Posmodernidá

(Redirixío dende Posmodernismu)

El términu posmodernidad o postmodernidad foi utilizáu pa designar xeneralmente a un ampliu númberu de movimientos artísticu, culturales, lliterarios y filosóficos del sieglu XX, que s'estienden hasta güei, definíos en diversu grau y manera pola so oposición o superación de los enclinos de la Edá Moderna.

En socioloxía sicasí, los términos posmoderno y posmodernización referir al procesu cultural reparáu en munchos países mientres el sieglu XXI, identificáu a principios de los años 1970. Esta otra acepción de la pallabra esplicar sol términu posmaterialismo.

Les distintes corrientes del movimientu posmoderno apaecieron mientres la segunda metá del sieglu XX. Anque s'aplica a corrientes bien diverses, toes elles comparten la idea de que'l proyeutu modernu fracasó nel so intentu de renovación radical de les formes tradicionales del arte y la cultura, el pensamientu y la vida social.

Unu de los mayores problemes a la de tratar esta tema resulta xustamente en llegar a un conceutu o definición precisa de lo que ye la posmodernidad. La dificultá nesta xera resulta de diversos factores, como l'actualidá -y por tanto la escasez ya imprecisión de los datos a analizar- y la falta d'un marcu teóricu válidu pa poder faelo estensivu a tolos fechos que se van dando a lo llargo d'esti complexu procesu que se llama posmodernismu.

Pero la principal torga provién xustamente del mesmu procesu que quier definise, porque ye eso precisamente lo que falta nesta era: un sistema, una totalidá, un orde, una unidá, a última hora, coherencia.

Árees d'influencia editar

Suelse estremar a la posmodernidad en tres sectores, dependiendo del so área d'influencia: Como un periodu históricu, como una actitú filosófica, o como un movimientu artísticu.

Histórica, ideolóxica y metodológicamente diversos, comparten sicasí una paecencia de familia centráu na idea de que la renovación radical de les formes tradicionales nel arte, la cultura, el pensamientu y la vida social impulsada pol proyeutu modernista, fracasó nel so intentu de llograr la emancipación de la humanidá, y de qu'un proyeutu asemeyáu ye imposible o inalcanzable nes condiciones actuales. Frente al compromisu rigorosu cola innovación, el progresu y la crítica de les vanguardies artístiques, intelectuales y sociales, al que considera una forma refinada de teoloxía autoritaria, el posmodernismu defende la hibridación, la cultura popular, el descentramiento de l'autoridá intelectual y científico y la rocea ante los grandes rellatos.

 
Escuela de la Bauhaus.

Carauterístiques editar

Les principales carauterístiques del pensamientu posmoderno son:

  • Antidualista: Los posmodernos aseveran que la filosofía occidental creó dualismos y asina escluyó del pensamientu ciertes perspectives. Per otru llau, el posmodernismu valora y promueve el pluralismu y la diversidá (más que negru contra blancu, occidente contra oriente, home contra muyer). Asegura buscar los intereses de "los otros" (los marxinaos y primíos poles ideoloxíes modernes y les estructures políticu y social que les sofitaben).
  • Cuestiona los testos: Los posmodernos tamién afirmen que los testos históricos, lliterarios o d'otru tipu― nun tienen autoridá o oxetividá inherente pa revelar la intención del autor, nin pueden dicinos "qué asocedió en realidá". Más bien, estos testos reflexen los prexuicios y la cultura particular del escritor.
  • El xiru llingüísticu: El posmodernismu argumenta que'l llinguaxe moldia'l nuesu pensamientu y que nun puede haber nengún pensamientu ensin llinguaxe. Asina que el llinguaxe crea lliteralmente, realidá.
  • La verdá como perspeutiva: Amás, la verdá ye cuestión de perspeutiva o contestu más que daqué universal. Nun tenemos accesu a la realidá, a la forma en que son les coses, sinón solamente a lo que nos paez a nós.

