Épica

xéneru lliterariu
(Redirixío dende Poema épicu)

La épica (del axetivu: ἐπικός, epikós; de ἔπος, épos, "pallabra, historia, poema")[1] ye un xéneru narrativu nel que se presenten fechos llexendarios o ficticios relativos a les fazañes d'unu o más héroes y a les lluches reales o imaxinaries nes que participaron.

Épica
xéneru lliterariu, literary class (en) Traducir y género artístico por forma de arte (es) Traducir
obra lliteraria y épicu
Cambiar los datos en Wikidata

La so forma d'espresión más tradicional foi la narración en versu, so la forma de poemes épicos que la so finalidá última yera esaltación o engrandecimiento d'un pueblu. En dellos casos, la épica nun tenía forma escrita, sinón que yera contada oralmente polos rapsodes. Con posterioridá la épica adoptó tamién la forma narrativa en prosa, incorporando elementos de descripción y diálogu y dando llugar, en primer instancia, a la novela de caballeríes y darréu al xéneru conocíu como fantasía épica.

Carauterístiques editar

Alternanza de discurso que tien como orixe la observación aristotélica de la diferencia ente mímesis y diéxesis, esto ye, ente narración y descripción.

  1. Pueden basase en fechos verdaderos.
  2. La narración realizar en pasáu.
  3. El narrador puede apaecer na obra o non. Nun ta siempres presente, como nel xéneru llíricu, pero tampoco sume por completu, como asocede nel xéneru dramáticu.
  4. La forma que s'utiliza preferentemente na obra lliteraria épica o narrativa, ye la prosa o'l versu llargu (hexámetru, versu alexandrín...)
  5. Tiende a incluyir tolos xéneros (llíricu, dramáticu y didácticu), razón pola cual suel ser de mayor estensión.
  6. Puede presentar divisiones na so estructura esterna tales como capítulos, epígrafes...
  7. Tien les siguientes variantes o subxéneros: epopeya, cantar de xesta, romance, cuentu tradicional, mitu, lleenda, rellatu, novela. Cada unu, de la mesma, cuenta con distintes tipoloxíes o clases de testos, especialmente'l mitu, el cuentu tradicional, y la novela.
  8. Puede ser de dos formes: direuta ya indireuta.
  9. Tamién puede ser de calter ideolóxicu.
  10. Entemez lo real colo fantástico.
  11. Magnificación de la figura del héroe, al traviés de les fazañes que realiza.
  12. La mayor parte d'estos contienen como personaxe principal a un héroe.

Subxéneros editar

El xéneru épicu atópase en toles lliteratures, pos ye un xéneru esencial, y puede dase y diose históricamente en formes bien distintes.

 
Héctor traíu de vuelta a Troya
 
Doré Marco Lombardo.

Los sumerios (Epopeya de Gilgamesh), griegos (Ilíada, Odisea), romanos (Eneida), hinduistes (Majabhárata) y perses (Shahnameh) compunxeron epopeyes en redol a les fazañes d'un héroe arquetípico, que representaba los valores tradicionales coleutivos d'una nación, y otros personaxes como dioses y homes, incluyendo amás elementos fantásticos.

Na Edá Media la epopeya denominóse cantar de xesta, y nella empezaron a arralecer los elementos divín y fantásticu. En Francia compunxéronse la mayoría d'elles, y la más influyente foi la Chanson de Roland o Cantar de Roldán. N'España compúnxose'l Cantar de Mio Cid, ente otros. Los alemanes compunxeron el Cantar de los Nibelungos, y los saxones el Beowulf. N'Inglaterra, nun llegaron a axuntase lleendes esvalixaes en redol a Robin Hood, pero escribir en prosa histories sobre un hipotéticu rei llamáu Artus o Arturo. N'Islandia, les sagues, anque tienen un marcáu calter históricu, se emparentan con esta tradición narrativa, sobremanera nes sagues arcaiques como la Volsunga Saga.

Col pasu a los tiempos modernos, la epopeya empezó a tar protagonizada non por héroes y dioses, sinón namái por persones vulgares y corrientes, que la so única fazaña yera la sobrevivencia o consiguir una meyor condición social; otramiente, les fazañes fantástiques fueron sustituyíes por un enclín realista. Ésa foi la gran contribución de noveles como l'anónima novela picaresca española El lazarillo de Tormes y, sobremanera, les dos partes del L'atélite fidalgu don Quixote de La Mancha de Cervantes, que desacreditaron por completu los restos d'epopeya que veníen de la Edá Media, encarnaos polos llamaos llibros de caballeríes. El Quixote supón, pos, la nacencia de la novela moderna realista y polifónica, escrita en prosa, y que los sos protagonistes son persones vulgares y corrientes que se mueven n'ambiente realista, ensin fechos sobrenaturales y ensin qu'intervengan los dioses. Esti tipu de novela desenvolvióse extraordinariamente nel sieglu XIX, cuando la burguesía tomar como modelu pa esponer les sos moliciones y como espeyu de la so nueva ideoloxía materialista. La novela realista del sieglu XIX ye la epopeya de la clase media o burguesía.

El poema épicu intenta reactualizar nos tiempos modernos la epopeya griega y romana, los sos antecedentes, nun estilu xeneralmente llenu de reminiscencies y en rima consonante. A esti xéneru pertenecen, por casu:

El cuentu tradicional ye una narración anónima de calter oral que sirve pa pasar el tiempu y suelse cuntar a los neños. Nel sieglu XVIII y XIX empezaron a recoyese y estudiase. Coleiciones de cuentos populares son les de los hermanos Jacob y Wilhelm Grimm n'Alemaña, o Charles Perrault en Francia.

La lleenda, escrita en versu o en prosa, ye carauterística del sieglu XIX y narra fechos con dalguna base histórica de verdá, pero fabulándose enforma nellos llibremente. Hai de solliñar, por casu, les Lleendes de Gustavo Adolfo Bécquer.

El mitu ye una narración curtia que tien una función cognoscitiva o esplicativa, etiolóxica, frecuentemente de calter alegóricu. Ye por esto que'l so estudiu ta más rellacionáu cola mitoloxía. Nella fala a cerca de personaxes divinos o estraordinarios, que formen parte de les creencies d'una cultura.

El rellatu ye una narración escrita d'autor conocíu, con pocos personaxes y ensin l'entueyu y meandros de que fai gala la novela clásica.

El romance o, nos países nórdicos, balada, ye una narración curtia en versu, casi siempres de calter anónimu, surdida polo xeneral de la descomposición de cantar de xesta medievales, anque llueu fueron compuestos dellos romances y balaes por nuevu autores asonsañando los romances vieyos (La Balada del Caballu Blanco, de G. K. Chesterton).

La fantasía heroica o fantasía épica, ye un subxéneru del xéneru fantásticu,[3][4] principalmente de la lliteratura, anque tamién presente na historieta, el cine fantásticu y los xuegos de rol, carauterizáu pola presencia de seres mitolóxicos o fantásticos, l'ambientación ficticia de calter medieval, antiguu, indefiníu o, sía que non, sobre la base de sociedaes tecnológicamente atrasaes, y un fuerte componente máxico y épicu.[5]

Referencies editar

  1. http://www.etymonline.com/index.php?term=epic
  2. «Los lusiadas» (1800-1882). Consultáu'l 1 de setiembre de 2013.
  3. Neveleff, Julio; Clasificación de xéneros lliterarios, p.23. Ed. Noveduc Llibros (1997).ISBN 978-987-9191-10-1.
  4. Introducción básica al xéneru (.pdf) (última llectura: 13-xunetu-2010).
  5. Barceló, Miquel, y Sanroma, Manuel; La ciencia ficción - El Big Bang, pp 39-41. Ed. UOC (2008). ISBN 978-84-9788-722-9.