Riodeva, villa y conceyu de la contorna Comunidá de Teruel, na provincia de Teruel (Comunidá Autónoma d'Aragón, España).

Riodeva
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Riodeva (es) Traducir Emiliano Górriz Romero
Nome oficial Riodeva (es)[1]
Códigu postal 44133
Xeografía
Coordenaes 40°07′03″N 1°08′50″W / 40.1176°N 1.1471°O / 40.1176; -1.1471
Riodeva alcuéntrase n'España
Riodeva
Riodeva
Riodeva (España)
Superficie 34.342687 km²
Altitú 967 m
Llenda con
Demografía
Población 132 hab. (2023)
- 69 homes (2019)

- 73 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.1% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 3,84 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
riodeva.es
Cambiar los datos en Wikidata

Conceyu asitiáu nel estremu meridional de la provincia, ta bien afeutáu pola despoblación: en 1950 censaba 816 habitantes, en 2007, 186 hab., en 2008 198 hab., y en 2016, 151 hab.[2]

Xeografía editar

Llinda col Rincón de Ademuz, Libros, Villel, Cascante del Río y Camarena de la Sierra. La so orografía ta influyida pol ríu Riodeva, que da nome a la población. El calce de la rambla escurre en sentíu esti oeste, ente Aragón y la Comunidá Valenciana, sirviendo de llende ente los dos comunidaes autónomes per espaciu de dellos quilómetros, p'acabar desaguando nel ríu Turia pel so marxe esquierda, frente a les Cases d'Angelina» (Libros), percima de Torrealta y frente a Mas de Jacinto, poblaciones estes del valencianu Rincón de Ademuz.

La rambla de Riodeva tien un llargor de calce de 18,6 km., la so estensión de cuenca equival a 100,6 km², tien un nivel de cabecera de 1.615 m., con un nivel de base de 805 m., y una rimada total de 810 m., siendo la so rimada media de 43,54 m/km.[3] El so caudal aumenta na dómina d'agües, pos drena les aguaes occidentales de la Sierra de Javalambre, onde tien el so orixe.

La paraxa natural más importante ye Los Amanaderos, espaciu investigáu pa la creación del Centru d'Interpretación del Río Eva y Los Amanaderos» (CIREA).

Saliendo del pueblu pel camín de la güerta llegar a la canal del Estrechu de la Cruzada», llugar pol qu'escurre l'agua destinada al regadío. A doscientos metros agües arriba atópase «La Marina», piscina natural sobre'l Ríu Riodeva, y casi inmediatu'l Molín de Montereta», y tres ésti los restos d'una antigua central llétrica. Na parte opuesta atópense grandes cordales con cortaos, dalgunos d'ellos cimeros a los 100 metros, como l'estrechu de Arcafuerte».

Destaca'l picu llamáu «Peña de la Águila», onde s'atopa la zona de mayor esplotación minera, a escasos metros del pueblu: pola so base escurre la Ruta Xeolóxica del Parque Natural de Poblar de San Miguel. Cruciando'l ríu Riodeva y xubiendo la pista escontra Mas del Olmo algámense les Cases de Altamira, llugar despoblado del términu d'Ademuz dende'l que puede xubise a la Peña la Mora», qu'ufierta una panorámica completa de la zona. Nel visu del Cuetu de Altamira hai restos d'antigües fortificaciones y cerámica de superficie y arrastre compatible cola esistencia d'un castru celtíberu.[4]

Historia editar

En Riodeva topóse una necrópolis romana na partida de «El Moral» (1954), «con un total d'hasta nueve enterramientos, de los que solo pudo escavase unu, pos los ocho restantes fueron escalaos»: la dote atopada foi escasu, un vasu de cerámica y fragmentos metálicos, calteníos nel Muséu Provincial de Teruel.[5]

Na Baxa Edá Media , Alfonsu II d'Aragón conquistó Teruel y zones del sur de l'actual provincia (1170), incluyida Villel -colos sos términos y pertenencies-: Cascante del Río, Libros, Riodeva, Tramacastiel, Valacloche y Villastar. Por donación real, Villel y les sos aldegues pertenecieron primero a la Orde de Monte Gaudio (en 1187), fundida darréu cola Orde del Temple (en 1196). Tres la desapaición del Temple (en 1312), pasó a la Orde de San Xuan de Xerusalén, dependiendo de la Castellanía de Amposta.[6] En 1495 pertenecía a la sobrecullida de Montalbán, y en 1646 pasó a ser sienda de Teruel. Por ello, cuando en 1834 cuando se formaron los Partíos Xudiciales, yera parte del de Teruel.

Hubo una monumental llamera negruca (Ulmus minor), topar na plaza d'Ilesia, les sos cañes algamaben l'altor de la torre-campanariu; afeutáu de grafiosis, hubo que baltalo.

Patrimoniu cultural editar

  • Molín de Montereta. Antiguu molín fariñeru asitiáu al sureste de la población, nel cursu del ríu Deva (tamién, ríu de Riodeva). Edificiu de recién rehabilitación, contién el Centru d'Interpretación del Río Eva y Amanaderos (CIREA), obra del museólogu Juan José Barragán. Dende'l so allugamientu puede aportase, agües enriba a la paraxa d'Amanaderos.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

Arquiteutura civil editar

  • Albergue, polideportivu y merenderu municipal.
  • Casa Consistorial.
  • Campusantu municipal.

Arquiteutura relixosa editar

  • Ermita de la Purísima. Fábrica neocláosica de la segunda metá del sieglu XIX (1854-1858), patrocinada por don José Ríos y Marqués (1804-1875), fíu de la villa, canónigu maxistral de la Catedral de Teruel, Rector del Seminariu Diocesanu de Teruel y Catedráticu de Teoloxía y Sagrada Escritura.[7]
  • Ermita de Santa Bárbara. Fábrica n'estilu vernacular del sieglu XIX, asitiada nel cuetu del so nome al noroeste de la población, a la que se xube en romería en mayu, pa la bendición de términos.[7]
  • Ilesia de la Virxe de los Dolores. Templu parroquial, fábrica neoclásica de finales del sieglu XVIII (1780).
  • Vía Crucis. Pilones del Camín de la Pasión que terminen na Ermita de la Purísima.

Patrimoniu natural editar

  • Amanaderos. Paraxa asitiada nel ribayu de los Amanaderos, nel so cursu pueden trate espectaculares saltos d'agua.[7]

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Riodeva editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 José Hernández Alcusa[8] UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995 Miguel Tomás PAR
1995-1999 Emiliano Górriz Romero PAR
1999-2003 Emiliano Górriz Romero PAR
2003-2007 Emiliano Górriz Romero PAR
2007-2011 Emiliano Górriz Romero PAR
2011-2015 Emiliano Górriz Romero[9] PAR
2015-2019 Lola Llovera Fernández PAR

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[10]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PAR 5 4 4 4
PP - - - 1
PSOE - 1 1 -
Total 5 5 5 5

Economía editar

Cultura, ociu y turismu editar

Nos últimos años ta teniendo llugar un lentu desenvolvimientu turísticu, en redol a Los Amanaderos -fontes y saltos d'agua-: fechu que podría potenciase colos descubrimientos de fósiles na zona realizaos pola Fundación de Dinópolis de Teruel, y Titania, la subsede del parque cultural y d'ociu turolense dedicáu a la paleontoloxía y los dinosaurios. A los efeutos, el Conceyu ta desenvolviendo'l Centru d'Interpretación del Río Eva y Los Amanaderos (CIREA), allugáu nel Molín de Montereta, apocayá rehabilitáu.

Agricultura editar

L'agricultura y la ganadería foi la manera de vida tradicional ente los paisanos, prueba d'ello son los restos d'actividá agropecuaria distribuyíos pol términu: finques de cultivu, apriscos, corrolades y parideres venceyaes al llendo. La principal producción yera la cerealística del secanu, como lo prueben la esistencia d'ensame d'eres y payares na zona; tamién les llegumes, frutes y hortolices nuna pequeña área de regadío. Coles mesmes, hubo una curtia producción vitivinícola como demuestren les bodegues, cubos y llagares. La emigración de los años sesenta (1960) camudó la economía llocal, hasta'l puntu de perdese casi la totalidá de la cebera, siendo residual el restu de la práutica agrícola.

Industria editar

La minería ye la principal fonte d'ingresos de los sos habitantes, de les mines llógrense caolín y cuarzu: el cuarzu utilizar na fabricación del vidriu y el caolín -dependiendo de la so calidá- na industria papelero y cerámica.[11]

Fiestes editar

Les sos fiestes patronales son el día 10 d'agostu, día de San Llorienzo, cuntando con 4 o 5 díes d'orquestes, actos pa neños, campeonatos deportivos, xotes... Riodeva tamién celebra fiestes d'iviernu, el 8 d'avientu, día de la Inmaculada, que duren tou la ponte de la constitución y la Purísima, na que se celebren diversos santos, San Joaquín, La virxe del Rosario y la Purísima patrona de Riodeva, són díes en qu'hai orquestes, campeonatos culturales, xotes...

Tamién nel mes de mayu, de normal el sábadu del segundu fin de selmana de mayu celébrase la romería a Santa Bárbara, onde se xube a la erminta que ta nel monte a faer una misa y una comida tol pueblu, depués sigue la fiesta pela tarde nel pueblu con procesión y baille.

Les bodes de los sos habitantes solíense celebrar nel pueblu nun día enteru de fiesta nel que s'empezaba con un almuerzu antes de la ceremonia na ilesia o na ermita. D'ellí díbase a una llacuada nel salón del conceyu. Tres la comida celebraba un baille y dempués cenábase.

Hasta mediaos de los años 70, tolos domingos había baille nun salón.

Gastronomía editar

Son típiques les farrapes de farina que se faíen tradicionalmente nel matu gochu, acompañaes de diversos platos de tapes, pimientos, bacaláu, coneyu al ajillo, cascoxos y ajoaceite y tomate fritu. Tamién el pucheru de cocíu con tocín, xudíes, pataques, morciella d'arroz. Prepárense robollones coyíos nos mesmos montes de rodeno, ellaboraos coles plantes arumoses del llugar, pos en tol términu de Riodeva pueden atopase variedá de tomillu, espliegu, romeru, manzanillas, coles qu'ellaborar el miel, y demás platos de la variada gastronomía aragonesa.

Galería editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (INe)
  3. Rodrigo Alfonso, 1998, p. 24.
  4. Sánchez Garzón, 2015, p. 298.
  5. Zapater Gil, 1986, tomu VIII, páxs. 2595-2596.
  6. Sánchez Garzón, 2017-I, p. Cita web.
  7. 7,0 7,1 7,2 Sánchez Garzón, 2017-II, p. Cita web.
  8. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  9. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  10. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 31 de xineru de 2015.
  11. Monforte Soriano, 2010, p. 25.

Bibliografía editar

  • Rodrigo Alfonso, Carles (1998). Asociación pal Desenvolvimientu Integral del Rincón de Ademuz (ADIRA): El Rincón de Ademuz. Analís xeográficu comarcal (en castellanu).
  • Monforte Soriano, Natividá (2010). Diputación Xeneral d'Aragón, Departamentu de Política Territorial, Xusticia ya Interior: Fosa y sierres: xeoloxía de la Contorna de Teruel, en Contorna de Teruel. Coordinador: Antonio Losantos Salvador (en castellanu). Zaragoza: INO reproducciones, S.A.. ISBN 978-84-8380-066-9.

Enllaces esternos editar