La reencarnación ye la creencia consistente en que la esencia individual de les persones (yá sía mente, alma, conciencia o enerxía) adopta un cuerpu material non solo una vegada sinón delles según va morriendo.

La reencarnación representada nel arte hinduista.

Esta creencia apigura de manera popular diversos términos:

Toos estos términos aluden a la esistencia d'una alma o espíritu que viaxa o apaez por distintos cuerpos, xeneralmente con cuenta d'aprender en diverses vides les lleiciones qu'apurre la esistencia terrenal, hasta algamar una forma de lliberación o d'unión con un estáu de conciencia más altu.

El mesmu fenómenu pero ensin la creencia nuna alma o espíritu:

  • metensomatosis: vien de meta (dempués, socesivu) y soma (cuerpu).
  • palingenesia o palingénesis: vien de palin (de nuevu) y genesis (nacer/principiu).

La creencia na reencarnación tuvo presente en tola humanidá dende l'antigüedá, na mayoría de les relixones orientales, como'l hinduismu, el budismu y el taoísmu, y tamién en delles relixones africanu y tribal d'América y Oceanía. Na historia de la humanidá, la creencia de qu'una persona finada volverá vivir o apaecer con otru cuerpu (con una personalidá xeneralmente más evolucionada) sobrevivió inclusive dientro de les relixones xudeocristianes (cristianismu, xudaísmu y islamismu). Son práuticamente les úniques que nun la contemplen, pero permanecieron so la forma de diverses herexíes y postures non oficiales.

== Relixones orientales y tradiciones Toles relixones llamaes dhármicas (con orixe nel hinduismu) afirmen que la reencarnación esiste nun ciclu ensin fin (rueda del karma), mientres les bones aiciones o métodos relixosos (bon fin o propósitu o dharma) nun sían abondos pa causar una lliberación o cese d'esti ciclu.

Les relixones tradicionales de los diversos países d'Asia (como la de los ancestros en China o'l shinto en Xapón) incorporen la reencarnación ya inflúin en gran manera na devoción popular y la cultura y el folclor d'estos países.

Hinduismu editar

Na mitoloxía de la relixón brahmánica, al momentu de la muerte del cuerpu, l'alma o parte esencial abandona'l cuerpu que se volvió inservible, y ye abasnada polos iamadutas, los mensaxeros sirvientes del dios Iama ―l'encargáu de xulgar el karma de toles almes del universu―, pa ser xulgada. Nel Antiguu Exiptu, los sos actos yeren sopesaos contra'l pesu d'una pluma.

Dependiendo de les aiciones bones o males, l'alma se reencarna nuna esistencia cimera, entemedia o inferior. Esto inclúi dende estaos d'esistencia celestiales a infernales, siendo la vida humana un estáu entemediu. Esti incesante procesu recibe'l nome de samsara (‘vagabundeo'). Esti términu provién del verbu sánscritu samsrí: ‘fluyir xuntu', ‘analayar'. Les relixones orientales referir a esi analayar (entretenimientu, cobicia, acumuladura de bienes, «matar el tiempu»...) como una vida ensin propósitu nin sentíu.

Cada alma viaxa por esta rueda, que toma dende los dioses (devas) hasta los inseutos. El sentíu de la trayeutoria d'una alma dientro d'esti universu marcar el conteníu o sentíu de los sos actos. Según l'hinduismu popular modernu, l'estáu nel que renaz l'alma ta determináu poles sos bones o males aiciones (karma) realizaes n'anteriores encarnaciones.

La calidá de la reencarnación vien determinada pol méritu o la falta de méritos qu'atropara cada persona como resultáu de les sos actuaciones; esto conozse como'l karma de lo que l'alma realizara na so vida o vides pasaes. Les almes de los que faen el mal, por casu, renacen en cuerpos inferiores» (como animales, inseutos y árboles), o n'estaos entá más inferiores de vivencia infernal, o en vides desgraciaes. El pesu del karma puede modificar cola práutica de la yoga (aumentu de la conciencia hasta los niveles más altos contemplativos y unitivos, según el grau y la modalidá de yoga), les bones aiciones (arrogancia, caltener l'allegría interior, responder bien por mal...), l'ascetismu (quitase de lo que abotarga los sentíos y torga la crecedera de l'alma, o torga la comunicación de los seres cimeros col individuu) y l'ufierta ritual (valor del agradecimientu y de l'arrogancia).

Nel pensamientu relixosu hinduista, la creencia na transmigración apaez per primer vegada en forma doctrinal nos testos relixoses indios llamaos Upanishad, que reemplazaron a los perantiguos testos épicos non filosóficos llamaos Vedes (ente'l 1500 y el 600 e. C.). Los Upanishad fueron escritos ente'l 500 e. C. y el 1600 d. C.

La lliberación de la reencarnación nel hinduismu o lliberación del samsara, consíguese dempués d'haber expiado o superáu'l pesu del so karma, esto ye, toles consecuencies procedentes tantu de los sos bonos como de los sos malos actos. Esti procesu ye continuu hasta que l'alma individual, Atman, ta dafechu evolucionada ya identifícase o algama a Brahmá, el creador del mundu, onde ye salváu de la desgracia de la necesidá de más renacencies. Esta identificación asocede por aciu práutiques yóguicas y/o ascétiques. Depués de la so última muerte sale del universu material y fúndese na Lluz Divino (la refulgencia que emana del Brahman), cola creencia de que l'alma individual (atman), y l'alma universal (Brahman) son idéntiques.

Xainismu editar

Pal xainismu, la ilustración presenta la forma en que l'alma viaxa a cualesquier de los cuatro estaos de la esistencia dempués de la muerte, dependiendo de les sos karmas.

El xainismu ye otra relixón posterior al hinduismu y que surdió coles mesmes que'l budismu. Nel xainismu, les almes van recoyendo los frutos de les sos bones o males aiciones al traviés de socesives vides. Cuando un jainista atropa suficiente bon karma, la pureza de la so alma puede faer que se reencarne nun deva o entidá semidivina, magar esta situación nun ye permanente, polo que los jainistas busquen una lliberación definitiva.

Sikhismu editar

La reencarnación ye una creencia central d'esta relixón monoteísta, tamién parte de les englobadas so la pallabra «hinduismu». Los sijes creen que l'alma tien que transmigrar d'un cuerpu a otru como parte de la so evolución. Esta evolución finalmente va resultar nuna unión con si Dios quier la purificación del espíritu. Si unu nun realiza bones aiciones, l'alma sigue reencarnándose pa siempres. Dende la forma humana, si daquién realiza bones aiciones propies d'un gurmuja, entós consigue la salvación con Dios. L'alma se purifica por aciu la recitación del naam (nome de Dios), teniendo presente al waheguru (maestru espiritual) y siguiendo el camín del gurmat.

Budismu editar

El budismu surdió del hinduismu pero incluyó una gran reforma de los sos puntos de vista hasta constituyir una nueva relixón. Tien una noción distinta de la reencarnación, yá que per un sitiu negar y por otru afirmar. Niega qu'esista una entidá nel individuu que pueda reencarnarse (nin alma, nin mente, nin espíritu) llamáu anatman. Pero afirmar al dicir qu'un nuevu individuu apaez en función de les aiciones d'unu anterior. Esta noción de reencarnación ta más cerca de la palingenesia que de la transmigración.

Los budistes creen que por aciu la realización del nirvana, l'estáu de total lliberación, llógrase tamién el cese de la renacencia. Dientro del budismu, la tradición tibetana utiliza bien frecuentemente la reencarnación, ente qu'otres, como la tradición zen, ignorar en bona midida. Asina, la tradición tibetana indica qu'hai de pasase pol bardu, que significa lliteralmente ‘estáu entemediu' o ‘estáu de transición', darréu dempués de la muerte que duraría 49 díes según el Llibru tibetanu de los muertos.

Les diferencies de concepción de xuru solo provienen de distintu puntu d'evolución al que tán refiriéndose, o a como conciben de distintes formes les posibles víes d'evolución, según a la influencia de les distintes cultures. Más allá de tales aspeutos «esternos» ―anque traten d'aspeutos bien fondos― habría una esencia común real y oxetiva, imposible de definir cola llindada pallabra humana.

