Presidios de Toscana

Los Presidios de Toscana o Estáu de los Reales Presidios, constituyeron una entidá territorial so soberanía de la Monarquía Hispánica na mariña de Toscana ente 1557 y 1707. Mientres la Guerra de Socesión Española pasaron a manes austriaques y darréu quedaron so la soberanía del rei de Nápoles hasta la so desapaición en 1801.

Presidios de Toscana
(de 1557 a 1801)
rexón xeográfica
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Marcu xeográficu editar

Los Presidios taben asitiaos na mariña tirrenica de Toscana, tratar d'Orbetello (capital de los mesmos), Porto Ercole, Porto Santo Stefano, Talamone, Ansedonia, Piombino, y la isla d'Elba (qu'incluyía'l presidiu de Porto Longone, actual Porto Azzurro).

Historia editar

Colos Trataos de Londres y Florencia, suscritos respeutivamente el 29 de mayu y el 3 de xunetu de 1557, restableciéronse importantes equilibrios na Toscana de los Médici dos años dempués de la conclusión de la Guerra de Siena que viera enfrentase a les tropes franceses aliaes de la República de Siena coles tropes imperiales de Carlos V, aliaes de Cosme I de Médici, duque de Florencia. El primer tratáu, suscritu por Felipe II (socesor del emperador Carlos V) y Xacobu VI Appiani d'Aragona, señor del Piombino, imponía la restitución per parte de Cosme I de la Señoría del Piombino xunto cola isla d'Elba, sacante Portoferraio, a Xacobu VI Appiani y l'establecimientu de dellos contingentes españoles en Piombino y Scarlino, que van constituyir el nucleu de los presidios septentrionales. La Corona d'España acutábase amás, la posibilidá de fortificar la islla d'Elba, como va asoceder de fechu na primavera de 1603 cuando s'empecipien los llabores de fortificación de Porto Longone.

El segundu tratáu, de la mesma, sanciona oficialmente'l fin de la República de Siena y la so cesión en calidá de feudu ("in feudum nobile, ligium, et honorificum") al duque de Florencia que de la mesma tenía de xurar fidelidá al rei d'España y a los sos socesores como asina rezaba'l tratáu:

...suis veris direutis et supremis domino tenentur et sunt obnoxii et contengas dictum Illustrissimum Ducem seu eius ut supra Descendente Masculos subcessores in dicto feudu decedere sine Filis Masculis legitimis et de legitimo Matrimoniu natis ac Descendentibus Masculis similiter legitimis, et de legitimo Matrimoniu natis, tunc et in eo casu dicta Civitas Senarum cum omni suo integro Dominiu, et Statu, eiusque universu Agru prout supra concessum, et cum omnibus et singulis superius descriptis, et concessis ad dictam Regiam, et Catholicam Majestates, eiusque in dicto Regno Hispaniarum Subcessores redeat, et omnino devolvatur, et devolutassit et esse conseatur.

Amás Felipe II acutábase'l control de los importantes puestos marítimos de Porto Ercole, Talamone, Orbetello, Porto Santo Stefano y de too l'Argentario que constituyiríen d'esta forma los presidios meridionales:

In hac tamen feudi concessione sua praefata Cattolica Majestas, et dictus Illustris Don Ioannio de Figueroa Mandatarius praefatus non intendit Compraehendi nec ullo manera compraehendantur: Nec compraehemo videantur, sei omnino escluyida, et expresse excluduntur, Oppida, Capa, Portus, lloca ac terrae dicti agri Senensis, videlicet Portus Herculis, Orbitellum, Thelamonium, mons Orizentalius, Portus Sancti Stefani...

Si na aguada septentrional subsistía una difícil rellación ente'l gobiernu d'Appiani y la milicia española, los presidios meridionales constituyíen defenses puramente d'estos postreros y gociaben d'una capacidá impositiva autónoma nel ámbitu fiscal.

Amás de tou esto, puede dicise que foi mientres los años de los enfrentamientos contra Francia por Siena, cuando Felipe II maureciera la idea d'establecer un sistema defensivu tirrénico ente'l Piombino y Argentario contra les frecuentes incursiones turcu-berberiscas y llogrando coles mesmes la inhibición de les aspiraciones franceses na zona amás d'ampliar la yá famosa estratexa filipina nel Mediterraneu occidental.

Tocantes a la estructura organizativa, los presidios dependíen direutamente del Reinu de Nápoles non solo en materia militar sinón tamién no referente a los asuntos xurídicos, alministrativos y contables. Destacaben, sobremanera, les figures del auditor (nomáu pol virréi) encargáu de l'alministración de la xusticia civil y criminal; del veedor, responsable de la xestión económicu-alministrativa de los trabayos de fortificación y de la xestión de los soldaos de les compañíes (pagues, llicencies...), amás del suministru d'artillería y munición; del escribán de ración qu'ayudaba al veedor amás de suscribir y preparar los recibos de pagu del pagador de los presidios; del maestru portolano, residente en Orbetello (capital de los presidios) que controlaba la entrada y salida de mercancíes nel puertu y que la so guarda resultaba abondo irregular, siendo la so función absorbida pol arrendador (contratista de les entraes fiscales presidiaries); y del pagador, encargáu de les pagues a los soldaos de los presidios y de los gastos de construcción y caltenimientu de les fortificaciones.

No relativo a la estructura de fortificaciones de los presidios, ye nel intervalu 1563-1571 onde se concentren les intervenciones más importantes. Dempués del edictu de 1563 del virréi Per Enfotu Enríquez de Ribera, duque d'Alcalá, empecípiase un proyeutu de construcción de torres defensives costeres en tol Reinu de Nápoles, incluyíos, poro, los presidios toscanos. El ritmu de construcción, pero, sobremanera, de readaptación y reconstrucción d'estructures yá esistentes, ye abondo rápido; de los cuatro torres actives en 1563 nes xurisdicciones d'Orbetello y Porto Ercole, pasar a los diecisiete en 1571, distribuyíes xeneralmente nel cabu del Argentario. En 1589, les islles de Palmaiola, Pianosa y Montecristo (pertenecientes al Estáu del Piombino), como les del restu de la canal de Piombino, resulten escasamente fortificaes, a pesar de nun faltar proyeutos y propuestes empobinaes al zarru balísticu de la canal y al refuerzu de les estructures de tierra firme. Contrariamente a la casi esclusiva función d'observación de les torres (derivada de la Edá Media), les nueves construcciones llevaron a cabu tamién funciones de defensa y disuasión.

Paralelamente a la construcción de torres, empecípiase la construcción de fuertes. Cola esclusión de Porto Longone, na islla d'Elba, los llabores de modernización y enanche de les estructures presistentes empecipiar a partir de 1557. En Porto Ercole intervenir na Rocca (identificáu como Castillo Viejo o de la Tierra), en Fuerte Filippo nel Castillo Nuevu o Monte Filippo, ente dambes posiciones, intervenir nel bastión de Santa Bárbara y sobre el Fuerte Stella. Los dos fortaleces principales, Castillo Viejo y Castillo Nuevu sufren delles intervenciones que s'enllarguen mientres casi venti años, intervenciones qu'afecten tamién a la Rocca, al bastión de Santa María y a les muralles d'Orbetello. En 1596 terminar el bastión Guzmano, llamáu asina n'honor del virréi Enrique de Guzmán, conde d'Olivares. Porto Santo Stefano disponía namái d'una simple torre polo que yera descomanadamente vulnerable a los ataques dende'l mar (namái en 1607 empecípiense los llabores pa la so fortificación). Otros llabores d'afitamientu y fortificación llevar a cabu nos castiellos y fortificaciones de Piombino, Scarlino, Populonia, Suvereto y Buriano, toes elles construcciones precedentes a la constitución de los presidios.

Nun periodu de cincuenta años, poro, los presidios toscanos van disponer d'un impresionante sistema defensivu que va dexar un ferrial control de la zona per parte de la corona española (sacante una curtia ocupación en 1646 per parte de la Francia de Mazarino) que se va a caltener hasta l'esmembramientu de la monarquía n'Europa mientres la Guerra de Socesión.

En 1597, la visita del cardenal Aldobrandini, nietu del papa Clemente VIII, relaxó la rixidez impuesta polos gobernadores llevándose a cabu importantes festexos nel so honor.

 
El Palaciu del Podestà en Piazza Eroe dei due Mondi d'Orbetello, residencia del gobernador mientres la dominación española.
 
Fuerte Español de Porto Santo Stefano

El cambéu nes rellaciones ente'l Gran Ducáu de Toscana y la corona española dexaron a Felipe III, gracies a una de les clauses del Tratáu de Londres, encargar la construcción de la fortaleza de Porto Longone, tamién llamada fortaleza de San Giacomo, al arquiteutu español García de Toledo, que la so planta estrellada taba inspirada na ciudadela d'Amberes y que diba dexar asegurar entá más el control español sobre'l centru d'Italia y especialmente sobre'l Papáu.

En 1630, pela so parte, Felipe IV ordenó reforzar el fuerte de les Salinas, cercanu a Orbetello, pa ser incorporáu tamién al sistema defensivu de los presidios.

En 1646 Orbetello viose sometida a un sitiu de casi dos meses per parte de les tropes franceses unviaes por Mazarino pa espulsar a los españoles d'Italia, esautamente del 9 de mayu al 20 de xunetu de 1646. A pesar de qu'esti sitiu resultó fallíu, los franceses sí que llograron la conquista de Porto Longone (27 de setiembre de 1646-15 de xunetu de 1650), dempués de conquistar primeramente'l Piombino. La plaza permanecería en poder de Francia hasta la so reconquista por Juan José d'Austria, fíu natural de Felipe IV. Por cuenta de que los ataques per parte de los de pirates siguieron y pa defendese d'un eventual ataque de Francia, la corona decidió construyir otra fortaleza na badea de Longone: Fuerte Focardo que toma'l so nome del so constructor Fernando Joaquín Fajardo de Requesens y Toledo como reza la inscripción que s'atopa nel portal internu del fuerte: "Nel añu 1678, reinando la maxestá del invictu Carlos, rei d'España, el excelentísimo Don Fernando Foxardo, ordenó empecipiar esti fuerte siendo Gobernador de la Plaza de Longone por La so Maxestá"

Cerráu'l capítulu de l'amenaza francesa, l'Estáu de los Presidios vivió un notable reflorecimiento y de resultes una meyora na calidá de vida de los sos habitantes. Foi precisamente mientres esti periodu cuando más se fixo sentir la influencia española, yá non solo nos grandes complexos de fortificaciones, sinón tamién na convivencia civil, na pómpara, nes costumes ya inclusive na llingua. Na capital, Orbetello, llevar a cabo trabajo pa l'ampliación y embellecimiento de la catedral como nuevos altares, capiyes o tumbes pa nobles, construyéronse numberosos edificios públicos como'l palaciu del gobernador d'Orbetello y Porto Ercole, etc. Esti periodu de paz y prosperidá duró de 1650 a 1707, namái alteriáu pola Peste arimada polos marinos qu'atracaben nos puertos del Argentario y Talamone y que fizo qu'en 1676 fuera necesariu instituyir un comisariato de sanidá.

En 1667, sicasí, empezara un nuevu periodu de guerres contra la Francia de Lluis XIV que fizo que'l gran duque de Toscana Cosme III de Médici fora tentáu por Francia, l'Imperiu y España con compensaciones territoriales p'asina consiguir el so sofitu. Esti fíxose querer ya inclusive reclamó'l títulu de rei de Cerdeña pero a la fin tou acabó en nada cuando'l españoles impunxéron-y una pesada contribución de dineru (amenorgada dempués a 103 000 escudos) por que esti nun emprestara'l so sofitu a Francia.

D'esta forma llegar a la Guerra de Socesión cuando les tropes imperiales desembarquen nos presidios tomando posesión de los mesmu en nome del rei de les Españas Carlos III (futuru emperador Carlos VI) al igual que fixeren col Reinu de Nápoles. D'esta forma los presidios pasaron a depender del virréi austriacu de Nápoles hasta l'añu 1734 cuando Carlos de Borbón sofitáu polos exércitos españoles apoderar del reinu napolitanu.

En 1801, cola irrupción n'Italia de Napoleón Bonaparte, y la creación del Reinu d'Etruria, l'Estáu de los Presidios sumió definitivamente.

Referencies editar

Enllaces esternos editar