Referendu sobre la independencia de Montenegru de 2006

El referendu sobre la independencia de Montenegru foi realizáu'l 21 de mayu de 2006 na entós rexón serbomontenegrina de Montenegru. El so oxetivu yera definir la futura situación política de Montenegru.

Bandera de Montenegru.
Bandera de Serbia y Montenegru, güei llamada Serbia.

El plebiscitu dexaba a los eleutores montenegrinos escoyer ente la permanencia en Serbia y Montenegru o la independencia. Someter a aprobación o refugu la siguiente propuesta:

Želite li da Republika Crna Gora bude nezavisna država sa punim međunarodno-pravnim subjektivitetom?
¿Desea usté que Montenegru sía un estáu independiente con completa llexitimidá llegal ya internacional?[1]

Por que la independencia de Montenegru fuera aprobada y reconocida, tantu pola Federación como pola Xunión Europea teníen de cumplise los siguientes requisitos establecíos:

  1. Tien De votar siquier el 50% de les persones con derechu a votu.
  2. El votu «Sí» tien de tener una votación cimera al 55% de los votos válidamente emitíos.

Finalmente, la resultancia dio como ganadora la opción independentista con un 55,4% de los votos válidamente emitíos. Esto concretaríase cola declaración d'independencia del Estáu adriáticu'l 3 de xunu. Dos díes más tarde, el 5 de xunu de 2006, tres la independencia de Montenegru, Serbia y Montenegru eslleió la estructura rexonal de Montenegru (yá ensin poder efeutivu), y camudó el so nome pol de República de Serbia, que ye como la conoz anguaño.

Antecedentes y hestoria editar

Tres la creación de la República Federal de Yugoslavia en 1992 (tres la separación de Bosnia-Herzegovina, Croacia, Eslovenia y Macedonia del Norte de l'antigua República Federal Socialista de Yugoslavia), Montenegru realizó un plebiscitu esi mesmu añu pa definir la so independencia. Sicasí, la propuesta foi refugada per cerca d'un 96% de los votos, debíu al boicó realizáu tantu por grupos musulmanes como polos mesmos proindependentistas.

La República Federal de Yugoslavia, por cuenta de la grave crisis interna en que s'atopaba, tuvo de ser reestructurada dando orixe a la Unión de Serbia y Montenegru depués de la promulgación de la nueva Constitución. Productu de les presiones de grupos independentistes, dicha constitución estableció un mecanismu pa la disolución de la unión.

Depués d'un periodu de 3 años, los estaos miembros van tener el derechu a empecipiar procesos pal cambéu del so estatus o pa dixebrase de la Unión de Serbia y Montenegru.
La decisión de secesión de la Unión de Serbia y Montenegru tendrá de ser realizada depués d'un referendu, que tendrá de ser aprobáu por dalgún de los estaos miembros teniendo en cuenta estándares democráticos reconocíos internacionalmente.
En casu que Montenegru decida dixebrase de la Unión de Serbia y Montenegru, los preseos llegales internacionales correspondientes a la República Federal de Yugoslaviasobremanera la Resolvimientu 1244 del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes, van concernir y van ser aplicaos na so totalidá a Serbia na so calidá de socesor.
El estáu miembru qu'implemente esti derechu, nun va heredar el derechu a ser reconocíu internacionalmente y tolos pleitos van ser dirixíos xebradamente ente l'estáu socesor y el nuevu estáu independiente.
Artículu 60, Carta Constitucional de Serbia y Montenegru[2]

Tres l'aprobación de la carta magna, el gobiernu rexonal montenegrín decidió aldericar la realización del plebiscitu. El gobiernu nun empiezu propunxo un referendu con aprobación por mayoría simple pero los grupos opositor oxetar, aprobándose magar tou la opción gubernamental. Sicasí, el delegáu de la Xunión Europea pa l'antigua Yugoslavia, Miroslav Lajčák, estableció una supermayoría del 55% como requisitu indispensable por que la XE reconociera la independencia del país.

La campaña en favor de la independencia foi liderada polos partíos Social-Demócrata y Democráticu de los Socialistes que'l so máximu referente ye'l Primer Ministru Milo Đukanović; per otru llau, los unionistes fueron encabezaos por Predrag Bulatovic.

A pesar de que la campaña polo xeneral foi llimpia, esistieron delles acusaciones de chantaxe y corrupción de los independentistes, acusaciones de intervencionismu serbiu ya inclusive dellos biltos de violencia. Dende'l 19 de mayu, Montenegru Airlines decidió suspender cerca de 34 vuelos hasta'l 22 de mayu.

Delles encuestes previu a la realización del referendu dicíen que cerca del 56% de los montenegrinos sofitaben la independencia, pero qu'esistía la posibilidá de que la resultancia cayera na llamada área gris (ente un 50% y 55%) y que según Đukanović sería una situación que podría xenerar un clima d'inestabilidá nel país.[3]

Eleición editar

La Comisión Estatal d'Eleiciones comunicó mientres el día que la eleición realizar de manera normal y que más del 60% de los 480.000 votantes convocaos participó na votación mientres les primeres siete hores,[4] cifra que finalmente algamó'l 86,3% al rematar la xornada[5]

Mientres se realizaben los escrutinios, les organizaciones independientes Centru poor Eleiciones Llibres y Democracia y el Centru de Monitoreo, afirmaron a les 23:45 (CEST) que la opción «Sí» taría algamando un 56,34% de los votos[6] provocando diverses celebraciones en Podgorica per parte de los proindependentistas, mientres el Primer Ministru Milo Đukanović proclamó la so victoria. Sicasí, Pedrag Mulatović, líder de los unionistes, dixo desconocer dichos informes argumentando que "estimaciones arbitraries d'un grupu de monitero nun deben nin pueden desestabilizar a Montenegru" y que según les sos informaciones tendríen ente 4 y 5 puntos porcentuales en siquier un 20% de les meses yá escrutadas.[4]

Yá avanzada la nueche y mientres entá siguíen los festexos, les estimaciones empezaron a estrechar el marxe de diferencia ente dambes posiciones. El CELD y el CdM anunciaron el so últimu cómputu d'un 55,3%, mientres Đukanović apaeció en televisión a les 1:40 anunciando que, cuntaos el 99,85%, la opción «Sí» llograba'l 55,5%, diferencia irremontable pa los votos restantes. Per otru llau, Mulatović afirmó que'l «Sí» llograba tan solo'l 54% de los votos, fracasando'l proyeutu. Finalmente, los primeros datos oficiales fueron apurríos mientres la mañana del 22 de mayu, por František Lipka, presidente de la Comisión Eleutoral, certificando la victoria del «Sigo» por un 55,4%.

Sicasí, esistíen cerca de 19.000 votos (correspondientes a 45 meses) que nun fueren escrutados. Los problemes en diches meses retrasaron la entrega de cómputos finales los que se retardaron pal día martes 23 de mayu a les 8:30 hora llocal.[7]

 
Mapa de Montenegru. En colloráu, los conceyos a favor de la independencia; n'azul, a favor de caltener la unión.
Plebiscitu nacional de Montenegru[8]
21 de mayu de 2006
   «Sí» 230.711 55,50%
   «Non» 184.954 44,50%
Votos válidos 415.665 99,14%
Total votos 419.236 86,49%
Convocaos 484.718 100%

Efeutos editar

En Podgorica depués de les primeres resultancies oficiales, Đukanović proclamaba metanes les celebraciones que "los ciudadanos de Montenegru recuperaron la so soberanía".[9] En tantu, los grupos unionistes protestaron poles resultancies yá que consideren cometiéronse diverses irregularidaes, especialmente en delles llocalidaes de mayoría albanesa y musulmana.[7] En Belgráu, les autoridaes federales llamaron al aselu. Per un sitiu, el Presidente de Serbia Boris Tadić reconoció los resultaos, mientres el Primer Ministru Vojislav Koštunica dixo qu'esperaría hasta que se resolvieren los alegatos de los grupos disidentes.

Diverses autoridaes manifestáronse. Javier Solana, Alto representante pa la Política Esterior y de Seguridá de la Unión Europea, afirmó que "nós vamos respetar totalmente la resultancia del referendu" y darréu solicitó que lo mesmo fixeren dambos bandos, unionistes y secesionistes, daqué que tamién realizó la OSCE.[7]

D'alcuerdu a la llexislación montenegrina, nos quince díes posteriores al plebiscitu tienen de ser apurríos los resultaos oficiales, los que tienen de ser aprobaos pola Asamblea Nacional dientro de 60 díes. De siguío, tienen de realizase los cambeos necesarios a la Constitución de Montenegru pa decretar la independencia pa los cualos débese eslleir l'Asamblea y convocar a eleiciones pa la constitución d'una nueva dientro de 90 díes. Esta nueva Asamblea tendrá d'adoptar, con un quórum de 2/3, los cambeos propuestos o crear un nuevu documentu. Per otru llau, Montenegru tendrá d'empezar a ser reconocíu internacionalmente polos diversu organismos internacionales como la Organización de les Naciones Xuníes.

D'alcuerdu a lo espresao por Đukanović, unu de los principales pasos pal país va ser presentar una candidatura pa formar parte de la Unión Europea, siguiendo los pasos de la so ex-compañera yugoslava Eslovenia. Los montenegrinos creen que, depués de la so separación con Serbia, el procesu va vese entaináu yá que Montenegru nun enfrentaría'l vetu qu'esiste sobre l'actual federación serbiomontenegrina debíu al retrasu na captura de Ratko Mladić.[5]

Sicasí, la decisión tomada per Montenegru non solamente va tener efeutos dientro de la so república. Serbia tendrá d'afaer el so sistema políticu pa enfrentar la separación del pequeñu estáu costeru, mientres surde la posibilidá de que Kosovu pueda esperimentar un procesu similar al montenegrín pa llograr la so independencia,[10][11] lo cual foi negáu pola OTAN qu'estableció que "dambos procesos son distintos".[12]

Al igual col casu de Kosovo, esisten ciertes esmoliciones de que lo asocedío con Montenegru pueda resolver otros casos de rexones separatistes en distintos llugares d'Europa, como la República Srpska, Abkhasia o Nagorno-Karabakh.[11] Inclusive, los estaos de Transnistria y Osetia del Sur yá convocaron a plebiscitos pal 17 de setiembre y el 12 de payares de 2006, respeutivamente.[13]

Inclusive, dellos grupos independentistes catalanes y vascos suxurieron la posibilidá de solicitar un referendu y el Partíu Popular alvirtió que'l proyeutu d'Estatutu d'Autonomía de Cataluña equivalía al plebiscitu montenegrín, situaciones que Javier Solana calificó como un alderique que "raya nel «delirium tremens»".[14]

El referendu tamién afectó al panorama deportivu, porque Serbia y Montenegru clasificárase a la Copa Mundial de Fútbol de 2006 y, tres un tiempu, decidieron de que tenía de xugar l'equipu completu, a pesar de que Montenegru yá s'independizara de Serbia. Esto considérase la primer y única vegada que nuna edición mundial xuega un equipu d'una nación inesistente.

El 3 de xunu de 2006, nuna sesión especial del Parllamentu rexonal de Montenegru, ésti declararía la independencia del país, que sería aceptada per Serbia y Montenegru darréu. Pela so parte, el día 5 Serbia y Montenegru decretaría oficialmente'l fin de la Unión y el so establecimientu como estáu independiente.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar