Provincia de Spania

La provincia de Spania (en llatín Provincia Spaniae) foi una provincia del Imperiu bizantín ente los sieglos VI y VII. La provincia, la más occidental de cuantes constituyeron l'Imperiu a lo llargo de la so historia, formóse como parte de les campañes militares de Xustinianu I el Grande nos sos esfuercios por restaurar l'Imperiu romanu d'Occidente. El so territoriu incluyía una zona de la península ibérica arrampuñada al reinu visigodu, que formara parte del desapaecíu reinu vándalu. La ciudá de Septem (actual Ceuta), anque tamién perteneció al reinu visigodu, foi incluyida na provincia de Mauretania Secunda.[1]

L'Imperiu bizantín nel so apoxéu baxu Xustinianu I. Les conquistes de Xustinianu apaecen en color naranxa, incluyendo Spania nel estremu occidental.

Fuentes editar

Les fontes documentales sobre la España bizantina son bien escases y fragmentaries. De resultes de dicha escasez, ye poco la información que se conoz con seguridá y munchos aspeutos fundamentales nun quedaron establecíos y siguen siendo oxetu d'especulación: la fecha y llugar del desembarcu bizantín, el tamañu de la fuercia espedicionario, la capital de la provincia, la estensión de la mesma, la situación de la ceca bizantina, la fecha de la definitiva espulsión... Toos estos aspeutos y otros munchos siguen abiertos al discutiniu históricu.

 
Isidoro de Sevilla, autor de la Historia Gothorum, una de les fontes pa esti periodu.

Nin un solu autor bizantín escribió sobre la conquista.[2] De los grandes cronistes de la dómina, Procopio de Cesarea termina'l so rellatu de les guerres de Xustinianu nel mesmu añu en que la espedición bizantina facer a la mar; y Jordanes, nel so Getica, solamente informa de qu'una flota ta preparar y de quién ye'l so comandante. Esti silenciu ye especialmente decepcionante pola gran calidá y detalle del rellatu que se caltuvo sobre les otres guerres d'espansión de Xustinianu.

L'únicu rellatu continuu de la España visigoda nel periodu 507-568 ye la Historia Gothorum (Historia de los godos) d'Isidoro de Sevilla, a la que Thompson califica de «panexíricu de los godos» y «indigna de ser escrita pol famosu sabiu».[3] Nella los fechos figuren ensin cronoloxía nin contestu y con escasos comentarios.

Pal periodu 567-590 disponer de la estraordinaria crónica escrita por Juan de Biclaro. Esta crónica centrar nel reinu visigodu y solamente trata de la provincia bizantina en cuanto oxetu de les campañes militares de los visigodos.

A partir de 590 la fonte casi única vuelve ser el deficiente rellatu d'Isidoro de Sevilla.

Tocantes a les fontes arqueolóxiques, tamién son bien escases. Ver la seición Arqueoloxía.

Contestu históricu editar

Los visigodos editar

 
Estensión del reinu visigodu hacia l'añu 500 d. C.

Los visigodos yeren un pueblu xermánicu orixinariu de Gotland,[4] na actual Suecia, que nel marcu de les invasiones bárbares enfusaron nel Imperiu romanu a finales del sieglu IV y tres diverses vicisitúes, nel añu 418 instalar na provincia d'Aquitania Secunda, na mariña occidental de la Galia, en calidá de foederati del Imperiu.[5] Ente les funciones asignaes a los visigodos taba'l caltenimientu de la pax romana en Hispania, amenazada por otros pueblos bárbaros y por frecuentes revueltes llabradores conocíes como bagaudas.[6] Con esi títulu, los visigodos fueron enfusando en Hispania, y a finales del sieglu V, yá sumíu'l Imperiu romanu d'Occidente y convertíos en reinu, algamaron la so máxima espansión. Nesi momentu formaben la mayor unidá política d'Europa Occidental, que tomaba dende la marxe sur del ríu Loira al estrechu de Xibraltar, cola única esceición de Gallaecia y los montes vascos.[7]

En 507, los visigodos sufrieron una desastrosa derrota na batalla de Vouillé a manes de los francos y perdieron toles sos posesiones al norte de los Pirineos, sacante la Septimania. De resultes, los visigodos emigraron masivamente a Hispania[8] y treslladaron la so capital a Toledo, intensificándose la xermanización de la península ibérica, qu'hasta esi momentu los visigodos consideraren como unos dominios marxinales y que a partir de Vouillé pasaron a ser la esencia del so reinu.[9]

Cuando s'instalaron definitivamente na península Ibérica, los visigodos yeren el pueblu más romanizado de los xermanos qu'entraren nel Imperiu romanu.[10] Sicasí, yeren arrianu, esto ye, herexes a güeyos de los sos súbditos hispanorromanos, y falaben la so propia llingua, el góticu.

Los visigodos constituyíen una pequeña minoría de la población y, a falta d'estadístiques, puede afirmase que yeren superaos polos sos súbditos hispanorromanos nuna proporción de 10 a 1.[11]

Los hispanorromanos editar

 
La división provincial romana siguió vixente mientres la dominación visigoda.

Los hispanorromanos yeren los habitantes indíxenes de Hispania que, tres sieglos de dominación romana, adoptaren la cultura romana. La romanización de Hispania foi bien fonda, por cuenta de la so temprana conquista.

So la dominación visigoda caltúvose la estructura alministrativa romana: división provincial, gobernadores colos sos conseyos, tribunales, derechu romanu, impuestos, etc.

Al paecer, la población romana, o siquier la minoría educada, tenía una gran conciencia de nacionalidá frente a otros pueblos colos que taben en contautu: griegos, godos, xudíos, etc.[12] Anque esistíen diverses minoríes relixoses (paganos, xudíos, priscilianistes, etc.), la gran mayoría de los hispanorromanos yeren católicos ortodoxos.[13]

Los bizantinos editar

Desenvolvimientu de los fechos editar

Conquista y establecimientu de la provincia editar

Yá hacia l'añu 546 un exércitu bizantín ganara a Teudis na disputa por Ceuta, que yera una cabeza de ponte importante pal plan del emperador bizantín Xustinianu I de reconquistar Hispania, como entamara tres la recuperación de les provincies del Antiguu Imperiu romanu d'África (533) ya Italia, conquistada a los ostrogodos en 554.

Según Isidoro de Sevilla, l'añu 552 roblóse un pactu ente'l noble visigodu Atanagildo y Xustinianu pol que'l primeru solicitaba ayuda militar pa combatir al so rival, el rei visigodu Agila I. Nun ta claro en que consistió'l pactu, anque ye posible que alcordárase la cesión de territorios costeros, que yeren d'altu interés políticu-económicu pal imperiu Bizantín.

Esi añu tropes bizantines desembarcaron en Carthago Nova (Cartaxena), ocupando otres importantes ciudaes costeres y siguiendo la so meyora escontra l'interior.

La ocupación viose favorecida pola debilidá política y económica de los visigodos nes antigües provincies romanes Cartaginense y Bética, que taben apoderaes mayoritariamente por terratenientes hispanorromanos contraries a la dominación visigoda, y con una población fuertemente romanizada, siendo la ciudá de Corduba (Córdoba) un importante bastión de rebeldía.

Tres el fin de la conquista d'Italia, Xustinianu encetó una posible conquista de tola península ibérica, pa lo qu'unvió refuerzos a les sos bases na mariña sudoriental de Hispania, desembarcando un notable contingente armáu en Cartaxena, qu'avanzó hasta Baza, y otru en Malaca, que s'internó hasta Sevilla y quiciabes hasta Mérida. Sicasí, Agila foi asesináu'l 555, colo que los visigodos xuniéronse en redol a Atanagildo y ganaron al exércitu bizantín, torgando que conectaren los dos cuerpos d'exércitu.

El rei visigodu obligó a los bizantinos a replegase a les ciudaes costeres yá conquistaes, onde s'estableció la provincia bizantina de Spania, qu'entendía tamién les Islles Baleares. Anque nun esisten datos fiables sobre la organización de dichos territorios, esiste ciertu consensu alrodiu de que Cartaxena, col nome de Cartago Spartaria, convertir na capital de la provincia,[14] y la so alministración correspondió a un magister militum Spaniae, con poder civil y militar. A partir d'entós establecióse una paz na zona que s'enllargó hasta la muerte del emperador Xustinianu en 565.

Reconquistar visigoda editar

 
Regnum Visigothorum escontra 560.

