Política Agrícola Común de la Unión Europea

La Política Agrícola Común (PAC) ye una de les polítiques más importantes y unu de los elementos esenciales del sistema institucional de la Xunión Europea (XE). La PAC xestiona les subvenciones que s'otorguen a los llabradores y ganaderos de la Unión Europea (XE)

Historia editar

La hestoria de la PAC hasta la fecha puede segmentarse en delles etapes marcadamente distintes:[1]

Primer etapa. Dende l'orixe nel añu 1950 hasta l'añu 1980 editar

Nel so orixe, la PAC surde en 1962, nuna Europa occidental marcada pola posguerra. La producción agrícola y ganadero quedara seriamente amenorgada y apeligraba la producción y el suministru de productos básicos d'alimentación. Asina pos l'oxetivu central nestos primeros años de la PAC yera asegurar que los ciudadanos, como consumidores dispunxeren d'un suministru estable y suficiente d'alimentos a precios algamadizos, pa ello debía garantizar que'l conxuntu de países de la XE dispunxeren d'un sector agrícola vidable fomentando la meyora de la productividá agrícola. La PAC funcionaba por aciu subvenciones y sistemes que garantizaben precios elevaos a los llabradores, ensin alzar el preciu final pa los consumidores, incentivando l'aumentu de la producción. Con esti oxetivu, dábase asistencia financiera pa la reestructuración de l'agricultura, por casu con subsidios a les inversiones agrícoles pa favorecer la crecedera de les esplotaciones, p'aumentar la formación de los llabradores (formación específica y capacitación profesional), p'afaese a les condiciones económicu-sociales (xubilaciones antemanaes, ayudes a xeitu perdíu a les rexones más desfavorecidas), etc. El costu económicu d'estes midíes yera elevadísimo, algamando hasta'l 50% del presupuestu de la XE. Los principios qu'inspiraben la PAC dende los sos entamos fueron:

  • Unidá de mercáu con llibre circulación de productos agrarios, precios institucionales comunes.
  • Preferencia comuñal con establecimientu de midíes proteutores frente a la competencia estracomunitaria.
  • Solidaridá financiera, por aciu el financiamientu de les polítiques establecíes vía presupuestu de la Comunidá.

Segunda etapa A partir de los años 80 editar

Una vegada algamáu l'oxetivu de faer llegar a la XE a l'autosuficiencia agrícola y ganadero, debíu al importante aumentu de les esplotaciones y de la productividá d'estes surdió'l problema casi permanente de la sobreproducción. Xenerábense escedentes de los principales productos agrícoles, que tuvieron d'esportase (con ayuda de subvenciones) nel meyor de los casos, donaos a países en víes de desenvolvimientu y otres vegaes almacenaos o destruyíos dientro de la XE. El costu presupuestariu d'estes midíes siguía siendo bien eleváu, amás provocaron aburuyes en dellos mercaos mundiales, y les sos consecuencies non siempres redundaron n'interés de los llabradores, nin de los consumidores, aportando a criticaes y faese impopulares ente los ciudadanos comuñales, al empar consumidores y contribuyentes. El mundu atopar nos entamos de la llamada globalización y la sensibilidá y esmolición de la sociedá sobre temes como'l desenvolvimientu sostenible, el mediu ambiente y los derechos humanos diba n'aumentu. La Cume de la Tierra, celebrada en 1992 en Rio de Janeiro supunxo un finxu crucial. Nos años 80 la PAC yá esperimentara munchos cambeos importantes, pero la mayoría producir a principiu de los 90. Les llendes na producción contribuyeron a amenorgar escedentes (cuotes llecheres en 1983). Per primer vegada fíxose fincapié nuna agricultura respetuosa del mediu ambiente. Los llabradores tuvieron qu'emprestar más atención al mercáu, de la que recibíen ayudes direutes a la renta, y responder a les nueves prioridaes del públicu (reforma MacSharry de 1992).

Tercer etapa A partir de 1999, editar

Cola Axenda 2000, produzse otru cambéu d'orientación de la PAC. Sigue fomentándose la competitividá de l'agricultura europea, pensando tantu nel suministru internu como nes esportaciones, pero añade un elementu nuevu y esencial: una política de desenvolvimientu rural, fomentando iniciatives rurales de cara a ayudar a los llabradores a reestructurar les sos esplotaciones, diversificar la so producción y ameyorar la comercialización de los sos productos. Esto ye, caltener la producción agrícola y complementala con actividaes paraleles. Económicamente ye de destacar la imposición d'una llende máxima al presupuestu, evitando l'aumentu de los costos de la PAC.

Cuarta etapa. Reforma de 2003 editar

En 2003 alcordóse otra nueva reforma fundamental qu'incluyía dos conceutos novedosos: la disociación y la condicionalidad. La disociación supón la rotura de la rellación ente ayudes y producción y dexa/obliga a los llabradores a empobinar la producción poles regles del mercáu. La esplotaciones, pa ser rentables tendrán d'optar por producir en función de les demandes del mercáu. Sicasí caltiénse una cierta estabilidá d'ingresos por aciu ayudes a la renta. Los llabradores dexen de llograr ayudes a cencielles por producir alimentos, esaníciense les ayudes direutu y proporcional a la producción y dexen d'almitise nuevos llabradores que puedan recibir ayudes. Estes otorgar en función de la demanda. D'esta forma prímense les moliciones y necesidaes de los consumidores, que son los que configuren el mercáu y al empar los contribuyentes, y déxase llibertá a los llabradores pa producir lo que precisa'l mercáu. Antes, cuanto más producíen los llabradores, más subvenciones recibíen. Introduzse amás el conceutu de "condicionalidad": los llabradores tienen que respetar una serie de normes medioambientales, de inocuidad de los alimentos, de sanidá vexetal y de bienestar de los animales y l'incumplimientu de les mesmes va amenorgar les ayudes direutes. La inclusión d'estos requisitos nes polítiques sectoriales agraries (tamién ganaderes y pesqueres) suponen una importante contribución a les polítiques en materia de caltenimientu del mediu ambiente na XE y crean un sistema de realimentación ente la diversificación de les esplotaciones nel mediu rural, empobinando gran parte del sector primariu faía un sector terciariu basáu nel mediu ambiente, y el caltenimientu y uso/esplotación sostenible de la redolada[2]

La reforma alcordada en 2003, camudó la forma en que la XE sofita al sector agrícola a partir de 2005, yá que establez un pagu desvenceyáu de la producción —desacoplamiento—, esto ye, una ayuda que s'abona al llabrador independientemente de que produza o non y que se denomina réxime de pagu únicu. Esti pagu ta suxetu al cumplimientu de la condicionalidad: bones práutiques agrícoles y medioambientales y requisitos llegales y de xestión.

La PAC contribuyó a la crecedera económica, garantizando'l suministru d'una amplia gama de productos alimenticios calidable intentando que los precios sían razonables. La XE convertir nel primer importador y el segundu esportador de productos agrícoles a nivel mundial.

Principios y oxetivos 

Los principales oxetivos de la política agraria común, tal que apaecen reflexaos nel Trataos de Roma,Tratáu de Roma constitutivu de la Comunidá Económica Europea CEE en 1957, son los siguientes 24 de payares de 2016,30 d'avientu de 2011

  • amontar la productividá agrícola, fomentando'l progresu téunicu, asegurando'l desenvolvimientu racional de la producción agrícola, según l'emplegu óptimo de los factores de producciónsobremanera, de la mano d'obra;
  • garantizar asina un nivel de vida equitativo a la población agrícola, cuantimás, por aciu l'aumentu de la renta individual de los que trabayen na agricultura;
  • estabilizar los mercaos;
  • garantizar la seguridá de los suministros;
  • asegurar al consumidor suministros a precios razonables.

Cincuenta años dempués de la so creación, la PAC tien d'enfrentase a nuevos retos, tales como:

  • la seguridá alimentaria.
  • el cambéu climáticu y la xestión sostenible de los recursos naturales.
  • el caltenimientu del paisaxe en tola XE y el caltenimientu d'una economía rural viva.