El budismu, a diferencia del cristianismu y de les relixones occidentales, nun concibió nunca una noción asemeyada a la d'alma inmortal» sinón que ta próximu a la palingénesis. Nel Milinda-pañja (‘entrugues del rei Milinda'), el sabiu qu'instrúi al rei plantega qu'esiste una continuidá ente individuos (Yo soi tu y tu yes yo), pero que nada transmigra d'unu a otru. Pa entender tales aparentes diferencies, habría qu'entender la tema del tiempu y de la eternidá, y como dende la eternidá un macroser dixebrar en miles de millones de seres que son individuos que se creen dixebraos ente sigo (un llibru que desenvuelve la tema ye Fala Seth).

El Milinda-pañja ejemplifica la (aparente) paradoxa col símil d'una antorcha qu'enciende a otra: «Nin la llapada nin l'antorcha son la mesma, y sicasí una esiste por causa de la anterior».[1]

El budismu plantega'l nirvana como cese de la rueda de les nacencies y les muertes. La escuela mahāyāna añader amás un significáu más universalista, señalando que dichu ciclu va terminase cuando tolos seres vivos llograren la llume.

Realmente lo que significa la reencarnación ye'l cambéu nel intre d'una mesma vida. Ye la evolución del yo. De la mesma manera que'l neñu tien que morrer pa dar llugar al adolescente con otres medranes y otros deseos, les socesives reencarnaciones son cambeos de perspectives, d'identidaes, de verdaes. Cambéu de personalidá. Tou esto dase nuna mesma vida. Nun hai reencarnación depués de la muerte física sinón que nel intre d'una mesma vida ye posible dir morriendo y renaciendo cada vez. Eso ye vivir en real presente ensin dependencia del tiempu nin de lo esterno.

Shinto editar

El shinto nun s'identificó a sigo mesmu como relixón hasta la llegada del budismu a Xapón, polo que se vio influyíu nes sos creencies. Siendo un amiestu d'animismu y xamanismu, yá tenía presente la noción de reencarnación en forma d'espíritus o almes que se rellacionaben colos vivos. El shinto nun tien por tantu una soterioloxía clara de salvación, sinón que los xaponeses alleguen pa esto al budismu. Cola absorción de nociones budistes, el shinto va convertir a dalgunos de los sos elementos míticos como los llamaos kami, en seres que se reencarnan con misiones diverses.

Taoísmu editar

El taoísmu ye una visión filosófica de la vida y la naturaleza, que la so faceta relixosa carauterizar por métodos de vida, salú y meditación. Según el taoísmu, el tau ye un principiu supremu que trescala tol universu, y por tanto la so naturaleza ye inmortal y eterna. La reencarnación esiste yá que nada muerre al tar tou lo vivo fluyendo col tau. El taoísta nun busca acabar cola reencarnación direutamente, sinón que sigue'l camín del tau que la so culminación ye volvese unu col tau, y por tanto, consiguir la inmortalidá.

Relixones y tradiciones d'Occidente editar

Filosofía griega clásica editar

Diógenes Laercio describe una anéudota na cual Pitágores reconoz a un amigu fináu nel cuerpu d'un perru que fuera cutíu. Según Diodoro Sículo:

Pitágores creía na transmigración de les almes, y consideraba el consumu de carne como daqué abominable, diciendo que les almes de tolos seres vivos pasaben dempués de la muerte a otros seres vivos. Y tocantes a sí mesmu, solía manifestar que recordaba tar en Troya nos tiempos de Euforbo, fíu de Panthus, que foi asesináu por Menelao.
Diodoro, Biblioteca Histórica 10.6.1.

Platón ye'l principal esponente de la reencarnación nos griegos del que tenemos noticia. Na obra Fedro, escribe cómo l'alma humana, d'alcuerdu al descubrimientu de la verdá qu'haya alcanzáu, va nacer nun tipu de cuerpu o n'otru. Estes esistencies suponen pruebes por que les almes perfeccionar. En La República esplica cómo'l míticu guerreru Er muerre nel campu de batalla pero torna al cabu de diez díes, mientres los cualos ve a les almes de los homes esperando renacer.

Los celtes editar

Nel sieglu primeru antes de Cristu Alejandro Polyhistor escribió:

La doctrina pitagórica prevalez ente los Galos, enseñando que les almes de los homes son inmortales, y que tres un determináu númberu d'años vuelven entrar n'otru cuerpu.