Ónde y cuándo surdió la posmodernidad editar

Magar l'acepción más frecuente de posmodernidad popularizar a partir de la publicación de La condición posmoderna de Jean-François Lyotard en 1979, dellos autores emplegaren el términu con anterioridá. Ye bien importante destacar que nun tienen de confundir se los términos modernidá y posmodernidad con modernismu y posmodernismu, respeutivamente. Modernidá referir a un periodu históricu bien ampliu que supón referise a les sos carauterístiques polítiques, sociales, económiques, etc. Asina podríamos, por casu, falar de la civilización o cultura moderna nun sentíu bien ampliu y esi ye'l sentíu que xeneralmente se -y da nel ámbitu de la filosofía política, la teoría sociolóxica y la teoría crítica. Siguiendo'l mesmu exemplu, puede falase de la cultura posmoderna. Per otra parte, el par modernismu y posmodernismu usar pa referise a una corriente estética que remaneció en primer llugar na lliteratura, nes artes plástiques y depués na arquiteutura. Asina, nesti segundu casu, podemos falar de la lliteratura modernista o posmodernista, al igual que nel arte. Por casu, suel dicise que la ciudá de Las Vegas en EE. XX. ye un casu paradigmáticu d'arquiteutura posmodernista. El tracamundiu ente dambos planos xeneró munches dificultaes de comprensión y tien de tenese siempres en cuenta.

 
L'arte de Banksy pon de manifiestu les paradoxes que zarra la posmodernidad.

Por casu nel sentíu estéticu, el pintor inglés John Watkins Chapman designó como «posmodernismu» una corriente pictórica qu'intentaba superar les llimitaciones espresives del impresionismu ensin recayer nel convencionalismu de la pintura académica; el términu nun se popularizó, prefiriéndose la designación de «posimpresionismu» suxurida pol críticu Roger Fry. Anque'l posmodernismu nesti sentíu nun guarda más qu'una rellación bien alloñada col posmodernismu tal como s'entiende davezu —coincidiendo polo xeneral, ello ye que colos principios teóricu y metodolóxicu del modernismu artísticu— la rellación d'ambigüedá ente la superación y el caltenimientu qu'enzanca la definición del mesmu yá se fai aparente equí. Nel sentíu cultural más ampliu —o más bien dichu nel sentíu de civilización— l'usu que Arnold J. Toynbee fadría del términu pa indicar la crisis del humanismu a partir de la década de 1870 ta rellacionáu con quebres amplies qu'entepasen con muncho los aspeutos estéticos y rellaciónense cola organización social nel so conxuntu, como tamién lo repararía Marx, Freud y Nietzsche.

En 1934 el críticu lliterariu Federico d'Onís emplegó per primer vegada'l posmodernismu como una reacción frente a la intensidá esperimental de la poesía modernista o vanguardista, identificada sobremanera cola producción de la primer dómina de Rubén Darío; d'Onís suxure que los distintos movimientos de torna o recuperación —de la cencellez llírica, de la tradición clásica, del prosaísmo sentimental, del naturalismu, de la tradición bucólica, etc.— son provocaos pola dificultá de les vanguardies, que les aislla del públicu. Dellos d'estes traces van remanecer n'analises posteriores, anque la obra d'Onís nun dexó buelga direuta na tradición teórica.

L'usu del términu por Bernard Smith en 1945 pa designar la crítica a l'astracción per parte del realismu soviéticu y por Charles Olson pa indicar la poesía d'Ezra Pound taba a caballu ente los dos concepciones anteriores. Magar sorrayaba la rotura colos enclinos del modernismu, escarecer d'un armazón teóricu que dexara estremar la producción de les vanguardies —en sí complexa y multiforme— de la de los sos críticos d'una manera decisiva. Solo a fines de la década de 1950, a partir de los trabayos de los críticos lliterarios Harry Levin, Irving Howe, Ihab Hassan, Leslie Fiedler y Frank Kermode, el términu empezó a utilizase d'una manera sistemática pa designar la rotura de los escritores de posguerra coles traces emancipatorios y vanguardistas del modernismu, concebíu esti postreru como la esploración programática de la innovación, la experimentalidad, l'autonomía crítica y la separación de lo cotidiano. La concepción nun taba exenta de dificultaes, y dellos autores a los que Levin y Howe —dambos intelectuales «comprometíos» y d'izquierdes— criticaron, como Samuel Beckett, fueron simultáneamente percibíos por otros teóricos de la cultura —ente ellos Theodor Adorno, un modernista destacáu en derechu propiu— como la forma más refinada de modernismu. Sicasí, lo central d'esta noción —el posmodernismu como arrenuncia a la teleoloxía emancipatoria de les vanguardies— sigue siendo consideráu la traza más distintiva del posmodernismu.

La traza fundamental de la rotura nun tuvo na correición de la frialdá y los defectos arquiteutónicos de los edificios modernistes, sinón nel refugu absolutu de la posibilidá de producir una innovación verdaderamente radical. La exa del pensamientu modernu —tantu nes artes como nes ciencies— había estáu centráu na idea d'evolución o progresu, entendíu como la reconstrucción de tolos ámbitos de la vida a partir de la sustitución de la tradición o convención pol exame radical non solo del saber tresmitíu —como por casu la forma sinfónica en música, la semeya de corte en pintura o la doctrina clásica de l'alma n'antropoloxía filosófica— sinón tamién de les formes aceptaes d'entamar y producir esi saber —como la tonalidá, la perspeutiva o la primacía de la conciencia; la noción de discontinuidá adquiriera dignidá filosófica al traviés de la interpretación marxista y nietzscheana de la dialéutica de Hegel.

Nel sentíu cultural o de civilización podemos señalar que los enclinos posmodernas caracterizáronse pola dificultá de los sos planteamientos, yá que nun formen una corriente de pensamientu unificada. Solo podemos indicar unes carauterístiques comunes que son en realidá fonte d'oposición frente a la cultura moderna o indiquen ciertes crisis d'esta. Por casu la cultura moderna carauterizar pola so pretensión de progresu, esto ye, supóníase que los distintos progresos nes diverses árees de la téunica y la cultura garantizaben un desenvolvimientu llinial marcáu siempres pola esperanza de que'l futuru sería meyor. Frente a ello, la posmodernidad plantega la rotura d'esa linealidad temporal marcada pola esperanza y el predominiu d'un tonu emocional señardosu o murniu. Igualmente, la modernidá plantegaba la firmeza del proyeutu de la Ilustración de la que s'alimentaron -en grau variable- toles corrientes polítiques modernes, dende'l lliberalismu hasta'l marxismu, la nuesa definición actual de la democracia y los derechos humanos. La Posmodernidad plantega posiciones que señalen qu'esi nucleu ilustráu yá nun ye funcional nun contestu multicultural; que la Ilustración, a pesar de les sos aportaciones, tuvo un calter etnocéntricu y autoritariu-patriarcal basáu na primacía de la cultura europea y que, por ello, o bien nun hai nada que rescatar de la Ilustración, o bien, anque ello fuera posible, yá nun sería deseable. Por ello, la filosofía posmoderna tuvo como unu de los sos principales apurras el desenvolvimientu del multiculturalismu y los feminismos de la diferencia.

Los principales opositores a los planteamientos de la posmodernidad fueron los miembros de la teoría crítica y los marxistes más contemporáneos que, magar reconocen los fallos de la modernidá y el so centru ilustráu, reconocen como pervalibles ya irrenunciables ciertos valores democráticos d'igualdá y ciudadanía. Dichos valores, plantegen esti autores, -como por casu Jürgen Habermas- son la única salvaguarda frente a la fragmentación social y la precarización del estáu nación. Por ello plantegen que, más que buscar una posmodernidad, hai que llevar a cabu -como proyeutu filosóficu y políticu- una nueva Ilustración de la modernidá.

Dempués de los atentaos del 11 de setiembre y los fondos cambeos xeopolíticos qu'estos traxeron, amás del debilitamientu de la fuercia xurídico venceyante de los derechos humanos, el discutiniu de la posmodernidad perdió emburrie, yá que, como diximos antes, esta caracterízase ―a lo menos hasta'l momentu― poles sos definiciones por negación. El términu Posmodernidad dio pasu a otros como modernidá tardida, modernidá líquida, sociedá del riesgu, globalización, capitalismu tardíu o cognitivu, que se volvieron categoríes más eficientes d'analises que la de Posmodernidad. Sicasí, el Posmodernismu sigue siendo una categoría que nos ámbitos estéticos manifestóse bien granible y non necesariamente contradictoria al respective de les recién indicaes.

Como periodu históricu editar

Tres el fin de la Guerra Fría de resultes de les Revoluciones de 1989, teniendo a lo más símbolu la cayida del muriu de Berlín (1989), faise evidente'l fin de la era polar. Esto produz de resultes la cristalización d'un nuevu paradigma global, que'l so máximu esponente social, políticu y económicu ye la Globalización. El mundu posmoderno puede estremase y estremar en dos grandes realidaes: La realidá históricu-social, y la realidá sociu-psicolóxica. De siguío vamos dar les sos carauterístiques.

Carauterístiques históricu sociales editar

  • En contraposición cola Modernidá, la posmodernidad ye la dómina del desencantu. Arrenunciar a les utopíes y a la idea de progresu de conxuntu. Apostar a la carrera pol progresu individual.
  • Predicar supuestes llendes de les ciencies modernes tocantes a la xeneración de conocencia verdadera, acumulativu y de validez universal.
  • Produzse un cambéu nel orde económicu capitalista, pasando d'una economía de producción escontra una economía del consumu.
  • Sumen les grandes figures carismátiques y surden infinidá de pequeños ídolos que duren hasta que surde daqué más novedosu y curiosu.
  • La revalorización de la naturaleza y la defensa del mediu ambiente entemecer cola compulsión al consumu.
  • Los medios masivos y la industria del consumu masivu convertir en centros de poder.
  • Dexa d'importar el conteníu del mensaxe, pa revalorizar la forma en que ye tresmitíu y el grau de convencimientu que pueda producir.
  • Sume la ideoloxía como forma d'eleición de los líderes siendo reemplazada pola imaxe.
  • Hai una escesiva emisión d'información (frecuentemente contradictoria), al traviés de tolos medios de comunicación.
  • Los medios masivos convertir en tresmisores de la verdá, lo que s'espresa nel fechu de que lo que nun apaez per un mediu de comunicación masiva a cencielles nun esiste pa la sociedá.
  • El receptor alloñar de la información recibida quitar realidá y pertinencia, convirtiéndola en meru entretenimientu.
  • Piérdese la intimidá y la vida de los demás convertir nun show, especialmente nel contestu de les redes sociales.
  • Desacralización de la política.
  • Desmitificación de los líderes.
  • Cuestionamiento de les grandes relixones.
 
Times Square, Nueva York.

Carauterístiques sociopsicológicas editar

  • Los individuos solo quieren vivir el presente; el futuru y el pasáu pierden importancia.
  • Hai una busca de lo inmediato.
  • Procesu de perda de la personalidá individual por aciu un procedimientu contradictoriu, yá que busca estremase de los demás emulando modes sociales [ensin referencies].
  • La única revolución que l'individuu ta dispuestu a llevar a cabu ye la interior.
  • Ríndese cultu al cuerpu y la lliberación personal.
  • Atraición polo alternativo: arte plástico, música, cine, etc., na busca d'estremase de los demás.
  • Volver a lo místico como xustificación de sucesos.
  • Hai una constante esmolición al respective de los grandes desastres y al cabu'l mundu.
  • Perda de fe na razón y la ciencia, pero en contrapartida ríndese cultu a la teunoloxía.
  • L'home basa la so esistencia nel relativismu y la pluralidá d'opciones, al igual que'l suxetivismu trescala la mirada de la realidá.
  • Perda de fe nel poder público.
  • Despreocupación ante la inxusticia.
  • Desapaición d'idealismos.
  • Perda de l'ambición personal de autosuperación.
  • Desapaición de la valoración del esfuerciu.
  • Esisten divulgaciones diverses sobre la Ilesia y la creencia en deidaes.
  • Apaecen grandes cambeos en redol a les diverses relixones.
  • Les persones aprienden a compartir la diversión vía internet.
  • Créanse teoríes de la combalechadura permanentemente pa esplicar los grandes problemes económicos, políticos, sociales, relixosos y medioambientales.

Como actitú filosófica editar

 
Baudrillard ye unu de los más destacaos filósofos del ámbitu de la posmodernidad.

