Pinaza (bote de barcu)
Como un bote de barcu la pinaza ye un buque llixeru, propulsau por remu o vela, lleváu a bordu de buques mercantes y de guerra na edá de la vela para sirvir como bote auxiliar. La pinaza yera de normal a remu, y podía ser apareyada con una vela para usala en vientos favorables. Una pinaza podía tresportar pasaxeros y corréu, comunicar ente buques, esplorar llugares onde recalar, trespasar agua y provisiones o llevar guerreros armaos p'abordaxes o espediciones.
Una de les menciones más antigües ye la qu'apaez na llei 7ª del títulu XXII de les Partíes d'Alfonso X el Sabiu, onde diz: "balener, leno, pinaça, caravela y otros barcos".[1]
Daquella, la pinaza yera una embarcación pequeña movida a remu y vela y capaz de desenvolvese a una velocidá considerable, que s'emplegaba pa la pesca, tráficu de cabotaxe y vixilancia de puertos y mariñes.[2]
Los españoles preferieron usala como buques de contrabandu llixeros mientres que los holandeses usabenla como buques esploradores.
Nel llinguaxe modernu, pinaza vieno significar que ye como un barcu acomuñáu con un tipu de gran veleru, que nun s'afai a les definiciones de llancha o bote salvavides.
Pinaza a vapor
editarCola introducción de la propulsión a vapor vieno la pinaza a vapor. Buques de guerra de combustión de carbón yeren particularmente vulnerables cuando taben fondiaos, inmóviles hasta qu'ellos pudieren llograr una cabeza de turcu.
La pinaza a vapor foi diseñada para ser lo suficientemente pequeña para ser llevada pola nao capitana que fuera asignada y amás d'otros deberes taben armaes para actuar como barcu de guardia.
Un exemplu de barcu utilizando dalgunes pinazas a vapor como botes de barcu foi'l HMS London en Zanzíbar mientres escorría'l comerciu d'esclavos na rexón.
Bibliografía
editar(1940) Naval Documents Related to the Wars With Barbary Powers, Naval Operations from 1802 to 1803. Imprenta del Gobierno de los Estados Unidos. (ejemplos: "a las 5 se envió nuestra pinaza junto a un hombre de la guerra de Francia (descansando en Túnez) con una carta del cónsul Eaton..."; "a las 8 la pinaza volvió de la isla, ella no encontró fondo a 20 0 30 yardas de la costa."; "a las 2 por lo bajo nuestra pinaza junto a un velero Americano descansando en la bahía. Cuando la pinaza regresó Lieu't Stewart nos dió la siguientes noticias interesantes . . .")(extractos del diario de a bordo de la fragata de los Estados Unidos Constellation, Capitán Alexander Murray, Marina de los Estados Unidos, 6 Sept. 1802).