Psicoloxía del desarrollu

La psicoloxía del desenvolvimientu ye una caña de la psicoloxía qu'estudia los cambeos conductuales y psicolóxicos de les persones, mientres el periodu que s'estiende dende la so concepción hasta la so muerte, y en tou tipu d'ambientes, tratando de describilos y esplicalos en rellación con el mesmu suxetu, según en rellación coles diferencies qu'esisten ente ellos; con cuenta de poder llegar a predicir los comportamientos y, como diiríen los teóricos del ciclu vital, "optimizar el desenvolvimientu".

Fetu vistu con ultrasoníos.

Teoría editar

La teoría del desenvolvimientu humanu supón tres tarea:

  1. Describir los cambeos nuna o más árees de conducta o d'actividá psicolóxica.
  2. Describir los cambeos nel celebru en rellación coles otres árees de conducta o actividá psicolóxica.
  3. Esplicar el cursu del desenvolvimientu que se describió.

La solución que puede plantegase pa caúna d'estes xeres pueden producir un resultáu final, esto ye, una teoría.

Etapes editar

La Psicoloxía del Desenvolvimientu puede estremase en cuatro etapes:

1ᵉʳ Etapa: (sieglu XVIII y primer metá del XIX): Primeres observaciones editar

Mientres el sieglu XIV empieza a recoyese en Francia los acontecimientos familiares más importantes nes denominaes “Livres de raison”. Nel sieglu XVI y principios del XVII apaecen informaciones procedentes de tratadistas médicos referíes a los cuidos físicos y al desenvolvimientu nes primeres etapes. Mientres esti sieglu tamién apaecen les obres de John Locke, nelles espón que toa conducta ye adquirida. Mientres el postreru cuartu del sieglu XVIII apaez un gran númberu d'estudios sobre neños. Anque ensin dulda, l'apurra más importante foi l'apaición de “L'orixe de les especies” de Charles Darwin, que marcó un cambéu decisivu nes concepciones de la evolución biolóxica y, sobremanera del home.

2ª Etapa: Surdimientu de la psicoloxía del desenvolvimientu como disciplina independiente editar

Antes de la obra de Darwin, el principal oxetu d'estudiu yera atopar les diferencies ente adultos neños, y humanos-animales; pero dempués de Darwin, l'oxetu d'estudiu camudó escontra la determinación de semeyances ente adultu y neñu.

3ᵉʳ Etapa: Afitamientu y desenvolvimientu editar

Esta disciplina tuvo'l so mayor enraigono y desenvolvimientu n'EEXX, onde se producieron numberoses meyores. Hai de solliñar la importancia de la midida de la intelixencia, l'afitamientu del rol psicolóxicu na sociedá y la creación de centros d'investigación sobre'l desenvolvimientu. Amás de l'ampliación de la metodoloxía y la fragmentación de les temes d'estudiu.

4ª Etapa: Crecedera y espansión editar

Asocedieron dos fechos fundamentales:

  1. Revisionismu y cambéu de les teoríes esistentes.
  2. Ellaboración de nueves teoríes o aproximamientos al estudiu del desenvolvimientu humanu.

Campos d'estudiu editar

La psicoloxía del desenvolvimientu o evolutiva estudia cuatro campos nel desenvolvimientu y cambeos de conducta que sufre l'individuu a lo llargo de tola so vida. Estos cuatro campos tán en constante interaición y estúdiense indisolublemente.

  • Campu biolóxico: desenvolvimientu físicu del celebru y del cuerpu.
  • Campu cognitivo: evolución de los procesos mentales y capacidaes p'aprender y solucionar problemes per parte del individuu. La motivación y l'interés forma parte de dichu campu.
  • Campu psicosocial: rellaciones ya interaiciones del individuu colos sos padres, familia, amigos, ente otros, según el desenvolvimientu de principios morales y éticos o filosóficos culturales.
  • Campu socioafectivo

Corrientes teóriques editar

Dientro de les numberoses corrientes que surdieron a lo llargo de la historia y posteriores actuales, pueden clasificase en tres clases, de manera averada:

  • Teoríes mecanicistes: son aquelles que sostienen que los cambeos de conducta y el desenvolvimientu del individuu ye cuantitativu, multidireccional, abiertu y flexible. Son teoríes como'l procesamientu de la información y el condicionamientu clásicu y conductismu.
  • Teoríes organicistas: sostienen que'l desenvolvimientu producir pola superación de diversos estadios o etapes teniendo en cuenta la edá y siendo un cambéu universal, zarráu, cualitativu y unidireccional. El psicoanálisis de Freud y Erikson plantegaben estadios evolutivos psicosexuales y psicosociales respeutivamente.
  • Teoríes históricu-culturales o socioculturales: tales como la Tª del Ciclu Vital de Baltes, Smith y Lipsit, la Tª Ecolóxica de Bronfenbrenner o la Tª Sociocultural de Vygotsky sosteníen la importancia de la sociedá y de los factores normativos como la xeneración, el momentu históricu y factores ambiente, na influencia del desenvolvimientu d'un individuu a lo llargo de la so vida.