Considerar a Friedrich Wilhelm Nietzsche el primer posmoderno,[1] pero hai intérpretes que se remonten a ciertes actitúes posmodernas de dalgunos sofistes. Esti artículu va esaminar particularmente los precursores, pero va concentrar na producción teórica rellacionada de manera más o menos direuta cola crisis del estructuralismu nos años 1960.

Una de les interferencies d'esti discutiniu atópase en que nun ye capaz de menguase en términos psíquicos, pos son la resultancia de distintes ecuaciones, pensamientos y tecnicismos nos distintos campos de la cultura occidental. Asina nel campu científico, la teoría de la relatividá y darréu la física cuántica, revolucionaron la física moderna newtoniana la forma mecanicista d'interpretar l'universu. De la mesma facer nel campu filosófico. Na ciencia fueron bien importantes la teoría del caos, o la imposibilidá de predicir fechos abondo futuros, y la trescripción del principiu d'incertidume de Heisenberg, nome que define una de les mayores carauterístiques del pensamientu posmoderno según les consecuencies del teorema de Bell. Lo mesmo asocedió nel área de la epistemoloxía y de la filosofía col aportar del psicoanálisis. Anque Freud foi siempres tratáu como un autor clásicu nel sentíu que magar critica dellos aspeutos de la cultura moderna -especialmente en El malestar na cultura- dalgunos de los sos siguidores como Lyotard y Vattimo esmuciéronse escontra planteamientos posmodernos.

El filósofu italianu Gianni Vattimo define'l pensamientu posmoderno con claridá: nél lo importante nun son los fechos sinón les sos interpretaciones. Según el tiempu depende de la posición relativa del observador, la certidume d'un fechu nun ye más qu'eso, una verdá relativamente interpretada y por lo mesmo, incierta. El modelu determinista de la causalidá, de la verdá d'un suxetu fuerte al estilu de Hegel, Kant ya inclusive Marx y el planteamientu del tiempu llinial como'l de Leibniz son puestos en tela de xuiciu.

Na lliteratura'l posmodernismu -nun confundir con posmodernidad- provocó la fusión del espaciu y del tiempu na narración y la perceición difusa de la realidá, según los distintos puntos de vista del o de los narradores, xunto a la simultaneidá de los xéneros, especialmente na novela, llevó a la rotura de les téuniques clásiques, abolíes por una absoluta llibertá tantu n'estilu, forma y fondu. La lliteratura d'imáxenes onde la realidá y la ficción comparten el mesmu espaciu-tiempu asemeyar a la cinematografía, onde los dibuxos animaos comparten los mesmos llugares y la mesma vida que los actores de carne y güesu.

La posmodernidad, por más polifácetica que paeza, nun significa una ética de falta de valores nel sentíu moral [ensin referencies], pos precisamente la so mayor influencia manifestar nel actual relativismu cultural y na creencia de que nada ye totalmente malu nin absolutamente bonu. La moral posmoderna ye una moral que cuestiona'l cinismu relixosu predominante na cultura occidental y fai fincapié nuna ética basada na intencionalidad de los actos y la comprensión inter y transcultural de corte secular de los mesmos. Ye una nueva forma de ver la estética, un nuevu orde d'interpretar valores, una nueva forma de rellacionase, Entemediaes munches vegaes polos factores posindustriales; toes estes y munches otres son carauterístiques d'esta miente de pensar.

Los pensadores más destacaos de les corrientes posmodernas son Gilles Deleuze, [[Jean Baudrillard]], [[Jean-François Lyotard]], [[Jacques Lacan]], [[Michel Foucault]], [[Gianni Vattimo]], [[Jacques Derrida]], [[Gilles Lipovetsky]], [[Alain Badiou]], Durkheim[ensin referencies] (padre de la teoría funcionalista), [[Basil Bernstein]] y Pierre Bourdieu[ensin referencies]

ente otros.

Crítica posmoderna editar

 
Sony Center, en Berlín (Alemaña).

La crítica posmoderna, que los sos orixe atopar nel trabayu de los posestructuralistas franceses (Derrida, Foucault y Barthes, principalmente) basar en cuatro principios metodolóxicos:

  • El métodu xenealóxicu creáu por Nietzsche.
  • La concentración nes operaciones metafóriques del llinguaxe.
  • La perspeutiva antipositivista.
  • El particularismu antitotalizador.

