Síndrome d'Estocolmu

El síndrome d'Estocolmu ye una reaición psicolóxica na que la víctima d'un secuestru o retención en contra de la so voluntá, desenvuelve una rellación de complicidá y un fuerte venceyu afeutivu[1] col so captor. Principalmente débese a que malinterpretan l'ausencia de violencia contra la so persona como un actu d'humanidá per parte del agresor.[1] Según datos de la Federal Bureau of Investigation (FBI), alredor del 27 % de les víctimes de 4700 secuestros y asedios recoyíos na so base de datos esperimenten esta reaición.[1] Les víctimes qu'esperimenten el síndrome amuesen regularmente dos tipos de reaición ante la situación: per una parte, tienen sentimientos positivos escontra los sos secuestradores; ente que, per otra parte, amuesen mieu y roxura contra les autoridaes policiales o quien s'atopen en contra de los sos captores. Al empar, los mesmos secuestradores amuesen sentimientos positivos escontra los rehenes.[1]

Hai de solliñar que'l Síndrome d'Estocolmu» nun ta reconocíu polos dos manuales más importantes de psiquiatría: el Manual diagnósticu y estadísticu de los trestornos mentales y la Clasificación internacional d'enfermedaes. Polo qu'esti síndrome cayería na categoría d'efeutu postraumático.[2]

Causes editar

Na bibliografía sobre la tema, méntense delles posibles causes pa tal comportamientu:

  • Tanto'l rehén o la víctima como l'autor del delitu escuerren la meta de salir ilesos del incidente, por ello cooperen.
  • Los rehenes traten de protexese nun contestu de situaciones que-yos resulten incontrolables, polo que traten de cumplir los deseos de los sos captores.
  • Los delincuentes preséntense como benefactores ante los rehenes pa evitar una esguilada de los fechos. D'equí puede nacer una rellación emocional de les víctimes por agradecimientu colos autores del delitu.
  • Con base na hestoria de desenvolvimientu personal, puede trate l'acercamientu de les víctimes colos delincuentes, una reaición desenvuelta mientres la infancia. Un infante que percibe l'enoxu del so proxenitor, sufre por ello y trata de portase bien», pa evitar la situación. Esti reflexu puede volvese a activar nuna situación estrema.
  • La perda total del control que sufre'l rehén mientres un secuestru ye malo d'asimilar. Faise más soportable pa la víctima convenciéndose a sigo mesma de que tien dalgún sentíu, y puede llevala a identificase colos motivos del autor del delitu.
  • Esti comportamientu surde por cuenta de la presión psicolóxica que tien el rehén al sabese aislláu, abandonáu, amenaciáu y quiciabes escaecíu pola policía.

Historia editar

 
Patricia Hearst durante l'atracu protagonizáu pol SLA nel Bancu Hibernia.

El 23 d'agostu de 1973, Jan Erik Olsson intentó asaltar el Bancu de Creitu d'Estocolmu, en Suecia. Tres trate acorrexáu tomó de rehenes a cuatro emplegaos del bancu, tres muyeres y un home. Ente les sos esixencies taba que lu traxeren a Clark Olofsson, un criminal que nesi momentu cumplía una condena. A pesar de les amenaces contra la so vida, inclusive cuando fueron obligaos a ponese de pies con lluries alredor de los sos pescuezos, los rehenes terminaron protexendo al raptor pa evitar que fueren atacaos pola policía d'Estocolmu.[3] Mientres el so cautiverio, una de les rehenes afirmó: «Nun m'asusta Clark nin el so compañeru; asústame la policía». Y tres la so lliberación, Kristin Enmark, otra de les rehenes, declaró: «Confío dafechu nél, viaxaría per tol mundu con él».[4] El siquiatra Nils Bejerot, asesor de la policía sueca mientres l'asaltu acuñó'l términu de Síndrome d'Estocolmu pa referise a la reaición de los rehenes ante'l so cautiverio.[4]

Un añu dempués, en febreru de 1974, Patricia Hearst, nieta del magnate William Randolph Hearst, foi secuestrada pol exércitu Simbionés de Lliberación. Dos meses dempués de la so lliberación, ella xunióse a los sos captores, ayudar a realizar l'asaltu a un bancu. Esti casu dio-y popularidá al términu de "Síndrome d'Estocolmu", al intentar ser usáu pol so defensa mientres el xuiciu, pero nun foi aceptáu pol tribunal y Hearst foi condergada pol atracu.[4]

En 1904 l'escritor catalán Marian Vayreda (1853-1903) yá describió magistralmente na so novela 'La punyalada' el fenómenu psicolóxicu qu'anguaño se conoz pol Síndrome d'Estocolmu.

Situaciones editar

Acordies con el siquiatra y catedráticu de Medicina Social Nils Bejerot, asesor de la Policía sueca mientres el secuestru, el síndrome d'Estocolmu ye más común en persones que fueron víctimes de dalgún tipu d'abusu, tal ye'l casu de:[ensin referencies]

Otros usos editar

Fuera del contestu criminal, una forma de que'l síndrome puede asoceder ye nel entrenamientu militar básicu, nel cual esti ye una esperiencia llixeramente traumática cola meta de crear venceyos nes unidaes militares, que van siguir siendo lleales ente sigo, entá en situaciones de peligru de muerte

Igualmente, los efeutos del sistema de les «novataes» na introducción a grupos (tales como fraternidaes, secretes o non, les bandes y hermandaes) comparáronse a esti síndrome. Na antropoloxía cultural un síntoma similar común ye la captura de la novia.

La llealtá a un abusador más poderosu —a pesar del peligru en qu'esta llealtá pon a la víctima d'abusu— ye común ente víctimes d'abusu domésticu, los maltrataos y l'abusador de neños (infantes dependientes). En munchos casos les víctimes escueyen siguir siendo lleales al so abusador, y escueyen nun dexalo, inclusive cuando se-yos ufierta un llugar seguru en llares adoptivos o cases d'acoyida. Esti síndrome foi descritu polos psicoanalista de la escuela de la teoría de les rellaciones objetales (vease Ronald Fairbairn) como'l fenómenu de la identificación psicolóxica col abusador poderosa.

Síndrome d'Estocolmu Domésticu editar

El Síndrome d'Estocolmu Domésticu (SIES-d), tamién llamáu “Síndrome de la muyer o home maltratada/u”, dar en muyeres o homes maltrataes/vos poles sos pareyes sentimentales coles que caltienen un venceyu de calter afeutivu.

El SIES-d plantega que la persona víctima del maltratu per parte de la so pareya llega a afaese a esa situación aversiva que se da, amontando l'habilidá pa encarar estímulos adversos y l'habilidá d'embrivir el dolor. Estes persones suelen presentar aburuyes cognitives como son la disociación, la negación o la minimización. Esto déxa-yos soportar les situaciones ya incidentes de violencia que s'exerz sobre elles.

Orixe de la denominación editar

La so denominación ta venceyada col Síndrome d'Estocolmu, que foi definíu a partir d'un concretu incidente nel que tres un atracu a un bancu d'Estocolmu, “una caxera namorar d'unu de los atracadores. Sandor Ferenczi (1873-1933) llamó a esti mecanismu de defensa identificación col agresor, venceyu que se crea cuando una persona atópase impotente frente al so agresor nuna situación onde la so vida cuerre peligru"[5] Trátase d'un mecanismu de sobrevivencia que se crea na muyer víctima de maltratu pa convivir cola repitida violencia que la so pareya exerz sobre ella. Denominóse asina a esti procesu que se da na mente de la víctima. Por ello tamién se-y llamó Síndrome d'Estocolmu Domésticu al procesu mental que sufre una muyer víctima de maltratu per parte de la so pareya sentimental.

Foi formuláu por Leonare Walker n'Estaos Xuníos en 1979, quien lo usó pa describir les remortines psicolóxiques que se daben nes muyeres víctimes de violencia de xéneru.[6] L'orixe de la formulación d'esti Síndrome taría encontáu na Teoría de la Indefensión Aprendía”.

Dicha teoría toma como enconto esperimentos realizaos por Martin Seligman, que tuvieron inclusive repercusión pal analís de la depresión nos seres humanos. L'autor partió del estudiu de perros que fueron sometíos a choques llétricos intermitentes. Estos choques dar de forma discontinua y al azar cuando los perros averar a buscar los sos alimentos, esti procedimientu produció-yos una conducta, que faía-yos arrequexar se nuna esquina de la so xaula a la que vamos denominar “esquina segura”. Permanecíen nesa esquina segura hasta que decidíen volver nuevamente a la busca de los alimentos y dacuando recibíen choques y otres non. Como resultáu d'esti procesu creáronse sentimientos d'incertidume coles mesmes que los perros volvíense más dependientes del propiu esperimentador. A razón d'estos resultancies estableció un paralelismu ente la conducta aprendía desenvuelta por estos perros y la conducta de la muyer maltratada. Tamién se dieron delles posiciones crítiques que defendíen que la incertidume acomuñada a la repitida violencia ya intermitente ye un procesu clave nel desenvolvimientu del venceyu, pero que sicasí de nenguna manera puede ser l'únicu.[7]

Allugamientu como “Trestornos Disociativo non especificáu” editar

El síndrome que nos ocupa nun foi carauterizáu como entidá diagnóstica na última edición de 1995 del Manual Diagnósticu y Estadísticu de los Trestornos Mentales (DSM IV), pero sí lo reconoz como fenómenu sicopatolóxicu de plataforma traumática: “Nel que s'induz al afrelláu a un modelu mental, de naturaleza cognitiva y anclaje contextual” (Montero Gómez, 1999). Montero introdució a esti Síndrome dientro de la clasificación de “Trestornos disociativo non especificáu” del manual “DSM IV”.

L'autor describió'l SIES-d como “un venceyu interpersonal de proteición, construyíu ente la muyer y el so agresor, nel marcu d'un ambiente traumático y de restricción aguiyar, al traviés de la inducción na muyer d'un modelu mental (rede intersituacional d'esquemes mentales y creencies). La muyer sometida a maltratu desenvolvería'l Síndrome d'Estocolmu pa protexer la so propia integridá psicolóxica y recuperar la homeostasis fisiolóxica y conductual." (Montero Gómez, 1999).[8]

Según Dutton y Painter (1981),[9] el Síndrome d'Estocolmu entendíu nel ámbitu domiciliar surde d'una forma determinada. Esti autores describieron un escenariu nel que dos factores, el desequilibriu de poder, per un sitiu, y la suspensión nel tratamientu bonu-malu, pol otru, xeneren na muyer maltratada'l desenvolvimientu d'un llazu traumáticu que lu xune col agresor al traviés de conductes de docilidad, onde l'abusu crea y caltién na pareya una dinámica de dependencia por cuenta del so efeutu asimétricu sobre l'equilibriu de castigos. Esti sentimientu de dependencia camina escontra la identificación col agresor, a la xustificación de los sos actos y d'últimes a ponese del so llau”.

A pesar de que l'axetivu “domésticu” dacuando ye entendíu como l'espaciu de convivencia familiar, ésti fai referencia nel Síndrome d'Estocolmu Domésticu a munchos más ámbitos que'l mesmu casa onde puedan convivir la pareya. La conducta de maltratu ye llevada a cabu munches vegaes nel llar, pero tamién lu ye fora d'él. Por ello, ye importante nun confundir el términu domésticu” cuando falemos d'esti Síndrome: (SIES-d).

Fases editar

El síndrome vien determináu por una serie de cambeos y adautaciones que se dan al traviés d'un procesu formáu por 4 fases a nivel psicolóxicu na víctima de maltratu per parte de la so pareya.

Estos cuatro fases son:[10]

Desencadenante: los primeres malos tratos ruempen el sentimientu de seguridá y l'enfotu que la víctima tien depositada na so pareya. Produzse entós desorientación, perda de referentes ya inclusive depresión.

Reorientación: la víctima busca nuevos referentes, pero'l so aislamientu ye cada vez mayor. De normal a estes altures atópase práuticamente sola col esclusivu sofitu de la familia. La víctima nun tien con qué comparar o con quién al tar aisllada.

Afrontamiento: la víctima percibe la realidá de forma desvirtuada, autoinculpar de la situación y entra nun estáu d'indefensión y resistencia pasiva. L'agresor facer sentir culpable. Entra nuna fase de afrontamiento onde asume'l modelu mental de la so pareya, tratando de remanar la situación traumática.

Adautación: la víctima proyeuta la culpa escontra otros, escontra l'esterior (locus de control esternu) y, el Síndrome d'Estocolmu Domésticu consolídase al traviés d'un procesu d'identificación col agresor.

Sobre esti tarreza Vallina Rubinstein señala que'l desconocimientu d'estos procesos y de les sos remortines fai que munches vegaes les muyeres afrellaes sían trataes y retrataes como masoquistes, lloques o histériques a les que-yos gusta que-yos peguen. Como esplica Rojas Marcos, a la d'analizar les representaciones que se faen de víctimes y agresores (especialmente de los medios de comunicación que raramente tomen en cuenta o narren estos procesos), la muyer sale muncho peor parada que l'agresor, que suel apaecer como un señor normal, que nunca foi violentu según los vecinos y testigos, non la bisarma qu'unu espera, versus una muyer desencaxada y fora de sigo que lo provoca colos sos comportamientos (1995, p.34). Esta concepción patolóxica de la muyer oxeto d'abusu ye namái una de les munches imáxenes o estereotipos que circulen na sociedá al respective de víctimes y agresores”.[11]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Escudero Nafs, Antonio; Polu Usaola, Cristina; López Girones, Marisa y Aguilar Redo, Lola. La persuasión coercitiva, modelu esplicativu del caltenimientu de les muyeres nuna situación de violencia de xéneru. I: Les estratexes de la violencia. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. [online]. 2005, n.95 [citáu 2014-05-14], páxs. 85-117. Disponible en: [1]
  • Dutton, Donald G. y Painter, Susan: Emotional Attachments in Abusive Relationships: A Test of Traumatic Bonding Theory. Violence and Victims, Vol. 8, Non. 2,1993. Disponible en: [2]
  • Guía Práutica Clínica. Actuación en salú mental con muyeres maltrataes pola so pareya. Serviciu Murcianu de Salú, 2010. Disponible en: [3]
  • Carlson, Neil R. (2010). Psychology the science of behaviour. Pearson Canada, páx. 409. ISBN 978-0-205-69918-6.
  • Seligman, M. Y. P. (1975). Helplessness: On Depression, Development, and Death. San Francisco: W. H. Freeman. ISBN 0-7167-2328-X.
  • Martínez Q, Lucía W. Rompiendo'l silenciu: del remanso románticu al baturiciu d'una violencia inesperada. Rev. Vzlana. de Soc. y Ant. [online]. 2006, vol.16, n.47 [citáu 2014-05-14], páxs. 607-640. ISSN 0798-3069. Disponible en: [4]
  • Montero Gómez, Andrés: Síndrome d'Adautación Paradóxica a la Violencia Doméstica: una propuesta teórica. Clínica y Salú, vol. 12, núm. 1, 2001, páxs. 6-8. Disponible en: [5]
  • López Aguilar, Jesús. La Dinámica de la Violencia Doméstica. Development Connections. Washington D.C. 2007. Disponible en: [6]
  • Vallina Rubinstein, Claudia: “Representación de la violencia contra les muyeres na prensa española”(El País/ El Mundo) dende una perspeutiva crítica de xéneru. Un analís críticu del discursu androcéntrico de los medios”, Trabayu d'investigación, Universidá Pompeu Fabra, 2005. Disponible en: [7]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 (n'inglés) «Understanding Stockholm Syndrome». FBI Law Enforcement Bulletin (Law Enforcement Communication Unit) 76 (7):  páxs. 10–15. xunetu de 2007. ISSN 0014-5688. http://www.fbi.gov/stats-services/publications/law-enforcement-bulletin/2007-pdfs/july07leb.pdf/at_download/file. Consultáu'l 10 de payares de 2012. 
  2. «Captor vs. cautivu, 40 años del Síndrome d'Estocolmu» (23 d'agostu de 2013). Consultáu'l 15 de xunu de 2018.
  3. (n'inglés) «The six day war», artículu de Nils Bejerot, en Stockholm New Scientist, volume 61, númberu 886, páx. 486-487, 1974.
  4. 4,0 4,1 4,2 Los Angeles press (ed.): «secuestru-que-y dio orixe/ Síndrome d'Estocolmu: 40 años del secuestru que-y dio orixe.». Consultáu'l 30 d'agostu de 2013.
  5. «Guía Práutica Clínica. Actuación en salú mental con muyeres maltrataes pola so pareya.». Serviciu Murcianu de Salú, 2010.. Consultáu'l 29 de marzu de 2018.
  6. «Violencia de xéneru: Dependencia emocional y rellación de pareya.». Psicopedia.org. Consultáu'l 29 de marzu de 2018.
  7. López Aguilar, Jesús. «La Dinámica de la Violencia Doméstica.» Development Connections. Washington D.C. 2007.
  8. Montero Gómez, Andrés. «Síndrome d'Adautación Paradóxica a la Violencia Doméstica: una propuesta teórica.» Clínica y Salú, vol. 12, núm. 1, 2001, páxs. 6-8.
  9. (n'inglés) Dutton, Donald G. y Painter, Susan. «Emotional Attachments in Abusive Relationships: A Test of Traumatic Bonding Theory.» Violence and Victims, Vol. 8, Non. 2, 1993.
  10. Martínez Q, Lucía W. «Rompiendo'l silenciu: del remanso románticu al baturiciu d'una violencia inesperada.» Rev. Vzlana. de Soc. y Ant. online. 2006, vol.16, n.47 citáu 2014-05-14, páxs. 607-640. ISSN 0798-3069.
  11. Vallina Rubinstein, Claudia: “Representación de la violencia contra les muyeres na prensa española (El País/El Mundo) dende una perspeutiva crítica de xéneru. Un analís críticu del discursu androcéntrico de los medios”, Trabayu d'investigación, Universidá Pompeu Fabra, 2005.