Les tropes bizantines en Spania nun yeren bien numberoses, por cuenta de les guerres que caltenía l'Imperiu bizantín n'otres rexones. Esta escasez de tropes fizo que los bizantinos fortificar nes ciudaes qu'ocuparen, dexando'l terrén abiertu a los visigodos y empezando asina un periodu d'esporádiques lluches, ensin resultancies pa dambos bandos.

L'emperador Xustinianu I morrió en 565 y el rei Atanagildo finó en 567. Asoceder Justino II, sobrín del emperador, y el rei Liuva I, respeutivamente. El rei Liuva I acomuñó al tronu al so hermanu Leovigildo y morrió en 572, quedando Leovigildo como rei. Con él empecipió'l fin de la provincia de Spania. El reináu d'esti monarca tuvo llenu de conflictos militares, políticos y relixosos, que con gran habilidá llogró superar, llogrando amás conquistar una bona parte de la provincia de Spania.

Dende'l 565, Atanagildo y los sos socesores, Liuva I y Leovigildo, fueron acosando con socesives campañes al poder bizantín, que se vio finalmente apostráu a les ciudaes de la mariña. A finales del reináu de Recaredo, nos últimos años del sieglu VI, los visigodos sufrieron delles derrotes, según testimoniu d'Isidoro de Sevilla, y Bizancio consiguió tomar otres places interiores, quiciabes na actual provincia d'Almería y rexón de Murcia.

El fin de la provincia editar

Sicasí, nel balance d'ininterrumpíes campañes que s'asocedieron dende'l reináu de Witerico (603-610), la provincia imperial bizantina foi perdiendo terrenal progresivamente. El so socesor visigodu, Gundemaro, atacó tamién a Bizancio mientres el so curtiu reináu, ensin muncha fortuna. Sisebuto, rei dende 611, entamó dos campañes con resultancies favorables; al paecer, cayó Málaga, pos nel II Concilio Visigodu de Sevilla, celebráu en 619, tuvo presente l'obispu de la importante ciudá costera. Al añu siguiente foi destruyida Cartaxena y esta yá nun recuperaría'l so obispáu visigodu.

L'inicial sofitu de los hispanorromanos al Imperiu bizantín foise entornando escontra los siguientes reis visigodos, yá convertíos al catolicismu dende 589, forfugando d'esta forma la conquista de territorios de la provincia de Spania hasta l'añu 624, cuando mientres los reinaos del visigodu Suintila y del emperador Heraclio los bizantinos abandonen definitivamente los sos últimos establecimientos nes ciudaes de la zona del estrechu qu'entá calteníen.

La estensión de la provincia editar

 
La ocupación bizantina y la Provincia de Spania.

La estensión territorial de la provincia bizantina ye unu de los puntos que permanecen ensin esclariar. Esiste evidencia de la ocupación de Malaca y Carthago Spartaria, les actuales Málaga y Cartaxena. Tamién se sabe que Asidona (Medina-Sidonia) y Sagontia[lower-alpha 1] fueron recuperaes polos visigodos de manes bizantines. Al respective de Basti (Baza), Juan de Biclaro afirma que Leovigildo «afaró llugares que pertenecíen a les ciudaes de Baza y Málaga, en refugando a los soldaos bizantinos», lo cual interprétase como que Leovigildo afaró'l territorium de dambes ciudaes que taben ocupaes polos bizantinos.[2]

Asina, les úniques ciudaes de que la so ocupación por tropes bizantines tamos seguros son les mentaes Malaca (Málaga), Carthago Spartaria (Cartaxena), Asidona (Medina-Sidonia), Sagontia (Gigonza) y Basti (Baza).

Les tropes de Xustinianu ocuparon una parte importante de les provincies de la Bética y la Carthaginense y nun hai dulda de que controlaron tola mariña entendida ente Cartaxena y la desaguada del Guadalete.[lower-alpha 2] La parte más aldericada ye la estensión de la provincia escontra l'interior. Un puntu clave del discutiniu ye la ocupación de Corduba (Córdoba). Como vimos, la ciudá taba en rebeldía contra Agila y munchu historiadores dan por fechu la so ocupación poles tropes de Xustinianu ya inclusive dalgunos considerar la primer capital de la provincia bizantina.[15]

