Rollán ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra de Ledesma. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la Mancomunidá Contorna de Ledesma.[3][4]

Rollán
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Rollán (es) Traducir Leonardo Bernal García
Nome oficial Rollán (es)[1]
Códigu postal 37447
Xeografía
Coordenaes 40°57′42″N 5°56′17″W / 40.961666666667°N 5.9380555555556°O / 40.961666666667; -5.9380555555556
Rollán alcuéntrase n'España
Rollán
Rollán
Rollán (España)
Superficie 22.98 km²
Altitú 801 m[2]
Llenda con Carrascal de Barregas, Galindo y Perahuy, Barbadillo, Canillas de Abajo, La Mata de Ledesma y Golpejas
Demografía
Población 341 hab. (2023)
- 203 homes (2019)

- 168 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 14,84 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientoderollan.com
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 22,98 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 384 habitantes.

Etimoloxía editar

Trátase d'un nome personal petrificado como topónimu, nesti casu una forma autóctona del actual Roldán. En Salamanca, Rollán yera nome de los de la etnia franca y ultrapirenaica, una de les que repoblaron l'alfoz de Salamanca na Edá Media, como yá amosó Llorente Maldonado de Guevara[5] (Un tal Don Rollan figura como propietariu de tierres en Santa Marta de Tormes en 1212).[6] Lucas Fernández, qu'adopta na so obra (s. XVI) una variante lliteraria de la fala rústica llamada sayaguesa, fai usu d'esta forma: “¡Xuro a sant Rollán, nun faigo!”. “Pedro Rollan, cauallero” ye testigu nuna transaición de 1269 en Llión.[7][8]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Rollán ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Historia editar

 
Detalle del mapa "Spain and Portugal" realizáu por John Betts en 1838, nel que puede apreciase Rollán

Los primeros restos que s'atopen per esta zona daten del añu 200 e. C. Trátase d'un bracu vetton.

Tamién hai muertes romanos como los dos calzaes cercanes, la de Los Mártires y la que xunía Ledesma con Cáceres. L'aráu romanu convirtió a la Villa de Rollán nuna de les más importantes pola so estensión agrícola. Sicasí, a pesar d'esto, nun se caltuvo nada nel conceyu que demuestre esta superioridá sobre'l restu de les poblaciones cercanes.

Los musulmanes llegaron a la provincia de Salamanca nel añu 886 d. C. Permanecieron nella hasta qu'en 1085 Alfonsu VI de Llión espulsar definitivamente d'estes tierres. Mientres estos años, les batalles que llibraron los caballeros cristianos y los árabes fueron bien numberoses, y abrasaron considerablemente a los habitantes de la zona. La ocupación árabe supunxo, amás d'un arriquecimientu de la cultura, la restricción del cultu al cristianismu y la prohibición de les procesiones, ente otres coses.

 
Escudo de la Orde d'Alcántara na ilesia de Rollán

En 1102, el conde Raimundo de Borgoña casáu cola fía mayor d'Alfonsu VI de Llión, empecipió la reconstrucción y repoblación de Salamanca.

La fundación del Rollán actual paez encuadrase nesta dómina, dientro del procesu repoblador lleváu a cabu polos reis de Llión, quedando integráu Rollán nel cuartu de Baños de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Llión.[9]

En 1156, dellos caballeros de Salamanca que llucharon contra los musulmanes crearon la Orde d'Alcántara, que s'encargaría de lluchar pol rei y pol cristianismu. La Villa de Rollán perteneció a esta orde, lo que supunxo rindi-y tributu por aciu el pagu de la martiniega y a cambéu recibía proteición de tipu militar.

Mientres la invasión francesa, dellos homes de la villa entraron a formar parte de la guerrilla empobinada por Julián Sánchez "El Charru", y participaron en escaramuzas sofitaos polos vecinos y xentes del llugar.

Al terminar el sieglu XIX, Rollán pasó a pertenecer al obispáu dexando tras el feudalismu de la Orde d'Alcántara y que, anguaño, namái tien calter honoríficu.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Rollán quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[10]

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Ábside de la ilesia de San Llorienzo

Tien la ilesia parroquial de San Llorienzo y dos ermites, una llamada El Humilladero y otra dedicada a los Santos Mártires, San Sebastián y San Fabián.

El blasón de la Villa de Rollán ta formáu por un escudu modelu español y como timbre, la corona real zarrada española de la monarquía borbónica. L'escudu ta estremáu en dos cuarteles simétricos. Nel diestru, de fondu coloráu, apaez una corona d'infante que respuende al señor de la Villa, Don Luis Antonio Jaime, sestu fíu de Felipe V. Y en l'accidente, de fondu blancu, apaez la Cruz de la Orde d'Alcántara.

Tien como monumentos la ermita del Cristu del Humilladero, la ilesia de San Llorienzo Mártir, la ilesia de los Santos Mártires (el campu santo, campusantu) y la Cruz de los cayíos.

Intereses editar

Hai de solliñar que se trata d'un conceyu llargamente conocíu na comunidá odontolóxica internacional. Ello ye debíu al acuíferu esistente so la llocalidá y más concretamente'l pozu de "El Cañu Artesiano" del que mientres años s'abastecía d'agua a la población. L'agua del citáu pozu contién una escesiva cantidá de flúor. Esti escesu de Flúor provoca'l deterioru de la placa dental, provocando nos individuos que lu peracaben una coloración parduza del so dentame. A esta afección denominar en términos odontolóxicos como "Fluorosis". Esti fechu afecta a les xeneraciones nacíes antes de la década de los 50, yá que mientres esta década acometiéronse diverses obres p'arreglar esta situación.Ente otres, enrióse un acuíferu procedente de la paraxa de "la Guedija" por aciu tubos porosos y semiperforados que dexen la captación d'agua a lo llargo del so percorríu, amás de dellos sondeos ente otros el de "l'Espinaral" que ye'l principal qu'abasteció'l conceyu hast l'añu 2006, que por cuenta de la sobre-esplotación del acuíferu esistente sol conceyu, xuníu a rebaxar de los niveles de permisibles na agua de determinaes sustancies pola comisión médica de la Unión Europea,declaróse l'agua que llegaba al pueblu como "non apta pal consumu humanu [...] polos sos elevaos niveles d'arsénicu", non ensin un gran discutiniu dientro del propiu conceyu. Arreglóse la situación temporalmente cola instalación de depósitos d'agua asitiaos estratéxicamente por tol conceyu que son rellenaos dacuando por cisternes dende conceyos diversos. En 2009 púnxose en funcionamientu un nuevu depósitu, con una nueva acometida procedente na actualidá d'un sondéu asitiáu en Calzada de Don Diego.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/rollan-id37271.
  3. «Sistema d'información xeográficu agrariu (SIGA). Contorna agraria de Ledesma» (castellanu). Ministerio d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Consultáu'l 27 de marzu de 2011.
  4. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «L'actual Tierra de Ledesma ye abondo más amenorgada que la Tierra de Ledesma histórica (páxina 133) Voi agora a intentar establecer con mayor precisión les llendes del Campu de Salamanca. Pel este la llende va dende Machacatu hasta Monterrubio de la Sierra, quedando los términos d'estos conceyos, como los de Villagonzalo y Morille, dientro del Campu. Dende Monterrubio la llende traviesa Salvatierra (…) Pel sur la llende ye bastante imprecisu, como yá sabemos, pero aproximao sigue una llinia que va dende Endrinal hasta Aldeanueva de la Sierra y Altejos, pasando por Monleón, Sandomingo, Escurial, Navarredonda y La Requexada. La llende occidental ye tamién imprecisu, pos sabemos qu'El Campu de Salamanca enanchóse escontra l'oeste, a cuenta de l'antigua Tierra de Ciudad Rodrigo, ente'l Huebra y el Yeltes. Aproximao escurre dende Altejos hasta Buenamadre y el Huebra, frente a Pelarrodríguez (...) El llende noroeste ye tamién imprecisu, pero más o menos sigue una llinia que va dende la vera derecha del Huebra, agües enriba de Pelarrodríguez hasta'l Tormes, frente a Almenara, pasando por Ardonsillero, La Cabeza de Diego Gómez, Porqueriza, Pozos de Pulgar, La Valmuza, San Pedro del Valle y Zarapicos, dexando fuera del Campu de Salamanca y dientro de la Tierra de Ledesma, a Garcirrey, Sando, El Matu de Ledesma y Golpejas. El llende norte y nordeste ye'l más precisu: constituyir el cursu del Tormes, dende Carpio Bernardo hasta l'altor de Zarapicos y Almenara (páxina 133) Entiende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Payares de la Llaguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcedianu, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baxa pertenecen: Atopes, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Matu de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (páxina 129)»
  5. Llorente Maldonado de Guevara, Antonio (2003) Toponimia salmantina, Diputación de Salamanca, p. 49.
  6. Martín Martín, José Luis; Villar García, Luis Miguel; Marcos Rodríguez, Florencio, Sánchez Rodríguez, Marciano (eds.): Documentos de los Archivos Catedralicio y Diocesano de Salamanca (Sieglos XII-XIII), Univ. de Salamanca, 1977.
  7. Casado Lobato, María Concepción (1983) Coleición diplomática del Monesteriu de Carrizu I (969-1260) y II (1260-1299 y índices), en Coleición Fuentes y Estudios d'Historia Lleonesa, núm. 28, Llión.
  8. Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, p. 318.
  9. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 323
  10. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar