La plaza de San Pedro (Piazza San Pietro, n'italianu) ye un espaciu urbanu abiertu que s'atopa asitiáu na Ciudá del Vaticanu, dientro de la ciudá de Roma y preciede, a manera de gran sala períptera, a la Basílica de San Pedro, el magno templu del catolicismu. Foi dafechu proyeutada por Gian Lorenzo Bernini ente 1656 y 1667. Considérase qu'esta foi, la esplosión del gran " teatru" barrocu de la dómina como sistematización del poder de la ilesia católica.

Plaza de San Pedro
plaza y boundary point (en) Traducir
Llocalización
PaísBandera de la Ciudá del Vaticanu Ciudá del Vaticanu
Coordenaes 41°54′08″N 12°27′26″E / 41.9021831°N 12.4572389°E / 41.9021831; 12.4572389
Plaza de San Pedro alcuéntrase en Ciudá del Vaticanu
Plaza de San Pedro
Plaza de San Pedro
Plaza de San Pedro (Ciudá del Vaticanu)
Historia y usu
Orixe del nome basílica de San Pedru
Arquiteutura
Arquiteutu/a Gian Lorenzo Bernini
Estilu Arquitectura barroca italiana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Re-erección del obeliscu en 1586.

A la plaza aportar dende la Via della Conciliazione y amuesa, al fondu, la magnífica fachada de la Basílica de San Pedro; esta vía empieza nel llargu Giovanni XXIII, mui cerca del castiellu de Sant'Angelo, xunto al ríu Tíber, pasando a la fin pola plaza Pío XII.

La plaza ye una gran escampada trapezoidal que s'enancha lateralmente por aciu dos pasaxes, con forma elíptica de columnates, espaciu que s'aprecia como "zarráu y abiertu coles mesmes"[1] remataes nuna balaustrada sobre la que s'asientan les figures de cientu cuarenta santos de diverses dómines y llugares; nel so interior atopen dos fontes, una en cada focu de la elipse,y metanes la plaza alzóse un monumental obeliscu (de 25 metros d'altu y 327 tonelaes), un bloque pedrés ensin inscripciones traíu dende Exiptu que taba nel centru d'un circu romanu. En 1586 el Papa Sixto V decidió asitialo frente a la Basílica de San Pedro en memoria del martiriu de San Pedro nel Circu de Nerón. Conózse-y como'l “testigu mudu”, pos xunto a esti se crucificó a Pedro. La esfera de bronce del cumal que, según la lleenda medieval, contenía los restos de Xuliu César, foi reemplazada por una reliquia de la cruz de Cristu. Los dos pasaxes de columnes (284 de 16 metros caúna) abrir a cada llau simbolizando l'abrazu d'acoyida de la Ilesia al visitante que paez conviden a entrar.

La Platea Sancti Petri d'antes de Bernini editar

Al entamu del sieglu XVI, la plaza yera rectangular y tenía un desnivel d'alredor de diez metros ente'l llamáu Borgo Nuovo y el pie de la escalinata que conducía a la basílica. Bernini facer de tala forma que quedó con un desnivel casi imperceptible de menos de mediu metro.

La Via Recta o Via Alessandrina editar

Alexandru VI pal xubiléu del añu 1500 fixo abrir la primer vía rectillinia de Roma, ente la Ponte Sant'Angelo y el portón del Palaciu Vaticanu, travesando la platea con una franxa empedrada, inclinada cerca de seis graos con respectu a la exa de la basílica antigua. Borgo Nuovo xenera ante'l portal d'ingresu a los palacios una prospectiva d'alredor de 800 metros: tratar de la confirmación de qu'Alexandru VI nun quería que la basílica de San Pedro tuviera nengún rol prioritariu en rellación cola ciudadela pontificia; sicasí prefería como puntu de referencia'l palaciu, la curia, la residencia del Papa.

La Via Recta o Via Alessandrina o Via Borgo Nuovo ye la primer cai rectillinia centrada nel portón d'un palaciu. La intención naz nel ámbitu d'un programa que nun ye arquiteutónicu: nun se prevía reconstruyir San Pedro nin los palacios vaticanos según un diseñu únicu.

Cuando tou foi baltáu y reconstruyíu en rellación cola Basílica, esta cai nun foi esaniciada. El portón va ser el Portone di Bronzo al que sigue un corredor que lleva a la Scala Regia y de ende a la sala del mesmu nome que sirve d'entrada a la Capiya Sixtina o al departamentu del Santu Padre.

La Basílica de San Pedro editar

 
El Papa Benitu XVI el día de Navidá na Plaza San Pedro.

La llarga historia de los proyeutos de la plaza revela l'esfuerciu pa interpretar cómo edificar una ilesia que, Bramante y Michelangelo concibieren y construyíu d'otra manera: con planta de cruz griega y una gran cúpula, dexárase de llau la de cruz llatina de l'antigua basílica constantiniana. Los diversos arquiteutos que propunxeron modelos fueron Bramante, Rafael, Antonio da Sangallo el Mozu quien s'encargaron del interior de la basílica, Michelangelo quién esllumo cola cúpula y Carlo Maderno quién-y amiesto la fachada pa depués da-y llugar a Bernini quién s'encargaría de rematar el proyeutu col so gran escenariu antecesor, la plaza.

Bernini editar

Na primer metá del sieglu XVII Bernini intenta delimitar la cúpula con dos campanarios, pa dar una presentación meyor al edificiu con un accesu de poco llargor y fuerte fondura. Pero esto viose atayáu por problemes estructurales, que-y torga proceder cola construcción. D'ende qu'empiece a buscar una solución pa la basílica qu'implique tola plaza. Güei día queden como testigos dos relós enguapecíos por dos talos grupos escultóricos onde tendríen d'alzase los campanarios. Depués d'eso, se avoca de llenu al espaciu antecesor de la basílica y a rematar detalles del interior. Foi'l mesmu Bernini quién dixo: "Siendo la ilesia de San Pedro, la matriz de toles otres, tenía de tener un pórticu que demostrara materialmente como recibir colos brazos abiertos a los católicos, con cuenta de confirmase na so fe, a los herexes, p'axuntalos cola ilesia, a los infieles, p'allumalos na verdadera fe"[2]

La plaza recta editar

Cuando Bernini encara esti nuevu retu, piensa nun espaciu pa la plaza con forma de trapeciu, cola so exa mayor llonxitudinal, pa xenerar l'allongamientu del templu y asina poder conectalo coles víes urbanes. Les dos ales rectillinies tienen de tar dixebraes de la escalinata central, y el pisu de la nueva basílica va quedar tres metros más altu que l'antiguu de manera que quede abondu espaciu pa les criptes.

La función primordial del ampliu espaciu yera allugar el xentíu que se rexuntaba pa recibir la bendición papal. Bernini precisaba cerrar un espaciu lo mas grande posible pa dar cabida a los paisanos y visitantes de la urbs, dándo-yos la posibilidá de ver al Papa na ventana de la Loxa de la Bendición. Coles mesmes, precisaba apurrir un marcu pa otres ocasiones: el Papa parte la so bendición de normal dende la ventana del so apartamentu priváu nel palaciu del Vaticanu, y la plaza de Bernini tendría de tener en cuenta esti nuevu focu. La so solución final entendía un espaciu trapezoidal frente a la basílica.[3]

L'enclín de los corredores” fai que Bernini arrenuncie a la solución anterior de dexar un orde rectu, y enserta una arquiteutura oblicua que da la impresión d'un únicu grupu arquiteutónicu qu'arredola la plaza. Sicasí, tenía d'aceptar la presencia del obeliscu nel centru de la plaza colos cambeos na exa mayor.

