Rafael Casanova i Comes (1650Moià – 2 de mayu de 1743Sant Boi de Llobregat)[3] foi un xurista español, partidariu del archiduque Carlos d'Austria como rei d'España mientres la Guerra de Socesión Española, Conseller en Cap de la ciudá de Barcelona y máxima autoridá militar y política de Cataluña mientres el sitiu borbónicu de Barcelona.

Rafael Casanova
conseller en cap (es) Traducir

1713 - 1714
Manuel Flix i Ferreró - ensin valor →
Vida
Nacimientu Moià1650[1]
Nacionalidá Corona d'Aragón
Muerte Sant Boi de Llobregat2 de mayu de 1743[2] (92/93 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
catalán
Oficiu abogáu, xurista, militarpolíticu
Graduación Coronel
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Mancáu na batalla final del 11 de setiembre de 1714, Casanova foi exonerado de los sos cargos políticos y militares en virtú del perdón real qu'algamó a la mayoría de dirixentes políticos catalanes, y volvió exercer l'abogacía hasta poco primero de la so muerte. Caltuvo'l contautu con dellos de los que fueren dirixentes de la ciudá mientres el sitiu, según colos exiliaos nel imperiu austriacu, y atribúyese-y l'autoría d'un opúsculo austracista publicáu en 1736.

La so figura convirtióse nun iconu del catalanismu, que-y rinde tributu como a unu de los sos grandes patriotes. Esta instrumentalización ye duramente criticada por quien lo consideren un pixín austracista.[4] La ciudá de Barcelona dedicólu en 1863 una cai, y en 1888 alzó una estatua na so memoria. Convertíu en referente catalanista, los homenaxes nel so honor fueron prohibíos mientres les dictadures del Miguel Primo de Rivera y Francisco Franco, cuando la estatua foi coles mesmes retirada. Dende la so restitución en 1977, el monumentu a Casanova ye escenariu de los homenaxes florales de les principales instituciones y asociaciones catalanes mientres la Diada de Cataluña.

Vida editar

Primeros años editar

Fíu de Rafael Casanova i Solá,[5] natural de Collsuspina, nel valle de Moià, y de María Comes i Sors, nel momentu de la so nacencia, los Casanova gociaben d'una sólida posición económica. Propietarios de finques y tierres, dedicar al comerciu del granu y la llana.[6] La familia tenía una llarga tradición de participación nos asuntos públicos. Francesc Casanova (güelu) foi Capitán de la Santa Unión y lluchó contra los bandoleros, y Rafael Casanova (padre) foi xefe del somatén del Moyanés (1650), conseyeru de la población (1652), subveguer de Moyá y el Moyanés (1659) y, poco primero de la so muerte (1682), alcalde real de la villa.[7] Rafael Casanova cursó Derechu nel Estudiu Xeneral de Barcelona, oficiu qu'exerció mientres tola so vida. El 22 de xunetu de 1696 casárase con Maria Bosch i Barba, con quien tuvo cuatro fíos, anque namái unu, tamién llamáu Rafael, sobrevivió a la edá adulta.[8]

La Guerra de Socesión editar

 
Les Constituciones catalanes fueron xuraes por Felipe V de Castiella, IV d'Aragón, en 1702. Pero en 1704, tres un fracasáu intentu de desembarcu aliáu en Barcelona, el virréi Francisco de Velasco conculcó repetidamente diches constituciones. Tres repitíes instancies al virréi, Barcelona nomó a Pablo Ignacio Dalmases como embaxador, pa denunciar ante'l rei en persona l'actitú del virréi Velasco. En 5 de febreru de 1705, namás llegar a la corte de Madrid, l'embaxador foi deteníu y encarceláu. Tres meses dempués españaba la revuelta nel Principáu de Cataluña y n'ochobre les tropes del Archiduque Carlos d'Austria tomaben Barcelona.

La muerte ensin descendencia de Carlos II l'Abruxáu, asocedíu pol duque Felipe d'Anjou, dio llugar a un conflictu internacional que llueu se tornó guerra civil na mesma España ente los partidarios del Archiduque Carlos y los de Felipe V. Esti postreru xuró en 1702 les Constituciones de Cataluña, otorgando nuevos privilexos a les instituciones catalanes de les cualos recibió homenaxe. Sicasí la guerra yá españara nos campu de batalla d'Europa cuando la Casa d'Austria invadió los territorios españoles d'Italia. Ante les continues derrotes borbóniques Felipe V nun pudo siguir el so itinerariu pa xurar los fueros d'Aragón y Valencia, treslladándose en persona al frente italianu. Yá en Barcelona en 1703 los austracistas, los partidarios de la tradicional Casa d'Austria, recibieron el llamátigu de Imperiales o Aguiluchos, por ser este'l símbolu del imperiu austriacu, ente que los adherentes de la Casa de Borbón yeren llomaos de Butifleros. En 1704 les tropes de la Gran Alianza de la Faya llanzaron un intentu de desembarcu aliáu en Barcelona cola complicidá d'un amenorgáu númberu de Aguiluchos barceloneses. Fracasada la intentona dellos caudiellos austracistas exiliáronse, pero con cuenta d'evitar nuevos trafullos el virréi Francisco de Velasco llanzó una represión indiscriminada conculcando repetidamente les Constituciones de Cataluña, fechu qu'amontó'l sofitu a los austracistas. Retornáu Felipe V a Madrid la ciudá de Barcelona, que tenía'l privilexu de nomar embaxadores propios, nomó a Pablo Ignacio Dalmases pa denunciar ante Felipe V en persona l'actitú del virréi Velasco. Pero en 5 de febreru de 1705, namás llegar a la corte de Madrid, l'embaxador foi deteníu y encarceláu. Tres meses dempués españaba la revuelta en Cataluña y el 20 de xunu de 1705 los caudiellos austracistas catalanes roblaben el Pactu de Xénova, una alianza militar ente Cataluña ya Inglaterra en virtú de la cual Cataluña comprometer a lluchar pola causa del pretendiente al tronu español Carlos d'Austria cola ayuda militar d'Inglaterra, y esta comprometíase a defender les Constituciones de Cataluña fuera cuál fuera la resultancia de la guerra. N'ochobre de 1705 les tropes del archiduque Carlos tomaron Barcelona al asaltu, y la Xeneralidá de Cataluña y los Consellers de Barcelona aclamáronlu como a un llibertador. Díes más tarde l'archiduque d'Austria yera proclamáu llexítimu rei Carlos III d'España, xurando respetar les Constituciones de Cataluña y convirtiendo a Barcelona en sede de la so corte y baluarte austracista mientres el restu de la guerra.

 
Añales de Cataluña (1709) obra del austracista Narciso Feliu de la Peña.
Dedicó'l tercer tomu de la obra a Dios, al Rei y a la Patria, Cataluña: «Y como soi Catalan, por natural de Barcelona, y el Principáu de Cataluña sía Patria xeneral de tolos Catalanes»

El 25 de xineru de 1706, por muerte del conseyeru terceru de Barcelona Jacinto Lloreda, Rafael Casanova foi sorteáu pa ocupar dichu cargu. La ciudá de Barcelona gobernar a sigo mesma y yera rexida por seis maxistraos, los Consellers de Barcelona, que teníen un mandatu llindáu a un añu; dichos seis maxistraos yeren escoyíos por sortéu por aciu el sistema de insaculación, consistente en depositar nun sacu papeles colos nomes de tolos ciudadanos y del cual la mano d'un neñu estrayía nun sortéu añal los ciudadanos escoyíos pa gobernar la ciudá. Aquellos escoyíos podíen arrenunciar al cargo si nun se consideraben aptos, anque una vegada nomaos maxistraos yeren asesoraos y supervisaos pol Conseyu de los 100, una asamblea de ciudadanos. Pal cargu de Conseller en Cap namái figuraben nel sacu correspondiente los nomes d'aquellos que teníen el títulu de Ciutadans Honrats (Ciudadanos Honraos), una distinción que namái s'otorgaba a aquellos ciudadanos que s'habíen distinguíu sobremanera nel serviciu públicu a Barcelona. El cargu de Conseller Segon (conseyeru segundu) taba acutáu a los mercaderes de Barcelona, el Conseller Terç (conseyeru terceru) a los xuristes y abogaos, y el Conseller Sisè (conseyeru sestu) a los menestrales y llabradores.

Como conseyeru terceru desenvolvió'l so cargu Rafael Casanova hasta que tres meses dempués, n'abril de 1706, les tropes de Felipe V, col rei a la cabeza, arrodiaron la ciudá y empecipiaron el Sitiu de Barcelona (1706) pa reconquistala. Dempués de bloquiada Barcelona les tropes borbóniques empezaron les operaciones empuestes a la conquista de la fortaleza de Montjuïc, dende la cual una vegada tomada, rindiríen la ciudá. En 21 d'abril les tropes de Felipe V yá tomaren posiciones cerca de la fortaleza y empezaron a hostigarla. Entós suplió un rumor ente los barceloneses según el cual les tropes austracistas apautaren coles borbóniques la rindición de la fortaleza, rumor que desaguó nun amotinamientu xeneral de los barceloneses por tola ciudá. Mientres los disturbios morrió asesináu'l Conseller en Cap de 1705-1706 Francisco Nicolás de Sanjuan. Quedaron al mandu de la ciudá'l conseyeru segundu, el mercader Francisco Gallart, y el conseyeru terceru, el xurista Rafael Casanova, quien consiguieron finalmente reconducir la situación y el gobiernu de la ciudá. El 8 de mayu se albiró nel horizonte a la flota inglesa sol comandu del almirante John Leake, provocando'l llevantamientu del sitiu y la caótica fuxida de les tropes borbóniques que dexaron abandonaos nel campu delantre de Barcelona a los mancaos, los suministros y tol tren d'artillería. Un añu más tarde, el 6 de febreru de 1707, l'archiduque Carlos dio-y a Rafael Casanova el títulu de Ciutadà Honrat (ciudadanu honráu) pola so actuación al mandu de gobiernu de la ciudá mientres el sitiu borbónicu de Barcelona de 1706.

 
La Paz xeneral d'Utrecht (1713)
Grabáu que reproduz la proclamación de la paz en L'Haya el 22 de mayu y los fueos artificiales de celebración el 14 de xunu de 1713.

Les tropes austracistas conquistaron Madrid a los pocos meses, pero retirar d'ella pa ser ganaes finalmente na Batalla de Almansa en 1707. Tres un fallíu tratáu de paz en 1709 les tropes austracistas llanzaron una nueva ofensiva que remató en 1710 con tomar nuevamente de Madrid. Forzaos a abandonar la ciudá tres la llegada de refuerzos franceses, en 1711 la posición militar de los austracistas yera yá bien comprometida. En setiembre d'esi añu l'archiduque Carlos dexó la Península camín de Viena pa faese cargu del Sacru Imperiu Romanu, dexando en Barcelona a la so esposa Isabel Cristina de Brunswick-Wolfenbüttel. Nes primeres negociaciones de paz los embaxadores del yá emperador Carlos VI aportunaron que'l Principáu de Cataluña fora alzáu a la categoría de república independiente. Sicasí, tres l'arrenunciu de Felipe V al tronu de Francia (artículu 2º), la entrega del peñón de Xibraltar (artículu 10º) y de la isla de Menorca (artículu 11º), y les concesiones comerciales n'América (artículu 12º), los ingleses dexaron ante Felipe V el 13 de xunetu de 1713. Esti comprometer nel artículu 13º del Tratáu d'Utrecht a aministiar a los catalanes y a concede-yos namái los mesmos derechos y privilexos que los habitantes de los dos Castillas, "que de tolos pueblos d'España son los más amaos pol Rei Católicu".[9] En 1713 Isabel de Brunswick abandonó Barcelona, y pocu dempués les naves ingleses sacupaben a les últimes tropes aliaes de Cataluña.