No que fai a les premises definitories, esta crítica puede resumise en cuatro puntos fundamentales:

  • Textualismo: Toa conocencia enserto dientro d'un discursu nun puede escapar a la condición de la so propia textualidad.
  • Constructivismo: Tolos fenómenos sociales son de naturaleza artificial.
  • Poder/conocencia: La llexitimidá d'un cuerpu de saber nun depende del so conteníu de verdá, sinón de les fuercies institucionales y les matrices disciplinaries que regulen la producción y autorización del saber.
  • Particularismu: La crítica tien de contestar a los pidimientos universalizantes o totalizadoras de los discursos hexemónicos por aciu conceutos que particularicen les situaciones plantegaes.

Posmodernidad ya historiografía editar

Los historiadores tamién se vieron influyíos poles teoríes posmodernas, llegando inclusive a plantegase'l so oficiu [ensin referencies]. La posmodernidad afecta a la historiografía de dos maneres:

  • Niega la posibilidá de construyir grandes rellatos, esto ye, niega l'empirismu históricu como base de los sos paradigmes.
  • Niega la posibilidá de reconstruyir el pasáu yá que los documentos nun son pruebes reales de lo asocedío sinón discursu y representaciones.

Estes teoríes provocaron dos grandes cambeos:

  • L'interés por estudiar la historia cultural de les minoríes y los suxetos subalternos, la cultura material.

La introducción de la posmodernidad na hestoria editar

Los historiadores cavilgaron sobre la epistemoloxía bien frecuentemente, pero ye nesti momentu cuando l'alderique ye más fuerte. Una de les causes foi derivar intelectual estauxunidense escontra l'ámbitu del llinguaxe a finales de los setenta, como una forma de criticar al paradigma de la hestoria social. Tamién puede señalase como causa d'esti alderique la introducción de la filosofía, la reorientación de les ciencies sociales al analís históricu y el surdimientu de perspectives metodolóxiques nueves. Considérase'l congresu celebráu en Cornell en 1980 como la entrada n'escena d'esti enclín [ensin referencies].

Consecuencies pa la historiografía editar

L'impautu d'estes teoríes provocó dos reacciones [ensin referencies]: per un sitiu atopamos colos que refugaron cualquier intentu de reconstruyir el pasáu, pos ello supondría incurrir nuna violencia epistemolóxica. Asina pos nun-yos queda más qu'estudiar la cultura como conxuntu de símbolos. L'academia norteamericana diose al llabor d'una hestoria asemeyada, encabezada por Hayden White, introducieron los postulaos de la posmodernidad nel so rellatu históricu [ensin referencies]. Un testu como Metahistoria, de White, ye'l meyor exemplu d'ello [ensin referencies].

Como movimientu artísticu editar

 
La Ópera de Sydney.

La posmodernidad en sentíu artísticu toma un gran númberu de corrientes dende los años 1950 hasta l'actualidá; ye difícil precisar polo xeneral les llendes ente les realizaciones más ventureres del modernismu y les primeres obres posmodernas, anque delles artes —ente les que destaca l'arquiteutura— gociaron d'un movimientu posmoderno programáticu y entamáu dende bien tempranu. Les traces más notables del arte posmoderno son la valoración de les formes industrial y popular, el debilitamientu de les barreres ente xéneros y l'usu apostáu ya insistente de la intertextualidad, espresada frecuentemente por aciu el colax o pastiche.

El cine y la televisión son anguaño dalgunos de los medios de comunicación más capaces de manifestar les carauterístiques d'esti arte.

Arquiteutura editar

L'arquiteutura posmoderna va desenvolvese en redol a los años 60-80, refugando los valores y llinguaxes del Movimientu Modernu y postulando unos nuevos órdenes basaos na recuperación y tresformamientu apostáu y banal de los órdenes clásicos. a cencielles como conceutu antropomorfita.

Artes plástiques y música editar

La transvanguardia (1979) ye'l primer movimientu artísticu claramente posmoderno y dellos movimientos artísticos de los 80 como la Movida madrilana podríen encuadrase tamién dientro de la posmodernidad nes artes plástiques y la música, anque los sos autores nun tuvieren estricta conciencia de la so inclusión.

Cine editar

Unu de los síntomes sociales más significativos de la posmodernidad atópase na saga de películes Matrix, y otres como Blade Runner, Buffalo 66, American Beauty, El club de la llucha, Linha de Passe, Spring Breakers y tola filmografía de Larry Clark polo xeneral, especialmente en Kids, Ken Park, y Wassup Rockers onde'l resalte de la estética y l'ausencia de culpa causal, xuníos a la perceición d'un futuru y una realidá inciertes, fáense evidentes. En toos ellos reparamos preeminencia de los fragmentos sobre la totalidá, rotura de la linealidad temporal, abandonu de la estética de lo bello al estilu kantianu, perda de la cohesión social y, sobremanera, la primacía d'un tonu emocional murniu y señardosu.

Lliteratura editar

Anque nun ye fácil falar d'autores posmodernos, sí se reconocen carauterístiques de la posmodernidad en munchos de los autores de la lliteratura contemporánea, como los estauxunidenses Paul Auster, Giannina Braschi, John Fowles, Thomas Pynchon y Don DeLillo, l'alemán Winfried G. Sebald, la italiana Susanna Tamaro, el mexicanu Felipe Montes, el francés Michel Houellebecq, Ariel Garaffo, y Juan Manuel Tucky, J.G. Ballard, Philip K. Dick, Chuck Palahniuk xunto a munchos otros; si intentárase atomizar la posmodernidad en dos obres, podríen escoyese "El nome de la rosa" d'Umberto Eco y "Si una nueche d'iviernu un viaxeru" d'Italo Calvino.


Carauterístiques, según Alberto Fuguet:

  • Desenvolvimientu d'una nueva mímesis realista, productu de la considerancia del mundu como problema ontolóxicu (y non solamente epistemolóxicu).
  • Reconfiguración y nuevu tratamientu del autor, el narrador, los personaxes y el llector, de resultes del afitamientu del suxetu débil de la representación
  • Preferencia por espacios heterotópicos y tracamundiu temporal
  • Recursu, a nivel macroestructural, de la metaficción, la recursividad, el pastiche, la parodia y l'apropiación
  • A nivel microestructural, puesta n'escena d'un antidicurso posmoderno: recursu a la metáfora lliteral, l'alegoría, la polifonía y la espacialización
  • Hedonismu y fin de la utopía como mapa temáticu *

Atención a la cultura de mases y a la democratización estética como resultáu del so propósitu de xunir la novela cola vida.[ensin referencies]

Esti últimu puntu ye'l que más interesa na rellación lliteratura y cultura popular, na midida na que el posmodernismu ta íntimamente rellacionáu col afitamientu del fenómenu de la masificación del arte, que polo xeneral se manifiesta pola integración (al traviés sobremanera de la cita y el pastiche) de códigos canónicos y códigos masivos y que nel campu particular de la lliteratura da orixe al términu “paraliteratura”.

Definiciones y crítiques de posmodernidad según autores editar

Jürgen Habermas: Pa esti autor, la posmodernidad en realidá preséntase como antimodernidad. Él define a los posmodernistas como 'mozos conservadores' y diz qu'estos recuperen la esperiencia básica de la modernidá estética; reclamen como sos les confesiones de daqué que ye suxetivu, lliberáu de les obligaciones del trabayu y l'utilidá y con esta esperiencia dan un pasu fuera del mundu modernu. Esti autor defendía la diversidá de les distintes cultures sol primáu de los derechos humanos como base normativa de "una vida llibre de dominación". Ello supón llevar a cabu una segunda Ilustración de la modernidá, que corrixa los sos fallos, de la que caltenga los sos llogros ciudadanu y democráticu.

Jean-François Lyotard: Esti autor criticó la sociedá moderna pol realismu del dineru, que s'afai a tolos enclinos y necesidaes, siempres y cuando tengan poder de compra. Criticó los metadiscursos: idealistes, iluministas, el cristianu, el marxista y el lliberal, incapaces de conducir a la lliberación. La cultura posmoderna carauterizar pola incredulidá con al respective de los metarrelatos, invalidaos polos sos efeutos práuticos y anguaño nun se trata de proponer un sistema alternativu al vixente, sinón d'actuar n'espacios bien diversos pa producir cambeos concretos. El criteriu actual de operatividad ye teunolóxicu y non el xuiciu sobre lo verdadero y lo cabal. Defendía la pluralidá cultural y la riqueza de la diversidá.

Giannina Braschi: Aniciada en Nueva York, esta poeta posmoderna ye conocida pola so fantasía urbana y les sos renovaciones llingüísticu y estructural que ruempen les barreres ente ficción, poesía, y drama. La so obra, escrita en tres idiomes—español, spanglish, ya inglés—espresa'l procesu cultural de tantos hispanos qu'emigraron a los Estaos Xuníos—y esplora les opciones polítiques de Puertu Ricu—nación, colonia, y estáu. Ye l'autora de la celebrada novela billingüe "Yo-Yo Boing!" y del clásicu posmoderno “L'imperiu de los suaños”. Nel so nuevu llibru, escritu n'inglés, “United States of Banana”, Braschi dramatiza la cayida del imperiu estauxunidense, declarando la independencia de Puertu Ricu y otorgando pasaportes estauxunidenses a tolos ciudadanos llatinoamericanos.

Andreas Huyssen: Pa esti autor, esiste una rellación ente modernismu estéticu y el posestructuralismo (que ye una variante de modernismu confiáu nel so refugu de la representación y la realidá na so negación del suxetu, la hestoria, etc.) Esti autor defende que la cultura posmoderna tendría de ser captada nos sos llogros y les sos perdes, nes sos promeses y perversiones ya intenta defender coles sos obres (Dialecta escondida, Guía de la posmodernidad...) que si les vanguardies intentaron camudar el mundu, más lo fixo la teunoloxía, la industria cultural. El surdimientu de la cultura posmoderna deber a les nueves teunoloxíes que se sofiten nel llinguaxe: los medios de comunicación y la cultura de la imaxe. Según Lyotard, les teunoloxíes comunicatives producieron una sociedá de la información.

Gianni Vattimo: Pa Vattimo, entremos na posmodernidad, una especie de babel informativa', onde la comunicación y los medios adquieren un calter central. La posmodernidad marca la superación de la modernidá empobinada poles concepciones unívoques de los modelos zarraos, de les grandes verdaes, de fundamentos consistentes, de la hestoria como buelga unitaria del soceder. La posmodernidad abre'l camín, según Vattimo, a la tolerancia, a la diversidá. Ye'l pasu del pensamientu fuerte, metafísicu, de les cosmovisiones filosófiques bien perfilaes, de les creencies verdaderes, al pensamientu débil, a una modalidá de nihilismu débil, a un pasar despreocupado y, poro, alloñáu de la acritud esistencial. Pa Vattimo, les idees de la posmodernidad y del pensamientu débil tán estrechamente rellacionaes col desenvolvimientu del escenariu multimedia, con tomar de posición mediática nel nuevu esquema de valores y rellaciones. Con base nel trabayu d'esi autor realizáronse múltiples trabayos na teoría de los medios de comunicación na posmodernidad.

Jesús Ballesteros: Pa Ballesteros el modelu tecnocráticu, basáu na medría de la producción col menor costu económicu, paez imponese cada vez más nel mundu, lo que va acompañáu de les desigualdaes sociales. En contraste a esta sociedá, en qu'apodera lo que l'autor llama "posmodernidad como decadencia", propón radicalizar les esixencies de la razón y de la democracia, afondando nos sos raigaños. Ye lo que pretende la "posmodernidad como resistencia", la respuesta que da al autor a les perplexidaes de la nuesa dómina.

Rosa María Rodríguez Magda: Pa esta autora, si la posmodernidad postulaba'l fin de los Grandes Rellatos, agora entraríamos nuna nueva etapa que denomina Transmodernidad, carauterizada pola apaición d'un nuevu Gran Rellatu: la globalización. Esti paradigma tien de recuperar los retos de la Modernidá, asumiendo les crítiques posmodernas. La so teoría inscribir na llinia de les aportaciones realizaes por Baudrillard, Bauman y Zizek.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar