La Primavera de Praga (checu: Pražské jaro; eslovacu: Pražská jar) foi un periodu de lliberalización política en Checoslovaquia, mientres la Guerra Fría, que s'enllargó dende'l 5 de xineru hasta'l 20 d'agostu de 1968, cuando'l país foi invadíu pola XRSS y los sos aliaos del Pactu de Varsovia (salvu Rumanía).

Primavera de Praga
historia de Checoslovaquia (es) Traducir
Xeneral
Tipu evento histórico (es) Traducir
Sede Checoslovaquia
Fecha 1968
Otros datos
Cambiar los datos en Wikidata
Tanques soviéticos na ciudá vieya de Praga.

Esti movimientu buscaba modificar progresivamente aspeutos totalitarios y burocráticos que'l réxime soviéticu tenía nesti país y avanzar escontra una forma non totalitaria de socialismu, llegalizando la esistencia de múltiples partíos políticos y sindicatos, promoviendo la llibertá de prensa, d'espresión, el derechu a fuelga, etc. Acabó n'agostu de 1968, cuando les tropes del Pactu de Varsovia invadieron Checoslovaquia y punxeron fin al procesu d'apertura política.

Antecedentes editar

 
Alexander Dubček en 1990.

El procesu de desestalinización en Checoslovaquia empezó sol mandatu d'Antonín Novotný a finales de los años 50 y los primeros años 60, pero tuvo un progresu más lentu qu'otros estaos socialistes europeos. Siguiendo'l lideralgu de Nikita Khrushchov, Novotný proclamó la concreción del socialismu, y una nueva constitución, poro, adoptó'l nome de República Socialista Checoslovaca. El pasu del cambéu, tamién, foi lentu; la rehabilitación de les víctimes de la era estalinista, tal como los condergaos na Purga de Praga, pudo ser consideráu yá en 1963, pero nun se produció hasta 1967. Col estrictu réxime anidiando les sos regles, la Unión d'Escritores de Checoslovaquia con procuru empezó'l so descontentu, y nel boletín del sindicatu, Literární Noviny, dellos miembros suxurieron que la lliteratura tenía de ser independiente de la doctrina del partíu.

En xunu de 1967, una pequeña faición de la Unión d'Escritores de Checoslovaquia empezó a simpatizar con socialistes radicales, especialmente Ludvík Vaculík, Milan Kundera, Jan Procházka, Antonín Jaroslav Liehm, Pavel Kohout y Iván Klíma. Dellos meses dempués, nun alcuentru del partíu, decidióse que les aiciones alministratives tener contra los escritores qu'abiertamente espresaron el so sofitu a la reforma. Yá que solo una pequeña parte de la Unión sofitó estos enclinos, los miembros restantes fueron sometíos a la disciplina de los sos colegues. El control sobre Literární Noviny y delles otres editoriales foi tresferíu al Ministeriu de Cultura, ya inclusive miembros del partíu que más tarde se convirtieron nos principales reformadores —incluyendo a Dubček— sofitaron estes midíes.

A principios de los 60, Checoslovaquia yera conocida oficialmente como República Socialista Checoslovaca (RSCS), esperimentando una recesión económica, debíu al modelu soviéticu de industrialización ruinamente aplicáu a Checoslovaquia. Checoslovaquia taba yá bastante industrializada antes de la Segunda Guerra Mundial y el modelu soviéticu principalmente centróse en cuentes d'economíes menos desenvueltes. Novotný intentó reestructurar la economía. El Nuevu Modelu Económicu de 1965 aguiyó l'aumentu de la demanda de reformes polítiques.

En 1967, el presidente Antonín Novotný foi perdiendo sofitu. El Secretariu Xeneral del rexonal Partíu Comunista d'Eslovaquia, Alexander Dubček, y l'economista Ota Šik desafiar nel alcuentru del Comité Central, y Dubček convidó al premier soviéticu Leonid Brézhnev a Praga n'avientu del mesmu añu. Brézhnev sorprender de la estensión de la oposición a Novotný y sofitó la so dimisión como presidente de Checoslovaquia. Dubček reemplazó a Novotný como Secretariu Xeneral el 5 de xineru de 1968. El 22 de marzu de 1968, Novotný perdió la presidencia y foi reemplazáu por Ludvík Svoboda, quien más tarde dio'l so consentimientu a les reformes.

Socialismu con cara humana editar

Los checos y los eslovacos amosaben crecientes signos d'independencia sol lideralgu d'Alexander Dubček. Les reformes de Dubček en materia de los procesos políticos dientro de Checoslovaquia, a les qu'él se refería como «socialismu con cara humana», nun representaba una completa destrucción del vieyu réxime, como nel casu de Hungría en 1956. De toes formes, esto foi vistu polos líderes soviéticos como una amenaza a la so hexemonía sobre los otros estaos d'Europa del Este sol gobiernu de partíos comunistes.

La política de la URSS de reforzar a los gobiernos lleales dientro de los sos estaos satélite, usando la fuercia militar de ser necesariu, foi conocida como la Doctrina Brézhnev, llamada asina n'honor al líder soviéticu Leonid Brézhnev, quien foi'l primeru en declarala públicamente. Esta doctrina siguió aplicándose hasta que foi reemplazada pola Doctrina Sinatra, sol réxime de Mikhaíl Gorbachov nos años 80.

Lliberalización y reforma editar

El pueblu checoslovacu nun sabía nada de la llucha política, y los primeros signos de cambéu fueron bien llindaos. Cuando'l miembru del Presídium del Partíu Comunista de Checoslovaquia (KSČ) Josef Smrkovský foi entrevistáu nun artículu en Rudé Právo, tituláu ¿Qué los espera?, él aportunó en que cuando Dubček asumiera en xineru la presidencia afondaría entá más los oxetivos del socialismu y caltendría la naturaleza de clase del Partíu Comunista.

Nel 20º Aniversariu del “Febreru Victoriosu” de Checoslovaquia, Dubček pronunció un discursu esplicando la necesidá d'un cambéu tres el trunfu del socialismu. Fixo fincapié na necesidá de "faer valir el papel rector del Partíu con más eficacia" y reconoció que, a pesar de que Klement Gottwald encamentara tener meyores rellaciones cola sociedá, el Partíu había tomáu cabileñes decisiones sobre cuestiones triviales con demasiada frecuencia. Dubček declaró que la misión del Partíu yera "construyir una sociedá socialista avanzada en sólidos fundamentos económicos [...] un socialismu que se correspuende cola histórica tradición democrática de Checoslovaquia, de conformidá cola esperiencia d'otros partíos comunistes".

N'abril, Dubček punxo en marcha un "Programa d'Aición" de lliberalizaciones, qu'incluyía l'aumentu de la llibertá de prensa, la llibertá d'espresión y la llibertá de circulación, con énfasis económicu en bienes de consumu y la posibilidá d'un gobiernu multipartidista. El programa basar na opinión de que "el socialismu nun puede significar solamente la lliberación de los trabayadores de la dominación de la clase esplotadora, sinón que tien de faer más poles disposiciones pa una vida más plena cola personalidá que cualquier democracia burguesa." El programa llindaría'l poder de la policía secreta y avanzaría escontra la federación de la RSSC en dos naciones (Chequia y Eslovaquia). El programa tamién tomaría la política esterior, incluyendo tanto'l caltenimientu de bones rellaciones colos países occidentales como la cooperación cola URSS y otres naciones comunistes. Falar d'una transición de diez años al traviés d'eleiciones democrátiques que se fadríen asina fuera posible y una nueva forma de socialismu democrático pa sustituyir el statu quo.

Los que redactaron el programa, sicasí, tuvieron curiáu de nun criticar les aiciones de posguerra del réxime comunista. Namái se señalaron les polítiques qu'al so xuiciu sobrevivieren pola so utilidá. Por casu, la situación darréu posterior a la guerra esixera “métodos centralistes y de directiva alministrativa" pa lluchar contra los "restos de la burguesía". Dende les "clases antagóniques" onde se diz que fueron ganaos polos llogros del socialismu, estos métodos yá nun son necesarios. La reforma ye necesaria, estableció'l Programa, por que la economía checoslovaca pueda xunise a la "revolución científicu-téunica nel mundu" en llugar de confiar na era estalinista de la industria pesao, trabayos n'enerxía y materies primes. Amás, desque'l conflictu interior de clases superárase, los trabayadores podíen ser debidamente compensaos poles sos cualificaciones y competencies téuniques ensin contravenir el marxismo-leninismu. El programa suxure que yera necesariu p'asegurar que les posiciones importantes fueren "ocupaos por xente capaz, con cuadros d'espertos d'educación socialista", con cuenta de poder competir col capitalismu.