Cataluña nun se rinde editar

Ante les noticies del abandonu inglés, convocar en Barcelona'l 30 de xunu de 1713 una Xunta de Brazos (Xunta de Braços) pa deliberar si Cataluña tenía de sometese a Felipe V o prosiguir la guerra en solitariu. Nes primeres sesiones el Brazu Eclesiásticu tornar por tar arreyada la efusión de sangre, dexando'l resolución final en manes de los otros dos Brazos. En virtú del so nomamientu como ciudadanu honráu de Barcelona, Rafael Casanova foi miembru de les sesiones del Brazu Real (Braç Reial). El 5 de xunu el Brazu Real emitió'l so veredictu proponiendo que se siguiera la guerra. Nuna tensión creciente, los votos del Brazu militar estremar en tres grupos, nun llegándose a un resolución unánime. El parllamentu decisivu tuvo llugar na sesión del Brazu Militar y corrió al cargu de Manuel de Ferrer y Sitges. Tomada la decisión de siguir la guerra en solitariu, los comisionados de los brazos xeneral apurrir a los diputaos de la Xeneralidá de Cataluña, por que la publicar y declarara l'estáu de guerra. Los diputaos de la Xeneralidá, contrarios a la proclamación, dilataron la entrada a valir llegal del edictu tres díes. Na sesta instancia presentada pelos brazos xenerales ante los diputaos de la Xeneralidá, recordábase-yos que yera la so deber el caltenimientu de les llibertaes, privilexos y prerrogativas de los catalanes, que los nuesos antecesores a cuenta de sangre gloriosamente arramada algamaron, y nós debemos asina mesmu caltener».[10] Finalmente, la proclamación pública de guerra tuvo llugar a los seis de la mañana del 9 de xunetu de 1713:

 
Proposición presentada polos diputaos de la Xeneralidá de Cataluña'l 30 de xunu de 1713 ante la Xunta de Brazos, y que remataría'l 9 de xunetu cola publicación del edictu pol cual Cataluña siguía la guerra pa «defender la so Llibertá».
Agora oyéi, faise saber a toos xeneralmente, de parte del Excelentísimo y Fidelísimo Consistoriu, de los Excelentísimos y Fidelísimos diputaos y oidores de cuentes del Principáu de Cataluña, insiguiendo el resolución apostáu polos Excelentísimos y Fidelísimos Brazos Xenerales el día 6 del corriente mes y añu, pol presente pregón y edictu que'l Excelentísimo y Fidelísimo Principáu de Cataluña convocáu en Brazos Xenerales el sobredicho añu y día deliberó siguir la guerra en nome de la Sacra Cesárea Católica Real Maxestá del emperador y rei el nuesu Señor (que Dios guarde) por caltenese vasallos de la sobredicha S.C.C.R.M. según la llei establecida nes cortes xenerales celebraes nel añu de 1706 y por caltener les lleis, constituciones, privilexos, honores, costumes y prerrogativas que'l serenísimo duque d'Anjou derogó queriendo que'l presente Principáu de Cataluña apurrir a discreción y que los naturales y habitantes nun gocien d'equí p'arriba más llei nin privilexu que la qu'a la so arbitrio quier impone-yos. Por tanto, declaren que del día presente d'equí p'arriba, tolos naturales y habitantes del presente Principáu tengan, reputen y traten por enemigos tolos súbditos y vasallos, tantu del sobredicho serenísimo duque d'Anjou como los súbditos y vasallos de la maxestá del rei de Francia por cuanto ye aliáu y ayuda y favorez los designios del soberdicho duque d'Anjou.
Por tanto, prohíbese so les penes establecíes de crime de lesa maxestá que del día presente d'equí p'arriba nengún atrévase a tener comunicación nin tratu per escritu nin de cualesquier otra manera colos dichos vasallos y súbdito si nun quieren ser trataos como vasallos inobedientes del emperador y rei el nuesu Señor y enemigos de la Patria. Porque les diches coses sían a toos bultables manden los Excelentísimos y Fidelísimos señores diputaos ser fechu y publicáu el presente bandu y pregón nos llugares avezaos de la presente ciudá y otres partes onde convenga y sía menester.
 
Crisol de Fidelidá (1713)
Por aciu opúsculos como Espertador de Catalunya, Crisol de Fidelidá, Llealtá Cathalana y otros tantos, Cataluña llibró tamién la guerra propagandística, rebatiendo les acusaciones de tar lluchando tan solo pola so llibertá y los sos privilexos, y tratando d'argumentar que la so llucha tamién yera pola Corona d'Aragón y la llibertá de tola Monarquía d'España.

Tres esi día varios ciudadanos de Barcelona abandonaron la capital en desalcuerdu cola declaración de guerra; non yá tratábase de los pocos partidarios de Felipe V qu'aguantaren hasta entós na ciudá, sinón tamién y mayoritariamente de partidarios del Archiduque Carlos d'Austria que públicamente amosaren el so desalcuerdu cola decisión d'aguantar a estazón mientres la Xunta de Brazos; ente ellos l'antiguu teniente coronel Antonio Meca y de Cardona de les fanátiques Reales Guardias Catalanes, les tropes de elite que formara la guardia de corps del Archiduque Carlos d'Austria y que se retiró a una residencia so en Sabadell, o'l coronel de la guardia de caballería de la mesma unidá, Antonio de Clariana y de Gualbes. Pela contra, Rafael Casanova, que tamién disponía d'otra residencia en Sant Boi de Llobregat, caltúvose dientro de Barcelona. El 22 de xunetu, tal que yera de preceptu, dar# en la renovación de los diputaos de la Xeneralidá de Cataluña pal trieniu 1713-1716, resultando sorteaos los más gustantes a la guerra. Asina mesmu procedióse al nomamientu de los embaxadores de Cataluña: Francisco de Berardo, marqués de Montnegre, foi nomáu embaxador en Viena, Pablo Ignacio de Dalmases, l'embaxador que fuera arrestáu namás llegar a la corte de Madrid en 1705 y fuera lliberáu tres tomar de Madrid poles fuercies austracistas en 1706, foi nomáu embaxador en Londres, y Felipe de Ferrán y de Sacirera embaxador en L'Haya.[12]

Dende 1711 la propaganda borbónica influyera a la opinión pública española «pa hazer odiosa la nación catalana»; nesta direición atopa'l espurio opúsculo Nueves constituciones que piden concédanse-y al principáu de Cataluña pola fidelidá qu'amosaron y amuesen al Señor Archiduque según el cual, si trunfaba l'Archiduque Carlos d'Austria, los catalanes apoderar de toa España. Esti documentu llegó inclusive a ser consideráu auténticu por historiadores tan reputaes como María Teresa Pérez Picazo[13] o Virginia Sanz Llión.[14] Yá na Xunta de Brazos de Barcelona, Manuel de Ferrer y Sitges nel so famosu y patrióticu discursu[15] gloriar de que fuera «Barcelona la primer ciudá d'España edificada en tierra plana que se solmenara'l xugu mahometanu», y tachó a los ministros de Madrid de ser «afamiaes sangrixueles», alvirtiendo contra les «falses sides de que los ministros castellanos, que tiranizan los indefensos pueblos de Castiella, sirvir pa imprimir gafíes máximes naquellos ánimos ignorante y senciellu, con cuenta de caltenelos na so dura dominación, y face-yos más pesáu'l xugu de la so esclavitú, pos procuren inspirar nos sos corazones l'agafamientu y rigor contra nós», acusando de «lladrón al que ye robáu, y de rebelde, al que xustamente se defende». Pa compensar la propaganda borbónica la Xeneralidá de Cataluña publicó dos opúsculos: el Espertador de Catalunya (en catalán) y el Crisol de Fidelidá (en castellán). En dambos testos intentóse refutar la propaganda borbónica legitimando la guerra empecipiada per Cataluña en llucha non yá pola so llibertá y los sos privilexos sinón que, recordando l'abolición de los fueros del reinu d'Aragón y del reinu de Valencia, tamién lluchaba pola Corona d'Aragón y pola llibertá de toa España. Ante la declaración de guerra, Felipe V escribió enritáu al so güelu, el rei Lluis XIV de Francia, lamenatándose de que, pese conceder a los catalanes una amnistía y les mesmes lleis qu'a Castiella, nada d'eso sirviera. Ante la grave situación de les sos finances y la negativa catalana a la paz, el francés sentenció que los catalanes «van pagame tolos gastos de la Guerra de Cataluña dende 1º de xunetu de [1713] hasta que rindieren les Armes».[16]

La formación del Exércitu de Cataluña editar

 
Habiendo Cataluña proclamáu la defensa en nome del Rei y de la Patria, los Consellers de Barcelona unviaron cartes a distintes poblaciones apelando a llucha por que «pueda la Nación Catalana llograr gloriosu desempeñu en tan xusta empresa.»[17]

Proclamada públicamente la declaración de guerra'l 9 de xunetu de 1713, a otru día publicóse un bandu pa levar efeutivos pal reximientu d'infantería de la Xeneralidá, mientres la Ciudá venía de la mesma forma p'aumentar los efeutivos del reximientu d'infantería de Barcelona.[18] Pal cargu de xeneral comandante cubicáronse dos opciones: el teniente mariscal Antonio Colón de Portugal y Cabrera, conde de Poblar, y el tamién teniente mariscal Antonio de Villarroel y Peláez, siendo escoyíu esti postreru por nacer en Barcelona. Ésti aceptó'l nomamientu'l 12 de xunetu señalando qu'aportaba a ello como bon militar profesional, pol fechu de tar arreyada la defensa d'una plaza a puntu de ser sitiada, y so les condición de llograr patente oficial del Rei Carlos III y disponer d'abondu númberu de tropes pa la defensa de la plaza. La Xunta de Gobiernu aportó a les sos condiciones y a otru día foi oficializáu'l nomamientu. A finales de xunetu la lleva xubía a cerca de 4000 combatientes a sueldu de los Trés Comunes de Cataluña, siendo coles mesmes nomaos los oficiales y apurríes les patentes en nome de los Trés Comunes de Cataluña, non del rei Carlos III. El xeneral Juan Bautista Basset foi nomáu xeneral comandante de l'artillería, el xeneral Miguel de Ramon y Tord foi nomáu xeneral comandante de la caballería, y el xeneral Bartolomé Ortega de la infantería, mientres Ramon de Rodolat yera nomáu inspector xeneral del exércitu y el xeneral José Antonio Martí yera xubíu a brigadier.

 
La Gazeta de Barcelona recoyó'l xuramentu que realizaron los soldaos de Cataluña[19] el 30 d'ochobre de 1713: «hasta la última gota de sangre, en defensa de la C. y C. Magestad del Emperador, y Rei el nuesu Señor, (que Dios guarde) y del Fidelísimo Principáu de Cataluña.»

Con cuenta de movilizar a los centenares de refuxaos austriacistas de los reinos d'España que s'atacaben en Barcelona, los Trés Comunes de Cataluña concibieron la idea d'entamar los reximientos del Exércitu de Cataluña en función de les naciones pertinentes; según dichu plan, de los ocho reximientos d'infantería que s'alzaron, el reximientu de la Xeneralidá, el reximientu de Barcelona, el reximientu de La nuesa Señora del Rosario y el reximientu del coronel Busquets seríen acutaos a los catalanes, el reximientu de San Narciso pa los alemanes, el reximientu de La nuesa Señora de los Desamparaos pa los valencianos, el reximientu de la Santolaya pa los navarros, y el reximientu de la Inmaculada, sol comandu teóricu del xeneral comandante Villarroel pero efeutivu del coronel Gregorio de Saavedra, pa los castellanos.[20] Asina mesmu, de los seis reximientos de caballería que s'alzaron, el reximientu de coraceros de San Miguel foi acutáu pa los aragoneses. A pesar de les intenciones de los Trés Comunes de Cataluña, la mayor parte de la lleva tuvo que completase con tropes catalanes.[21] En cuánto a los antiguos miquelets (migueletes), fueron reorganizaos y encuadraos nos llamaos reximientos de fusileros de monte; el reximientu del coronel Amill foi bautizáu reximientu San Raimundo de Peñafort, el del coronel Rau foi llamáu del Ángel Custodio, ente que el del coronel Vilar y Ferrer caltuvo'l so nome y el reximientu del coronel Ortiz tuvo acutáu a los migueletes valencianos.[22] Tocantes a l'armada naval, movilizáronse cincuenta tartanas de guerra, nueve bergantinos y seis fragates, mientres se fornieron con ente venti y cuarenta cañones cuatro navíos: el San José, la Santa Madrona, el Santolaya y el San Francisco de Paula. La Coronela de Barcelona, la milicia formáu polos cofrade de los gremios barceloneses, foi reorganizada como un solu reximientu de seis batallones: el Santísima Trinidá, l'Inmaculada Concepción, el Santolaya, el San Severu, la Santa Madrona y el Nuesa Señora de la Mercé. Los miembros de la Coronela de Barcelona taba sometíos a la xurisdicción militar cuando entraben de guardia y taben a sueldu de la Ciudá; coles mesmes taben dafechu uniformados y forníos con fusiles de primera calidá dende 1707, siendo'l so coronel el Conseller en Cap de Barcelona.[23] Pa caltener l'orde públicu dientro de la Ciudá se levó la Compañía de l'Apaciguadura, y pa aquellos inhábiles pal serviciu d'armes entamaron los batallones de cuartos, formaos por ciudadanos qu'ensin recibir paga teníen el cometíu de sirvir de fuercia de trabayu, desescombro y reconstrucción en casu de bombardéu. Finalmente se levaron les compañíes de voluntarios, formaes por barceloneses que nun taben a sueldu pero que sirvíen voluntariamente con armes propies, ensin patente oficial y ensin uniforme.

Una de les midíes adoptaes n'agostu de 1713 a pidimientu del xeneral comandante Antonio de Villarroel foi la creación d'una Xunta Secreta a imaxe y semeyanza de la creada por Guillermu III d'Orange nos Estaos d'Holanda; felicidá Xunta política tenía por finalidá conferenciar direutamente col xeneral comandante Villarroel y tar informada de toles operaciones militares qu'esti propunxera. Tuvo formada por siete persones ente les cualos el mesmu xeneral comandante, el Conseller en Cap de Barcelona, y Juan Francisco de Verneda y Sauleda, unviáu secretu del archiduque Carlos en Barcelona, quien tuvo en contautu direutu con Viena mientres tol tiempu que duró'l sitiu de la ciudá.[24]

Conseller en Cap editar

 
Llealtá Cathalana (1714)
En 1714 la radicalización política catalana acentuó unos planteamientos que Josep Fontana considera "netamente republicanos.[25] El opúsculo Lealthad Catalana, publicáu esi añu, sostenía qu'a la Nación solo representar les cortes, soles, como xunta de los trés brazos, ensin la necesaria presencia del rei: «Sólas los resolvimientos que se tomen en cortes d'un reyno o provincia son les que se atribuyena la nación [...], que namái se representa nos sos braços uni dos. Tola Nación cathalana, xunta nes sos braços, resolvió'l defendese por el rei en que'l so dominiu estava...», añediendo que non yá pola llibertá de «Cathaluña engarra Barcelona, pero entá pola de la Corona de Aragon (...) pero entá toa España», defendiéndose de les acusaciones de rebeldía, xustificando la defensa de los sos privilexos y resaltando la heroicidá de la llucha de «la Provincia» contra «dos Poderosos, y Capitales Enemigos, como son Francia y Castiella (...) los que más contribuyeron pa tiranizarla y faela esclava».

El 25 de xunetu de 1713 les tropes borbóniques al mandu del duque de Pópoli llegaron ante les muralles de Barcelona; darréu Pópoli esixó la rindición de la ciudá, que foi refugada'l mesmu día. Ante la resistencia barcelonesa, les tropes de Felipe V empecipiaron el bloquéu de la ciudá. La estratexa del duque de Pópoli foi la que secularmente siguiérase nos sitios a los que se sometiera a Barcelona, bloquiando per tierra la ciudá p'afogala y centrando el restu del so efeutivos na conquista de la fortaleza de Montjuïc, dende la cual, una vegada tomada, obligar a la rindición de la ciudá. Trátase d'una estratexa al llargu plazu dictada poles faltes téuniques de les tropes de Felipe V y qu'aniciaba el so ésitu na corte de suministros, tanto bélicos como de comida, que tendríen de desaguar nel debilitamientu progresivu de la resistencia per parte de la ciudá.[26]

Nel interior de Barcelona les tensiones polítiques fueron n'aumentu. Les disensiones ente'l Conseller en Cap de Barcelona de 1712-1713, Manuel Flix, quien votara en contra de la guerra pero permaneciera nel cargu por llealtá institucional, y los partidarios de la resistencia a estazón agravárense. Asina mesmu, la espedición del nuevu diputáu militar de la Xeneralidá de Cataluña, empuesta a llevantar n'armes al restu del Principáu, resultara infructuosa, nun pudiendo nin torgar la cayida de les fortaleces de Hostalric y Castellciutat. Tou ello bastió cuando, ante la proximidá del día de la renovación consistorial, el Conseyu de Cientu falló qu'a pesar del estáu de guerra daba en escoyer nuevos Consellers de Barcelona. Siguiendo'l ritual de los sieglos anteriores, el día de San Andrés Apóstol, 30 de payares de 1713, producióse la estraición de los nuevos seis maxistraos municipales pal periodu de 1713-1714, siendo Rafael Casanova nomáu Conseller en Cap de Barcelona, la máxima autoridá de la ciudá. El cargu llevaba añedíu'l grau de coronel de los Reximientos de la Coronela», la milicia ciudadana, que yera'l componente más numberosu de la guarnición que defendía la ciudá, según el títulu de cabeza militar de la plaza. Historiadores como Miquel Sanpere (1905) especularon cola posibilidá de que la estraición de Rafael Casanova nun fuera pa nada aleatoria sentenciando «!Siempres intelixentes y patriótiques les bolses insaculatorias!», ente que'l biógrafu Carles Serret y Bernús ye de la opinión que nun hai prueba documental dalguna que demuestre qu'esistió amañu pa la eleición de Rafael Casanova como Conseller en Cap.[27]

El gobiernu de Rafael Casanova marcó un cambéu total col anterior gobiernu. Si hasta entós el teniente mariscal Villarroel tuviera plena autonomía militar como xeneral comandante del exércitu, y plantegara una estratexa defensiva conservadora que buscaba ganar tiempu, basándose nel principiu que solo una ayuda esterna podía lliberar la ciudá, el nuevu Conseller en Cap Rafael Casanova esixólu que darréu ordenara llanzar ataques continuos cada nueche contra'l gordón de bloquéu pa foliar a les tropes borbóniques, aportando a ello'l xeneral comandante. A los pocos díes desamarróse un nuevu conflictu pola supremacía militar; ante la negativa del gobernador de Montjuïc a obedecer les órdenes del Conseller en Cap, alegando qu'él namái tenía d'obedecer al xeneral comandante Villarroel, Casanova ordenó que'l coronel Pablo Tohar, gobernador de la fortaleza, fora arrestáu y encarceláu, mandando asina mesmu órdenes a tolos portales de la ciudá que nun teníen d'executar orde militar dalguna que nun fuera expedida por él en persona. L'enfrentamientu ente'l gobiernu de Casanova y el xeneral comandante yera yá total; finalmente'l Conseyu de Cientu aconceyáu en plenariu falló salomónicamente resolviendo que, efeutivamente, Rafael Casanova yera'l gobernador de la plaza y armes de Barcelona, y tamién de la fortaleza de Montjuïc, mas aceptábase que les atribuciones de gobernador de Montjuïc fueren delegaes nel xeneral comandante, debiendo ésti rindir cuntes ante'l Conseller en Cap.

 
El Caso de los Catalanes
Cataluña llibró la guerra tantu nel campu de batalla com nes cancilleríes europees. Los embaxadores catalanes en Londres, Viena y L'Haya xugaron un papel crucial na guerra diplomática. Los manifiestos Deplorable History of the Catalans y The Case of the Catalans recordaben a Inglaterra'l so tratáu d'alianza militar con Cataluña y la traición d'Utrecht.[28]

Afitando totalmente el so poder militar na plaza, el gobiernu de Rafael Casanova centrar nel frente esterior. A finales d'avientu ordenar al coronel Antonio Desvalls, marqués del Poal, qu'entamara una espedición al esterior col cometíu de llevantar el país n'armes, hostilizar les rutes de suministru que suministraben a les tropes borbóniques que bloquiaben Barcelona, y provocar qu'éstes tuvieren qu'esviar efeutivos del gordón de bloquéu pa escorrer a les tropes esteriores. La operación resultó un ésitu del gobiernu de Rafael Casanova, que se vio facilitáu cuando'l país llevantar n'armes a principios de xineru de 1714. El motivu del alzamientu deber al cobru de les quintes, cuando l'intendente del exércitu borbónicu José Patiño y Rosales recibió órdenes de la corte de Madrid de cobrar a cualquier preciu impuestos en Cataluña pa evitar la inminente bancarrota qu'amenaciaba les arques de Felipe V.

Si mientres los primeros dos meses del so gobiernu les noticies paecíen favorables, en febreru de 1714 el gobiernu de Casanova tuvo que faer frente al intentu de golpe d'estáu perpetáu pol inspector xeneral del exércitu Ramon de Rodolat. Ésti pretendía derrocar al executivu de Casanova con efeutivos de la Coronela de Barcelona, pero alvertíu de los planes d'aquel foi deteníu primero que pudiera llevalo a cabu; al cabu d'unos díes Jacinto Oliver foi nomáu nuevu inspector xeneral del exércitu. La contrapartida nun se fixo esperar y el 26 de febreru la Xeneralidá de Cataluña dexó toes el so competencies militares a los Consellers de Barcelona. Esti procesu ye lo que l'historiador Salvador Sanpere y Miquel (1905) llamó «golpe d'estáu conceyil», interpretando que los Consellers realizaren un contragolpe d'estáu contra la Xeneralidá de Cataluña. L'historiador Martí y Fraga (2010) negó dicha interpretación, aseverando que la interpretación de Sanpere basar na impresión que de dichos sucesos tuvo'l coetaneu Francisco de Castellví, quien nun tuvo accesu a los dietarios nin de la Xeneralidá, nin del Conseyu de Cientu, del estudiu de los cualos esprender que dichu golpe d'estáu nun tuvo llugar, tratándose tan solo d'una tresferencia de competencies militares.

Sía como fora, el 27 de febreru anovóse dafechu la composición de la Xunta Vint-i-Quatrena de Guerra, la xunta de gobiernu, y Rafael Casanova foi nomada presidente de la Xunta Novena de Guerra, encargada de dirixir les operaciones militares y na que recayeren toles competencies tresferíes pola Xeneralidá. D'esta manera remataba'l procesu pol cual el Conseller en Cap concentrara tol poder militar, tantu dientro de Barcelona como nel esterior; a partir d'entós tolos comandantes militares que combatíen nel Principáu, el xeneral Josep Moragues, el coronel Antonio Desvalls marqués del Poal, el coronel Amill y el coronel Vilar, pasaron a reportar direutamente a los Consellers de Barcelona, con Rafael Casanova al so frente.

 
Rafael Casanova, conseller en cap, coronel y gobernador. (Signatura del 10 d'agostu de 1714).[29]

Trescurríu casi un añu de bloquéu la estratexa del duque de Pópoli fracasara. La coxuntura internacional taba evolucionando rápido, y si na negociación del Tratáu de Rastatt nun se diera por atayáu'l Caso de los Catalanes, el debilitamientu progresivu del poder de los Tories, favorables a la paz, nel parllamentu d'Inglaterra abarruntaba una nueva toma del poder de los Whigs, partidarios de volver a entamar la guerra. Na corte de Felipe V nun s'entendía como'l duque de Pópoli nun consiguiera rindir Barcelona a pesar de la so superioridá en númberu d'homes y primióse enconadamente al duque pa consiguir resultancies.[26] En realidá los cuatro galeres de la débil armada española enxamás consiguieren bloquiar el puertu de Barcelona, onde dacuando se recibíen convóis procedentes del reinu de Mallorca y del reinu de Cerdeña, territorios controlaos pol Emperador Carlos d'Austria. Ante les presiones de la corte, en mayu de 1714, Pópoli camudó la so estratexa; dexó de llau les operaciones empuestes a tomar de Montjuïc y ordenó la conquista del conventu de los Capuchinos asitiáu nel campu delantre de Barcelona. Tomada la posición, instaló una batería de morteros dende la que se bombardeó indiscriminadamente Barcelona día y nueche mientres tol mes cola esperanza de forzar la rindición de la ciudá. Finalmente, tres 11 meses de bloquéu, el 6 de xunetu de 1714, el duque de Pópoli foi informáu de que fuera destituyíu, siendo releváu nel xeneral comandu pol mariscal de Francia duque de Berwick, quien empecipió'l sitiu de 61 díes que remataría con tomar de la capital catalana.

El gobiernu de Casanova mientres el sitiu de Barcelona editar

 
Bombardéu de Barcelona sitiada pol mariscal de Francia duque de Berwick
A la izquierda el sistema de trincheres paraleles onde s'instaló'l tren d'artillería francés que batió la muralla de Llevant hasta abrir siete brecha. A la derecha batería de morteros instalada nel conventu de capuchinos del monte Calvariu. Al fondu l'armada francesa del almirante Ducasse bloquiando la bocana del puertu de Barcelona.

Magar l'executivu de Rafael Casanova algamara un poder político y militar indiscutido na direición de la guerra, mientres la primavera de 1714 españó una fisura nel so interior. L'enfrentamientu desamarrar ente'l Conseller en Cap Rafael Casanova y el so segundu, el Conseller Segon y mercader Salvador Feliu de la Peña; este tenía sol so cargu la responsabilidá de suministrar a la ciudá, pero dichu cometíu nun se taba desenvolviendo satisfactoriamente. La calidá del pan deteriorárase, los precios na ciudá taben xubiendo y la carestía de pertrechos taba estendiéndose. Finalmente Rafael Casanova españó y acusó a Salvador Feliu de la Peña, y al restu de mercaderes del so enfotu, de tar entemeciendo los sos intereses personales colos de la ciudá. El Conseller en Cap ordenó afitar por decretu los precios de los suministros básicos y destituyó a dellos de los homes d'enfotu de Feliu de la Peña. El capitán d'una de les compañíes de la Coronela de Barcelona y coetaneu so, Francisco de Castellví, describió a Rafael Casanova de la siguiente manera: «Yera'l Conseller celante nel serviciu, pero encesu na esplicación».[30]

 
«Planu de Barcelona sitiada per mar y Tierra pol Duque de Populi col Exercito de Castiella, y el duque de vervich[sic] col de Francia añu 1714»

El relevu nel xeneral comandu borbónicu producir a les diez de la mañana del 6 de xunetu de 1714. El mariscal de Francia duque de Berwick traía sol so mandu a 10 batallones de veteranos franceses curtidos nes batalles de Ramillies, Malplaquet, y Denain, y que veníen sumase a los llegaos en 26 de xunu, totalizando cuarenta batallones d'infantería francesa nel campu de Barcelona. La suma conxunta coles tropes españoles de Felipe V sumaba 39 000 homes, qu'había que sumar a los 40 000 que controlaben el restu del Principáu de Cataluña. La plana mayor qu'acompañaba al duque formar ente otros los tenientes xenerales Dillon, Geofreville, Cilly, De la Croix y Guerchy; el mariscales de campu Maulevrier, Gavaret, de Bourg, de Broglie, Crevecoer, Rochchouart y Dames, según los brigadieres Courten, Sauneboeuf, Sanzay, Jousse, Balincourt, Espourch, Rubercy, Nonant, Roussy i Valliere. Ente los reximientos destinaos al sitiu de Barcelona destacaben el Normandie, Vielle-Marine, Anjou, Reinar, Orleans, La Couronne, Colar, Ile de France, Ponthieu, Courten o Castelart. L'imprescindible cuerpu d'inxenieros franceses taba so la direición del teniente xeneral Dupuy-Vauban, primu del famosu Vauban, secundáu por Lozières-Dastier y los brigadieres Desroces, Duverger, de Biancolelly, de Chelays y Thibergean. El tren d'artillería traíu polos franceses sumaba 87 cañones y 33 morteros. Finalmente la flota francesa del almirante Ducasse cerró la bocana del puertu de Barcelona empecipiando la rápida afuega de la ciudá. El panorama qu'ufiertaba l'esplegue de les tropes franceses pel campu de Barcelona ante la mirada del Conseller en Cap Rafael Casanova y el so gobiernu dende les muralles fíxo-yos entender que tres un añu de resistencia, averábase'l fin. La desesperación suplió ente los 40 000 civiles recluyíos en Barcelona.[31]

 
El romance N'Aponderamientu de la Insigne, y Valerosa Coronela de la excelentissima ciudá de Barcelona, y demás defensores de felicidá plaça nun remacaria n'aponderamientos a la glorificación del Conseller en Cap Rafael Casanova:

«Tal valor les infunde al pechu noble,
Aquel Numen Marcial, Deidá armada,
El so Coronel Magnanimo, Guerrero,
Emplegu pernomáu de la eterna fama.»
«Aquel mas, qu'Alexandro poderosu,
Cesar, ora na Pluma, ora nes Armes,
Nes Xuntes pola so prudencia Jano,
Y poderosu Marte na Campaña.
»

«Perseverad: que los vuesos nobles brios
Admiracion à tol Orbe causen.»
«Non temais al morrer: que ganais tantu,
Rindiendo la vuesa vida pola Patria,
Que quantas boques hazen les firíes,
Tantes nel vuesu honor abre la fama.»
«Van Quedar los vuesos nomes entallaos
D'eternu bronze en duraderes Planches,
Y la Posteridá con relevante
Cultu venerarà vueses fazañes.»
«De la Imortalidad ireis al senu
Victoriosos, volando ente les ales
D'eterna Fama, que yà con mil Trompes
Và publicando vueses alabanças.
»
 
Monumentu a los cayíos.
Pevetero de la llapada eterna alzáu sobre'l Fossar de les Moreres, la fuesa común de la basílica de Santa María del Mar onde fueron soterraos los muertos de 1713-1714 en defensa de les Llibertaes y Constituciones de Cataluña.

Con cuenta de caltener la moral de la población amontáronse los ritos relixosos por tola ciudá. Rogativas pública, rezos del rosariu coleutivu, novenarios, procesiones y deprecaciones yeren dirixíes pol vicariu xeneral Rifós. Recordábase como'l conseyu de teólogos, formáu con esi envís, concluyera que la guerra yera xusta y taba sol amparu de Dios, y que gracies a la intercesión de los santos patronos de la Patria, la divina Providencia obraría un milagru final que llibraría a la ciudá del sitiu. La rematando dichos ritos católicos producir nel 2 d'agostu de 1714, cuando Rafael Casanova y el restu de los sos Consellers, colos otros dos Comunes, realizaron actu públicu de comulgación, confesión y contrición, manifestando'l so arrepentimientu por confiar nos ingleses y «xentes contraries a la santa fe i relixón católica».[32] Fixeron votu de faer reparar la regulación nos traxes de les muyeres, clausurar les cases de xuegos, y nun dexar dende entós les comedies en teatros nin los bailles en carnestoltes; formar una xunta que s'esmolecería pola decencia y extirparía los pecaos públicos; fechos los votos, esperaben que la Divina Misericordia obrara un milagru final. El fanatismu relixosu que gobernaba la ciudá foi descito por historiador y filósofu Voltaire: «Los sitiaos defender con un coraxe fortificáu pol fanatismu. Los sacerdotes, los capellanes, corríen coles armes y escontra les fiendes, como si tratar d'una guerra de relixón».[33] Asina mesmu la Gazeta de Barcelona, sofitada polos Consellers, narraba los milagros que protexíen a les tropes mientres los combates, prueba del amparu de Dios a la causa de los catalanes, mientres daba detalles d'un inmensu convói que'l rei taba preparando en Nápoles, y qu'en curtiu zarparía camín de Barcelona pa salvala.

Berwick refugó por completu la estratexa qu'hasta entós siguiera'l duque de Pópoli. Centró la so atención al otru llau de la ciudá, frente la muralla de Llevant, onde'l terrén pantanosu facilitaba la escavación. Ordenó abrir trinchera la nueche del 12 al 13 de xunetu emplegando a cientos de trabayadores forzaos: yera la primer trinchera paralela. A otru día el xeneral comandante Antonio de Villarroel, qu'hasta 1710 sirviera nel exércitu de Felipe V so les órdenes del duque d'Orleans, y que al cayer ésti en desgracia, pasar a les tropes del archiduque Carlos, entendió que tenía d'atacar la primera paralela cuando antes, con cuenta de retrasar l'asaltu xeneral. Villarroel había destacáu sobremanera mientres el sitiu borbónicu de Tortosa, y yera consciente que la cuenta trás empezara. A pesar de les rocea escontra la so llealtá que'l Conseller en Cap Rafael Casanova amosara namás empezar el so mandatu, el xeneral comandante nun informó na Xunta Secreta del so plan d'ataque, esperando con ello demostrar a los Consellers que podíen confiar dafechu nes tropes a sueldu sol so comandu. Aun así, la información llegó a Rafael Casanova, quien-y pidió esplicaciones pola so actitú. Espuestu'l plan y les sos intenciones, el Conseller en Cap y Coronel de la Coronela Rafael Casanova ufiertó dos batallones de la unidá sol so mandu pa participar na sortida, pero'l xeneral comandante Villarroel refugó la ufierta resabiando de la efeutividá de la milicia en campu abierto, y alegando que yera un honor que tenía de demostrar él y les sos tropes. La operación realizar al mediudía y anque efeutiva, causó unes baxes considerables ente les tropes reglaes de los sitiaos ensin poder detener la meyora de los inxenieros franceses. Trés díes depués abríen la segunda paralela na qu'instalaron tol tren d'artillería francés, qu'empezó a bater direutamente contra la muralla de Llevant abriendo les primeres fiendes.

El 28 de xunetu Casanova decretó por aciu bandu la militarización total de la población civil masculina que se topaba en Barcelona. El 31 de xunetu les tropes del mariscal de Francia coronaben el camín tapáu y a partir d'entós los combates empezar a desenvolver xunto a la muralla, mientres los inxenieros franceses empezaron a cavar mines soterrañes per debaxo de la muralla pa minala. A principios d'agostu decretó l'agregamientu de los batallones de cuartos, formaos por civiles, a la Coronela, tando a partir d'entós sometíos a xurisdicción militar. El 9 d'agostu'l Conseller en Cap Rafael Casanova reconocía nuevamente la primer llinia de combates na muralla; sollertáu polos oficiales qu'un númberu creciente de milicianos faltaba a les guardias decretó qu'aquellos que faltaren al serviciu seríen tomaos y destinaos a les paraxes más espuestes al fueu borbónico. Aprestado pola corte de Madrid, ante'l cambéu nel escenariu internacional qu'abarruntaba la próxima muerte de la reina Ana d'Inglaterra -el 1 d'agostu (calendariu gregorianu) quedara ensin fala-, el mariscal duque de Berwick llanzó'l primer asaltu xeneral contra Barcelona'l 12 d'agostu.

 
El mariscal de Francia duque de Berwick llanzó'l primer asaltu xeneral contra Barcelona'l 12 d'agostu de 1714. Ordenó un segundu asaltu xeneral la nueche del día siguiente, 13 d'agostu, conquistando les tropes borbóniques el baluarte de Santa Clara, del que fueron espulsaes la mañana del 14 d'agostu. A pesar de consiguir la victoria, les baxes ente les tropes catalanes fueron peraltes. En primer planu'l baluarte de Santa Clara y la torre de San Juan, a la derecha, el baluarte del Portal Nou.

Les tropes borbóniques rompieron les defenses y tomaron posesión del baluarte de Santa Clara y del Portal Nou, pero ante un fueu insostenible les tropes asaltantes tuvieron que retirase. Trescurríes 24 hores, el mariscal ordenó llanzar nuevamente un asaltu xeneral, esta vegada aprovechando la nueche. A les diez de la nueche del 13 d'agostu nuevamente les tropes asaltantes rompieron les defenses, y concentraos nel baluarte de Santa Clara, conquistar y fortificáronse nél. Tres hores de violentos combates y cargues suicides de les tropes reglaes catalanes, el xeneral comandante Villarroel ordenó detener los asaltos y esperar a otru día. Coles lluces del día, les tropes catalanes llanzaron un asaltu masivu al baluarte de Santa Clara, espulsando d'él a les tropes borbóniques y retomando l'enclave. Tres la derrota, el mariscal duque Berwick informó al so soberanu, el rei Lluis XIV de Francia, los pormenores de asoceder, xustificando los fechos alegando que «los enemigos deféndense como desesperaos». Per otru llau, a pesar de consiguir la victoria, tres los trés díes de combates les baxes ente les tropes catalanes resultaren peraltes. A partir d'entós les rondes nocherniegues del Conseller en Cap pa reconocer la primer llinia y animar a les tropes fueron constantes. Si hasta entós la fame castigara a los defensores, la captura de la mayor parte del últimu convói procedente de Mallorca provocó una situación humanitaria catastrófica na ciudá. Les deserciones empezaron a ser masives y la defensa faíase insostenible por momentos. El 21 d'agostu el Conseller en Cap decretó que naide taba autorizáu pa salir fora de la contorna de les sos muralles.

El 11 de setiembre editar

 
Propaganda de los Consellers de Barcelona. Entá tres los asaltos d'agostu de 1714 los «Bien Nobles Concelleres de la nuesa Matriz Patria» siguieron publicando fueyes propagandistes apelando a la resistencia. El romance Carta qu'escribe'l Principáu de Cataluña allababa la llucha de la milícia de la capital catalana, la Coronela de Barcelona, «que oy débese à la to Espada, el nun trate triunfante la Nación Castellana.»[34]

El 1 de setiembre'l xeneral comandante Antonio de Villarroel llamó de callao a conseyu na so residencia a tolos xenerales y coroneles que nun taben de guardia ensin informar d'ello a la Xunta Secreta.[35] Ellí espúnxo-yos la disposición de les tropes borbóniques y l'estáu de los siete fiendes abiertes na muralla, abarruntando la inminencia del asaltu final. Asina mesmu detalló-yos la imperfección de les cortadures de defensa, el númberu de tropes disponibles según la escasez de pólvora y municiones, la falta de suministros y la fame qu'azotaba la ciudá. Ante tal situación, espúnxo-yos la necesidá de buscar una capitulación honrosa y pidió-yos el so paecer. La mayoría aceptó la esposición de la dramática situación a la que s'enfrentaben, y resolvieron ser del mesmu sentir que'l xeneral comandante[36] sacante'l xeneral Juan Bautista Basset, quien afirmó que «yo voi saltar por onde salte Barcelona».[37] Pela tarde del mesmu día, sollertaos los Consellers de Barcelona, comunicáron-y el so ofiendo pol so proceder y convocaron al xeneral comandante a esponer les sos aiciones ante la Xunta Secreta. Ellí repitió-yos la situación na que se topaben les defenses, la inminencia del asaltu final, y l'imposibilidá de la plaza p'aguantalo. El 3 de setiembre, mientres reconocíen la primer llinia de combates, el xeneral comandante llogró por fin torcer la ferrial voluntá del Conseller en Cap Rafael Casanova, aseverándole que «si esta ciudá fuera namái una fortaleza ensin más moradores»[38] nun s'opondría a prosiguir hasta'l fin, pero qu'ante los miles de civiles y refuxaos qu'había na ciudá, pol so honor y cristiandá debíen los Consellers de Barcelona buscar una capitulación primero que fuera demasiáu tarde.[37]

Informáu pol creciente númberu de desertores que se pasaben al campu borbónico de les graves disensiones ente militares y políticos de los sitiaos, el 4 de setiembre'l mariscal duque de Berwick ordenó al teniente xeneral d'Asfeld faer llamada y solicitar capitulación.[39] Informaos los Trés Comunes de Cataluña, convocóse-yos a conseyu pa deliberar una respuesta. El Conseller en Cap Rafael Casanova espunxo'l sentir del xeneral comandante Villarroel y propunxo que, siquier, tenía d'escuchase la proposición del mariscal de Francia, y si ésta resultaba inaceptable, podría aprovechase la suspensión d'armes p'ameyorar les defenses. Sicasí, por una mayoría de 26 a 4, decidióse nun aceptar la proposición borbónica de negociación pacífica. La respuesta que los Trés Comunes de Cataluña apurrieron al coronel Gregorio de Saavedra por que lleera lliteralmente ante la trinchera borbónica foi la siguiente:

Los Trés Comunes xuntáronse y, considerada la proposición fecha por un oficial de los enemigos, respuenden que nun quieren oyer nin almitir proposición dalguna del enemigu.[40]

Informáu del resolución de los Trés Comunes, el xeneral comandante Antonio de Villaroel solicitó-yos aceptaren la desdexación del so cargu como xeneral comandante del Exércitu de Cataluña, pos se negaba a «ser cómpliz» de tal bárbaru resolución. El 6 de setiembre los Trés Comunes aceptaron la dimisión del teniente mariscal Villarroel, siéndo-y comunicáu a otru día. Asina mesmu, estimáronse-y los servicios emprestaos y informóse-y que los Consellers de Barcelona esperaben pal 11 de setiembre qu'un convói procedente de Mallorca consiguiera romper el cercu marítimu, pudiendo asina'l teniente mariscal Villarroel abandonar la ciudá. Al interesase ésti por conocer a quien nomaren los Consellers de Barcelona como a nuevu xeneral comandante, el síndicu de la Ciudá respondió-y qu'a la Virxe de la Mercé, que la so imaxe fuera retirada d'una ilesia ya instalada na siella de xeneral comandante, y que por inspiración divina tresmitiría les órdenes al Conseller en Cap, Coronel, y Gobernador Don Rafael Casanova, quien les comunicaría a los xenerales y coroneles, que pasaben a tar so les sos órdenes direutes.[41]

Los fuertes bastios cayíos tres el refugu de la proposición de negociación anubrieron les trincheres borbóniques, torgando cualquier posibilidá de llanzar un asaltu xeneral. El 10 de setiembre un nuevu bastiu cayó sobre la ciudá; al anochecer el Conseller en Cap Rafael Casanova volvió reconocer la primer llinia de combates na muralla, afalando a la resistencia de les tropes a pesar de deserciones y la fame xeneralizada. Mas nesta ocasión el mariscal de Francia nun ordenar l'asaltu al entrar la nueche.

 
L'asaltu final sobre Barcelona'l 11 de setiembre de 1714.
A la izquierda, detalle del baluarte de Santa Clara, cola torre de San Juan totalmente ruinosa, y allegante, la meyora de les tropes franceses del mariscal Guerchois y del brigadier Reves pola fienda central.

A les 4:30h del 11 de setiembre más de cuarenta batallones borbónicos llanzaron l'asaltu final sobre Barcelona.[42] El baluarte de Llevant foi asaltáu pol brigadier Courty y el coronel Cany, l'apartaz de Santolaya pol coronel Chateaufot, el baluarte de Santa Clara por brigadier Balincourt, y la fienda allegante a dichu baluarte pol mariscal Lecheraine. La fienda central taba so la responsabilidá del mariscal Guerchois y el brigadier Reves, ente que'l baluarte del Portal Nou, únicu sector que'l mariscal duque de Berwick confió a tropes españoles, foi asaltáu pola elite de les tropes de Felipe V, los Reximientos de Reales Guardias Españoles y Valones, sol mandu del mariscal Antonio del Castillo y el brigadier vizconde del Puertu.[43] L'asaltu xeneral llanzar polos trés frentes simultáneamente tal como narraba'l marqués de San Felipe, «Toos a un tiempu montaron la fienda, españoles y franceses; el valor con que lo executaron nun quepe na ponderación. Más carecieron los franceses, porque atacaron lo más difícil».[44] La defensa foi obstinada y feroz, ablayando a los asaltantes borbónicos primero que estos consiguieren llegar hasta la muralla y obligando a llanzar delles folaes de xente fresco.[45] Ante la espantible carnicería que taben sufriendo les tropes franceses nel sector del Baluarte de la Santa Clara, el teniente xeneral Cilly ordenó al coronel Chateaufort qu'abandonara l'ataque al apartaz de Santolaya y solicitó al mariscal Lechereine, del centru francés, que lo aidara col gruesu de les sos tropes formáu polos reximientos Normadie, Auvergne, y Reinar p'asaltar la fienda allegante al baluarte del Portal de Llevant.[46] Pasaes los cinco de la mañana, y en llanzando tres asalto, les tropes conxuntes del coronel Cany, del brigadier Courty, del coronel Chateufort y del mariscal Lechereine consiguíen pasar a sangre y fueu percima de les poques tropes sobrevivientes que defendía dicha fienda.

A partir del frayatu de la fienda'l colapsu de la defensa bastióse. Los combatientes del baluarte de Llevant, coyíos pel costazu, fueron pasaos a bayoneta;[46] otru tantu asocedió-yos a los defensores del baluarte de Santa Clara, de los cualos namái unes poques compañíes pudieron salvase gracies a la carga suicida d'una de les compañíes de la coronela de Barcelona; y pocu dempués tamién cayó'l baluarte del Portal Nou, so les tropes borbóniques. Como recordaba'l marqués de San Felipe «Tou vencer a fuercia de sacrificada xente, que col ardor de la engarradiella yá nun daba cuartel, nin lo ciscaben los catalanes, sufriendo intrépidamente la muerte».[44] Los Consellers de Barcelona, viendo que tola llinia de defensa colapsara y que la cayida de la ciudá yera inevitable, decidieron abandonar el so cuartel xeneral nel portal de San Antonio y salir a combatir peles cais. Nesi momentu recibieron avisu del teniente mariscal Antonio de Villarroel, quien los comunicaba que retomaba'l xeneral comandu militar y pidía-yos que llanzaren el so contraataque pol sector de San Pedro, ente que él dirixiría otru pel centru. Pasaes los seis de la mañana, Rafael Casanova ordenó emitir el que sería'l so últimu bandu como Conseller en Cap de Barcelona[47] ordenando ensin esceición a tolos varones mayores de catorce años a la defensa de la ciudá de Barcelona y guardia de la bandera de Santolaya, en serviciu del Rei y de la Patria:

De parte del Excelentisimo Señor Conseller en Cap, Coronel y Gobernador de la plaza y fortaleza de Montjuïc, dizse, amonesta y manda a toos xeneralmente, a partir de los 14 años, ensin nenguna sida, nin esceición de persona dalguna, tome les armes, y asista a la defensa d'esta Excelentísima Ciudá, y en guarda de la bandera de la invicta virxe y mártir Santa Eulàlia, patrona de la nuesa ciudá, ensin exención de los de la Coronela y los sos agregaos, nin de los que s'atopen de guardia nos baluartes, nin menos el tercer batallón, que ta de guardia nos portales, alleguen prontamente, depués, depués, depués, so pena de muerte, na plaza de Junqueras, qu'asina convien al serviciu del Rei y de la Patria.
Dr. D. Rafael Casanova, Conseller en Cap, Coronel y Gobernador.[48]

Delles compañíes de los seis batallones que formaben la Coronela de Barcelona rexuntar na Plaza de Junqueras, y a la orde del Conseller en Cap Rafael Casanova, que blandía la bandera de Santolaya, reliquia venerada polos barceloneses y que según la tradición namái podía sacase en momentos de grave peligru pa Barcelona, llanzar al contraataque pasaes los siete de la mañana. Embistieron con tal fuercia les tropes catalanes que les tropes españoles que combatíen nesi sector empezaron a retirase desordenadamente[49] hasta provocar una escorribanda xeneral de les tropes españoles[50] en tol sector de San Pedro. La meyora de les tropes catalanes entartalló a los batallones de les Reales Guardias Españoles, que fueron masacrados tal como recordaba l'entós capitán de la unidá Melchor d'Abarca y Velasco: «los reximientos de Guardias que-yos toco pasar per esta parte arramaron munchu sangre, que quedaron totalmente perdíos».[51] Mientres comandaba el contraataque'l Conseller en Cap Rafael Casanova cayó mancáu d'un balazu na zanca, recoyendo la bandera de Santolaya'l proteutor del brazu militar de Cataluña, Juan de Lanuza y Oms, conde de Plasencia, y siendo treslladáu al Colexu de la Mercé, onde instalara un hospital de campaña. Ante la cayida en combate de Rafael Casanova la meyora quedó deteníu[52] y a partir d'entós los combates centrar na posesión del conventu de San Pedro, que foi reconquistáu y perdíu once vegaes ente defensores y asaltantes. Ante l'agafada resistencia de los barceloneses el mariscal duque de Berwick movilizó a 6.000 homes más de les sos reserves pa entrar en combate.

Tamién pol sector derechu les tropes franceses empezaren a retirase hasta parapetarse nel conventu de Santa Clara, onde fortificaron les sos posiciones del llau del Pla d'en Llull. El teniente mariscal Antonio de Villarroel, qu'anque nun fuera catalán naciera en Barcelona, flanqueado pol xeneral comandante de la caballería, el catalán Miquel de Ramon y Tord, encamentó a los sos homes con estes pallabres: «Señores, fíos y hermanos, güei ye'l día en que s'han d'alcordar del valor y glorioses aiciones qu'en toos tiempos executó la nuesa nación. Nun diga la malícia o la envídia que nun somos dignos de ser catalanes y fíos llexítimos de los nuesos mayores. Por nós y por tola nación española engarramos. Güei ye'l día de morrer o vencer, y nun va ser la primer vegada que con gloria inmortal foi poblada de nuevu esta ciudá defendiendo la fe de la so relixón y los sos privilexos»,[53] dempués de lo que llanzáronse colos restos de la caballería dende la Plaza del Born hasta'l Pla d'en Llull, onde la carga foi masacrada poles tropes franceses apostaes nel conventu de Santa Clara. El teniente mariscal Villarroel, mancáu, foi retiráu de los combates y treslladáu a la so residencia mientres el xeneral Francisco Sans de Monrodon, comandante del sector, ordenaba construyir una barricada.[54]

Francisco de Castellví, capitán de la séptima compañía del segundu batallón de la coronela de Barcelona, recibió órdenes de travesar esi frente pola casa de les aduanes y socorrer a los que combatíen nel baluarte de Migdia; nes sos memories referir a les dantesques imáxenes que s'asocedíen a la so alredor y la brutalidá de los combates sentenciando «Nun puede la humana compresión, esplicar cual yera l'ardor y l'agafamientu». Media hora dempués llegaron ellí'l diputáu de la Xeneralidá Antonio Grases y Des, el Oidor de la Xeneralidá Tomes Antich y Saladrich, el secretariu de la mesma institución Ramon de Codina, y el capitán de la coronela Feliu Teixidor y Xastre, al mandu de un destacamentu formáu por milicianos y civiles; el diputáu traía consigo la bandera de San Jorge, insinia de la Xeneralidá de Cataluña, y esixó a un suboficial que se presentara ante él el comandante del sector. Al ratu llegó'l xeneral Francisco Sans de Monrodon, y na so presencia'l diputáu de la Xeneralidá de Cataluña púnxose de rodíes y díxo-y: «Tamos equí pa morrer pola Patria, señálenos onde quier qu'ataquemos cola bandera».[55] Al cabu d'unos intres l'aneyu xeneral Sans díxo-y que consiguiera estabilizar el sector y dio-yos a entender que nun había homes abondos pa la custodia de la bandera de San Jorge, que seríen de meyor utilidá si devolvíen la bandera al llugar d'onde la sacaren, y procuraben consiguir municiones y aguardiente pa les tropes que taben combatiendo.[56] Pasaes les diez de la mañana la carnicería siguía y Mr. Dulois, del cuerpu de ciruxanos franceses, escribió a un pariente so en París: «Namái tengo tiempu de dicivos que'l vuesu hermanu avísame dende la puerta de la ciudá qu'ocupamos que ta ensin firida. Les nueses tropes ocupen toles fiendes. El combate dura. Los mancaos que curemos hasta agora son 2.870, y tenemos por curar más de 700, ente ellos más de 80 oficiales. Agora alvertimos que'l fueu crez y los barceloneses, dícennos, repunxeron un baluarte».[57]

Negociación de la capitulación editar

Al mediudía, cayendo en combate la cúpula político y militar, tando'l Conseller en Cap Rafael Casanova ingresáu nel colexu de la Mercé y el teniente mariscal Antonio de Villarroel siendo atentido de les sos firíes na so residencia, los miembros de la Xunta Vint-i-quatrena de Guerra axuntar con dellos oficiales militares p'analizar la situación de los combates. Nesi ínterin llegó-yos la noticia que'l comandante del sector de San Agustín, el coronel Pablo Tohar, siguiendo órdenes del mancáu teniente mariscal Villarroel, fixera llamada a la capitulación.[58] Poco dempués los combates quedaron deteníos nos trés sectores d'ataque y apautóse una suspensión d'armes hasta los cinco de la tarde. Aquellos miembros de los Trés Comunes de Cataluña qu'entá siguíen de pies axuntáronse a los dos de la tarde nel Portal de San Antonio; ante la indignación de los presentes, el coronel Juan Francisco Ferrer espúnxo-yos la determinación del teniente mariscal Villarroel: había que detener combatir antes de la llegada de la nueche, o de lo contrario esponíase a la ciudá a un saquéu xeneral y a la masacre de neños, muyeres y vieyos.[59]

A pesar d'ello, los Trés Comunes aportunaron en realizar una nueva llamada antes d'entrar en negociaciones de capitulación, y a los trés de la tarde ordenaron emitir peles cais de Barcelona un bandu,[58] consideráu pol historiador catalanista y fundador del Centre Català José Coroleu y Inglada y José Pella y Forgas «el documentu más importante de los añales d'aquella guerra» porque na Ciudá Condal, «últimu baluarte de les antigües llibertaes de la Península, finía la independencia nacional d'una raza n'otres dómines indomable, llanzando colos últimos aliendos de la so vida'l so testamentu políticu en digna y solemne xustificación de la so historia y protesta de la so conducta pa los vinientes sieglos nesta forma sublime».[60] Carles Serret i Bernús, unu de los biógrafos de Rafael Casanova, cree que na redaición d'esi bandu nada tuvo que ver el Conseller en Cap, y considera la so vinculación al bandu obra de sectores reaccionarios mientres la dictadura de Miguel Primo de Rivera.[61] La so traducción al castellán ye la siguiente:

 
Estractu de Los Fueros de Cataluña (1878), de José Coroleu y Inglada y José Pella y Forgas.
Agora oyéi, faise saber a toos xeneralmente, de parte de los Trés Excelentísimos Comunes, tomáu'l paecer de los Señores de la Xunta de Gobiernu, persones acomuñaes, nobles, ciudadanos y oficiales de guerra, que xebradamente tán torgando que los enemigos internar na ciudá; atendiendo que la deplorable tristura d'esta ciudá, na que güei mora la llibertá de tol Principáu y de toa España, ta espuesta al postreru estremu, de sometese a una entera esclavitú. Echen voz de, amonestan y encamienten, representando a Padres de la Patria que s'aflixir de la desgracia irreparable qu'amenacia'l favor ya inxustu agafamientu de les armes franco-españoles, fecha seria reflexón del estáu en que los enemigos del Rei N.S., de la nuesa llibertá y Patria, tán apostaos ocupando toles fiendes, cortadures, baluartes del Portal Nou, Sta. Clara, Llevant y Sta. Eulalia. Faise saber, que si depués, darréu d'oyíu el presente pregón, tolos naturales, habitantes y demás xentes hábiles pa les armes nun se presenten nes places de Junqueras, Born y Plaza de Palaciu, con cuenta de que unidamente con tolos Señores que representen los Comunes, puedan refugase los enemigos, faciendo l'últimu esfuerciu, esperando que Dios misericordiosu, va ameyorar la suerte. Faise tamién saber, que siendo la esclavitú cierto y forzoso, n'obligación de los sos cargos, espliquen, declaren y protesten a los presentes, y dan testimoniu a los vinientes, de qu'executaron les postreres exhortaciones y esfuercios, protestando de tolos males, ruines y ablayamientos que sobrevengan a la nuesa común y aflixida Patria, y estermín tolos honores y privilexos, quedando esclavos colos demás españoles engañaos y toos n'esclavitú del dominiu francés; pero confíase, que toos como verdaderos fíos de la Patria, amigues de la Llibertá, van allegar a los llugares señalaos con cuenta d'arramar gloriosamente la so sangre y vida pol so Rei, pol so honor, pola Patria y pola llibertá de toa España, y finalmente dicen y faen saber, que si dempués d'una hora de publicáu'l pregón, nun comparez xente abondo pa executar la escurrida empresa, ye forzosu, precisu y necesariu faer llamada y pidir capitulación a los enemigos, antes de llegar la nueche, pa nun esponer a la más llamentable ruina de la Ciudá, pa nun esponela a un saquéu xeneral, profanación de los Santos Templos, y sacrificiu de neños, muyeres y persones relixoses.
Y por que a toos sía xeneralmente bultable, que con voz alta, clara ya intelixible sía publicáu por toles cais de la presente ciudá.
Dau na casa de la Excelentísima Ciudá, morando nel Portal de S. Antonio, presentes los mentaos Excelentísimos Señores y persones acomuñaes, a 11 de setiembre, a les 3 de la tarde, de 1714.

Ante la inesistencia de respuesta, a los cinco de la tarde'l mariscal duque de Berwick amplió la suspensión d'armes hasta la medianueche. Mientres, los Trés Comunes escucharon como Juan Francisco Verneda, comisionado secretu de Carlos III en Barcelona, esponía'l plan de la so maxestá llegáu'l casu d'entrar en capitulación: d'últimes, Carlos III ufiertaba la entrega del reinu de Mallorca ya Islles d'Eivissa, si tanto Cataluña como Mallorca ya Islles d'Eivissa calteníen los sos fueros, privilexos, costumes ya inmunidaes como nos tiempos del difuntu Carlos II.[63] Espuestu'l plan los Trés Comunes nomaron por comisionados p'axustar la capitulación al inspector xeneral del Exércitu de Cataluña Jacinto Oliver, y al miembru de la Xunta Vint-i-quatrena de Guerra Mariano Duren y Mora, aportando a que fueren acompañaos pol coronel Juan Francisco Ferrer de parte del teniente mariscal Villarroel, que partieron a los seis de la tarde escontra'l campu borbónico. A la una de la nueche del día 12 de setiembre volvieron los comisionados, informando que'l mariscal duque de Berwick nun aceptaba'l caltenimientu de los fueros de Cataluña y Mallorca, más ampliaba la suspensión d'armes hasta'l mediudía pa prosiguir les negociaciones.[64] A los ocho de la mañana del día 12 de setiembre, a pesar de la obstinación del diputáu de la Xeneralidá de Cataluña Francisco de Perpiñá por non aportar a capitulación dalguna, a la fin la mayoría resolvió que dada la falta de xente y la fame estrema qu'azotaba la ciudá, teníen d'aceptase los términos de la capitulación ufiertada pol mariscal de Francia, a condición de que se quitar los términos «rindición a discreción»; en casu contrariu y si el duque aportunaba nuna rindición a discreción, los comisionados teníen de retirase.[65] Finalmente, a los trés de la tarde del día 12 de setiembre, apautóse la capitulación de Barcelona:

Don Jacobo Fitz-James, Duque de Fitz-James, Duque de Berwick, de Llíria y de Xérica, Par i Mariscal de Francia, Grande d'España, Caballeru de les órdenes de la Jarretiera y del Toisón d'Oru, Gobernador y Teniente Xeneral de la provincia del Altu y Baxu Limosín, Plenipotenciario y Xeneralísimu del Exércitu de los Dos Corones en Cataluña.

Anque llegaron bien tarde los de Barcelona a pidir la clemencia del rei, inda'l excelentísimo señor mariscal duque de Berwick tien tanta benignidad que nun quier usar del rigor de la guerra, y con esti motivu de caltener y nun destruyir los vasallos de S.M. sirvióse conceder por gracia la vida a tolos naturales, habitantes, moradores y demás persones que de presente se topen en Barcelona.
Concede que nun s'escalará la ciudá y que cada unu va poder vivir na so casa como antes, ensin que polo pasao fáigase-y nengún procesu de lo que fizo contra'l rei, quedando cada unu en posesión de tolos bienes que gociaba.
Tocantes a les tropes reglaes qu'hai dientro de la plaza, van ser [ ] a discreción, conforme a les costumes de la guerra n'asemeyaos casos, pero concédese-yos la vida, los sos equipaxes y, por gracia particular, llibertá na forma que s'ufiertó.
Toles tropes y xentes d'armes van retirase mañana, día 13, a l'amanecida, dientro de la Rambla, y entós que lo fixeren van unviar al marqués Guerchy por qu'unvie guardias a toles puertes de la Rambla, pa torgar que nengún soldáu del exércitu pueda entrar, y por que tamién s'unvien guardias a ilesies y conventos.
Güei a les 6 de la tarde va apurrise Montjuïc, onde les tropes que van entrar van poner guardias nes paraxes que se pidir por caltener a los dueños la ropa y demás coses que puede haber ellí en Montjuïc.
Depués al intre apurrirá'l muelle.
Toles armes de los soldaos iguaos y demás tropes que tán na ciudá van poner nel Palaciu y va quedase un oficial, el que va dir de parte del xeneral Guerchy a encargase d'elles.
Van Dar l'estáu de tolos almacenes y de los caballos y de los soldaos d'a caballu.
Van Unviar orde al Comandante de Cardona por qu'apurra el so castiellu.

Campu delantre de Barcelona, a 12 de setiembre de 1714.
 
Les victories de Francia
Almanaque francés de 1715 que conmemora tomar de Barcelona'l 13 de setiembre de 1714 sometiendo a los «Rebelles de Catalogne».

Siguiendo la capitulación, el 12 de setiembre la Xunta de Gobiernu ordenó que s'apurriera la fortaleza de Montjuïc al teniente xeneral francés marqués de Guerchy. El 13 de setiembre, ente los cinco y los seis de la mañana, Barcelona foi ocupada poles tropes del Mariscal de Francia. El sitiu de Barcelona provocara unes baxes envaloraes en 14 200 asaltantes borbónicos, 6.850 defensores austracistas, y la destrucción d'un terciu de la ciudá. El coronel Juan Francisco Ferrer, de la plana mayor del teniente mariscal Villarroel y Navarro, refartó a Juan Francisco de Verneda la obstinación de la defensa, tachando a los Consellers de Barcelona de beatos sanguinarios. Verneda respondió-y qu'él nun yera quién pa xulgar les deliberaciones de los catalanes, que nun tendría d'haber -y -y dexáu entrar a axustar en campu borbónico, que nun entendiera nada de lo asocedío, y despidióse d'él sentenciando:

Cataluña tópase ilustrada dende los antiguos tiempos de grandes honores y fama.
Sería baxeza dexar degradar el so Honor, ensin arramar la mayor parte de la so sangre.

En pos de la capitulación, políticos y militares siguieron viviendo en «la so casa como antes, ensin que polo pasao fáigase-y nengún procesu de lo que fizo contra'l rei».[67] Pela so parte Felipe de Ferran y de Sacirera, embaxador catalán en [L'Haya]], taba eufóricu; tres la muerte de la reina Ana entrevistárase col nuevu rei de la Gran Bretaña, l'alemán Jorge I, quien de camín a Londres comprometiérase a lliberar Barcelona, habiendo yá'l secretariu de la rexencia Joseph Addison ordenáu al almirante James Wishart la concentración de l'armada británica nel puertu de Mahón. Yera 18 de setiembre y entá nun sabía de la cayida de Barcelona: la cuenta trás rematara seis díes antes.[68]

Los franceses tresfieren Barcelona al gobiernu español editar

Tando Barcelona so l'autoridá militar francesa dende'l día 13 de setiembre, el mariscal duque de Berwick nomó por gobernador interín de la ciudá al teniente xeneral francés marqués de Guerchy. Ante la indignación de los militares españoles, el mariscal de Francia respondió-yos que la gloria de mandar na plaza depués d'ocupada destinar a la nación francesa, que yera la que más sangre arramara p'apoderala, añediendo que les tropes españoles soles nun fueren abondes pa rindir la ciudá, y que yera xusto tuvieren el comandu'l franceses, pos amás les tropes españoles qu'había nel campu nun bastaben pa contener a los ciudadanos y guarnir la ciudá.[69] Finalmente, el 20 de setiembre, l'autoridá de la plaza foi tresferida al gobiernu español, siendo gobernador de la plaza'l marqués de Lede, nomáu por Felipe V. Depués de llegáu'l marqués, el mariscal de Berwick espúnxo-y los atrasos nel pagu que se debíen polos servicios de les tropes franceses, la manera de cobralos, y los cuarteles que se debíen señalar. Pela so parte, el marqués de Lede espunxo al mariscal duque de Berwick les órdenes que traía de la corte de Madrid de tomar prisioneros a los oficiales que sirvieren mientres el sitiu contra Felipe V. Dos díes depués, el 22 de setiembre, y contraviniendo la capitulación de Barcelona, una ventena d'oficiales del Exércitu de Cataluña fueron arrestaos; seis meses dempués el xeneral Josep Moragues foi degolláu y fechu cuartos alegándose qu'intentara fuxir de Cataluña ensin pasaporte autorizáu.[70]

Fuxida y perdón editar

 
El opúsculo atribuyíu a Rafael Casanova Record de l'Aliança[71] recuerda al rei Xurde II de Gran Bretaña l'alianza apautada en Xénova en 1705 ente'l Principáu de Cataluña y el Reinu d'Inglaterra con cuenta d'auxiliar al Archiduque Carlos "a la entera recuperación de tola Monarchía d'España",
La implicación de Felipe V na Guerra de Socesión Polaca (1733-1738) por cuenta de los Pactos de Familia desencadenó les esperances de los austracistas en pos de recuperar la Llibertá de Cataluña». Foi publicáu en xineru de 1736, el «22º añu de la nuesa esclavitú».

El 15 de setiembre'l Consell de Cent de Barcelona quedó abolíu, cerrándose los sos archivos, escribaníes y arques de depósitu; anguaño pueden consultase gratuita y públicamente nel Archivu Históricu de la Ciudá de Barcelona el Llibru diariu del Conseyu, les actes de les xuntes de los Consellers, el Rexistru de Deliberaciones, les series d'ordenaciones y de correspondencia de los Consellers de Barcelona, asina col Inventariu del Conseyu y l'Inventariu de los Consellers;[72] en cuánto al Archivu Secretu, quedó en Barcelona cuando les tropes borbóniques ocuparon la ciudá, y entá el mesmu Rafael Casanova en 1728 apelaba a la verdá de los documentos ellí curiaos na carta qu'unvió al so coetaneu Francisco de Castellví en Viena: «Ye ciertu consta de la mesma carta, que nun duldar topar nel Secretu de la ciudá, pos nun sabemos que del Secretu tocárase nada». El mesmu día 15 de setiembre tolos Consellers de Barcelona fueron exonerados de los sos cargos y foi nomada una xunta provisional de gobiernu municipal.

Curáu de les sos firíes, los bienes de Rafael Casanova fueron embargaos, pasando a morar a partir d'entós na casa del so fíu, en Sant Boi de Llobregat. Foi-y ordenáu qu'apurriera'l títulu de ciudadanu honráu con que-y honrara'l Archiduque Carlos d'Austria en 1707 y, amnistiáu en 1719, tornó a Barcelona y volvió exercer como abogáu hasta 1737, añu en qué se retiró. Morrió seis años más tarde en Sant Boi de Llobregat, el 2 de mayu de 1743, y foi soterráu na ilesia parroquial de la llocalidá a otru día.[73]

Tres la derrota, Casanova caltuvo los contactos con otros importantes dirixentes de la ciudá mientres el sitiu, como'l sarxentu mayor de la Coronela de Barcelona Félix Monjo o'l teniente coronel José Vilana; asina mesmu colos exiliaos en Viena, como'l capitán de la Coronela Francisco de Castellví o'l comisionado secretu del Archiduque Carlos d'Austria en Barcelona Juan Francisco de Verneda. Pela contra, enxamás volvió dirixir la pallabra a quien fora'l so segundu mientres el sitiu de Barcelona, el Conseller Segon Salvador Feliu de la Peña, quien a finales de 1718 retomó los sos negocios mercantiles en Vilasar de Mar, morriendo en dicha llocalidá en 1733.[74]

En payares de 2010 la familia Barraquer de Sant Boi de Llobregat, herederos direutos de Rafael Casanova, dexaron el so fondu documental al Archivu Nacional de Cataluña, destacando ente los documentos l'acta d'entrega del so títulu de ciudadanu honráu, el pleitu que s'empecipió nel so contra delantre del tribunal de la Intendencia Xeneral de Cataluña (1730-1735), testimonios de la confiscación de los sos bienes, y la correspondencia de los sos descendientes cola familia Verneda, austracistas exiliaos en Viena.[75] Pela so parte, l'economista ya historiador Ernest Lluch, centráu nel estudiu del austracismo persistente dempués 1714, taba estudiando cuál sería'l grau d'implicación que tuvo Rafael Casanova na autoría del opúsculo austracista anónimu Record de l'Aliança, (Alcordanza de l'Alianza)[71] publicáu en xineru de 1736, el «22º añu de la nuesa esclavitú».

Homenaxes póstumos a Rafael Casanova editar

 
La estatua alzada n'honor a Rafael Casanova cubierta de ramos y flores na conmemoración del Día Once de Setiembre de 1914.
La estatua foi alzada pol Conceyu de Barcelona en 1888 por ser «el postreru 'Conceller en Cap', mancáu nel sitiu d'esta ciudá empuñando la bandera de Santolaya en defensa de les Instituciones Catalanes».[76]

En rematando la guerra nel sieglu XVIII, la figura de Rafael Casanova foi recuperada nel sieglu XIX por intelectuales y políticos de la Renaixença como símbolu de la llucha poles llibertaes de Cataluña. En 1863, sol Reináu de Sabela II d'España, el consistoriu municipal dedicó una cai del nuevu Enanche de Barcelona a la memoria de Rafael Casanova, el so postreru Conseller en Cap, porque:

CASANOVA (cai de): Va Llevar esti nome en memoria del postreru conceller en cap de Barcelona don Rafael de Casanovas ó Casanova. Escoyíu esti pernomáu ciudadanu en 1713, cuando Barcelona taba sitiada poles tropes de Felipe V, dio grandes pruebes de valor, de abnegación y d'heroísmu. Por dures pruebes y aflictivas circunstancies hubo de pasar entós la capital del Principáu, pero mientres l'enllargáu sitiu que sufrió, nun se desmintieron un solu intre'l celu y la solicitú d'esti patriota ciudadanu. Dempués d'una llucha heroica, sostenida con hazañoso enfotu en favor de les sos llibertaes, Barcelona cayó'l 11 de setiembre de 1714 mandando un memorable exemplu á les xeneraciones vinientes. El conceller Casanovas tuvo nel so puestu d'honor y de peligru hasta l'últimu momentu. Allegó cola milicia ciudadana á defender la fienda de la Puerta Nueva, y ellí cayó gravemente mancáu, siendo retiráu exánime del sitiu del combate. Poques hores dempués, les tropes del duque de Berwick entraben en Barcelona, convertida nuna ciudá de muertos, pa resgar coles sos ensangrecíes bayonetes el códigu inmortal de les nueses seculares llibertaes.[77]

En 1871 mosén Mateo Bruguera publicaba Hestoria del memorable sitiu y bloquéu de Barcelona y heroica defensa de los fueros y privilexos de Cataluña de 1713 y 1714, utilizando los manuscritos inéditos del austracista Francisco de Castellví; en 1884, mientres la Restauración borbónica n'España, el Conceyu de Barcelona empecipió'l proyeutu de embellecimiento del Salón de San Juan con estatues dedicaes a personaxes pernomaos de la hestoria de Cataluña. Les primeres fueron dedicaes a Wifredo el Velloso y Roger de Lauria, y en 1886 aprobáronse les dedicaes a Bernat Desclot y Rafael Casanova, por ser «el postreru 'Conceller en Cap', mancáu nel sitiu d'esta ciudá empuñando la bandera de Santolaya en defensa de les Instituciones Catalanes».[76] Por cuenta de la Esposición Universal de Barcelona de 1888 inauguráronse les estatues. En 1889, cuando nun había nin trescurríu un añu de la so inauguración, la estatua dedicada a Rafael Casanova convertir en símbolu de la defensa de la Instituciones Catalanes cuando foi puntu de concentración de la manifestación entamada en protesta pola promulgación en Madrid de la reforma del códigu civil español qu'arrequexaba na práutica a dereches civil catalán, que sobreviviera a la supresión del derechu públicu catalán en 1714.

A partir d'esi añu la estatua a Rafael Casanova convertir en puntu d'alcuentru de les organizaciones catalanistes mientres la conmemoración del Día Once de Setiembre. Na conmemoración de 1901 produciéronse los primeros arrestos, cuando'l gobernador civil de Barcelona ordenó la detención d'una trentena de catalanistes acusaos de concentración illegal cuando estos diben realizar la so ufrienda floral; puestos en llibertá con cargos dos díes depués, les detenciones popularizaron l'actu de la ufrienda floral a Rafael Casanova. En 1905 Salvador Sanpere i Miquel publicaba Fin de la Nación Catalana y en 1912 Rafael Carreras un estudiu biográficu centráu na figura de Rafael Casanova. Al ser el 11 de setiembre una xornada llaborable, delles entidaes catalanistes realizaben les sos ufriendes florales mientres la nueche o a primer hora de la mañana; los tributos florales yeren quemaos o vandalizados por lerrouxistas, y a partir de 1908 entamáronse piquetes pa protexer les ufriendes florales. En 1913 xunir Nacionalista Radical celebró un alcuentru pa honrar la tumba de Rafael Casanova y esi mesmu añu'l consistoriu municipal de Barcelona participó per primer vegada y de manera institucional nel actu de tributu floral.[78] En 1914, con motivu del bicentenariu, el Conceyu de Barcelona aprobó'l treslláu de la estatua dende'l Salón de San Juan a la Ronda de San Pedro, el so allugamientu actual, cerca del llugar onde cayó mancáu cuando dirixía'l contraataque de la Coronela de Barcelona mientres el 11 de setiembre de 1714.[79] Dos años dempués, en 1916 inauguróse'l zócalo cola inscripción «Equí cayó mancáu'l Conseller en Cap Don Rafael Casanova defendiendo les Llibertaes de Cataluña. 11 de setiembre de 1714».[79] Xixilar de la Diada, el 10 de setiembre de 1922, asitióse una nueva llosa de mármol na so tumba de Sant Boi de Llobregat cola inscripción «Vasu que contién los restos del doctor en derechu don Rafael Casanova Conseller que foi de la ciudá de Barcelona + 1743 +».[80]

