Denominar plancton (del griegu πλαγκτός [planctós], ‘errantes’) al conxuntu d'organismos, principalmente microscópicos, que llexen n'agües salaes o dulces, más abondosos hasta los 200 metros de fondura, aproximao. Estremar del necton, pallabra que denomina a tolos nadadores activos y del neuston, los que viven na interfase o llende col aire, esto ye, na superficie. Plancton (organismos que viven en suspensión na agua), bentos (del fondu d'ecosistemes acuáticos) y edafón (de la comunidá qu'habita los suelos).

Diatomees (fitoplancton) vistes al traviés d'un microscopiu.

Clasificación editar

Anque tradicionalmente subdividióse'l plancton en fitoplancton y zooplancton, según les clasificaciones más recién esta distinción nun paez apropiada, yá que ente los organismos autótrofos inclúyense los vexetales, dalgunos protistes y bacteries, y ente los heterótrofos tán los animales, otros protistas y bacteries. Sicasí, esta clasificación sigue utilizándose estensamente.

Puede faese una primer división ente holoplancton, que son aquellos organismos que pasen tol so ciclu vital perteneciendo al plancton y meroplancton, formáu por organismos que namái mientres una parte de la so vida integren la comunidá planctónica.

Zooplancton editar

Constituyíu por tolos consumidores que constitúin na so gran mayoría a productores secundarios y terciarios. Esti grupu ta constituyíu por organismos xeneralmente microscópicos adultos y les sos fases larvaries (holoplancton), y poles fases larvaries d'otros organismos qu'en forma adulta habiten los fondos acuáticos o la columna d'agua pero compensando'l movimientu de les corrientes. Dalgunos de los grupos d'organismos más abondosos y carauterísticos del zooplancton son los copépodos, cladóceros, rotíferos, cnidarios, quetognatos, eufáusidos y los bárabos de los pexes que pola so relevancia socioeconómica de los organismos xuveniles y adultos xeneralmente estudien y describen col términu “ictioplancton”. Al igual que'l fitoplancton, dependiendo del ambiente en que s'atopen, yá sía dulceacuícola o marín, cada unu de los grupos o especies del zooplancton va variar la so diversidá y bayura. Un componente del zooplancton relativamente menos estudiáu son los sos parásitos que constitúin una diversidá dellos órdenes de magnitú mayor que los mesmos organismos fitoplanctónicos y zooplanctónicos yá que cada organismos qu'esiste nel planeta ye propensu a infestase o infestase por múltiples parásitos.

Fitoplancton editar

El plancton vexetal, denomináu fitoplancton, vocablu que deriva del griegu φύτοπλαγκτον [fytoplagton] (φυτον [phyton] significa planta), desenvolver nes agües costeres del mar con lluz solar y sales minerales abondosos (agües d'hasta 30 m de fondura), yá que ellaboren el so alimentu por fotosíntesis.

Constitúin l'alimentu del zooplancton y producen el 50 % del osíxenu molecular necesariu pa la vida terrestre. Los organismos que más abonden nel fitoplancton son les cianobacteries y les diatomees, unes algues doraes unicelulares. Tamién atopamos a los dinoflagelados, responsables de les marees coloraes.

Base de la cadena trófica marina, el fitoplancton esperimentó un significativu descensu debíu al aumentu de la radiación ultravioleta. Reparóse que sol furacu de la capa d'ozonu na Antártida la productividá del fitoplancton escayó ente'l 6 % y el 12 %.[1]

=== Otres clasificaciones Diversos autores realizaron una clasificación del plancton pol so tamañu, anque ye una división que puede considerase “artificial”, pos en principiu basar na lluz de malla cola que se faíen les captures, y nun se llegó a un alcuerdu definitivu. Una de les clasificaciones más utilizaes ye la siguiente:

 
Hyperia macrocephala
 
Copépodo (Calanoida).

Tamién puede clasificase según el so allugamientu (horizontal o vertical)

  • Horizontal o distancia con al respective de la mariña:
    • Plancton nerítico: ye'l que s'atopa sobre la plataforma continental.
    • Plancton oceánicu: ye'l que s'atopa fora de la plataforma continental.
  • Vertical o fondura:
    • Epiplancton: 0-50 metros.
    • Subplancton: 50-200 metros.
    • Infraplancton: 200-500 metros.
    • Batiplancton más de 500 metros so la superficie.

Migraciones editar

El plancton vexetal ta siempres cerca de la superficie de l'agua, pos precisa lluz pa realizar la fotosíntesis. Sicasí'l zooplancton ta siempres en movimientu, de riba escontra baxo, completando un ciclu diariu con un percorríu d'ente 100 a 500 metros, o más. Tán casi siempres cerca de la superficie de nueche p'alimentase, y más embaxo mientres el día pa escapar de les fuertes radiaciones solares, anque puede invertise pa dellos grupos.

Carauterístiques editar

La mayoría de les especies son tresparentes con una cierta irisación, y presenten colores namái al microscopiu. Les especies superficiales son azulaes, y les otres acolorataes. Dalgunes emiten luminiscencia, como la noctiluca.

La mayoría de les especies del plancton mide menos d'un milímetru, otres, sicasí, son más grandes, como los sifonóforos, ctenóforos y aguamales acalefas.

El plancton na cadena trófica editar

El fitoplancton ye l'alimentu del zooplancton. Ésti, sirve coles mesmes como alimentu a equinodermos, crustáceos y peces n'estáu báraburio. Estos bárabos al crecer sirven como alimentu a bancos de pequeños pexes que de la mesma alimenten a grandes planctívoros, como les ballenes o los tiburones ballena, y a peces mayores qu'alimenten, dacuando, en dellos eslabones socesivos, a los grandes depredadores oceánicos, como son los cetáceos carnívoros, los tiburones, los atunes o los pexes espada. En proporción, una tonelada d'estos postreros riquiría, pa la so esistencia y desenvolvimientu, cinco mil tonelaes de fitoplancton, como parte de lo que se denomina cadena trófica.

Marea colorada editar

 
“FAN” na mariña de La Jolla, California.

Conocíes de normal como “marees coloraes” son les proliferaciones de dinoflagelados (fitoplancton) que crecen exponencialmente por cuenta de les condiciones favorables pal so desenvolvimientu (temperatures, calidá y cantidá de lluz, nutrientes y pasividá de la columna d'agua) . La so reproducción nun para hasta que les condiciones sían desfavorables. Munches vegaes estos floriamientos algales pasen desapercibíes, mas ye posible que'l floriamientu sía de dalgún tipu de fitoplancton tóxicu, como Alexandrium catenella, que provoca la muerte en vertebraos como los humanos. Non toes los floriamientos tornen l'agua del color coloráu que-y da'l nome a esti fenómenu, paradóxicamente los floriamientos más nocivos son incolores, polo que los espertos suelen referise a elles como “Floriamientos algales nocives” (o FAN).[2]

Analoxía aérea editar

Por analoxía col plancton, denominar plancton aereu al conxuntu d'invertebraos qu'hai nel aire y sirven d'alimentu a aves como les golondrines o los vencejos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Toos a protexer la capa d'ozonu editorial = ecoeduca.cl - Portal d'Educación Ambiental». Consultáu'l 17 de setiembre de 2009.
  2. Pardo, A. y Cámara, N. (2004): Marees coloraes, la rebelión del plancton. Inmersión, nᵘ 49, pp. 54-60.

Enllaces esternos editar