La precinematografía (tamién, en apócope, el precine), ye'l conxuntu d'inventos y teunoloxíes que mientres un periodu fueron conformando los oríxenes del cinematógrafo (que la so fecha d'invención ta establecida n'avientu de 1895).[nota 1][1]

Caballu en movimientu de Muybridge.

Pero siglo antes del cinematógrafu esistieron espectáculos basaos n'imáxenes ya inclusive n'imáxenes de lluz con movimientu, intentando consiguir amosar al públicu la “última maravía de la ciencia”. Nel capítulu más primitivu atópense les solombres chinesques y blanques; depués fueron apaeciendo les fantasmagorías; el microscopiu solar; los cuadros disolventes; el agioscopo llétricu; el panorama col intentu de la representación total; el diorama que se basa na representación en dos dimensiones d'una figura cualesquier, combinándose con cambeos de lluz; y les diverses caxes óptiques que se reparaben individualmente mirando nel so interior, como'l tutilimundi o titirimundi, "mondinovo" o mundonuevo, y los cosmorames, neoramas o polioramas.

Esta lenta evolución dio como resultáu lo que depués se conocería como cine, el productu final d'esa necesidá del ser humanu d'espresase por aciu imáxenes faciendo usu de les posibilidaes y téuniques de cada dómina, un inventu que sedució a tolos públicos y movió al restu d'espectáculos visuales.

Curtia introducción a la hestoria de la precinematografía editar

 
Exemplu de cronofotografía.

El cine foi productu d'una lenta evolución esperimental hasta llegar al Cinematógrafu» (cinématographe) de los hermanos Lumière. L'oxetivu de miles de persones, inventores, fabricantes de xuguetes o de comerciantes foi entretener al mundu por aciu imáxenes y foi amás d'un impulsu una necesidá de la especie humana d'espresase por aciu imáxenes utilizando les téuniques y posibilidaes de cada momentu. La base del cine ta nel desenvolvimientu de la ciencia y la téunica, esti incesante interés por atopar nueves salíes esixó la constante aplicación de la téunica y de la investigación sobre los nuevos descubrimientos. Unu de les primeres meyores científiques que llevó direutamente al desenvolvimientu del cine fueron les observaciones de Peter Mark Roget, qu'en 1824 publicó un importante trabayu científicu col títulu de Persistencia de la visión. No qu'afecta a los oxetos en movimientu, nél establecíase que'l güeyu humanu retién les imáxenes mientres una fraición de segundu dempués de que'l suxetu dexa de teneles delantre. Esti descubrimientu aguiyó a dellos científicos a investigar pa demostrar el principiu de la persistencia de la imaxe na retina. Concretamente, afayóse que si 16 imáxenes d'un movimientu que trescurre nun segundu fáense pasar socesivamente tamién nun segundu, la persistencia de la visión xunir y fai que se vean como una sola imaxe en movimientu. Esta teoría foi más tarde sustituyida pol fenómenu phi y dambes van formar parte de la base de la teoría del cine. Entrín y non naz la fotografía y yá en 1852, les fotografíes empezaron a sustituyir a los dibuxos nos aparatos pa ver imáxenes animaes. En 1877 el fotógrafu Eadweard Muybridge emplegó una batería de 24 cámares pa grabar el ciclu de movimientos del galopie d'un caballu.

Darréu (la cronofotografía)el cronofotógrafo portátil, una especie de fusil fotográficu, movía una única banda que dexaba llograr doce imáxenes nuna placa xiratoria que completaba la so revolución nun segundu.

En 1890 Thomas Edison construyó un llaboratoriu en Nueva Jersey, que se convirtió nel primer estudiu de cine del mundu. El so ayudante William K. L. Dickson ta consideráu por dalgunos como'l diseñador de la primer máquina de cine, el kinetoscopio, anque nun yera puramente una máquina pa grabar imáxenes. Finalmente foi en Francia en 1895 cuando los hermanos Lumière llegaron al cinematógrafu, primer aparatu que puede calificase auténticamente de cine.[2]

Dispositivos precinematográficos editar

Solombres chinesques editar

El Cine ye lliteralmente la hestoria de les lluces y solombres. El precedente más antiguu son les solombres chinesques. Consisten básicamente na interposición de manes, figures o oxetos ente una fonte de lluz y una superficie llisa. Les lluces y solombres proyeutaes pa crear una ilusión, por un soporte opacu, o tresllúcíu o tresparente ye, ensin dulda, el pre-cine.

L'arte de les solombres chinesques trata de la dinastía Han, en China, d'hai unos dos mil años. Mientres la dinastía Son, vivióse una etapa de gran prosperidá. Según rexistros históricos na capital de la dinastía Son del Norte vía funciones ufiertaes por pequeñu grupos de solombres chinesques en munches cais y caleyones. Darréu estendiéronse per otros países hasta llegar a Europa. Dientro d'esti apartáu caben señalar los teatros de solombres (xuguetes comercializaos nel sieglu XIX pa un consumu particular) y les solombres blanques (sobre un cartón baleren les partes del dibuxu que tienen d'apaecer en blancu na pantalla).

Espectáculu solombres chinesques.

Llinterna máxica editar

Puede dicise que la llinterna máxica foi l'artiluxu más popular, espublizáu y duraderu de comunicación audiovisual anterior al cine. El xesuita alemán Atanasius Kircher (1602-1680), nel sieglu XVII, basándose nel diseñu de la cámara escura, que recibía imáxenes del esterior faciéndoles visibles nel interior de la mesma, invirtió esti procesu, llevando les imáxenes de dientro a fuera. La llinterna máxica ufiertaba imáxenes d'otros países, monumentos, paisaxes urbanos, y nel sieglu XVIII convirtiéndose tamién nun preséu d'espardimientu/concienciación política. Primeramente yera bien precaria, les meyores aumentaron la calidá de la imaxe, la regulación y potenciación de la lluz, la meyora de les lentes, la posibilidá d'encadenar plaques simultáneamente, la proyeición d'opacos, los distintos sistemes de mecanización de les plaques de vidriu pa dar movimientu a les imáxenes, etc. La llinterna máxica nel postreru cuartu del sieglu XIX fai posible la proyeición de fotografíes, moviendo a les plaques de vidriu pintaes a mano.

 
Llinterna máxica.

Fantasmagoría editar

Una variante del espectáculu de llinterna máxica foi la fantasmagoría. Consistía nes proyeiciones de pantasmes diables que buscaben provocar mieu nel espectador. Ye a Etien-Gaspar Robert conocíu como Robertson a quien se-y atribúi la creación de la fantasmagoría.

Caxes óptiques editar

Trátase d'imáxenes que se reparaben individualmente mirándose nel so interior (titirimundi, mundonuevo, cosmorama, neorama o poliorama). Los elementos ópticos fundamentales , conocíos como zoograscopio (compuestos d'una gran lente d'aumentu, lente, sostenida verticalmente por un pie de mesa, detrás de la cual hai un espeyu a 45º onde'l grabáu asitiáu sobre la mesa queda reflexáu. Al mirar la imaxe al traviés de la lente l'aumentu produz un efeutu en relieve, al comprobar que metíos nuna cabina con unos visores faía que la imaxe fuera más espectacular, convertir nuna caxa óptica o mundu nuevu dientro de la cual pueden arrexuntase artiluxos como los cosmoramas, dioramas y panorames.

Cosmoramas editar

El cosmorama yera una atraición popular itinerante, anque tamién esistíen dellos montaos en locales estables. Espandióse yá na dómina romántica. Imáxenes de paisaxes, ciudaes, monumentos o escenografíes fantástiques, batalles... Pequeñes vistes al oleu o l'acuarela que s'esponíen a una cierta distancia vistes traviés de cristales o visores que deformaban llixeramente la visión. L'esforzamientu de la perspeutiva caracterizaba tamién les imáxenes paisaxistes de los cosmoramas. Dizse que foi inventáu en París en 1808 pol abá Gazzera. Dempués surdiríen efeutos diorámicos sobre una imaxe traslucida que al camuda-y el llume delantero pola trasera varia la escena, xeneralmente del día a la nueche, yá que ta pintada y troquelada per delantre y por detrás. Los Neorama (imáxenes d'ilesies) Polioramas (vistes urbanes) o Panorames.

Panorama editar

 
Modelu mecánicu d'un Panorama ambulante na Europa central de mediáu'l sieglu XIX, según una litografía de F. Schlotterbeck y Karl Thienemann.

La pallabra panorama provién del griegu pan(tou) y horama (vista). Como inventu atribuyir a Robert Barker escontra finales del sieglu XVIII, un irlandés residente n'Edimburgu, qu'exhibió una vista de la ciudá pintada en papel sobre un círculu de llenzu d'ocho metros de diámetru. Esti primitivu panorama consistía nuna tela de midíes xigantesques nun local estable na qu'había pintada una vista panorámica que dispuesta de forma circular y allumada dende'l techu, yera vista polos espectadores asitiaos nel centru del círculu quedando estos trescalaos na imaxe. consideróse-y el primer mediu visual de mases de la hestoria.

La primer denominación que se-y dio foi -y nature à coupd´oeil (la naturaleza a la primer vista). La denominación panorama apaez per primer vegada en 1792 nun anunciu de The Times. Bien pocu dempués, crear en París simultáneamente dos panorames: Una vista de París dende'l teyáu de les Tullerias y La evacuación de Toulon polos ingleses en 1793. El primer panorama que se montó n'España foi en Cádiz en 1845. Escontra 1800 el términu Panorama yá s'introduxera en toes la llingües europees. En 1881 el Diccionary of BuildingTems definir como:

Un edificiu nél exhíbese una pintura denomada panorama, pintada sobre la paré d'una rotonda, cubierta por una cúpula o por un teyáu en forma de conu. Estes pintures son fieles reproducciones de lo que se ve dende un llugar, como cuando se mira en toes direiciones y tan lloñe como'l güeyu pueda ver. P'algamar esi oxetivu l'espectador asitiar nuna plataforma o galería circular, qu'asemeya una torre, asitiada nel centru de la rotonda; la lluz tien de cayer dende enriba sobre'l cuadru, enfusando per una zona acristalada asitiada na parte baxa del teyáu. Un parasol de gran diámetru, suspendíu de la vigues, caltién l'espectador na escuridá al empar que despinta la fonte de lluz.

Les temes que trataben yeren la visión privilexada y dominadora de les ciudaes, el viaxe a otros llugares, la contemplación de grandes acontecimientos históricos y militares… Axunta múltiples aportaciones precedentes, algamando esa sensación de realidá: la perfeición de la téunica de la perspeutiva (les pintures al frescu de los techos y decoraos teatrales del barrocu), la exactitú de los grabaos topográficos al estilu alemán o les precises ellaboraciones de los pintores vedutistas italianos del sieglu XVIII.El Panorama: una manifestación artística marxinal del sieglu XIX.[3][4] Stephan Oettermann definir como: la espresión pictórica o la manifestación simbólica de la visión específicamente moderna y burguesa de la naturaleza.

 
"Tutilimundi" na Plaza Mayor de Madrid, según grabáu de Francisco Ortego publicáu na revista española El Muséu Universal, el 28 de xunetu de 1861.

Tutilimundi editar

Los panorames y cosmoramas tuvieron una versión más popular y senciella nel Tutilimundi (del italianu tutti li mondi, y tamién conocíu como «mundinovi» o «mundonuevo»).[5])[6] Presentáu dientro d'un gran caxón portátil nes feries y festexos, esti espectáculu ambulante evolucionó a lo llargo del sieglu XVIII partiendo del recursu ópticu de la llinterna máxica, hasta los retablos mecánicos o atélites xuguetes con moñecos movíos por mecanismos de primitiva reloxería.[7]

Diorama editar

Diorama provién del griegu dio (al traviés) y horama (vista). Foi inventada por Louis Daguerre y Charles M. Boutón y tuvo la so primer presencia publica en 1822 en París. En 1839 Daguerre describir nel so llibru Historique et description des procédés du daguerreotype y du diorama. Consistía nun telón pintáu por dambes cares y allumáu per delantre primeru y por detrás dempués, de tala forma que nun primer momentu namái se viera la imaxe pintada nel anverso, pero col cambéu a un llume posterior al cuadru viera una nueva imaxe, esto ye, la resultancia de la combinación de dambes, consiguiendo asina la transfromación temporal d'un paisaxe o escena.

Anque la so vida foi más curtia que la del panorama consiguió superalo. Les sos dimensiones yeren más amenorgaes polo que la so producción y tresporte yera más fácil y dexaba la posibilidá d'esponer más d'una imaxe, pero la so exhibición tenía de realizase nun local específicu coles condiciones téuniques fayadices. A diferencia del panorama esti artiluxu consiguió l'efeutu del cambéu temporal al traviés de la lluz y el movimientu.[8]

Cosmofotografía editar

Dempués, cola meyora de la fotografía, como yera de suponer los cosmoramas fueron sustituyíos pola cosmofotografía. Esto ye, les imáxenes pictóriques y litográficas fueron sustituyíes poles fotográfiques.

Kinetoscopio editar

 
Kinetoscopio.

No que se refier a la contemplación d'imáxenes por un visor como espectáculu públicu l'últimu pasu va ser el kinetoscopio. FoiThomas Alva Edison quien adoptó'l cronofotógrafo de Marey y cola ayuda de Edison creo lo que vendría ser un cinematógrafu individual. La socesión rápida d'imáxenes dexaba reproducir fielmente la ilusión del movimientu.

La investigación de la persistencia retiniana por aciu dispositivos ópticos editar

Ye importante reseñar qu'unu de les meyores científiques qu'impulso la evolución d'esti mediu foi l'analís de Peter Mark Roget, en 1824 al publicar la investigación científica col títulu de Persistencia de la visión no qu'afecta a los oxetos en movimientu. Qu'establecía que'l güeyu humanu retién les imáxenes mientres una fraición de segundu dempués de que'l suxetu dexa de teneles delantre. Concretamente, afayóse que si 16 imáxenes d'un movimientu que trescurre nun segundu fáense pasar socesivamente tamién nun segundu, la persistencia de la visión xunir y fai que se vean como una sola imaxe en movimientu. Esti descubrimientu aguiyó a dellos científicos a investigar pa demostrar el principiu, güei aldericáu, de la persistencia de la imaxe na retina.

Taumátropo editar

La investigación llevar a cabu por aciu dellos artiluxos empezando pol taumatropo (del griegu trauma maravía y tropo aición) Taumatropo.[9]

Fenaquistiscopio editar

En 1783 Plateau construyo'l llamáu fenaquistiscopio (del griegu phenakisticos engañar y scopein mirar).

 
Fenaquistiscopio.

Estroboscopio editar

Casi simultáneamente y ensin sabelo, l'austriacu Simon Stampfer construyó un artiluxu similar al fenaquitiscopio al que llamó estroboscopio. Una lluz de estroboscopio regulada nel periodu apropiáu puede aparentar conxelar el movimientu cíclicu. Esto ye, dexa visualizar un oxetu que ta xirando como si tuviera inmóvil o xirando bien amodo.

Zoótropo editar

Más palantre en 1834 inventóse'l Zoótropo, del griegu zoe (vida) y trope (xirar), tamién denomináu zoetrope o daedelum, por William George Horner. Compuestu por un tambor circular con unes cortes. L'espectador mira al traviés de les cortes asina los dibuxos dispuestos en tires sobre'l tambor, al xirar, aparezcen en movimientu.

 
Zootropo.

Praxinoscopio editar

El praxinoscopio ye un xuguete similar al zoótropo inventáu por Émile Reynaud en 1877. Nesti casu a diferencia de zootropo l'espectador mira percima del tambor. Dientro d'este hai una rueda interior con unos espeyos n'ángulu, que dexen qu'unes imáxenes dibuxaes sobre tires de papel asitiaes alredor refléxense y al xirar apaezan en movimientu.

 
Praxinoscopio.

Combinación de proyeición, movimientu ya imáxenes editar

Ye a mediaos del s XIX cuando se tienen los trés elementos básicos que van formar la téunica cinematográfica: la proyeición d'imáxenes (cola llinterna máxica), la fotografía y la reproducción d'una imaxe en movimientu. Hasta esti momentu los trés elementos evolucionaren por separáu, ye nesti momentu foi cuando los científicu ya inventores van tratar de combinalos.

Zoopraxiscopio editar

Muybridge nos sos intentos d'ameyorar el so sistema de toma d'imáxenes d'un cuerpu en movimientu construyo'l zoopraxiscopio. Esti artiluxu proyeutaba imáxenes asitiaes en discos de cristal xiratorios nuna rápida socesión pa dar la impresión de movimientu.

Fusil fotográficu editar

En 1882 influyíu polos trabayos de Muybridge y cola téunica del revolver fotográficu de Janssen, el médicu francés Étienne Jules Marey construyo'l fusil fotográficu.

 
Étienne Jules Marey (1850).

Cinematógrafu editar

El cume de tola evolución de la precinematografía llega a finales del sieglu XIX de la mano de los hermanos Lumière col cinematógrafu, artiluxu que filmaba y proyeutaba imáxenes en movimientu.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Podría definise el precine como'l cine primitivu, desenvueltu a lo llargo de sieglos y evolucionando al traviés de los distintos artiluxos inventaos en cada dómina.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Tosi, Virgilio (1984). El cine antes de Lumière.

Enllaces esternos editar

  • El Panorama: una manifestación artística marxinal del sieglu XIX Maria Dolores Bastida Calle[1].
  • El Ilusionario [2].
  • Miguel Angel Morales blogspot[3].
  • El cine como métodu d'investigación[4].