Roberto Suazo Córdova

Roberto Suazo Córdova (17 de marzu de 1927La Paz – 22 d'avientu de 2018Tegucigalpa) foi un médicu, ciruxanu y políticu. Foi'l Primer Presidente Constitucional de la República d'Hondures conforme a la Constitución d'Hondures de 1982, ente'l 27 de xineru de 1982 hasta'l 27 de xineru de 1986 y primer civil de la era democrática a partir de 1982.[2]

Roberto Suazo Córdova
Presidente d'Hondures

27 xineru 1982 - 27 xineru 1986
Policarpo Paz García - José Azcona del Hoyo
Vida
Nacimientu La Paz[1]17 de marzu de 1927[1]
Nacionalidá Bandera de Hondures Hondures
Muerte Tegucigalpa[1]22 d'avientu de 2018[1] (91 años)
Causa de la muerte complicaciones quirúrxiques
Estudios
Estudios Universidá de San Carlos de Guatemala
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuciruxanu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partíu Lliberal d'Hondures
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Roberto Suazo Córdova nació na ciudá de La Paz, república d'Hondures, el 17 de marzu de 1927. Los sos padres fueron Julián Suazo y Matilde Córdova, y la so esposa la señora Aída Zacapa.

Los sos estudios primarios llevar a cabu na escuela de varones de La Paz. Ente que los sos estudios secundarios cursar nel Institutu León Alvarado na ciudá de Comayagua. Darréu Suazo treslladar a Guatemala. Nesi país estudió na Universidá de San Carlos de la capital guatemaliana, onde llogró'l títulu de medicina y ciruxía en 1949.

Depués de la so graduación Suazo Cordova exerció'l so oficiu nel hospital xeneral de la capital guatemaliana. Nel añu de 1953 Suazo Córdova retornó a la so ciudá natal onde prauticó la medicina por más de 25 años.

Mientres la so estancia na ciudá de La Paz el doctor Suazo Córdova incursionó na vida política como miembru del Partíu Lliberal d'Hondures. En 1957 Roberto Suazo foi escoyíu diputáu por La Paz pa l'Asamblea Nacional Constituyente d'Hondures. Depués, la so diputación estender por dos periodos más: 1958-1963 y 1965-1971. El 3 d'ochobre de 1963, cuando se depunxo al presidente constitucional Ramón Villeda Morales, el candidatu más fuerte pa ganar les eleiciones yera Modesto Rodas Alvarado, quien llevaba na so nómina presidencial al doctor Roberto Suazo Córdova como Primer Designáu Presidencial.[3]

Dende'l so puestu de diputáu nel congresu de la república Suazo Córdova llegó a esguilar les más altes esferes del lliberalismu, convirtiéndose na figura más importante del so partíu, en 1979. Nesi entós Suazo reemplazó como coordinador xeneral del partíu al gran caudiellu del Partíu Lliberal Modesto Rodas Alvarado.

En 1980 los militares encabezaos pol xeneral Policarpo Paz García, so presión del gobiernu de Washington, decidieron restaurar el poder civil n'Hondures, so una nueva constitución de 1981. Pa esti motivu Roberto Suazo foi escoyíu presidente de la convención constitucional.

Por cuenta de la so popularidá ente los lliberales, Suazo Córdova aportó al so candidatu presidencial pa les eleiciones del 29 de payares de 1981. En payares d'esi mesmu añu Suazo convertir nel primer presidente constitucional d'Hondures depués de diez años de gobieno militar. Mientres les eleiciones pa presidente'l doctor Suazo Córdova ganó convincentemente al candidatu opositor del Partíu Nacional d'Hondures, Ricardo Zuñiga Agustinus, con 53% del votu popular.

"La revolución del trabayu y l'honestidá" editar

El doctor Roberto Suazo Córdova tomo xuramentu y la presidencia de la república un 27 de xineru de 1982[4] llegó al poder so la promesa de llevar a cabu un ambiciosu programa de desenvolvimientu económicu y social n'Hondures. Esto col fin de revertir los efeutos de la recesión pola cual travesaba'l país.

Pa esti plan Suazo cuntó cola ayuda de los Estaos Xuníos. A la superpotencia nun-y convenía qu'Hondures pasara pola mesma inestabilidá política de los sos vecinos centroamericanos, una y bones esto significaría unu más de los tantos problemes qu'enfrentaben los norteamericanos cola yá establecida presencia de rexímenes comunistes como'l de Nicaragua y Cuba na rexón. Anque l'ayuda norteamericana llegó, el gobiernu de Suazo Córdova foi incapaz de revertir la mala situación económica del país. El déficit del país dir poles nubes cola incrementación de los gastos militares.[5]

Pa tratar de da-y solución a los problemes, Suazo Córdova decidió, en 1984, reemplazar a la mayoría del so gabinete. A la fin esto nun tuvo los frutos esperaos y la situación económica del país siguió de la mesma manera o peor. Al términu del so periodu presidencial, Suazo Córdova perdió na so mayor parte la popularidá que la llevó a la presidencia de la república.

A mediaos del so periódo presidencial, Suazo Córdova caltuvo bones rellaciones diplomátiques colos demás presidentes Llatinoamericanos, extrechando les ayudes mutues y asegurando convenios de desenvolvimientu.[6]

La Teoría del Dominó editar

Hondures foi'l güeyu del furacán de la rexón norte, centru y del Caribe del continente americanu, mientres el gobiernu de Roberto Suazo Córdova.

Dempués de consolidase en Nicaragua, los comunistes agora amenaciaben con tomar el poder n'El Salvador al traviés del frente revolucionariu: Agustín Farabundo Martí. Ente qu'en Guatemala, los enfrentamientos ente gobiernu y grupos armaos yeren constantes.

Suazo Córdova amosó, nos sos primeros meses de gobiernu, fonda esmolición pola situación que travesaben los demás gobiernos de Centroamérica, una y bones ello convertíase nuna amenaza pa la renacida democracia hondureña y, poro, el so gobiernu.

A esta esmolición xunióse tamién la de dos personaxes importantes que marcaríen per siempres la presidencia de Roberto Suazo Córdova: el Xeneral Gustavo Álvarez Martínez y el presidente de los Estaos Xuníos, Ronald Reagan, esti postreru que visitó a una Hondures en plena transición política militar-civil.[7]

El gobiernu de Reagan al traviés de John Dimitri Negroponte, un diplomáticu ex-CIA n'operaciones llevaes a cabu polos Estaos Xuníos nel sureste d'Asia, aliar al comandante de les Fuercies Armaes d'Hondures xeneral Álvarez Martínez en contra del gobiernu Sandinista de Nicaragua.

Álvarez, un anticomunista, declarara que Hondures taba nuna 'Guerra a muerte' en contra del gobiernu del FSLN de Nicaragua. Álvarez Martínez dar a la xera de coordinar, xunto a los norteamericanos basaos n'Hondures, el sofitu a los 'Contras' Nicaragüenses pa llanzar ataques en contra del gobiernu Sandinista, col firme propósitu de derrocalos y retornar al poder a los siguidores del estinguíu presidente Anastasio Somoza.

Estes aiciones d'Álvarez Martínez, cola bendición del gobiernu estauxunidense, amenorgaron la efeutividá de Suazo como presidente, quien yera vistu como un simple títere de dambos. Foi precisamente mientres esti periodu que se dio n'Hondures un curtiu resurdimientu de movimientos guerrilleros de menor escala.

Esto sirvió de motivu por que'l Xeneral Álvarez Martínez aplicara les sos táctiques aprendíes n'Arxentina. Actos de tortures y sumíos, según otru tipu de violaciones a los derechos humanos, empezaron a dase n'Hondures avafando asina'l gobiernu de Suazo Córdova.

En 1983 el presidente Roberto Suazo Córdova, por problemes de salú, viose forzáu dexar la presidencia por más de diez díes. Por cuenta de ello, la influencia d'Álvarez Martínez nel país aumentó. Pero esto nun foi bien vistu por otros mozos oficiales miembros de la cúpula militar.

Foi por ello qu'en marzu de 1984 éstos forzaron a Álvarez fuera del comandu de les Fuercies Armaes. Nel so llugar, el presidente Suazo nomó al Xeneral Walter López Reyes como nuevu Comandante en Xefe de les Fuercies Armaes d'Hondures. Darréu Estaos Xuníos remarcó al nuevu comandante la necesidá de siguir col sofitu a los 'Contras' nicaragüenses. López Reyes aportó solamente dempués que'l gobiernu de Washington asegurára-y l'unviada de más ayuda económica y asistencia militar.

Finalmente les operaciones en contra del gobiernu de Managua per parte del gobiernu de los Estaos Xuníos y Hondures, siguieron más allá de la presidencia del doctor Roberto Suazo Cordova. Esto dexó per siempres la impresión de que Suazo Córdova nunca gobernó a Hondures.

Gabinete de Gobiernu editar

Gabinete de Gobiernu
Cargu Nome Periodu
Designaos Presidenciales Céleo Arias Moncada/ Marcelino Ponce Martínez/ Arturo Rendón Pineda 1982-1986
Despachu Presidencial Carlos Roberto Flores Facussé 1982-1986
Gobernación y Xusticia Óscar Mejía Arellano/Arnulfo Pineda López 1980–1985/1982-1986
Rellaciones Esteriores Edgardo Paz Barnica 1982-1986
Recursos Naturales Miguel Ángel Bonilla Reyes 1982–1986
Educación Pública Alma Rodas de Fiallos 1982–1986
Facienda y Creitu Públicu Manuel Fontecha Ferrari 1982–1986
Economía y Comerciu Gustavo Alfaro 1982-1986
Comunicaciones, Obres Públiques y Tresporte José Azcona del Fuexu/ Carlos Handal Handal 1982–1985/1985-1986
Salú Pública y Previsión Social Gonzalo Rodríguez Sotu 1982–1986
Trabayu y Asistencia Social Humberto Darío Montes 1982–1986
Defensa y Seguridá Pública José Sierra Hernández 1982–1986
Cultura, Turismu ya Información Víctor Cáceres Lara 1982–1986
Conseyu Cimeru de Planificación Económica Luis Roberto Flores/Edgardo Sevilla/Daniel Meza 1982–1986
Institutu Nacional Agrariu (INA) Ubodoro Arriaga Iraheta 1982–1986
Direutor de Probidad Alministrativa Diego Díaz Flores 1982–1986


Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 URL de la referencia: https://www.elespectador.com/noticias/el-mundo/muere-el-expresidente-hondureno-roberto-suazo-cordova-articulo-830664.
  2. Harris M. Lentz, Heads of States and Governments Since 1945,Fitroy Dearborn Publishers Ltd. North Caroline, U.S.A. 1994. (Páxina 363). ISBN 1-884964-44-3 (Idioma inglés)
  3. Machuca, Alexis. La Paz: semblanza histórica d'una ciudá y la so xente, Secretaría de Cultura y Turismu, Direición Xeneral de Cultura, Departamentu de Publicaciones, Tegucigalpa, Hondures. 1983. (Páxina 290) Universidá de Virxinia, U.S.A.
  4. Roberto Suazo Córdova. Mensaxe del Dr. Roberto Suazo Córdova al asumir la presidencia constitucional d'Hondures, 27 de xineru de 1982. Tipografía Nacional, Tegucigalpa, Hondures, 1982
  5. Roberto Suazo Córdova. Suazo Córdova: la revolución del trabayu y l'honestidá. Ministeriu de la Presidencia, Tegucigalpa, Hondures; 1983
  6. Roberto Suazo Córdova. Carta empobinada pol presidente d'Hondures Dr. Roberto Suazo Córdova a los presidentes de Venezuela, Colombia, Panamá y Méxicu. Ministeriu de la Presidencia, Tegucigalpa, Hondures; 1984
  7. Roberto Suazo Córdova. Declaración del presidente constitucional d'Hondures, Roberto Suazo Córdova, por cuenta de la visita a Hondures del presidente de los Estaos Xuníos d'América, Ronald Reagan. Oficina del Ministeriu d'Información de la Presidencia, Tegucigalpa, Hondures; 1982

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Policarpo Paz García
 
Presidente d'Hondures

1982 - 1986
Socesor:
José Azcona del Fuexu