Xuliu César rexistró que los druides de la Galia, Bretaña ya Irlanda, teníen a la trasmigración como una de les sos doctrines principales:[2]

Esméranse sobremanera en persuadir la inmortalidá de les almes y la so trasmigración d'unos cuerpos n'otros, que la so creencia xulguen ser pergrande incentivu pal valor, poniendo aparte la medrana de la muerte.

Xudaísmu editar

De manera similar al cristianismu, la reencarnación nun ye almitida como doctrina oficial, magar apaez dientro de la Cábala. Nel Zohar (2.99b) lléese: «Toles almes tán suxetes a la transmigración, y los homes que nun conocen los caminos del Señor, que sían bendichos; ellos nun saben que tán siendo traíos delantre del tribunal, tantu cuando entren nesti mundu como cuando salen d'él. Son inorantes de les munches transmigraciones y pruebes secretes que deben de pasar».

Gnosticismu editar

Cristianismu editar

El cristianismu oficial actual refuga la reencarnación de manera mayoritaria por considerala una doctrina contraria a la Biblia,[3] difícilmente harmonizable cola creencia na resurrección, y ayena a la concepción salvífica que caltién esta relixón. La doctrina de la reencarnación foi abolida pol emperador Xustinianu, pero l'abolición nun foi roblada pol papa, a quien Xustinianu encarceló por negar se a roblala. Solamente roblar los obispos del conceyu que convocó Xustinianu pa l'abolición, pos orixinalmente yeren los emperadores quien convocaben los concilios en cuenta de los papes.

Sicasí delles denominaciones cristianes, trataes como «apóstates» pola corriente principal del cristianismu, han promovíu la creencia na reencarnación (principalmente'l Nuevu Pensamientu ya ilesies de la Nueva era) o espíritus (munches ilesies espiritualistes identificar a sigo mesmes como cristianes). Estos grupos de normal aseguren que tales doctrines pueden atopase na Biblia[4] o na tradición cristiana primitiva.

Cristianismu antiguu editar

Diversos grupos cristianos nos primeros tiempos, como los gnósticos, asumieron la creencia na reencarnación, como elementu fundamental dende bien llueu, una y bones esta concepción taba bien estendida nel mundu clásico y antiguo. Dalgunos de los Padres anteriores al Conceyu de Nicea I pa combatir esta filosofía trataron esta tema nos sos escritos, refugándola abiertamente y tratando d'amosar les sos contradicciones a un pueblu que naquellos díes, probablemente, nun tenía problema n'asumir dicha creencia, dientro del marcu del cristianismu primitivu, al tar esti influyíu por munches tradiciones anteriores.

Tertulianu posiblemente foi l'escritor que trató con mayor fondura la tema, dedicando ocho capítulos del so tratáu sobre l'alma[5] a la cuestión de la reencarnación.

Oríxenes sicasí, amuésase ambiguu cuando favorez a la reencarnación nos sos escritos y otres vegaes refugar.[6]

Otros autores como Ireneo de Lyon,[7] amás d'Oríxenes,[8] tamién trataron de refutar en repitíes ocasiones la creencia na reencarnación.[9]

Amerindios editar

Mitoloxía nórdica editar

Investigación sobre la reencarnación editar

L'escritor Ian Stevenson afirmó investigar numberosos neños qu'afirmaben recordar una vida pasada. Llevó a cabu más de 2500 estudio de casu, nun periodu de 40 años, y publicó doce libros, incluyendo Twenty Cases Suggestive of Reincarnation (traducíu al español como Venti caso que faen pensar na reencarnación) y Where Reincarnation and Biology Intersect. Stevenson documentaba metódicamente les declaraciones de cada neñu, y darréu atopaba la identidá de la persona finada cola que'l neñu identificárase, y verificaba los fechos de la vida de la persona finada que coincidíen coles alcordances del neñu. Tamién atopó coincidencies de marques y defectos de nacencia coles firíes y repulgos del fináu, certificaes por hestories clíniques, según por fotografíes d'autopsies, nel so llibru Reincarnation and Biology.[10]

Stevenson buscó evidencies refutatorias y esplicaciones alternatives a los informes, y pensaba que los sos estrictos métodos refugaben toles posibles esplicaciones «normales» pa les alcordances de los neños.[11] Sicasí, una gran mayoría de casos de reencarnación echar# voz de por Stevenson aniciar en sociedaes orientales, onde les relixones dominantes de cutiu dexen el conceutu de reencarnación. Arriendes de esti tipu de crítica, Stevenson publicó un llibru sobre casos europeos del tipu reencarnación (European Cases of the Reincarnation Type). Otres persones que llevaron a cabo investigaciones sobre la reencarnación inclúin a Jim B. Tucker, Brian Weiss, y Raymond Moody.

Dellos escépticos, como Paul Edwards, analizaron munchos d'estos rellatos, llamándolos «anecdóticos».[12] Los escépticos suxuren que les afirmaciones d'evidencia de la reencarnación aniciar nel pensamiento selectivu y nos falses alcordances, que de cutiu resulten d'un sistema de creencies propiu y de mieos básicos, y polo tanto non pueden tenese en cuenta como evidencia empírica. Carl Sagan referir a los casos, aparentemente de les investigaciones de Stevenson, nel so llibru El mundu y los sos demonios (The Demon-Haunted World), como un exemplu de datos empíricos curioso recoyíos, anque refugó, como mezquina, la reencarnación como una esplicación de los rellatos.[13]

Una oxeción a les afirmaciones sobre la reencarnación inclúi'l fechu de que la gran mayoría de la xente nun recuerda vides anteriores, y que nun hai nengún mecanismu conocíu pola ciencia moderna que dexe a la personalidá sobrevivir a la muerte y viaxar a otru cuerpu. Investigadores como Stevenson reconocieron eses llimitaciones.[14]

Otra de les oxeciones a la reencarnación (que yá foi propuesta por Tertulianu), ye que sería inconsistente cola crecedera de la población. Dicha oxeción foi refutada na actualidá, siendo compatible la crecedera de la población humana cola hipótesis de la reencarnación.[15]

Perspectives contemporánees editar

Antroposofía editar

Teosofía editar

Movimientu Nueva era editar

Cultura popular occidental editar

Mientres el sieglu XX, Occidente foi más que permeable no tocante a l'asimilación de conceutos relixosos-filosóficos provenientes de les antigües colonies britániques y franceses d'Asia, seique solo con fines d'enanchar el gustu popular polo exótico y remoto, y llexitimar indirectamente'l expansionismu col favor de la publicidá. Sicasí, la situación vivencial de munchos europeos y estauxunidenses, víctimes d'angustioses incertidumes provocaes pol caos económicu y les tensiones polítiques qu'afectaben direutamente les concepciones personales de la vida, favoreció nueves maneres d'encarar les interrogantes sobre'l sufrimientu y l'esistencia. Foi auspicioso pa l'aristocracia estauxunidense y europeo evitar les tensiones internes ente los espiritualistes en boga (que siempres cuntaron con suxestiva influencia, cuantimás ente los mozos) y la busca política de consensu. La reencarnación esvió les inxusticies sociales escontra la esplicación metacientífica del karma, a tal puntu que nel Reinu Xuníu y nos Estaos Xuníos numberoses sectes orientalistes faíen énfasis na neutralidá política y na resignación ante los fechos nefastos de la vida social y personal, a favor d'una busca de la verdá» n'unu mesmu col fin de trescender a meyor esistencia nuna supuesta vida futura.

La noción de renacencia tamién s'atopa ente los aboríxenes de les praderíes, n'Estaos Xuníos:[ensin referencies] consideren que na vida l'home percuerre'l Camín Coloráu o'l Camín Negru y que al morrer realiza un viaxe que la so culminación en casu de siguir el primer senderu, consiste en cesar de nacer y morrer y poder replegase nel centru de toles coses. Sicasí, una vida llena de ciños egoístes y equivocada, faise merecedora de nueves nacencies pa purgar la so conducta.[ensin referencies]

Crítiques editar

Pensadores modernos editar

Ente los pensadores modernos que criticaron la reencarnación atópase René Guenón[16] quien s'estiende sobre'l conceutu nel so llibru L'error espiritista. Afirma que dicha doctrina ye occidental y nada tien que ver coles doctrines orientales como la metempsicosis o la transmigración de les almes:

La reencarnación ye una idea perteneciente al espiritismu kardecista que foi adoptada por otres escueles neoespiritualistas. L'empiezu nun tuvo exentu de discutinios. Asina, los espiritistes estauxunidenses ya ingleses fueron unánimes na so oposición (ver Daniel Dunglas Home, Les lumières et les ombres du spiritualisme, páx. 118-141). En Francia mesmu, dalgunos de los primeros espiritistes, como Piérart y Anatole Barthe, dixebrar de Allan Kardec sobre esti puntu; pero, anguaño, puede dicise que l'espiritismu francés por entero fixo de la reencarnación un verdaderu «dogma». Ye del espiritismu francés d'onde esta idea foi tomada pol teosofismu primeru y depués pol ocultismu papusiano y diverses otres escueles. La idea en sí ye una invención moderna dafechu occidental. Sería más xustu falar de concepción social»: pa los socialistes franceses de la primer metá del sieglu XIX, que se la inculcaron a Allan Kardec, esta idea taba destinada a apurrir una esplicación de la desigualdá de les condiciones sociales. Los espiritistes caltuvieron este mesmu motivu ya inclusive quixeron estender la esplicación a toles desigualdaes, tanto intelectuales como físiques (Allan Kardec, Le Livre des Espirits, p. 102-103; M. Léon Denis, Aprés la mort, p. 164-166; Papus, Traité méthodique de Science despinte, p. 167 y La Réincarnation, p. 113 y 118).
René Guenón

L'orientalista hindú Ananda Coomaraswamy, nel so llibru El Vedanta y la tradición occidental, afirma:

Yo nun digo qu'una creencia na reencarnación nun fuera caltenida nunca na India. Digo qu'una creencia tal solo puede resultar d'una mala interpretación popular del llinguaxe simbólicu de los testos; y que la creencia de los eruditos y de los teosofistas modernos ye la resultancia d'una interpretación de los testos igualmente simplayu y desinformada.
El ser compuestu desfacer nel cosmos; nun hai nada que pueda sobrevivir como una consciencia de ser Fulanu. Los elementos de la entidá psicofísica se desintegran y pasen a otros como un legáu. Esto ye, en verdá, un procesu que tuvo teniendo llugar a tou lo llargo de la vida del nuesu Fulanu, y ye un procesu que puede siguise bien claramente nel espardimientu, repetidamente descrita na tradición india como la renacencia del padre en y como'l fíu». Fulanu vive nos sos descendientes direutos ya indireutos. Esta ye la supuesta doctrina india de la reencarnación»; ye la mesma que la doctrina griega de la metasomatosis y la metempsicosis; ye la doctrina cristiana de la nuesa preesistencia n'Adán «según la sustancia corporal y la virtú seminal»; y ye la doctrina moderna de la repetición de los calteres ancestrales». Solamente'l fechu d'una tresmisión tal de calteres psicofísicos puede faer intelixible lo que se llama en relixón el nuesu heriedu del pecáu orixinal, en metafísica'l nuesu heriedu de la inorancia, y pol filósofu la nuesa capacidá conxénita pa conocer en términos de suxetu y oxetu.

El mesmu Coomaraswamy en Gradación, evolución y reencarnación:

La reencarnación —como s'entiende corrientemente col significando de torna de les almes individuales a otros cuerpos equí na tierra— nun ye una doctrina ortodoxa india, sinón solo una creencia popular. Asina, por casu, como repara'l Dr. B. C. Law, «Nun hai que dicir que'l pensador budista refuga la noción de qu'un ego pase d'una incorporación a otra».

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Milindapañha
  2. Xuliu César, "De bello Gallico", Llibro VI. Segunda espedición a Germania. XIV.
  3. Hebreos 9,27; 2 Sm 14,14; 2 Mac 7,36
  4. Juan 9:2; Mateo 11:10-14; Mateo 17:10-13; Lucas 9:18-20;
  5. Tertuliano, D'ánima, capítulos XXVIII, XXIX, y ss.
  6. «Cada cual, poro, d'aquellos quien baxen escontra la tierra ye, d'alcuerdu a los sos méritos o a la posición que tenía ellí, ordenáu pa nacer nesti mundu yá sía nun llugar distintu, o nuna nación distinta, o nuna ocupación distinta, o con distintes debilidaes, o pa ser descendiente de padres relixosos o siquier píos, según dacuando pa producir qu'un israelita baxe ente los escites y que un probe exipciu sía traíu a Xudea». De Principiis IV Cap. 3, 10, 26, 23. Consta nel llatín de la traducción de Rufino d'esta manera: «Unusquisque ergo descendentium in terram pro meritis vel llocu suo, quem ibi habuerat, dispensatur in hoc mundu in diversis veI locis vel gentibus vel conversationibus vel infirmitatibus nasci vel a religiosis ant certe minus piis parentibus generari, ita ut inveniat aliquando Israheliten in Scythas descendere et Aegyptium pauperem deduci ad Iudaeam». Del orixinal griegu caltiénse esto: «Kai pa toisde y toisde tois patrasin vos dynasthai pote Israeliten pasein eis Schythas kai Aigypton eis ten Ioudaian katelthein».
  7. «Podemos baltar la so doctrina de la transmigración de cuerpu a cuerpu pol fechu de que les almes nun recuerden nengunu de los eventos que tendríen llugar nel so anterior estáu d'esistencia». Ireneo de Lyon, Contra les herexíes, II, XXXIII:1
  8. «La transmigración ye ayena a la Ilesia de Dios, non enseñada polos apóstoles, y non sofitada poles Escritures». Oríxenes, Comentariu de Mateo XXIII, I:46–53
  9. El destierru de la doctrina reencarnacionista empezó a espandise nel añu 312, cuando l'emperador Constantino'l Grande convertir al cristianismu. Hubo tres argumentos qu'esaniciaron la idea de la reencarnación nel nuevu cristianismu, a pesar de que nenguna encíclica papal condergar. La primera foi la so desaprobación per parte del Conceyu de Constantinopla II nel añu 553, a instancies del emperador Xustinianu I. Los sos poderosos edictos incluyeron el decretu que consideraba anatema cualquier enseñanza sobre la preesistencia de l'alma, según la doctrina de la so torna a la Tierra. Tamién foi decisivu pal destierru del conceutu reencarnacionista la condena de la metempsicosis, establecida pol Conceyu de Lyon (1274) y pol de Florencia (1439), nos que s'afirmó que les almes que partíen d'esti mundu dirixir al Cielu, al Purgatoriu o al Infiernu. El tercer argumentu, a lo último, foi la persecución, especialmente la de la Inquisición, y la supresión de les idees pola fuercia de les armes, de les que l'exemplu más cruel foi la denomada Cruzada Albigense, en 1209.
  10. Cadoret, Remi (2005): «Book Review: "European Cases of the Reincarnation Type"», artículu n'inglés na revista The American Journal of Psychiatry, abril de 2005.
  11. Shroder, T (11 de febreru de 2007). «Ian Stevenson; Sought To Document Memories Of Past Lives in Children» (n'inglés). The Washington Post. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/10/AR2007021001393.html?nav=hcmodule. 
  12. Rockley, Richard: «Book Review: "Children who remember previous lives"», artículu n'inglés nel sitiu web Skeptic Report.
  13. Sagan, Carl (1996). Demon Haunted World (n'inglés). Random House, páx. 300. ISBN 978-0394535128.
  14. «Ian Stevenson; Sought To Document Memories Of Past Lives in Children» (inglés). Washingtonpost.com (11 de febreru de 2007). Consultáu'l 3 de marzu de 2012.
  15. Bishai, David (2000). «Can Population Growth Rule Out Reincarnation? A Model of Circular Migration.». Journal of Scientific Exploration 14 (3):  páxs. 411–420. http://web.archive.org/web/http://www.scientificexploration.org/journal/jse_14_3_bishai.pdf. Consultáu'l 18 d'abril de 2013. 
  16. Nel capítulu VI del so llibru amenorga la idea de reencarnación al absurdu y nel capítulu VII narren delles estravagancies rellacionaes cola reencarnación.

Enllaces esternos editar