La política esterior defínese como'l conxuntu de les decisiones públiques que toma'l gobiernu d'un Estáu en función de los intereses nacionales y en rellación colos demás actores del sistema internacional d'un país. Ye la variable esterna del proyeutu que toa Nación define en determináu momentu del so desenvolvimientu históricu. Como parte integral d'un proyeutu nacional que tenga un país, la política esterior tien de responder, en primer términu, a les aspiraciones de paz y seguridá y a les necesidaes de desenvolvimientu políticu, económicu y social del país. Ésta reflexa la solidez d'un Estáu, integráu como nación, con un gobiernu estable y con una soberanía depositada nos ciudadanos y espresada polos sos representantes per mediu del interés nacional.

Política esterior
dominio político (es) Traducir y tipo de póliza (es) Traducir
Polítiques públiques
Cambiar los datos en Wikidata
Alcuentru ente los primeros ministros d'España y Polonia (Jarosław Kaczyński) en 2007

La política esterna d'un Estáu tien de basase nuna fonda conocencia de la realidá internacional na que se desendolca y sobre la que pretende influyir, solo asina una Nación puede sacar plenu provechu de les oportunidaes y, no posible, evitar los riesgos que se-y presenten.

Vista d'esa manera, acordies con Andrés Rozental, la esencia de la política esterior ye un cálculu políticu de quien tienen al so cargu'l so diseñu y puesta en práutica, respectu de la meyor manera de promover los valores y les aspiraciones de paz y desenvolvimientu de les persones de la so nación. Por ello, la definición correcto y oportuno de los intereses del país nel escenariu mundial, xunto cola instrumentación d'una estratexa coherente p'algamar los oxetivos marcaos, constitúin una de les xeres más complexes y, al empar, una de les más altes responsabilidaes del Estáu.

La política esterior d'un país tien de tener puntos de mancomún, ente los que pueden mentase los siguientes:

  • Ésta nun puede ser dixebrada de la política interior de los Estaos.
  • Ye una política remanada pol grupu de persones que s'atope nel poder nesi momentu. Por cuenta de lo anterior, les polítiques pueden variar d'un gobiernu a otru.
  • El conxuntu de polítiques que se definan tienen de funcionar como un preséu conciliador ente l'interés nacional y los intereses globales.
  • Tien De establecer oxetivos y estratexes concretes pa la solución d'un problema o un determináu fin.

D'esta manera, el conxuntu de normes internacionales, alcordaes por aciu l'exerciciu de la soberanía, ye parte integrante de la llexislación interna de los Estaos.

Según Eva Luz Rojas Herrera, la política esterior ta íntimamente amestada cola política interna de cada Estáu y coles decisiones que los sos gobernantes tomen pal bienestar xeneral de los sos habitantes, influyíos por factores históricos, xeográficos, etc. que-yos faen caltener una política estable que nun perxudique a los suyos y que coles mesmes gocien de los beneficios que l'ámbitu internacional ufierta, calteniendo asina rellaciones pacífiques colos demás suxetos internacionales.

La política esterior d'un país ye instrumental p'algamar ciertos oxetivos nacionales, lo qu'implica que tendrá de caracterizase pola so fayadiza flexibilidá y caltenese n'evolución al desenvolvimientu del sistema internacional pa poder sirvir conducentemente a los intereses de la so nación.

L'analís de la política esterior editar

L'analís de la política esterior implica l'estudiu de cómo l'estáu fai política esterior. Dende esta perspectiva'l Estáu ye consideráu como l'actor principal y básico de les rellaciones internacionales. Aun así, dada la cantidá y diversidá de los actores que interactúan nel sistema internacional na actualidá, esti analís nun puede escluyir aquelles aiciones que tán dirixíes a otru tipu d'actores. El papel de los Estaos nos organismos internacionales, la rellación coles Organizaciones Non Gubernamentales y les aiciones contra'l crime entamáu o los grupos terroristes, por casu, tamién formen parte de l'axenda y construcción de la política esterior de los Estaos.

Por cuenta de que l'analís de la política esterior implica tantu l'estudiu de la política internacional como de los asuntos domésticos, la disciplina académica alcuéntrase ya incide na interseición ente la teoría de les rellaciones internacionales y la política pública. La política esterior nutrir de disciplines como l'estudiu de la diplomacia, de la guerra (o del conflictu), de les organizaciones a, y de les sanciones económiques, caúna de les cuales cobren una importancia capital pola cual l'estáu puede llevar a cabu la so política esterior.

