Puerto Edén (en kawésqar Jetarktétqal)[Nota 1] ye un pobláu de la zona austral de Chile, asitiáu al sur del golfu de Penas sobre la ribera occidental del pasu del Indiu.

Puerto Edén
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena
Provincia Provincia d'Ultima Esperanza
Comuña Natales (es) Traducir
Tipu d'entidá caserío de Chile (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 49°07′34″S 74°24′48″W / 49.126196°S 74.41326°O / -49.126196; -74.41326
Puerto Edén alcuéntrase en Chile
Puerto Edén
Puerto Edén
Puerto Edén (Chile)
Demografía
Población 176 hab. (2002)
Porcentaxe 100% de Natales (es) Traducir
100% de Provincia d'Ultima Esperanza
0.11% de Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena
0% de Chile
Más información
Estaya horaria UTC−03:00
Cambiar los datos en Wikidata

Alministrativamente pertenez a la provincia Última Esperanza de la XII Rexón de Magallanes y l'Antártica Chilena.[1]

Dende hai aproximao 6.000 años les sos mariñes fueron habitaes por indíxenes canoeros, antecesores del pueblu kawésqar. A empiezos del sieglu XXI esti pueblu práuticamente sumiera por causa de les emigraciones y sedentarización favorecíes polos misioneros a principios del sieglu XX y de les muertes por enfermedaes y asesinatu que se producieron depués del contautu con cazadores de llobos marinos y otres xentes llegaes al so territoriu.

Llendes editar

El puertu formar na mariña oriental de la islla Wellington y queda abrigáu pel este poles islla Morton, Duce y Carlos, esta postrera de 46 metros d'altor, les que dexen tres acceso llamaos accesos norte, este y sur. Al centru de la badea ta'l castru Edén. Al NNO del castru Edén alza'l cuetu Jenkins de 134 metros y escontra el ONO del mesmu otru cume de 524 metros.[2]

Fondeaderos editar

Ufierta fondeadero seguru pa tou tipu de naves en 55 metros de fondura, fondu de fango. Abrigáu de los vientos del terceru y cuartu cuadrante. Ye un surgidero bien emplegáu polos buques que tienen d'esperar condiciones favorables de marea, lluz y tiempu pa navegar l'angostura Inglesa.[2]

Recursos editar

Puede estrayese agua d'un regatu cercanu a les torres de la ex radioestación. Nel puertu hai abondosa lleña y unu de los principales recursos de los paisanos ye la pesca.[2]

Señalización marítima editar

Esisten balices de enfiliación pa tomar el puertu y el fondeadero. Nel castru Edén y na islla Carlos hai instalaos faros automáticos. Nel centru del puertu hai una boya d'amarre. A la ENE del faru islla Carlos ta allugada la zona d'espera de práuticu pal encruz de l'angostura Inglesa.[2]

Historia editar

A cuntar de 1520, col descubrimientu del estrechu de Magallanes, poques rexones fueron tan esploraes como la de les canales de la Patagonia. Nes cartes antigües la rexón de la Patagonia, ente los paralelos 48° y 50° Sur, apaecía ocupada casi puramente por una gran islla denominada “Campana” separada del continente pela canal de la nación Calén”, nación que se supunxo esistió hasta'l sieglu XVIII ente los paralelos 48° y 49° de latitud sur.

Dende mediaos del sieglu XX eses canales son percorríos con seguridá por grandes naves de toles naciones, gracies a les numberoses reconocencies y trabayos hidrográficos efectuaos neses peligroses mariñes.

Por más de 6.000 años estes canales y les sos mariñes fueron percorríes por indíxenes nómades canoeros. Hai dos hipótesis sobre la so llegada a los llugares de poblamientu. Una, que procedíen del norte siguiendo la ruta de les canales chilotes y que travesaron escontra'l sur cruciando l'ismu d'Ofqui. La otra ye que procedíen dende'l sur y qu'al traviés d'un procesu de colonización y tresformamientu de poblaciones cazadores terrestres, procedentes de la Patagonia Oriental, poblaron les islles del estrechu de Magallanes y xubieron poles canales de la Patagonia hasta'l golfu de Penas.

En 1937 la Fuercia Aérea de Chile construyó una estación de sofitu a una llinia aérea esperimental d'hidroaviones que xuniría les ciudaes de Puerto Montt y Punta Arenas. Alredor d'esta estación axuntóse bonalmente la esvalixada población kawésqar, a cuntar d'esa fecha los indíxenes empezaron a vivir en forma permanente alredor del puertu, camudando'l so tradicional estilu de vida nómade pol sedentariu polo que'l llugar col tiempu tresformar nun pequeñu pueblu que con fecha 17 de febreru de 1969 foi refundado oficialmente pa integralo al sistema nacional poblacional.

A principios del sieglu XXI el pueblu cunta con una escuela básica, un xardín familiar, posta de salú, rexistru civil, reten de carabineros, capitanía de puertu, biblioteca pública, guardería de la Corporación Nacional Forestal, como tamién cobertoria d'agua potable y lluz llétrico, teléfonu públicu satelital, estación repetidora de televisión y radio FM.

El pueblu ye suministráu polos tresbordadores que faen el serviciu Puerto Montt-Puerto Natales y por buques de l'Armada de Chile. Nél, viven la mayoría de los descendientes de los kawésqar quien ufierten les sos artesaníes a los barcos. La principal actividá económica ye la pesca, la estracción de cholgues y los servicios públicos. Nel pueblu prepárense y comercialicen cholgas afumaes.[3]

Telefonía móvil editar

El pueblu cunta con telefonía 2G y 3G de Entel. Les demás compañíes nun lleguen al sector.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Encamiéntase lleer esti artículu teniendo a la vista un atles y/o les cartes de navegación de les zones que se menten.

Referencies editar

Bibliografía utilizada editar

  • Institutu Xeográficu Militar (1970). Atles de la República de Chile. Santiago - Chile - Institutu Xeográficu Militar. Segunda edición.
  • Institutu Hidrográficu de l'Armada de Chile (1974). Atles Hidrográficu de Chile. Valparaíso - Chile - Institutu Hidrográficu de l'Armada. Primer edición.
  • Institutu Hidrográficu (1982). Carreru de la Mariña de Chile Volume III. Valparaíso - Chile - Institutu Hidrográficu de l'Armada. 5ª edición.
  • J. Emperaire (2002). Los nómades del mar. SANTIAGO - CHILE: Lom ediciones. 27.028.
  • Incafo, S.A. (1982). Chile y los sos parques nacionales. Madrid - España - La Naturaleza n'Iberoamérica. 84-85389-35-2.
  • Magallanes, Rexón (2018). Gobierno de Chile - Rexón de Magallanes. https://www.gob.cl/rexones/region-de-magallanes/. Consultáu'l 21 d'abril de 2018. 

Enllaces esternos editar