 
Estatua alzada n'honor a Rafael Casanova en Barcelona (1888). Al so pie puede lleese la siguiente inscripción:
«Equí cayó mancáu'l Conseller en Cap Don Rafael Casanova defendiendo les Llibertaes de Cataluña. 11 de setiembre de 1714»[79]

El 13 de setiembre de 1923, el xeneral Miguel Primo de Rivera dio un golpe d'estáu col sofitu de diversos sectores de la sociedá española, suspendiendo la constitución de 1876, prohibiendo la llibertá de prensa, eslleiendo'l Gobiernu y el Parllamentu y enllantando un réxime dictatorial empobináu por un Direutoriu Militar. Al añu siguiente, el 8 de setiembre de 1924, y ante la proximidá del Día Once de Setiembre, el gobernador civil de Barcelona prohibió l'homenaxe a Rafael Casanova por aciu el siguiente decretu:

Primeru. Queda dafechamente prohibida nesta capital y provincia toa conmemoración de la fecha del 11 de setiembre.
Segundu. Queda prohibida coles mesmes l'allugamientu de corones, ramos y flores o cualesquier ufrienda na estatua de Casanova.
Terceru. Tou comerciu que nun tenga abiertes les sos puertes nel espresáu día mientres les hores de la xornada ordinaria va ser castigáu cola multa de 1.000 pesetes.
General Carlos Losada, Gobernador Civil de Barcelona, 8 de setiembre de 1924.[81]

Al añu siguiente la Mancomunidá de Cataluña, la que fuera la primer institución d'autogobiernu de Cataluña dende 1714 creada por aciu la integración de los cuatro diputaciones provinciales catalanes nun solu organismu, foi suprimida. Tres la muerte del dictador en 1930 el réxime militar empezó a tolerar la conmemoración nuevamente, cuando'l gobernador civil de Barcelona autorizó les ufriendes florales al monumentu n'honor a Rafael Casanova, pero prohibiendo cualquier tipu de manifestación. Tres la proclamación de la Segunda República Española y la instauración de la Xeneralidá de Cataluña como institución d'autogobiernu de Cataluña retomáronse dafechu los actos d'homenaxe na so memoria.

Mientres la Guerra Civil Española la organización independentista Estat Català alzó la Centuria Rafael Casanova que tomó parte nel Desembarcu de Mallorca (1936). La Diada foi suprimida nuevamente mientres el Franquismu y en 1939 ordenóse que la estatua fuera retirada y destruyida, mas quedó almacenada nun dipósito municipal de Barcelona. En 1964 la policía secreta tuvo ficia que se preparar un homenaxe a Rafael Casanova el Día Once de Setiembre, ordenar se acordonara la zona na que d'antiguo tuviera la estatua.[82] En xineru de 1975 la conservadora del Muséu d'Arte de Cataluña dio a conocer onde se topaba la estatua y el zócalo. Tres la muerte del dictador Francisco Franco en 1975 el réxime militar empezó a tolerar nuevamente la conmemoración del Dia Once de Setiembre autorizando la concentración en Sant Boi de Llobregat, onde taba la tumba de Rafael Casanova.

L'alcalde de Barcelona José María Socías Humbert empecipió los trámites pa la restitución del monumentu y el 27 de mayu de 1977 foi alzada nuevamente la estatua n'honor del Conseller en Cap, Coronel y Gobernador Rafael Casanova,[83] cerca del llugar onde cayó en combate na Ronda de San Pedro.[7] La conmemoración del Día Once de Setiembre foi oficializada como Día de Cataluña (Diada) pola primer llei del restauráu Parllamentu de Cataluña. Ante la estatua a Rafael Casanova efectúase una ufrienda floral mientres la Diada que'l so siguimientu per parte de la sociedá civil catalana ye xeneralizáu algamando un notable valor simbólicu y políticu na defensa de les instituciones catalanes d'autogobiernu. Asina mesmu ríndense-y honores ante la so tumba en Sant Boi de Llobregat.


Ver tamién editar

Referencies editar

Notes editar

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 11104/rafael-casanova-i-comes. Apaez como: Rafael Casanova i Comes. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopèdia Catalana. Identificador de la Gran Enciclopedia Catalana: 0015601. Apaez como: Rafael Casanova i Comes. Editorial: Grup Enciclopèdia. Llingua de la obra o nome: catalán.
  3. Serret i Bernús (1996: 127).
  4. Laínz (2006: 117-126); Martínez Fiol (1997).
  5. Ramón Acín (1998). Editorial Montesinos: Homenaxe a Casanova (1725-1798). ISBN 978-84-89354-63-0.
  6. Surnames, Casanova, consultáu'l 17 d'abril de 2007
  7. 7,0 7,1 Muséu d'Historia de Cataluña, Rafael Casanova, consultáu'l 17 d'abril de 2007
  8. Serret y Bernús (1996: 31)
  9. Alegria y Charlain; Trataos, convenios y declaraciones de paz y de comerciu (1843); p. 79
    Artículu 13º. Vistu que la reina de la Gran Bretaña nun cesa d'encamentar con suma eficacia por que tolos habitantes del principáu de Cataluña, de cualquier estáu y condición que sían, consigan, non solo enteru y perpetuu olvidu de too lo executao mientres esta guerra y gocien d'integrar posesion de toles sos faciendes y honres, sinón tamién que caltengan ilesos é intactos los sos antiguos privilexos, el rei católicu por atención à la so Maxestá británica concede y confirma pol presente á cualesquier habitador de Cataluña, non solo l'amnistía deseyada juntamente cola plena posesion de tolos sos bienes y honres, sinón que-yos da y concede tamién aquellos privilexos que tienen y gocien, y d'equí p'arriba pueden tener y gociar los habitadores de los dos Castillas, que de tolos pueblos d'España son los mas amaos del rei católicu.
  10. AA.VV. (2006: II, 42)
  11. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. III, p. 811
  12. AA.VV. (2006: II, 48).
  13. Pérez Picazo, Maria Teresa; La publicística española na guerra de Socesión
  14. Sanz Llión Sanz, Virgina; El fin del pactismo: L'autoridá real y los últimos años del Conseyu d'Aragón.
  15. Pizarro Carrasco, Carlos; El discursu de la resistencia al traviés del Espertador de Catalunya.
  16. Archivu Xeneral de Simancas, Estáu, lib. 8128; reproducíu por Muñoz & Catà; Repressió borbònica i resistència catalana (1714-1736)
  17. AA.VV. (2006: II, 19).
  18. Hernàndez Cardona y Riart y Jou (2007: 69).
  19. Sobre la esistencia d'un exércitu catalán puramente dichu, considerando como a tal a les milicies reclutadas ad hoc, cf. Espino Blanco (1997) y Hernàndez Cardona y Riart y Jou (2010).
  20. Hernàndez Cardona y Riart y Jou (2007: 70)
  21. Hernàndez Cardona y Riart y Jou (2007: 69)
  22. Hernàndez Cardona y Riart y Jou (2010: 77)
  23. Hernàndez Cardona y Riart y Jou (2010: 39-41)
  24. Castellví i Obando, Francesc; Narraciones Históriques; Vol. III, páx. 694 y Vol. IV, páx. 29
  25. Fontana (2004: 20).
  26. 26,0 26,1 AA.VV. (2006: II, 62)
  27. Serret y Bernús (1996: 67-69).
  28. Albareda Salvadó, Joaquim; El Cas dels Catalans. La conducta dels aliats arran de la Guerra de Successió (1705-1742)
  29. Serret y Bernús (1996: 38)
  30. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 107
  31. Albertí, Santiago; L'Onze de Setembre, páxs. 235-236
  32. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 151
  33. Voltaire, -y Siècle de Louis XIV cap. XXIII - Victoire du maréchal de Villars à Denain. Rétablissement des affaires. Paix générale.
    Les assiégés se défendirent avec un courage fortifié par le fanatisme. les prêtres, Les moines, coururent aux armes et sur les brèches, comme s'il s'était agi d'une guerre de religion. Un fantôme de lliberté les rendit sourds à toutes avánceslos qu'ils reçurent de leur maître
  34. AA.VV. (2006: II, 194)
  35. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 205
  36. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 206
  37. 37,0 37,1 Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 207
  38. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 213
  39. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 211
  40. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 214
  41. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 216
  42. Albertí, Santiafo; L'Onze de Setembre, p. 307
  43. Albertí, Santiago; L'Onze de Setembre, p. 320
  44. 44,0 44,1 «Comentario de la guerra d'España, y hestoria del so Rei Phelipe V l'animosu». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  45. Comentarios de la guerra d'España, y hestoria del so Rei Phelipe V l'animosu:
    La defensa foi más obstinada y feroz. Teníen armaes les fiendes d'artillería, cargaes de bala menuda, que fizo gran estragu. Nun fueron refugaos los qu'asaltaron, pero morríen nel fatal atestar, ensin vencer.
    Vicente Bacallar; op. cit., Añu 1714
  46. 46,0 46,1 Albertí, Santiago; L'Onze de Setembre, páxs. 312-315
  47. Serret y Bernús (1996: 106)
  48. Bruguera (1872, II: 255).
  49. Comentarios de la guerra d'España, y hestoria del so Rei Phelipe V l'animosu:
    Cargaos los catalanes d'esforciada ensame de tropes, diben perdiendo terrenal. Los españoles coyeron l'artillería que teníen llantada n'hai esquines de les cais, y dirixir contra ellos.
    Vicente Bacallar; op. cit., Añu 1714.
  50. Comentarios de la guerra d'España, y hestoria del so Rei Phelipe V l'animosu:
    Los españoles, que pelos llaos teníen gran parte de la ciudá, viendo, recularen los franceses, tamién ellos retiráronse a la fienda; toos empezaben nueva aición.
    Vicente Bacallar; op. citada, Añu 1714
  51. Abarca y Velasco, Melchor; Curtia noticia de les funciones en que se topó'l reximientu de Guardias Españoles dende l'añu 1704
  52. Comentarios de la guerra d'España, y hestoria del so Rei Phelipe V l'animosu:
    Villarroel y el cabu de los Conselleres de la ciudá xuntaron los suyos y acometieron a los franceses, que se diben adelantrando ordenaos; dambos quedaron gravemente mancaos. Entós esmorecieron los defensores, pero en toles partes de la ciudá caltuvo la guerra per dolce continues hores, porque tol pueblu engarraba.
    Vicente Bacallar; op. cit., Añu 1714
  53. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 249
  54. Albertí, Santiago; L'Onze de Setembre, p. 335
  55. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 251
  56. Albertí, Santiago; L'Onze de Setembre, p. 344
  57. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 257
  58. 58,0 58,1 Serret y Bernús (1996: 111)
  59. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 352
  60. Coroleu y Pella (1878: 689).
  61. Serret y Bernús (1996: 111)
    Na redaición d'esti bandu nada tuvo que ver el Conseller en Cap como, equivocadamente, intentóse faer creer en delles publicaciones, de calter reaccionariu, de los años venti del presente sieglu [XX] en plena dictadura de Primo de Rivera. Inda a finales del mes de setiembre de 1995, una carta d'un llector al diariu El País, abondaba nesa tesis errónea.
  62. Ibidem.
  63. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 262
  64. 64,0 64,1 Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 263
  65. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 266
  66. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 441
  67. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 268
  68. AA.VV. (2006: II, 176)
  69. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 308
  70. Castellví y Obando, Francisco; Narraciones Históriques, vol. IV, p. 316
  71. 71,0 71,1 Lluch, Ernest: Aragonesismu austracista (1734-1742), páx. 25
  72. «Archivo Históricu de la Ciudá de Barcelona». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  73. Serret y Bernús (1996: 126).
  74. «Salvador Feliu de la Penya després de 1717». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  75. «Descobreix els documents del conseller en cap Rafel Casanova».
  76. 76,0 76,1 AA.VV. (2006: III, 185)
  77. AA.VV. (2006: III, 174)
  78. AA.VV. (2006: III, 187)
  79. 79,0 79,1 79,2 AA.VV. (2006: III, 195)
  80. Serret y Bernús (1996: 13-18).
  81. Anguera, Pere; L'Onze de Setembre. Història de la Diada (1886-1938); p. 269)
  82. AA.VV. (2006: III, 216)
  83. AA.VV. (2006: III, 220)

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar