Llámase pinchu (pintxo na so grafía n'euskera) a una pequeña rebanada de pan sobre la que s'asitia una pequeña porción de comida. Recibi dichu nome porque tradicionalmente suxetábase la comida al pan con un paliyu (anque esta nun sía una carauterística obligatoria). Ye bien similar a una tapa.

Pinchu
Nome Pinchu
Procedencia España
Procedencia España
Detalles
Más información
[editar datos en Wikidata]
Pinchos na barra d'un chigre
Pinchos na barra d'un chigre
Interior d'un chigre

Costumes acomuñaes editar

A diferencia de la tapa, que suel incluyise en dellos chigres al pidir la bébora, el pinchu tien de pidise por separáu y suel ser más grande. Los pinchos fríos son aquellos que xeneralmente tán dispuestos sobre la barra del chigre y el veceru  coyer a voluntá o pide al camareru y depués, al terminar de comer, les paga. Los pinchos calientes tienen de ser pidíos al camareru, quien los solicita a cocina pa ser preparaos o calecíos al momentu.

El pinchu ta especialmente acomuñáu a la gastronomía vasca, na que se suel tomar como aperitivo acompañáu de normal d'un vasu de vinu tinto (llamáu txikito) o un zurito, nome pol que se conoz al pequeñu vasu de cerveza de media caña, aproximao; este mesmu vasu ye conocíu n'Aragón como penalti, en La Rioxa curtiu y n'otres zones d'España mini.  Esti costume ye bien común nos chigres del País Vascu, Cantabria, Navarra, La Rioxa, Asturies y en zones de la provincia de Burgos como Miranda de Ebro. Dada la fama que ta adquiriendo esta forma de comer, cada vez son más les persones que deciden realizar la so comida o cena a base de pinchos, alternando de chigre en chigre.

Orixinalmente los ingredientes a asitiar sobre'l pan podíen ser práuticamente cualesquier, pero munches vegaes son los más habituales na cocina vasca: pexes (especialmente merluza, bacaláu, anchoes, gules...), tortiella de pataca, pimientos rellenos, croquetes, etc. Sicasí, la bayura de mozos cocineros nel País Vascu y en San Sebastián en particular, frutu de les escueles d'alta cocina y los restoranes, ta favoreciendo que munchos d'ellos dedíquense a ellaborar y crear nuevos y cada vez más complexos pinchos, lo que resulta nuna constante innovación y apaición de nueves recetes. Dase cada vez más una coesistencia ente los pinchos tradicionales y la cocina en miniatura.

Lo más habitual suel ser coyer unu mesmu'l pinchu, que s'asitia en bandexes sobre la barra del chigre, y comelo de pies mientres se charra colos amigos y tómase la bébora.

Los paliyos editar

En dellos chigres, a cada  pinchu asítienlu un paliyu distintu para, a la fin, cuntar los paliyos que tien  cada veceru y asina calcular la cuenta. L'usu de paliyos más llargos o más curtios, o de paliyos con capuchones de distintos colores  dar en dellos chigres, anque nun ye la norma xeneral. De fechu hai una gran variedá de pinchos que, al nun haber nada que suxetar, nun lleven paliyu.[1] Amás, en Vitoria-Gasteiz, San Sebastián y en Bilbao, los paliyos suelen tirase al suelu, cobrando'l camareru en función de lo que'l veceru diz que consumió.[2]

Pintxo-pote editar

Consiste n'ufiertar un pinchu y una bébora al empar por un preciu afechu, siendo pa consiguilo de normal la bébora y el pinchu d'ente los más económicos del chigre (pudiendo ser los pinchos distintos a los habituales, faciéndose pa la ocasión de menor tamañu o calidá que de normal), de forma similar a lo qu'asocede coles tapes. Esta práutica  empecipiar en Vitoria en 2003 y cobró fuercia unos años dempués en dellos llugares, mientres la crisis económica de 2008-2015.[3] "Pote" fai referencia al chiquito, pos asina se llama tamién en Navarra y el País Vascu al vasu de vinu (en pequeña cantidá de normal).

Referencies editar

Enllaces esternos editar