Anque'l Programa d'Aición establez que la reforma tien de venir# de conformidá cola direición del KSČ, la presión popular obligar a aplicar les reformes de momentu.

Los elementos radicales fixéronse más presentes: el discutiniu antisoviética apaeció na prensa (dempués de l'abolición formal de la censura'l 26 de xunu de 1968), los socialdemócrates empezaron a formar un partíu independiente, y creáronse nuevos clubes ensin afiliación política. Los inmovilistes del Partíu encamentaron les midíes represives, pero Dubček aconseyó moderación y reemplazó el lideralgu del KSC. Nel Presídium del Partíu Comunista de Checoslovaquia n'abril, Dubček anunció un programa políticu de "socialismu con cara humana". En mayu, anunció que'l XIV Congresu del Partíu va celebrar nuna próxima xunta'l 9 de setiembre. Nel congresu incorporóse'l Programa d'Aición nos estatutos del Partíu, el proyeutu de la Llei de Federalización, y escoyer un nuevu Comité Central.

Les reformes de Dubček garantizaben llibertá de prensa, y los comentarios políticos dexar por primer vegada nos principales medios de comunicación del país. Nel momentu de la Primavera de Praga, Checoslovaquia menguó la so competitividá nes esportaciones, y Dubček tenía una reforma prevista pa resolver estos problemes por aciu l'amiestu de les economíes planiaes y les de mercáu. Nel Partíu, hubo distintes opiniones sobre cómo se debe proceder y dellos economistes espresaron el deséu d'una mayor economía mista, ente qu'otros deseyaben que la economía siga siendo de dafechu socialista. Dubček siguió aportunando na importancia de la reforma económica procediendo so les regles del Partíu Comunista.

El 27 de xunu, Ludvík Vaculík, unu de los principales autores y periodista, publicó un manifiestu tituláu "Los dos mil pallabres". Manifestó la so esmolición polos elementos inmovilistes nel KSC y les llamaes fuercies "estranxeres". Vaculík llamó a la xente a tomar la iniciativa na aplicación del programa de reformes. Dubček, el Presídium del partíu, el Frente Nacional, y el gabinete denunciaron esti manifiestu.

Reaición soviética editar

La reaición inicial del bloque comunista foi conxunta. D'Hungría, János Kádár foi bien favorable al nomamientu de Dubček en xineru, pero pa Brézhnev y pa dalgunos otros creció la esmolición poles reformes de Dubček, tarrecíen que pudiera debilitar la posición del bloque comunista mientres la Guerra Fría.

El 23 de marzu de 1968, nuna xunta celebrada en Dresde, los líderes de los "Cinco de Varsovia" (XRSS, Hungría, Polonia, Bulgaria y la RDA) cuestionaron a una delegación de Checoslovaquia poles reformes previstes, lo que suxure que falar de "democratización" vuélvese una velada crítica pa los demás políticos. Wladyslaw Gomułka y János Kádár fueron los menos afeutaos poles reformes y coles crecientes crítiques de los medios de comunicación checoslovacos, y esmolecía-yos que la situación aportara a "similar al prólogu de la contrarrevolución húngara". Dalgunos de los testos del Programa d'Aición del KSC n'abril podríen ser escoyíos p'afirmar que la contrarrevolución nun s'había previstu, pero Kieran Williams suxure que seique Dubček foi sorprendíu, pero nun s'ofendió, poles suxerencies soviétiques.

El lideralgu soviéticu trató de torgar o llindar los cambeos na RSSC al traviés d'una serie de negociaciones. La Xunión Soviética tuvo conversaciones billaterales con Checoslovaquia en xunetu en Čierna nad Tisou, cerca de la frontera eslovacu-soviética. Na xunta, Dubček defendió'l programa de l'ala reformista del KSC, comprometer con promeses de contribuciones escontra'l Pactu de Varsovia y al COMECON. El lideralgu del KSC, sicasí, taba estremáu ente brengosos reformistes (Josef Smrkovský, Oldřich Černík, y Frantisek Kriegel) que sofitaron a Dubček, y los conservadores (Vasil Biľak, Drahomír Kolder, y Oldřich Švestka), qu'adoptaron una postura anti-reformista. Brézhnev aceptó'l compromisu. Los delegaos del KSC reafitaron la so llealtá al Pactu de Varsovia y comprometiéronse a frenar los enclinos "antisocialistas", prevenir el resurdimientu del Partíu Social Demócrata de Checoslovaquia, y controlar la prensa de manera más eficaz. Los soviéticos alcordaron retirar les sos tropes (entá en Checoslovaquia dempués de les maniobres de xunu) y dexar el desenvolvimientu del congresu del partíu'l 9 de setiembre.

El 3 d'agostu, representantes de la URSS, la República Democrática Alemana, Polonia, Hungría, Bulgaria, y Checoslovaquia xuntar en Bratislava y roblen la Declaración de Bratislava. La declaración afirmaba una fidelidá infrayable al marxismo-leninismu y al proletariáu internacionalista y declaraba una implacable llucha contra la ideoloxía "burguesa" y contra toles fuercies "antisocialistas". La Xunión Soviética espreso la so intención d'intervenir nun país del Pactu de Varsovia si un sistema "burgués" (un sistema pluralista de dellos partíos políticos representando distintes faiciones de la clase capitalista) fuera establecíu. Dempués de la conferencia de Bratislava, les tropes soviétiques dexaron el territoriu checoslovacu pero caltener a lo llargo de les sos fronteres.

Invasión editar

 
Columna de tanques del Pactu de varsovia mientres la invasión
 
Barricaes y tanques soviéticos amburando.

El periodu de lliberalización política en Checoslovaquia llegó a la so final el 20 d'agostu de 1968, cuando 200.000 soldaos (600.000 según los cálculos más elevaos) y 2.300 tanques del Pactu de Varsovia invadieron el país. Les crítiques dende Occidente fueron casi inesistentes; escritores d'esquierda, como Tariq Ali, argumentaron qu'esto se debía a que los estaos d'Occidente víen nel "socialismu humano y democrático" de Checoslovaquia una tercer vía, esto ye, "una amenaza más grande a los intereses capitalistes n'Occidente" de lo que lo yera'l comunismu soviéticu, p'aquel entós yá mundialmente desacreditado.

Como les conversaciones billaterales demostraron ser insatisfactories, los soviéticos empezaron a considerar l'alternativa militar pa solucionar les discrepancies ente Praga y Moscú. Tres una serie d'analís nel Politburó soviéticu, el réxime de Leonid Brézhnev tomó la decisión de convocar al Pactu de Varsovia pa una operación militar conxunta contra Checoslovaquia, col fin de derrocar al réxime de Dubček y poner fin a la "Primavera de Praga". Dempués de coordinar los detalles de la operación, na nueche del 20 al 21 d'agostu de 1968 los exércitos de cinco países del Pactu de Varsovia —la Xunión Soviética, Alemaña Oriental, Bulgaria, Polonia y Hungría— invadieron simultáneamente Checoslovaquia.

Esa nueche, 200.000 tropes y 2.000 tanques del Pactu de Varsovia entraron al país. Les tropes primero ocuparon el Aeropuertu Internacional de Ruzyně, en Praga onde s'iguar l'esplegue aereu de más tropes. Les fuercies checoslovaques fueron confinaes nos sos propios cuarteles y taben arrodiaos hasta que l'amenaza d'un contraataque estenóse. Pela mañana del 21 d'agostu, Checoslovaquia foi ocupada.

Nin Rumanía nin Albania tomaron parte na invasión, esta postrera porque se retiró del Pactu de Varsovia en 1962. Rumanía nun intervieno porque'l so gobernante, Nicolae Ceaușescu, caltenía diba años una serie de crítiques escontra la política esterior de Moscú. L'ataque de los exércitos del Pactu de Varsovia tuvo como resultáu 72 checos y eslovacos muertos (19 en Eslovaquia), 266 mancaos graves y otros 436 resultaron mancaos llevemente. Alexander Dubček llamó al so pueblu a nun aguantar coles armes. Sicasí, hubo una resistencia esvalixada de manifestaciones civiles nes cais.

Les señales de tráficu nes ciudaes fueron esaniciaes o sobrepintadas, sacante les qu'indicaben el camín escontra Moscú. Munchos pueblos pequeños denominar a sí mesmos «Dubček» o «Svoboda», colo cual, ensin equipos electrónicos de navegación, los invasores confundiéronse de cutiu.

Anque na nueche de la invasión a Checoslovaquia la Presidencia declaró que les tropes del Pactu de Varsovia travesaren la frontera ensin la conocencia del gobiernu de la RSSC, la prensa soviética amosó una solicitú ensin roblar, presuntamente per parte de Checoslovaquia y los sos dirixentes estatales, pa la "asistencia inmediata, incluyida l'asistencia coles fuercies armaes”. Nel XIV Congresu del KSC (realizáu de callao, darréu dempués de la intervención), fíxose fincapié en que nengún miembru de l'alta direición del Partíu motivara la intervención. Pruebes recién, surdíes tres 1990, suxuren que dellos miembros inmovilistes del KSC (incluyendo Bilak, Švestka, Kolder, Indra y Kapek) unviaron una "solicitú d'intervención" al gobiernu soviéticu.

La invasión foi siguida por una fola d'emigración, nunca vista antes, que se detuvo poco tiempu dempués. Envalórase que 70.000 persones fuxeron de momentu, y en total llegar a 300.000 emigrantes.

Los soviéticos atribuyeron la invasión a una aplicación estricta de la Doctrina Brézhnev, según la cual la URSS tenía derechu a intervenir nun país del Bloque del Este cuando dichu país paeciera tar faciendo un xiru escontra'l capitalismu. Inda hai cierta incertidume, sobre cuál foi la provocación a la que, nel so casu, producióse por que los exércitos del Pactu de Varsovia invadieren el país. Los díes previos a la invasión fueron más bien un periodu d'aselu ensin grandes acontecimientos que tuvieren llugar en Checoslovaquia.

Reaiciones a la invasión editar

 
Nicolae Ceaușescu n'agostu de 1968, refugando la invasión soviética de Checoslovaquia.
 
Manifestación en Ḥélsinki contra la invasión de Checoslovaquia.

En Checoslovaquia, la oposición popular a la invasión espresar en numberosos actos de resistencia non violenta. El 19 de xineru de 1969, l'estudiante Jan Palach quemar a lo bonzo na Plaza Wenceslao de Praga pa protestar contra la continuación de la supresión de la llibertá d'espresión.

La resistencia xeneralizada causó que la Xunión Soviética abandonara'l so plan orixinal de derrocar al Secretariu Xeneral. Dubček, que fuera deteníu na nueche del 20 d'agostu, y treslladáu a Moscú pa les negociaciones. Ellí, él y dellos otros dirixentes roblaron, so una fuerte presión psicolóxica de los políticos soviéticos, el Protocolu de Moscú y alcordóse que Dubček permanecería nel cargu y un programa moderáu de reforma siguiría.

El 25 d'agostu, los ciudadanos de la Xunión Soviética que nun aprobaron la invasión fixeron una protesta na Plaza Roja, ocho manifestantes abrieron pancartes con lemas contra la invasión. Los manifestantes fueron deteníos y darréu castigaos; la protesta foi denomada "antisoviética".

Un efeutu más pronunciáu producir en Rumanía, cuando'l so presidente Nicolae Ceaușescu, que yá yera un acérrimo adversariu de la influencia soviética y un autodeclarado defensor de Dubček, dio un discursu públicu en Bucuresti el día de la invasión, que faló sobre les dures condiciones de les polítiques soviétiques. En Finlandia, un país apoderáu pola influencia política soviética, la ocupación causó un gran escándalu. Al igual que los partíos comunistes italianu y francés, el Partíu Comunista de Finlandia denunció la ocupación. Sicasí, el presidente finlandés Urho Kekkonen foi'l primer políticu occidental que visitó oficialmente Checoslovaquia dempués d'agostu de 1968, recibió los honores más altos de Checoslovaquia de les manes del presidente Ludvík Svoboda el 4 d'ochobre de 1969. El Secretariu Xeneral del Partíu Comunista Portugués Álvaro Cunhal, foi unu de los pocos dirixentes políticos d'Europa occidental que sofitaron la invasión, xunto col Partíu Comunista de Luxemburgu y les faiciones más dures del Partíu Comunista de Grecia.