La plaza oval editar

El pórticu de la basílica sirvía a la tradicional procesión del día de Corpus Christi, empuesta pol Papa al traviés de les cais vecines del Borgo y protexida por grandes baldaquinos. El Papa Alexandru VII intervieno introduciendo la idea del pórticu llibre y dexando a Bernini volver pensar el proyeutu. Coles baltaderes el Borgo pasó de ser una llocalidá habitada por persones probes a otru nivel más “aristocráticu”. Optóse finalmente pola forma oval con dos semicírculos que ye una forma xeométrica más usada na arquiteutura cristiana que la elipse. Bernini escribió:

la chiesa di S. Pietro, quasi matrice di tutte le altre doveva haver' un portico che per l'appunto dimostrasse di ricever à braccia aperte maternamente i Cattolici per confermarli nella credenza, gl'Heretici per riunirli alla Chiesa, y gl'Infedeli per illuminarli alla vera fede
La ilesia de San Pedro, cual matriz de toles demás tien de tener un pórticu qu'amuese que recibe colos brazos abiertos, maternalmente, a los católicos pa confirmalos na fe, a los herexes p'axuntalos na Ilesia y a los infieles p'allumalos escontra la verdadera fe

Na solución definitiva la columnata cuerre nun pisu inclináu casi imperceptiblemente y llevántase con tres peldaños uniformes.

La llarga serie de les 140 estatues de santos,[4] caúna correspuende a una columna representa a la Ilesia triunfante en rellación cola Ilesia militante, esto ye, l'ensame de fieles que recen na plaza. Les dimensiones de les escultures, realizaes por collaboradores de Bernini y so la so supervisión, son esautamente la metá de les que s'asitiaron na fachada de la basílica (con once de los dolce apóstoles más San Xuan Bautista, y Cristu al centru.

Les columnes editar

 
Columnes d'estilu toscanu devasando la Plaza de San Pedro.
 
Plaza de San Pedro.

Al realizase un cuadripórtico, aumentaben les dificultaes p'alliniar les columnes. La columnata entemez elementos del orde toscanu como les columnes, pilastres y lesenes y xónicu no restante (especialmente l'ausencia de triglifos). La idea yera amosar un aspeutu severo y austero que diera más fuercia a la fachada de la basílica (qu'usa orde corintiu) aumentando inclusive a la vista el so tamañu.

Les estilizadas columnes en mármol travertino nun llamen l'atención por sigo mesmes, sinón qu'irguen, sobries pero monumentales, conformando un corredor abiertu según un muriu conductor que llinda la plaza.[5]

La fachada de Maderno editar

El prospeutu de la fachada demasiáu desenvueltu n'horizontal, baxu y llargu, nun podía alzase ensin estropiar la vista de la cúpula. La escalinata delantre de la ilesia -que yera tan llarga como la mesma fachada- foi llindada a la parte central; Bernini fixo baltar la escalera presistente, escavó'l terrén y baxó tou lo que pudo'l pisu tierra por que quedara casi equivalente col del obeliscu.

Bibliografía editar

  • Paul Letarouilly, -y Vatican et la Basilique de Saint-Pierre de Rome, París, VTE A. Morel et CIE Éditeurs, 1882
  • Maurizio y Marcello Fagiolo Dell'Arcu, Bernini, Roma, Mario Bulzoni Editore, 1967
  • Franco Borsi, Bernini architetto, Milán, Electa, 1980
  • Massimo Birindelli, Piazza San Pietro, Bari, Laterza, 1981
  • Italo Insolera, Roma, Roma-Bari, Laterza, 1985
  • Leonardo Benevolo, San Pietro y la città di Roma, Roma-Bari, Laterza, 2004

Referencies editar

Referencies editar

  1. [[Norberg Schulz|Schulz, Norberg]]. «IX», El significáu de l'arquiteutura occidental (n'Eapañol). Barcelona, España: Gustavo Gilli S.A, páx. 152.
  2. Bernini, Gian Lorenzo. «II», Codice Chigiano (n'Italianu), páx. 22.
  3. Hibbard, Howard (1982). «IV», Juan Vigon: Bernini (en Castellanu). Madrid: Xarait Ediciones, páx. 136. ISBN 84-85434-16-1.
  4. The 140 Saint Statues on the Colonnades
  5. Hibbard, Howard (1982). «IV», Penguin Boolas: Bernini (en castellanu). Xarait Ediciones. ISBN 84-85434-16-1.

Enllaces esternos editar