Ramón Pérez de Ayala

escritor asturianu

Ramón Pérez de Ayala y Fernández del Portal (9 d'agostu de 1880Uviéu – 5 d'agostu de 1962Madrid) foi un escritor y periodista español.

Ramón Pérez de Ayala
diputáu nes Cortes republicanes

17 setiembre 1931 - 5 mayu 1933
Distritu: Uviéu
Eleiciones: primer llexislatura de la Segunda República Española
embaxador d'España nel Reinu Xuníu

1931 - xunu 1936
Vida
Nacimientu Uviéu[1]9 d'agostu de 1880[2]
Nacionalidá España [3]
Muerte Madrid[1]5 d'agostu de 1962[2] (81 años)
Sepultura cementeriu de La Almudena
Estudios
Estudios Universidá d'Uviéu
Colexu de la Inmaculada
Llingües falaes castellanu[4]
inglés
Alumnu de Julio Cejador y Frauca (es) Traducir
Oficiu escritor, columnista, diplomáticu, poetapolíticu
Llugares de trabayu Madrid
Premios
Nominaciones
Miembru de Real Academia Española
Movimientu Generación de 1914 (es) Traducir
Xéneru artísticu poesía
novela
IMDb nm0207175
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació n'Uviéu y foi bautizáu na ilesia de San Isidoro. El so padre Cirilo, natural de Tierra de Campos, Valdenebro de los Valles, provincia de Valladolid –nes sos noveles fai referencia a esta zona y la manera de vida que llevaben los paisanos naquella dómina– foi un comerciante de testiles que na so mocedá moró en Cuba. Perdió a la so madre, doña Luisa, asturiana, na so primer infancia. Siempres se resintió d'esta orfandad, careciendo soledá y miseries afeutives derivaes, amás, de tar la mayor parte de la so mocedá internu en colexos de la Compañía de Xesús, San Zoilo en Carrión de los Condes y Inmaculada en Xixón. Asina consiguió un gran caudal de conocencies humanístiques, debíos en parte al únicu profesor col que simpatizó, el gran eruditu Julio Cejador y Frauca, coles mesmes incómodu güéspede nuna orde que nun tardaría n'abandonar. L'anticlericalismu que-y inspiró la educación xesuítica ta afiguráu na so novela autobiográfica A.M.D.G., que'l so títulu fai alusión al lema Ad maiorem Dei gloriam, propiu de la Compañía de Xesús.

 
Retratáu por Sorolla en 1920

Estudió derechu n'Uviéu so la proteición de Leopoldo Alas, «Clarín». Ellí entró en contautu colos pensadores del krausismu, ente ellos Rafael Altamira, Adolfo Posada y otros. Dispunxo de la escelente biblioteca del marqués de Valero de Urría. Daquella déxase melenes y visti con chalecu y monóculu como un dandi y exhibe una personalidá volteriana y lliberal. Atrái-y tanto'l rexeneracionismu de los sos mentores como'l decadentismo estéticu de la Europa de preguerra. Tarrez el conservadorismu burgués de la ciudá d'Uviéu, que na so obra apaez sol nome de «Pilastres». Otres denominaciones tapen na so obra lliteraria llugares y personaxes reales: «Noreña» ye Cenciella; «Novillo» ye'l presidente de la diputación Corbera en Belarmino y Apolonio y «Pía Octava Cioretti» en La pata de la raposa ye Natalia Perotti, vilba de Martín Escalera.

L'uvieín Pedro González Blanco púnxo-y en contautu colos modernistes de Madrid: Jacinto Benavente, Francisco Villaespesa, Mariano Miguel de Val, Gregorio Martínez Sierra, Juan Ramón Jiménez, Ramón María del Valle-Inclán y José Martínez Ruiz «Azorín». En 1902 El Progresu d'Asturies imprimió por entregues la so primer novela, Trece dioses. Fragmentos de les memories de Florencio Flórez, bien na órbita decadentista del Valle-Inclán de les Sonates. En 1903 funda colos Martínez Sierra, Gregorio Martínez Sierra y María Lejárraga, Helios. Revista del Modernismu. A partir de 1904 empieza a collaborar en El Imparcial y ABC, y marcha a Londres en 1907 pa fuxir del escándalu provincianu que se monta al publicar la so novela Tiniebles nos cumes, empecipiada dos años antes con otru títulu, Eclís de sol; ellí caltiénse cola ayuda del so padre y una corresponsalía periodística. En 1908 enterar de la ruina y suicidiu del so padre.

Comparte idees radicales col so amigu Azorín, al que sirvió de «negru», como López Pinillos, cuando esti sumir nuna crisis depresiva. Viaxó por Francia, Italia, Inglaterra, Alemaña y Estaos Xuníos y foi corresponsal de guerra mientres la del 14 pa La Prensa de Buenos Aires. De la so visita a los campu de batalla surdió la so obra Hermann encadenáu (1917). En 1927 llogra'l Premiu Nacional de Lliteratura. En 1928 ye escoyíu miembru de la Real Academia Española.

 
En Mundu Gráficu (1931)

En 1931, con José Ortega y Gasset y Gregorio Marañón, robla'l manifiestu «Al serviciu de la República», manifiestu antimonárquicu que tuvo estraordinaria inflúi sobre la opinión pública y valió a los trés l'apellativu de padres espirituales de la República». El Gobiernu de la República nomó-y direutor del Muséu del Prado y en 1932, Embaxador en Londres. Sobre esti periodu de la so vida, figuren numberoses alusiones, más bien burllones, nes Memories de Manuel Azaña. Descontentu col aldu políticu pre-revolucionariu qu'imponía n'España'l Frente Popular dimitió del so cargu en xunu de 1936 y al empecipiase la Guerra Civil Española se exilió a Francia. Dos fíos sos apuntáronse como voluntarios nel Exércitu Nacional y Pérez de Ayala esplicó y defendió el so toma de posición nuna carta abierta» publicada'l 10 de xunu de 1938 nel diariu londinense The Times.

Pérez de Ayala culpó de la guerra civil en gran midida a Manuel Azaña, contra quien acomete de forma gafienta, como lo amuesa'l siguiente fragmentu d'unu de los sos escritos, nel que califica de «memories ruines y amuyeraes» a lo qu'escribió Azaña cuando foi deteníu en Barcelona y encarceláu nun barcu de guerra por tar presuntamente implicáu na Revolución de 1934, acusación que finalmente foi tornada pol Tribunal Supremu:

Cuanto se diga de los desalmaos mentecatos que niciaron y depués nutrieron a los pechos nuesa gran traxedia, tou va paeceme pocu… Lo que nunca pudi concebir ye que fueren capaces de tanto crime, cobardía y baxeza. Faigo una esceición. Figuré un tiempu que Azaña yera de distinta testura y texíu más noble… N'ochobre del 34 tuvi la primer premonición de lo que verdaderamente yera Azaña. Lleendo depués les sos memories del barcu de guerra —tan ruines y amuyeraes— confirmé. Cuando lu vi y falé siendo yá presidente de la República, entróme un respigu de terror al reparar la so espantible dexeneración mental, nel curtiu espaciu de dos años, y aldoviné que tou taba perdíu pa España.
Palacios, Jesús. La España totalitaria, Planeta, 1999, páx. 83
 
Placa na última casa de Ramón Pérez de Ayala. Calle Gabriel Llobu, 11. Madrid.

Vivió socesivamente en París y en Biarritz y más tarde en Buenos Aires, onde foi nomáu agregáu honorariu de la Embaxada d'España. Tornó provisionalmente a España en 1949 pa resolver dellos asuntos personales, tornando dempués a l'Arxentina. Diversos reveses familiares y sociales sumiéron-y nuna aguda depresión. Cada vez más alloñáu de los sos «muertos», los llibros, collaboraba cada vez menos nos periódicos, onde la so firma yá nun yera riquida col apremiu d'antaño. La amputación de la pierna del menor de los sos fíos, primero, y la muerte, dempués, del mayor, fueron los golpes de gracia que fixeron del so un verdaderu «doloríu sentir» y lo que-y decidió a volver a Madrid, n'avientu de 1954. Pasara fora d'España venti años. Los sos llibros na España nacional nun teníen llibre circulación y los americanos taben prohibíos. Tres delles visites ocasionales, acabó tornando definitivamente a España en 1954 y dende entós ellí moró, publicando regularmente artículos sobre temes lliteraries nel diariu ABC. Morrió en Madrid unos díes antes de cumplir ochenta y dos años.

Obra editar

 
Bustu de Ramón Pérez de Ayala. Paséu de los Poetes, El Rosedal, Buenos Aires.

Cultivó tolos xéneros y destacó en toos ellos menos nel teatru, qu'intentó en 1905 al estrenar n'Uviéu una obra escrita con Antonio de Hoyos y Vinent, la comedia Un altu na vida errante; Sentimental club (patraña burlesca) ye una antiutopía que, anque se publicar, nun pasó a les tables. Hoyos afixo al teatru la so novela Tigre Juan en 1928. Na llírica apréciase la inspiración simbolista y culturalista del modernismu; ye poesía ideolóxica y conceptual, pero provista d'emoción humana, y entá foi mal estudiada. Con Miguel de Unamuno ye, pos, unu de los cultivadores de la poesía filosófica nesa dómina, pero nun refalga la sonoridá nel versu. Escribió tres llibros de poemes, La paz del senderu (1904), que'l so títulu alude a la tierra, onde se percibe la buelga del modernismu, un modernismu non grandilocuente nin de receta, de Gonzalo de Berceo y de Francis Jammes; ye un llibru intimista y horaciano,[6] y nun refalga la musicalidá. El senderu innumberable (1915) ye'l so segundu llibru, que'l so títulu alude al mar. El senderu andante (1920), que'l so títulu alude al ríu, cierra la so obra poética con un aproximamientu al pesimismu de la xeneración del 98, ensin abandonar el so enclín modernista. Quedó por editar un cuartu llibru que sería'l verdaderu zarru de la obra poética del autor, El senderu encesu. Nos sos llibros remémbrense temes de la poesía áurea española; otres temes son la soberbia intelectual, qu'apaez nun poema sobre san Agustín; l'ataraxia, la busca d'equilibriu y de paz, etc.

Destacó tamién nel ensayu, xéneru nél dominante y qu'asoma tamién na so poesía llírica y la so novela, bien intelectualizadas. Cultivó sobremanera la crítica teatral y la lliteraria. A la primera consagró los dos volúmenes de Les mázcares (1917-1919). Política y toros (1918) recueye los sos artículos sobre dambes temes.

Tocantes a la so producción narrativa, los críticos suelen estremar dos etapes na so actividá novelística.

Na primera, correspondiente a la so dómina xuvenil, apaez como un escritor realista con una visión pesimista de la vida, que se trasluce al traviés d'una sutil ironía. Pertenecen a esta etapa una serie de noveles en parte autobiográfiques (el protagonista de les noveles, Alberto Díaz de Guzmán, o Bertuco, ye'l alter ego del autor, que tomó l'apellíu d'unos parientes sos de Logroño colos que vivió unos meses) como Tiniebles nos cumes (1907), historia cruda de llibertinaxe, publicada col pseudónimu de Plotino Cueves, que noveliza la historia real del viaxe en tren dende Uviéu al puertu de los señoritos y les neñines del más luxosu chamizu d'Uviéu, pa ver un eclís de sol; tamién apaez la idea del artista desencantáu cola so educación castrante y burguesa qu'escuerre una pureza rexeneradora; la estética alterna naturalismu, decadentismo y modernismu; otru personaxe de la novela va remanecer dempués, la obrerita seducida, con un fíu y convertida en hetaira pa podelo caltener, Rosina; la obra termina con una apoteosis de nihilismu; La pata de la raposa (1911), segunda parte de l'anterior, analís del amor puro y sensual; A. M. D. G. (1910), obra de calter antijesuítico que causó un ciertu escándalu na so descripción de la vida d'un colexu d'internáu alministráu por xesuites, del cual escápase un mozu, y onde dalgún sacerdote da rienda suelta a los sos enclinos pedófilos; Troteras y danzaderas (1913), descripción de la vida bohemia de Madrid. Nestes noveles realicen dellos esperimentos narrativos, como l'alternanza de puntos de vista en contrapuntu.

De transición pueden considerase les noveles curties recoyíes en Sol signu d'Artemisa (1916), que son Prometeo, Lluz de domingu, La cayida de los llimones y L'embelicu del mundu, onde s'atopa una visión bien negra y sórdida de la brutalidá y violencia caciquista de la vida rural.

Con Belarmino y Apolonio (1921) empieza la so segunda etapa, onde abandona'l realismu en favor del simbolismu caricaturescu y el llinguaxe recargar con componentes ideolóxicos propios del ensayu. Nella analiza la tema de la dulda trascendental nun alma fondamente relixosa. Pertenecen tamién a esta etapa Lluna de miel, lluna de hiel (1923) y la so segunda parte, Los trabayos d'Urbanu y Simona (1923) recoyíos depués nuna sola obra col títulu de la segunda. Trátase de la historia de dos nuevos educaos tan puramente que nun saben qué ye'l sexu y se -yos concierta el so casoriu; pero nun faen nada sexual y deciden llevalos al campu por qu'en contautu cola naturaleza desenvuelvan los sos instintos reprimíos. Hai puntos de contautu con otra novela de Miguel de Unamuno, Amor y pedagoxía. Tigre Juan (1926) ye considerada como la meyor novela de Pérez de Ayala, y reflexa la evolución d'un home desaxeradamente machista escontra una comprensión más humana por aciu el torcedor de la infidelidá de la so muyer. La segunda parte, El mestrón de la so honra, constitúi un sutilísimo exame psicolóxicu del machismu, qu'asitia a Pérez de Ayala nel visu de la narrativa psicolóxica en castellán.

L'estilu de Ramón Pérez de Ayala carauterizar pola ironía y l'usu d'un llinguaxe bien refináu, onde abonden les alusiones, les cites tapaes y la intertextualidad, pola bayura de cultismos y helenismos y pol usu ocasional de les téuniques degradantes del esperpento. El perspectivismo y el contrapuntu son téuniques que dacuando utiliza, estremando inclusive la páxina en dos columnes pa oldear puntos de vista. Na so primer etapa reproduz de forma casi naturalista los soníos.

Bibliografía editar

Llírica editar

  • La paz del senderu (1904)
  • El senderu innumberable (1916)
  • El senderu andante (1921).

Ensayu editar

  • Hermann encadenáu. Llibru del espíritu y l'arte italiano (1917)
  • Les mázcares (1917-1919)
  • Política y toros (1918)
  • Amistaes y alcordances (1961)
  • Fábules y ciudaes (1961).
  • Viaxe entreteníu al país del ociu (1975, publicación póstuma)

Narrativa editar

  •  
    Artemisa, nᵘ28 d'El Cuentu Selmanal (1907). Ilustración de Tovar.
    Sonría (1909, novela curtia apaecía en Los Contemporáneos)
  • Tiniebles nos cumes (1907)
  • A. M. D. G. (1910)
  • La pata de la raposa (1911)
  • Troteras y danzaderas (1913)
  • Prometeo, Lluz de domingu y La cayida de los llimones («noveles poemátiques de la vida española») (1916; noveles curties)
  • Belarmino y Apolonio (1921)
  • Los trabayos d'Urbanu y Simona (1923)
  • Sol signu d'Artemisa (1924)
  • L'embelicu del mundu (1924)
  • Tigre Juan y El mestrón de la so honra (1926; novela en dos volúmenes).

Filmografía editar

En 2007 estrenóse una de les obres del escritor na película Lluz de domingu, dirixida por José Luis Garci.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118641565. Data de consulta: 13 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 4 mayu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (18 xunetu 2013). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. 5,0 5,1 5,2 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=7113.
  6. de la Concha, Víctor C. (xineru-avientu de 1970). «Los senderos poéticos de Ramón Pérez de Ayala». Archivum, Revista de la Facultá de Filosofía y Lletres (Universidá d'Uviéu) ⅩⅩ:  p. 5-404. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/865791.pdf.  De la tesis doctoral lleida na Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá d'Uviéu'l 20 de febreru de 1970.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Fernando Álvarez de Sotomayor
Directores del Muséu del Prado Director del Muséu del Prado
19311936
Socesor:
Pablo Ruiz Picasso