Karakalpakia o Karakalpakistán (uzbecu: Qoraqalpog`iston Respublikasi, karakalpaku: 'Qaraqalpaqstan Respublikası') ye una república autónoma que, xunto colos dolce provincies y la ciudá capital Taxkent, conformen la República d'Uzbequistán. La so capital ye Nukus. Ta allugada nel estremu oeste del país, llindando al oeste y norte con Kazakstán y el mar d'Aral, al este y sureste con Navoi, y al sur con Corasmia, Turkmenistán y el llagu Sariqamish. Con 160 000 km² ye la entidá más estensa del país, con 1 200 000 habs. en 2010, la cuarta menos poblada —per delantre de Djizaks, Navoi y Sirdarín, la menos poblada— y con 7,5 hab/km², la segunda menos densamente poblada, per delantre de Navoi.

Karakalpakia
flag of Karakalpakstan (en) Traducir Emblem of Karakalpakstan (en) Traducir
Alministración
PaísBandera d'Uzbequistán Uzbequistán
ISO 3166-2 UZ-QR
Tipu d'entidá entidá territorial alministrativa d'Uzbequistán
Capital Nukus
Chairman of the Supreme Council of the Republic of Karakalpakstan (en) Traducir Amanbai Orynbaev (en) Traducir
Nome llocal Qaraqalpaqstan Respublikası (kaa)
Qoraqalpog'iston Respublikasi (uz)
Llingües oficiales uzbecu
Idioma karakalpaku
División
Xeografía
Coordenaes 43°02′N 58°52′E / 43.04°N 58.86°E / 43.04; 58.86
Superficie 160000 km²
Llenda con Provincia de Corasmia (es) Traducir, Provincia de Bukhará, Provincia de Navoi, provincia de Mangystau (es) Traducir, provincia de Aktobé (es) Traducir y Provincia de Daşoguz (es) Traducir
Altitú media 41 m
Demografía
Población 1 817 500 hab. (2017)
Densidá 11,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+05:00
sovminrk.gov.uz…
Cambiar los datos en Wikidata

La República de Karakalpakia tien una área de 166.600 km². El so territoriu cubre la rexón histórica de Corasmia, anque na lliteratura persa clásica conozse como "Kāth".

Población editar

La población de Karakalpakia ta envalorada en 1.711.800 habitantes d'alcuerdu al censu de 2013, de los cualos 400.000 son de la etnia karakalpaka, que'l so nome significa «sombreros (de piel) negros», 400.000 son uzbecos, y 300.000 son kazaquistaninos. Los karakalpakos yeren un pueblu nómada dedicáu a la ganadería y a la pesca, y fueron reconocíos per primer vegada nel sieglu XIX. L'idioma karakalpaku pertenez al grupu de les llingües uralo-altaiques y tien rellación col kazaquistanín y l'uzbecu. Hasta la sovietización, escribíase n'alfabetu árabe, que foi reemplazáu pol cirílicu. En 1996 adoptóse l'alfabetu llatín.

Amás de la capital Nukus, les ciudaes más grandes son Hojeli, un llugar con munches ruines corasmies, y Moynaq un puertu del antiguu mar d'Aral, agora munchos quilómetros tierra adientro.

Economía y xeografía editar

La economía de la república, que nel pasáu dependía fuertemente de la pesca, agora ye impulsada pola producción d'algodón, arroz y melón. Tamién ye importante la producción hidroeléctrica nel Amu Daria constituyida mientres el réxime soviéticu.

El delta del Amu Daria tuvo bastante pobláu mientres la dómina soviética, y soportó mientres décades el desenvolvimientu de l'agricultura de regación. Sicasí, el cambéu gradual del clima sufiertu mientres les últimes décades, aceleráu pol desastre ecolóxicu del mar d'Aral, provocó un grave descensu nel nivel de vida y desenvolvimientu. L'antiguu oasis de ríos, llagos, carrizales pantanosos, montes y granxes fueron ensugándose y contaminando el llechu del mar d'Aral con sales venenosos y productos químicos. Les temperatures mínimes y máximes estremáronse en 10 graos, y el númberu d'enfermedaes respiratories amontóse considerablemente.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar