social y dificultá nel espardimientu d'información. Proclamóse entós como zona de catástrofe a tola Provincia de Concepción, y efectuárase toque de queda pa evitar el desorde públicu.

Gran parte del cascu históricu de Penco, quedó con daños severos tres el terremotu, les principales cais de la comuña, Maipú, Heras, Freire, Calle Penco y Cochrane fueron les más afeutaes.

Tamién el serviciu de tresporte públicu dexó de funcionar pola escasez de petroleu pa les máquines. Este volvió a la normalidá dientro la selmana dempués de los fechos.

Demografía editar

 
Población de Penco según datos censales.

Penco ye una de les comuñes que forma parte del área urbana del Gran Concepción, enserto dientro de les planicies costeres centrales de la rexón (ente Dichato y Colcura). Según datos del Censu de 2017, la población de Penco algamaría los 47 367 habitantes.[9]

Esta comuña ye un tremáu de dos llocalidaes distintes, coloquialmente conocida como Penco - Lirquén. Esto hasta fines de los 70 y entamos de los 80, cuando aumentó la población nes periferies de Cuetu Verde, lo que xeneró una conexón ente les dos llocalidaes de distintu orixe. Ente que Penco anicióse como trubiecu de la ciudá de Concepción o posible refundación dempués del Maremotu de 1751, Lirquén anicióse como estación de ferrocarriles, caleta de pescadores, y xacimientu carboníferu causante de la so actual actividá portuaria.

A nivel rexonal ye una de les comuñes con mayor porcentaxe de población urbana sobre la rural. De la so población total el 82,4% vive na llocalidá urbana (tou la zona entendida ente Población Río de Chile - Lirquén - y sector La Greda - Cosmito). 650 persones habiten les zones forestales de Primer Agua, Juan Chicu, Agua Mariello, Les Pataguas, Encruz los Varones, ente otros.

Alministración editar

La Pernomada Municipalidá de Penco ye dirixida dende'l 6 d'avientu de 2012 pol alcalde Victor Hugo Figueroa (PDC), que ye asesoráu polos conceyales:

  • Leopoldo Valencia Silva (PS)
  • Justo Inzunza Habach (IND-PRSD)
  • Verónica Roa Durán (PDC)
  • Héctor Peñailillo Nuñez (UDI)
  • Luis Alarcón Parra (PPD)
  • Alejandro Reyes Schwartz (UDI)

Economía editar

Mientres el sieglu XX, Penco foi unu de los centros industriales más importantes del sur de Chile col so Compañía Refinera d'Azucre de Viña del Mar (CRAV), la Vipla (fábrica de Vidrios Planos de Lirquén, darréu Vidrios Lirquén), la Fábrica Nacional de Lloza (Fanaloza, darréu Lozapenco), la COSAF, les mines del carbón de L'Abellugu, el Puertu de Lirquén, fábriques de calzáu, ente otres actividaes de réxime económicu secundariu. En 1914 llegó'l ferrocarril a Penco dende Concepción, lo que la conectaría con Tomé, Coelemu, Rucapequén y Chillán.

Tresporte editar

 
Cai Freire en 2008.

Escontra esta comuña aportar por vía terrestre dende Concepción, Tomé y Chillán. El sistema de Biotrén del Gran Concepción nun llega a Penco, y el ferrocarril que pasa pola comuña anguaño namái empresta servicios de carga ente Concepción y el puertu de Lirquén. D'antiguo tuvieron muncha mayor actividá les antigües estaciones ferroviaries de Cosmito, Sablera Negra, Penco y Lirquén.

Atopar a 12 quilómetros del aeropuertu Carriel Sur, y per vía marítima namái hai servicios de carga nel puertu de Lirquén y Muelles de Penco.

  Tresporte públicu editar

 
Bus de tresporte públicu de pasaxeros (Azul con plomu, al llau derechu) Ruta les sableres, circulando na población Cuetu Verde Altu.

Esiste tresporte públicu de pasaxeros dende Penco a:

  • Concepción - Chiguayante: Llinia 17 - Serviciu W - Operador Espresos Chiguayante.
  • Concepción - Hualpén - Talcahuano (Sur) (Variante Freire): Llinia 30 - Serviciu M - Operador Ruta les Sableres.
  • Concepción - Hualpén - Talcahuano (Sur) (Variante Penco Chicu): Llinia 30 - Serviciu N - Operador Ruta les Sableres.
  • Concepción - Talcahuano (Sur) (Variante Figales): Llinia 30 - Serviciu R - Operador Ruta les Sableres.
  • Concepción - Talcahuano (Sur) (Variante Mall): Llinia 30 - Serviciu Q - Operador Ruta les Sableres.
  • Concepción - Talcahuano (Centro-Norte): Llinia 31 - Serviciu D - Operador Ruta del Mar.
  • Concepción - Talcahuano (Centro-Norte): Llinia 32 - Serviciu Y - Operador Buses Ruta del Mar.
  • Concepción - Talcahuano (Sur-Centro): Llinia 62 - Serviciu M - Operador El mio Espresu.

Amás la comuña de Penco tamién cunta con dellos paradorios de taxis y una llinia de taxis coleutivos, que percuerren tol radiu urbanu de Penco más un serviciu especial a Lirquén.

By Pass de Penco editar

 
Ruta del Itata en 2008.

El By Pass de Penco tien una estensión 3,8 quilómetros. Empieza dende l'actual Ruta 150 hasta la Ruta del Itata. Ta a unos 150 metros del accesu norte al campusantu de Penco y termina nel quilómetru 74 de l'Autopista del Itata. Empalma nesta autopista a unos 2 quilómetros al oriente del trébole vial que forma cola Ruta 150 y la Ruta Interportuaria, a la salida sur de Penco.

Ye una vía bidireccional, con calzada de 7 metros d'anchu, qu'en dellos tramos tien pistes lentes pal tránsitu de vehículos pesaos. Envalórase que de los aproximao 20 mil vehículos que circulen diariamente pela actual Ruta 150 per dientro de Penco, unos 7 mil correspuenden a camiones. La obra beneficia tamién a la comuña de Tomé y apurrióse n'agostu de 2008, cola inauguración de la entós Presidenta de la República, Michelle Bachelet.

Personaxes amestaos a Penco editar

  • Manuel Bulnes: Presidente de la República ente 1841 y 1851. Foi quien dexó que se volviera a poblar en 1842 el valle de Penco, aboliendo la ordenanza colonial que la prohibía.
  • Marcos Valdés López: destacáu profesor ya historiador. Escribió'l primer llibru de la hestoria de la comuña de Penco Tou Penco: 1550-1990.
  • Patriciu Renán: destacáu músicu nacional, participó nel Festival del Cantar de Viña del Mar y en certámenes internacionales.
  • Alejandro Navarro: políticu y actual senador de la República pola Rexón del Biobío.
  • Fernando Melo Pardo: pintor y fotógrafu nacional, les sos obres esponer n'importantes museos d'arte contemporáneo d'América y Europa.
  • Jenny Perez-Schmidt: periodista y presentadora na televisión alemana en DW (Llatinoamérica).

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Tou Penco: 1550-1990, Autor: Valdés López, Marcos Y. Publicación: Concepción, Chile: [s.n.], 1990. Materia: Penco [Chile] - Hestoria.
  • Almanaque Rexonal, VIII Rexón del Biobío, Autor: desconozse. Publicación: Concepción: Vera, 2000. Materies: Biobío [Chile] - Almanaques.

Enllaces esternos editar