Sigmund Freud: Teoría psicoanalítica editar

El conceutu del desenvolvimientu freudianu más conocíu ye'l de la sexualidá infantil:

  • Fase oral (a lo llargo del 1º añu de vida): esta fase estremar nuna primer etapa, denomada Oral de succión (dende la nacencia hasta'l 6º mes aproximao) y una segunda etapa, la Oral canibalística, fase que s'estiende hasta l'empiezu de la fase añal.
  • Fase anal (de 1 a 3 años): esta etapa carauterizar pol desenvolvimientu de los vezos de llimpieza y el control d'esfínter. Tamién se subdivide en dos etapes: la primera ye l'Añal expulsiva, na cual tópase'l prestar pulsional al traviés de la espulsión de les fieces y l'execución de movimientos con más llibertá que na fase anterior. La segunda etapa denominar Añal retentiva; nésta, el neñu atopa'l prestu per mediu de la retención de les fieces y control de les mesmes.
  • Fase fálica (de 3 a 5/6 años): nesti periodu tien llugar dende la perspeutiva freudiana'l Complexu de Edipo, configuración estructurante del siquismu humanu.
  • Periodu de llatencia (de 5/6 años hasta la pubertá).
  • Fase xenital (dende la pubertá): siendo travesáu'l periodu de llatencia, los cambeos que se xeneren na pubertá, ponen en xuegu nuevamente a les pulsiones sexuales (nun segundu planu mientres la llatencia); les cualos van ser, nel meyor de los casos, sojuzgadas ante la primacía xenital. Esto ye, toes aquelles pulsiones espresaes a lo llargo de la evolución de la libido (oral, añal, fálica) van ser puestes n'aición como prolegómenos de la sexualidá xenital.

El ciñu tien un llugar dominante na so concepción.[1]

Jean Piaget: Teoría psicogenética editar

A diferencia de Freud, Piaget considera l'afectividá como un subproductu de lo cognitivo, que ye pa él el conceutu fundamental.

El métodu clínicu piagetiano carauterizar por ser una entrevista de tipu abiertu. Les etapes del desenvolvimientu intelectual, según la teoría piagetiana son:

  • Periodu sensoriomotor (de 0 a 2 años). Asocede de manera gradual, onde'l lactante adquier la capacidá d'entamar actividaes en redol al so ambiente por aciu habilidaes sensoriales y motores.
  • Periodu preoperacional (de 2 a 7 años). El neñu desenvuelve un sistema representacional y utiliza símbolos pa poder representar oxetos, persones, llugares, eventos, etc. El llinguaxe ye característicu d'esta etapa y desenvuelve el xuegu imaxinativu. El pensamientu entá nun ye lóxicu.
  • Periodu operacional concretu (de 7 a 11 años). Nesta etapa'l neñu ye capaz de desenvolver un pensamientu lóxicu, polo tanto tien la capacidá pa resolver problemes de manera lóxica, pero entá nun puede pensar en términos astractos.
  • Periodu operacional formal (de 11 años a la adultez). Nesta etapa la persona puede pensar de manera astracta alrodiu de distintes situaciones y ye capaz de trepar con situaciones hipotétiques y pensar nes distintes posibilidaes.

[1] La teoría psicogenética foi desenvuelta por Piaget y los sos collaboradores/as del Centru d'Epistemoloxía Xenética en Xinebra, coles mires de construyir y encontar una epistemoloxía de tipu xenéticu, esto ye, un estudiu del desenvolvimientu de la conocencia de naturaleza biolóxica a partir de la so rellación col desenvolvimientu humanu dende los sos oríxenes mesmos. D'esta manera, la psicogénesis -pola so posición interaccionista del aprendizaxe y les sos proyeiciones na educación- constituyóse nuna de les teoríes del movimientu y enfoque denomináu constructivismo. Entós, la psicogénesis podría definise como la hestoria d'una idea o conceutu que se ve influyida y, por tanto, desenvuelta constantemente pola actividá cognitiva de quien s'apodera y constrúi (Goodman, 1991).

"Denominar psicogénesis al estudiu del desenvolvimientu de les funciones mentales en cuantes que dichu desenvolvimientu puede apurrir una esplicación, o siquier una información complementaria, sobre los mecanismos d'aquélles nel so estáu acabáu." (Piaget, J., Psicoloxía y epistemoloxía, p. 61). Pa tal efeutu, la psicogénesis utiliza los procesos y desenvolvimientu de la psicoloxía infantil p'atopar la solución de los problemes psicolóxicos xenerales.[1]

Henri Wallon editar

Empezó la so teoría cola publicación de la so tesis doctoral El neñu aturbolináu. Wallon interesar pol orixe y desenvolvimientu de los procesos psicolóxicos. Aseguraba que los humanos son seres psíquicos, orgánicos y sociales. Los xestos y espresiones del neñu interprétense como aiciones controlaes. Exemplu: la sorrisa.

  • Estadiu d'impulsividá motriz (de 0 a 6 meses)
  • Estadiu emocional (de 6 a 12 meses)
  • Estadiu sensoriomotor (de 1 a 3 años)
  • Estadiu del personalismu (de 3 a 6 años)
  • Estadiu del pensamientu categorial (de 6 a 11 años)
  • Estadiu de la pubertá y de l'adolescencia (a partir de los 11-12 años)[1]

Los grandes nomes de la psicoloxía del desenvolvimientu editar

Ver tamién editar

Referencies editar