Los países occidentales namái ufiertaron la so voz crítica arriendes de la invasión. La nueche de la invasión, Canadá, Dinamarca, Francia, Paraguái, Reinu Xuníu y los Estaos Xuníos pidieron una xunta del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes. Na xunta, l'embaxador checoslovacu Jan Muzik denunció la invasión. L'embaxador soviéticu Jacob Malik aportunó en que les aiciones del Pactu de Varsovia son de "ayuda fraterna" en contra de les fuercies antisociales". A otru día, dellos países propunxeron una resolución que condergaba a la intervención y pidía una retirada inmediata, finalmente, dar# en la votación. Diez miembros sofitaron la propuesta, Arxelia, India y Paquistán abstuviéronse, la XRSS (con poder de vetu) y Hungría opunxéronse. Darréu, delegaos de Canadá presentaron otra moción solicitando a un representante de Naciones Xuníes por que viaxara a Praga y trabayara pa la lliberación de los dirixentes checoslovacos.

El 26 d'agostu diba faese otra votación, pero un nuevu representante de Checoslovaquia pidió que tol asuntu esaniciar del programa del Conseyu de Seguridá. El gobiernu de los Estaos Xuníos unviara a Shirley Temple a Praga n'agostu de 1968 pa preparar y convertise na primer embaxadora d'Estaos Xuníos nuna Checoslovaquia llibre. Dos décades más tarde, cuando Chequia convertir nun estáu independiente, Temple foi la primer embaxadora d'Estaos Xuníos del país.

Protestes editar

 
Cartelu de los manifestantes de la Plaza Roja: Pola vuesa llibertá y la nuesa.

Protestes contra la ocupación había en toos países, incluyendo la Xunión Soviética, anque la KGB trataba d'asemeyar que tol mundu aceptaba la "ayuda" de la URSS al so pequeñu vecín.[1][2] El 25 d'agostu de 1968 siete disidentes soviéticos realizaron una protesta na Plaza Roja de Moscú en contra de la invasión. Tolos participantes fueron deteníos y sufrieron represalies.

Repercusiones editar

 
Gustáv Husák.

N'abril de 1969, Dubček foi sustituyíu como Secretariu Xeneral por Gustáv Husák, y empezó un periodu de "normalización". Dubček foi espulsáu del KSC y dióse-y un trabayu como oficial forestal.

Husák revirtió les reformes de Dubček, purgó a los miembros aperturistes del partíu, y destituyó de la so función pública a les élites profesionales ya intelectuales qu'abiertamente espresaron el so desalcuerdu col tresformamientu políticu. Husák trabayó pa restablecer el poder de les autoridaes policiales y fortalecer los venceyos con otros países socialistes. Tamién trató de volver centralizar la economía, una y bones una cantidá considerable de llibertá concediérase a les industries mientres la Primavera de Praga. Los comentarios políticos de nuevu fueron censuraos nos principales medios de comunicación y les declaraciones polítiques de cualquier persona que nun se consideraba de "plenu enfotu políticu" tamién fueron prohibíes. L'únicu cambéu significativu que sobrevivió foi la federalización del país, que creó la República Socialista Checa y la República Socialista Eslovaca en 1969.

En 1987, el líder soviéticu Mikhaíl Gorbachov reconoció que les sos polítiques de lliberalización, glásnost y perestroika, teníen una gran delda col "socialismu con cara humana" de Dubček. Cola cayida del socialismu en 1989, Dubček convertir en presidente de l'Asamblea Federal mientres el gobiernu de Václav Havel. Cuando se-y preguntar cuál yera la diferencia ente la Primavera de Praga y les reformes de Gorbachov, un voceru del Ministeriu de Rellaciones Esteriores respondió: "Diecinueve años".

Dempués de que cayera'l comunismu en Checoslovaquia, na Revolución de Terciopelu en 1989, Dubček foi escoyíu Presidente de l'Asamblea Federal, cargu qu'ocupó hasta xunu de 1992. Eventualmente llegaría al Partíu Social Demócrata d'Eslovaquia, anque morrió en payares de 1992.

Impautu cultural editar

 
La placa conmemorativa en Košice, Eslovaquia.

Una década dempués, la Primavera de Praga "emprestó" el so nome a un periodu d'apertura política en China, conocíu como la Primavera de Beixín. Nel sieglu siguiente, la opresión de La Primavera de Praga aldericar na conexón de los eventos modernos.

La Primavera de Praga afondó la desilusión de munchos izquierdistes occidentales con visiones marxistes-leninistes. Contribuyó a la crecedera de les idees eurocomunistes n'Occidente, onde los partíos comunistes pretendíen una mayor distancia cola Xunión Soviética, y llevó finalmente a la disolución de munchos d'estos grupos. Una década más tarde, un periodu de lliberalización política en China conocióse como la Primavera de Beixín. Tamién influyó na Primavera Croata en Yugoslavia. En 1993 nuna encuesta checa, el 60% de los encuestaos declaró tener una alcordanza personal venceyáu a la Primavera de Praga, ente qu'otru 30% declaro tar familiarizáu colos acontecimientos de dalguna o otra forma.

L'eventu foi referenciáu na música popular, incluyendo la música de Karel Kryl, Requiem de Luboš Fišer, y en "Music for Prague 1968" de Karel Husa. "They Can't Stop The Spring", un cantar del cantautor y periodista irlandés John Waters, que represento a Irlanda nel Festival d'Eurovisión en 2007. Waters describir como "una especie de fiesta celta d'Europa oriental y les sos revoluciones y posibles resultancies", citando un supuestu comentariu de Dubček: "Van Poder cortar toles flores, pero nun van detener la primavera" (Pablo Neruda).

La Primavera de Praga tamién apaeció na lliteratura. La novela de Milan Kundera llamada "The Unbearable Lightness of Being" asitiar na Primavera de Praga. Nella amuésense les repercusiones del aumentu de la presencia soviética y el dictatorial control policial de la población. Una versión cinematográfica checa foi realizada en 1988. "The Liberators", de Víktor Suvórov, ye la descripción d'un testigu ocular de la invasión a Checoslovaquia en 1968, dende'l puntu de vista del comandante d'un tanque soviéticu. En "Rock 'n' Roll", una obra de teatru del gallardoniáu dramaturgu Tom Stoppard, fai referencies a la Primavera de Praga, según la Revolución de Terciopelu de 1989. Heda Margolius Kovály tamién termina les sos memories "Under a Cruel Star", con una vista a la Primavera de Praga la posterior invasión, y les sos reflexones sobre estos acontecimientos.

En 1971 publicar en llingua catalana la novela Testament a Praga, escrita a cuatro manes por Tomàs Pàmies i Pla y Teresa Pàmies, padre y fía, exiliaos de la Guerra Civil española qu'acabaron viviendo en Praga mientres munchos años y na cual, a manera de diariu y de rellación epistolar, narren el procesu de concienciación política cola clase obrera dende principios del sieglu XX hasta l'exiliu y cómo la Primavera de Praga foi defendida o desfamada según les visiones particulares de cada faición, pero siempres enmarcaes nel desencantu escontra la esperiencia soviética.

Una adautación cinematográfica distinta de "The Unbearable Lightness of Being", ye tamién la película Pelíšky del direutor Jan Hřebejk y el guionista Petr Jarchovský, que representa a los eventos de la Primavera de Praga, anque ye más sobre'l periodu de normalización. La película musical checa, "Rebelové" de Filip Renč, tamién representa los acontecimientos, la invasión y la posterior folada d'emigración.

El númberu 68 convertir nun iconu na antigua Checoslovaquia. El xugador de ḥoquei Jaromír Jagr lleva'l númberu por cuenta de la importancia del añu na hestoria de Checoslovaquia. Una antigua casa editorial con sede en Toronto, llamada “68 Editores”, publica llibros d'autores exiliaos checos y eslovacos, tomó'l so nome del eventu.

Referencies editar

  1. Letter by Yuri Andrópov to Central Committee about the demonstration, 5 sept. 1968, in the Vladimir Bukovsky's archive. PDF, faximile, in Russian.
  2. Andropov to the Central Committee Archiváu el 12 d'ochobre de 2007 na Wayback Machine.. The Demonstration in Red Square Against the Warsaw Pact Invasion of Czechoslovakia. September 20, 1968, at Andrei Sakharov's archive, in Russian and translation into English.

Enllaces esternos editar