Marcu políticu ya institucional editar

La Comisión Europea editar

El Conseyu editar

El Parllamentu Européu editar

Ámbitos y preseos d'aplicación editar

La política pesquera común editar

 
Zona Económica Esclusiva de la XE. Con 25 millones de km² ye la mayor del mundu.[3]

La Política Pesquera Común ye la política pesquera de la Xunión Europea. Establez cuotes pa llindar la cantidá de pexe de cada especie que los estaos miembros pueden prindar, y fomenta la industria pesquero por aciu delles intervenciones nel mercáu. En 2004 tuvo un presupuestu de 931 millones d'euros, aproximao'l 0,75% del presupuestu de la Unión Europea.

Financiamientu editar

La PAC absuerbe aproximao'l 40% del presupuestu de la XE, por cuenta de que la política agraria común ye unu de los pocos sectores que la so política ta financiada principalmente pola XE. La mayoría de les demás polítiques públiques, otra manera, reciben el so financiamientu de los Estaos miembros fundamentalmente. En realidá solo constitúi'l 1% de tol gastu públicu de la Unión Europea. En 2014 representó en redol a los 58.000 millones d'euros.


El presupuestu de la PAC cubre tres tipos de gastos:

  • L'ayuda a la renta de los llabradores y al respetu de práutiques agrícoles sostenibles. Estos pagos, financiaos íntegramente pola XE, representen el 70% del presupuestu de la PAC.
  • Les midíes de sofitu al mercáu. Estos pagos representen menos del 10% del presupuestu de la PAC.
  • Les midíes de desenvolvimientu rural. Estos pagos, financiaos en parte polos Estaos miembros, son xeneralmente tresañales y representen alredor del 20% del presupuestu de la PAC.

El Conseyu de la XE y el Parllamentu Européu afiten el presupuestu cada añu. Pa controlar los gastos al llargu plazu, estos inscríbense nun marcu financieru tresañal. [1]

Discutiniu editar

La PAC recibió crítiques porque parte de la producción subvencionada refúgase o s'esporta a países probes. Esto provoca que los productos d'orixe européu, que recibieron una subvención que baxa'l preciu del productu per debaxo del so costu, sían vendíos a un preciu artificialmente baxu, fundiendo les economíes de los países probes.

Sicasí, ensin la PAC, los llabradores europeos nun podríen competir colos d'otros países que les sos condiciones llaborales son pésimes —salarios baxos, esplotación llaboral, ausencia de seguridá social—, y que podríen ameyorar n'ausencia de la PAC. Amás, en dellos casos, tamién reciben subvenciones de los sos propios países y nun lo comuniquen a la OMC, de manera qu'hai poca tresparencia nes subvenciones que los países probes dan a los sos llabradores, a diferencia de les ayudes europees, que'l so monto económicu siempres se conoz. Sicasí, los últimos alcuerdos sobre comerciu de mercancíes trataos na ronda d'Uruguái, nel senu del GATT (dempués OMC), pon sobre la mesa'l compromisu de la XE d'amenorgar aquellos mecanismos de la PAC que dan llugar a esta competencia deslleal al respective de aquellos países que nun conceden subsidios, a saber: a) amenorgamientu de les ayudes internes a los llabradores b) amenorgamientu de los aranceles (impuestos en frontera a les importaciones), y c) amenorgamientu de les subvenciones a les esportaciones de la XE hasta otru países.

Pal amenorgamientu de les ayudes establecieron trés categoríes o "caxes" nes qu'enmarcales según el so impautu nel mercáu [2]: La "caja ámbar", que contién les ayudes qu'aburuyen el mercáu por fomentar la producción o compensar perdes. La "caxa azul", que contién ayudes qu'anque podríen aburuyar el mercáu la so cuantía ye tan pequeña que se considera que práuticamente nun afecten al mercáu. La "caxa verde", na que s'encuadren les ayudes que nun aburuyen el mercáu, por tar desligadas de la producción o tar empobinaes a la consecución d'oxetivos mediu ambientales, programes d'investigación, etc. Son les ayudes internes "ámbare" les que tienen d'amenorgar tolos países, sacante los menos desenvueltos, con un ritmu d'amenorgamientu más intensu pa los países más desenvueltos.

Tamién ye criticada pola forma en que s'asignen les subvenciones. Delles vegaes asignóse per superficie tenida y non por producción. Lo que podía provocar qu'un llabrador que nun produxera, recibiera la subvención. O inclusive que-y resultara más rentable nun producir porque'l productu dir a vender per debaxo del so costu real.

Sicasí, a partir de la década de los noventa, pa cobrar les ayudes de la PAC ye obligatoriu desempeñar una serie de trabayos destinaos a caltener el mediu ambiente, a protexer l'ecosistema y a ameyorar la calidá y la salobridá de los productos, ye lo qu'a partir de la reforma de 2003 viénose llamando — condicionalidad—, polo que los llabradores tamién trabayen anque nun produzan, consiguiéndose d'esta miente el caltenimientu sostenible de les tierres de cultivu.

Otra crítica ye que se parte'l 70% de les subvenciones ente'l 20% de los llabradores. Pa evitar esto, a partir de los 5000 euros d'ayuda, amenorgar nun 5 % —4 % en 2006— la cantidá a cobrar; ye la llamada modulación, tamién adoptáu na reforma de la PAC de 2003. Esti dineru amenorgáu dedicar a proyeutos de desenvolvimientu rural, principalmente.

Sicasí, casi nun s'amenorgaron les desigualdaes sociales —por ser tan sol porcentaxe de la modulación— ente grandes terratenientes —los que menos ayuda precisen— y pequeños llabradores, que son quien verdaderamente precisen l'ayuda de la PAC.

Situación actual y perspectives. Reforma de 2013 editar

"oxetivos:" caltener el potencial de producción d'alimentos en tola Unión Europea, sofitar a los llabradores y ganaderos que suministren alimentos calidable en llinia coles esixencies medioambientales y de bienestar animal de la XE y d'últimes caltener les comunidaes rurales vidables, nes que l'agricultura ye una actividá económica central que crea emplegu local.

Pa la consecución d'esos oxetivos, la Comisión propón un nuevu modelu de la Política Agraria Comuñal que siguiría basándose nuna estructura de dos pilastres (ésta foi la posición más sofitada nel alderique público y sofitao amás pol Conseyu, el Parllamentu européu y el Comité de les Rexones). La primer pilastra sería'l de la política de precios y mercaos y la segunda pilastra'l de la política de desenvolvimientu rural, de manera que cada pilastra sería complementariu del otru pero ensin solapamientos ente ellos. Ente los preseos que fadríen posible la consecución de los oxetivos plantegaos plantégense los trés siguientes:: Pagos direutos, midíes de mercáu y desenvolvimientu rural.

Pagos Direutos editar

La reforma de 2013 establez un nuevu réxime de pagos direutos, basaos nel réxime de pagu básicu y otros rexímenes d'ayuda, d'aplicación a partir del 1 de xineru de 2015 y hasta l'añu 2020. El réxime de pagu básicu ye un nuevu sistema d'ayudes desacopladas de la producción que sustitúi al anterior réxime de pagu únicu. El valor de los nuevos derechos de pagu básicu establezse sobre la base d'una referencia rexonal, onde'l periodu históricu de referencia básicu ye la campaña 2013. Establezse un pagu pa práutiques beneficioses pal clima y mediu ambiente. Ye tamién conocíu como "pagu verde" o "greening" y dexa conceder un pagu añal per cada hectárea almitible venceyada a un derechu de pagu básicu, siempres que se respeten determinaes práutiques medioambientales, dependiendo de la estructura de la esplotación. Coles mesmes concédense ayudes acomuñaes a los productores de determinaos sectores qu'encaren dificultaes, coles mires d'incentivar el caltenimientu de los niveles de producción actuales. Nesti nuevu periodu de la PAC puede percibise una ayuda complementaria, nel marcu de la primer pilastra de la PAC, p'aquellos nuevos llabradores que cumplan ciertos requisitos. Pa esti periodu regula la figura del llabrador activu, de forma que nun se concedan pagos direutos sacantes que la actividá agraria sía significativa, tema qu'amenara munches crítiques con anterioridá. Na actualidá pa considerar dicha actividá agraria como significativa los ingresos agrarios distintos de los pagos direutos van suponer siquier el 20% de los ingresos agrarios totales que llogre'l llabrador. Con oxetu d'ayudar a caltener l'agricultura a tiempu parcial, que tanta importancia tien en determinaes árees rurales y n'ares de la simplificación, establezse un réxime pa pequeños llabradores, que va dexar amenorgar les cargues alministratives pal solicitante de les ayudes.

Midíes de Mercáu editar

En rellación coles midíes de regulación de los mercaos agrarios la ministra d'agricultura, Isabel García Tejerina, mentó l'aprobación en payares de 2014 de dos reales decretos que dexen la reconocencia de les organizaciones de productores de tabacu crudu, según los cambeos introducíos na reforma de la PAC no relativo a la reconocencia de les organizaciones de productores de frutes y hortolices. Sicasí, la ministra precisó n'en 2015 "vamos completar el marcu llegal que dexe la creación d'organizaciones de productores nos sectores pa los que recibimos una demanda concreta". Na so opinión, esta figura organizativa "puede xugar un papel claru na meyora de la producción y la comercialización de tolos sos miembros"

Desenvolvimientu Rural editar

Pa l'aplicación del desenvolvimientu rural n'España en 2014-2020, va disponer de 17 programes rexonales de desenvolvimientu rural y un programa nacional. El real decretu de coordinación d'autoridaes de xestión en Desenvolvimientu Rural establez la figura d'una autoridá nacional, pa una coordinación más eficaz de les actuaciones de les alministraciones na ellaboración y execución de los programes de desenvolvimientu rural. Creóse'l Comité de coordinación de les autoridaes de xestión, ente que les sos funciones ta "alcordar los tresvases ente programes pa consiguir un óptimo aprovechamientu de los recursos esistentes y evitar la perda de fondos FEADER" Tamién se cunta con un Marcu nacional de desenvolvimientu rural, consensuáu coles Comunidaes Autónomes, que contién elementos comunes pa les midíes d'asesoramientu, xestión y sustitución d'esplotaciones agraries; agroambiente y clima; agricultura ecolóxica, zones con llimitaciones naturales, instalación de moces, innovación y estratexa LEADER, ente otres. Nesti ámbitu, la ministra manifestó la voluntá del so departamentu pa siguir "trabayando intensamente na puesta en marcha de toos estos mecanismos y elementos, con cuenta de los programes de desenvolvimientu rural tean aprobaos nel primer semestre de 2015" beneficiarios-de-les ayudes-de-la-pac-deber%C3%A1n-ser-llabradores-que-realicen-una actividá agraria-de-verdá/tcm7-359101-16


Ayudes a l'agricultura
2 001 Millones de USD ($) % del PIB $/habitante $/llabrador $/hectárea agrícola *
XE 105 624 1,4 281 16 676 35
EE.XX. 95 259 0,9 346 20 117 21
Xapón 59 126 1,4 467 23 9709 59
Méxicu 7 892 1,3 81 1 60 19
Canadá 5 154 0,7 168 9 53 17
Suiza 4 672 1,9 650 27 2667 69
Noruega 2 385 1,4 531 35 2086 67
Australia 1 177 0,3 61 2 2 4
(*) % del valor de los productos agrícoles


Ver tamién editar

Referencies editar

  1. https://web.archive.org/web/20120331104714/http://ec.europa.eu/agriculture/capexplained/change/index_es.htm
  2. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de xineru de 2010. Consultáu'l 13 de setiembre de 2011.
  3. EU Glossary europa.eu

Enllaces esternos editar