Académicamente falando, l'analís de la política esterior atópase más comúnmente estudiáu dientro de la ciencia política y les rellaciones internacionales.

El procesu de tomar de decisiones en política esterior editar

El procesu de toma de decisiones en política esterior implica les fases siguientes:

  • La evaluación del ambiente político internacional y domésticu: La política esterior faise y ye aplicada dientro d'un contestu políticu internacional y domésticu, que tien de ser entendíu por un estáu pa determinar la meyor opción de la política esterior. Por casu, un estáu puede precisar responder a una crisis internacional.
  • Configuración de les metes: - Un estáu tien múltiples metes en política esterior. Un estáu tien de determinar qué metes son afeutaes pol ambiente políticu internacional y domésticu nun momentu dau. Amás, les metes de la política esterior pueden oponese ente sigo, lo que va obligar al estáu a priorizar.
  • La determinación d'opciones polítiques: - Un estáu debe entós determinar qué opciones polítiques tán disponible p'atopar la meta (o'l conxuntu de metes) a la lluz del ambiente político dadu. Va Implicar una evaluación de la capacidá del estáu p'aplicar les distintes opciones polítiques y una evaluación de les consecuencies de cada opción política.
  • Aición formal de toma de decisiones - Una decisión formal de política esterior va tomar en dalgún nivel dientro d'un gobiernu. Les decisiones de la política esterior son tomaes xeneralmente pola caña executiva del gobiernu. Los actores o instituciones gubernamentales más comunes en tomar de decisiones en política esterior inclúin: el xefe d'estáu (por casu un presidente) o la cabeza de gobiernu (por casu un primer ministru), el gabinete, y/o'l ministru.
  • L'aplicación o implementación de la opción política escoyida - Una vegada que s'escoyó una opción de política esterior, y tomóse una decisión formal, entós dicha política débese aplicar. La política esterior ye comúnmente desenvuelta y llevada a cabu por departamentos especializaos en política esterior de la burocracia estatal, tal como un Ministeriu d'asuntos esteriores (Europa) o un Departamentu d'estáu (Estaos Xuníos). Otros departamentos pueden tener tamién un papel na aplicación de la política esterior, tal como los departamentos para: el comerciu, la defensa, y l'ayuda.

Delles claves avera del analís de la política esterior editar

Modelu d'actor racional editar

El modelu d'actor racional basar na teoría de la eleición racional. El modelu considera al estáu como la unidá primaria del analís, y a les rellaciones interestatales (o rellaciones internacionales) como'l contestu pal so analís. L'estáu vese como un actor unitariu monolíticu, capaz de tomar decisiones racionales p'asitiase preferente y a maximizar el so valor.

Según el modelu d'actor racional, el procesu de toma de decisión racional ye utilizáu por un estáu. Esti procesu inclúi:

  • La configuración de les metes y la so valoración
  • La considerancia de les opciones
  • La evaluación de les sos consecuencies
  • La maximizan de valor

Crítiques editar

El modelu d'actor racional foi susceptible de crítiques. Asina Michael Clarke apunta que "El modelu tiende a desdexar una gama de variables polítiques, qu'incluyiríen: - Les decisiones polítiques, - Les decisiones non-polítiques, - Los procedimientos burocráticos, - La continuación de polítiques previes, y del gran accidente [1]."

Otros modelos editar

  • Modelu de interconexones polítiques
  • Modelu burocráticu políticu *

Modelu del procesu organizacional

  • Modelu autu-ampliador
  • Modelu de procesu políticu

Referencies editar

[1] ^ M. Clarke, ‘The Foreign Policy System: A Framework for Analysis’, in M. Clarke and B. White (eds) Understanding Foreign Policy: The Foreign Policy Systems Approach (Cheltenham: Edward Elgar 1989), páxs.27–59.

“Política esterior pa un mundu nuevu” CIDAC Centru d'investigación pal desenvolvimientu, A.C. Ed. Diana. Páx. 128 y 129

“Política Esterior” Rojas Herrera Eva Luz páx. 3 (recuperáu d'http://www.politicas.unam.mx/sae/portalestudiantil/internacionales/p_esterior/pdf/politicaexterior.pdf el 10 de marzu de 2013)

“La política esterior de Méxicu na era de la modernidá. Una visión de la modernización de Méxicu.” Rozental Andrés. Ed. Fondu de Cultura Económica. Páxina 9-11

Bibliografía editar

  • Jose Palencia, Lloyd "Explaining Foreign Policy" 1982 Prentice Hall (Fotocopiado illegalmente n'EEXX)

Referencies editar

Enllaces esternos editar