Acordies con esta falta d'evidencia histórica, cada autor ufiértanos la so propia interpretación de la estensión de la zona ocupada polos bizantinos. Asina, Orlandis Rovira (1988, pp. 68, 69) considera que la franxa costera ocupada taba «entendida ente la desaguada del Guadalete y el norte de Cartaxena», ente que da como improbable la posible ocupación de Córdoba y Sevilla por tropes imperiales. Norwich (1990, p. 254) diz que controlaron tola área al sur d'una llinia imaxinaria ente Gades (Cádiz) y Valentia (Valencia) y da por fechu qu'esto inclúi la ocupación de Corduba (Córdoba). García de Cortázar Ruiz d'Aguirre (2005, p. 136) amuesa un mapa (ver ilustración) nel que la zona costera ocupada estiéndese aproximao ente les actuales Portimão (nel Algarve portugués) y Alicante, ente qu'escontra l'interior inclúi Corduba (Córdoba) y Hispalis (Sevilla).

Alministración editar

 
Llábana de Comenciolo nel Muséu Arqueolóxicu de Cartaxena.

La ciudá de Carthago Nova (Cartaxena), que fuera escalada y destruyida polos vándalos en 425, foi reconstruyida, reamurallada, renombrada como Carthago Spartaria, o Justina, y designada como capital provincial.[16] Principal testimoniu de la reconstrucción de la ciudá ye la llábana de Comenciolo que s'asitió sobre les puertes de la entrada a la ciudá y que na actualidá atopar nel muséu arqueolóxicu de Cartaxena. La ciudá foi puesta so mandatu d'un gobernador qu'apaez nel testu llamáu Comenciolo y designáu como magister militum Spaniae. La inscripción data d'ente'l 1 de setiembre de 589 y el 13 d'agostu de 590.[17] El so testu reza:

QVISQVIS ARDVA.TVRRIVM MIRARIS.CVLMINA.
VESTIBVLVMQ(ue).VRBIS. DVPLICI. PORTA. FIRMATVM.
DEXTRA L(a)EVAQ(ue) BINOS PORTICOS.ARCOS
QVIBUS.SVPERVM. PONITVR CAMERA CURVA CONVEXAQ(ue).
COMENCIOLVS.SIC.HAEC IVSSIT.PATRICIVS
MISSVS. A MAVRICIO.AVG.CONTRA.HOSTES.BARBAROS.
MAGNVS.VIRTUTE.MAGISTER.MIL(ilitiae).SPANIAE.
SIC.SEMPER.HISPANIA.TALI.RECTORE.LAETETVR.
DVM.POLI.ROTANTVR.DVMQ(ue). SOL.CIRCVIT.ORBEM.
ANN(o) VII. AVG(usti). IND(ictione). VIII
Quien quiera que sías, almira'l difícil altor d'estes torres, l'antepar de la ciudá, fortificáu con una puerta doble, y, a derecha y esquierda, los dos pórticos y los arcos a los que se superpone una cámara curva y convexa. El patriciu Comenciolo, unviáu pol emperador Mauricio contra los enemigos bárbaros, mandó faer asina toes estes coses. Xeneral del exércitu de Hispania, y grande pol so valor, asina Hispania siempres se va allegrar por tal gobernante, mientres los polos xiren y el sol arredole'l orbe. Añu VIII d'Augusto. Indicción VIII. (años 589-590 d.C.)

Notes editar

  1. Sagontia foi identificada con Sigüenza, pero ta establecíu dende'l sieglu XVIII que se trata de Gigonza, una pequeña población del conceyu de San José del Valle, que yera la primer población al norte d'Asidona na calzada romana escontra Hispalis Thompson (2011, p. 379)
  2. Siguiendo a Thompson (2011, p. 461) n. 11, la inclusión d'un tal Pedro, obispu d'Abdera (Adra) ente los firmantes del I Concilio de Sevilla en 590 na Sacrorum Conciliorum nova et amplissima Collectio de J.Mansi nun ye concluyente porque nun apaecen más referencies a un obispu d'Abdera en dómina visigoda y porque nes Inscripciones cristianes de la España romana y visigoda de J.Vives el tal Pedro ye obispu d'Iliberris (Granada) y non d'Adra. Esto tamién ye imposible porque se cita enantes a otru obispu d'Iliberris como firmante. Un tercer testu cita a Pedro como obispu d'Acci (Guadix), tamién imposible pos Guadix nun formaba parte de la Bética, colo que la cuestión queda abierta.

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar