Sacsayhuamán (en quechua Saqsaywaman, de saqsay, llugar de quitar# la sede, y waman, ferre, esto ye, "Llugar onde se quitar# la sede el ferre") ye una "fortaleza ceremonial" inca allugada dos quilómetros al norte de la ciudá del Cuzco. Empezar a construyir mientres el gobiernu de Pachacútec, nel sieglu XV; sicasí, foi Huayna Cápac quien-y dio'l toque final nel sieglu XVI. Col aniquilamientu de la nobleza inca sumieron de la memoria humana les téuniques que dexaron la construcción d'esta monumental fortaleza o santuariu; la cual produció l'almiración de Pizarro y los sos homes. Pedro Sancho, secretariu de Pizarro, dexó una primer descripción del edificiu, pero la más detallada ye la del Inca Garcilaso de la Vega (Cronista mestizu). La "fortaleza ceremonial" de Sacsayhuamán ye, colos sos murios megalíticos, la mayor obra arquitectónica que realizaron los inques mientres el so apoxéu. Dende la fortaleza repara una singular vista panorámica de les redolaes, incluyendo la ciudá del Cuzco.

Sacsayhuamán
xacimientu arqueolóxicu
Llocalización
PaísBandera del Perú Perú
Departamento (es) Traducir Departamento de Cusco (es) Traducir
Provincia Provincia de Cuzco (es) Traducir
Ciudá Cuzco
Coordenaes 13°30′28″S 71°58′56″W / 13.50778°S 71.98222°O / -13.50778; -71.98222
Sacsayhuamán alcuéntrase en Perú
Sacsayhuamán
Sacsayhuamán
Sacsayhuamán (Perú)
Cambiar los datos en Wikidata
Entrada con escaleres.
Reconstrucción d'una cabaña.

Allugamientu editar

La "construcción ceremonial" de Sacsayhuamán ta allugada a 2 km del Cuzco, capital del antiguu Imperiu inca; atopar a un altor de 3.700 msnm y toma una estensión de 3.093 hectárees. El valle atopa corralada pelos montes Ausangate, Pachatusán y Cinca, y ta bañáu pel ríu Tullumayo. Esta zona tien un paisaxe de gran guapura, flora y fauna abondoses, ente la que destaquen les llapaes y los ferres.

Arquiteutura editar

Diseñu editar

La zona onde s'atopa esta construcción correspuende a la cabeza del animal sagráu, y una de les traducciones que tien esta pallabra ye, precisamente, cabeza de puma. Pachacútec Inca Yupanqui, el novenu Inca, rediseñó la ciudá y dio-y forma de puma cháu (el puma ye'l guardián de les coses terrenales).

L'espaciu que tomen les sos construcciones ye particularmente grande; lo que más llama l'atención son los trés murios de piedra que suxuren la figura de la fortaleza.

 
Planu de Sacsayhuamán.

Carauterístiques editar

La construcción ye típica de l'arquiteutura inca, anque ye'l llugar onde esta téunica usar a mayor escala. La roca cortar na cantera de forma tosca cola forma averada riquida. Depués yera abasnada con cuerdes por cientos d'homes hasta'l llugar de construcción, onde se-y daba'l talláu definitivu. Les cuerdes usaes yeren tan impresionantes que fueron mentaes pol conquistador español Diego de Trujillo en 1571 n'inspeccionando una habitación llena de material de construcción.

 
Una garra de puma fecha de piedres.
 
Cisterna pa retener agua d'agua.
 
Detalle d'un muriu.
 
Puerta nel muriu.

La suavidá aterciopelada de la piedra resalta nestes formaciones. Hai figures diseñaes nes piedres y roques, entraes a túneles soterraños o chicanes, anfiteatros, construcciones de calter ritual, probablemente rellacionaes col cultu a l'agua. Esti sitiu desempeñó un importante rol nes actividaes rituales incaiques.

Piénsase que correspondió a una fortaleza militar, onde s'entrenaba a los guerreros. Hai duldes al respeutu, yá que, d'alcuerdu a la so arquiteutura, podría tener un fin relixosu y ser construyíu como un gran templu al Dios Sol. Sicasí, mientres la dómina de la conquista, amosó la so eficacia como fortaleza pa defender la ciudá. El so principal carauterística ye la forma en que foi construyida; cuenta con grandes bloques de piedra, algamando los más altos los 9 m. Se asevera que la so construcción retrasó 50 años aproximao, empecipiándose nel periodu del Inca Túpac Yupanqui. Foi construyida por 20 000 homes.

Dientro de la fortaleza, había grandes almacenes d'alimentos y armes, y tamién canales pa la distribución de l'agua. El tronu del Inca, allugáu xunto a la fortaleza, consistía d'una gran roca tallada y pulida en dellos niveles, dende onde'l soberanu presidía les fiestes, celebraciones, desfiles y daba órdenes.

Na actualidá, queden muertes de los trés muralles gradiaes edificaes de piedra caliar d'orixe sedimentariu y formación fasilífera.

Sacsayhuamán ta estremada en distintos sectores: Sacsayhuaman, Rodadero, Tronu del Inca, Warmi K'ajchana, Bañu del Inca, Anfiteatros, Chincana y Bases de Torrexones, ente otros.

Los torrexones editar

Hubo tres torreón allugaos na parte cimera de la fortaleza: Muyucmarca, Sallacmarca y Paucamarca. El primeru tenía una forma cilíndrica con un altor equivalente a unos cuatro pisos y un diámetru d'unos 22 metros. Atopar nel centru. El segundu tuvo forma cuadrangular. Dende ellí acolumbrábase tola ciudá del Cuzco. El terceru, tamién de forma cuadrada, taba allugáu al otru estremu del Sallacmarca.

Templo editar

La fortaleza foi l'escenariu onde los Inques adoraben al sol nesti templu pa ceremonies relixoses. Piénsase que decenes de miles de persones movilizar nes fiestes especiales y faíen ufriendes y ciertu tipu de pelegrinaciones.

Actividaes turístiques editar

Fotografía, percorríu cultural y arqueolóxicu, caminada.

Inti Raymi editar

En Sacsayhuamán llevar a cabu, el 24 de xunu, nel solsticiu d'iviernu, el festival añal del Inti Raymi, onde se escenifica el ritual incaicu de cultu al Dios Sol o Inti. La xente paisano movilizar con amarutes coloríos y bailla dances típiques, repitiendo asina la tradición de los sos antepasaos.

A esta fiesta lleguen visitantes de tol mundu qu'acuten los sos llugares con muncha anticipación.

Sitios cercanos a visitar editar

A partir d'equí pueden visitase dellos puntos bien cercanos y complementarios. El más cercanu ye Kenko, el cuetu qu'anguaño se llama Socorru. Ende álcense piedres naturales y llabraes y el Intihuatana, que sirvía pa midir, con ayuda de la lluz solar, el tiempu. Tamién puede llegase a Puca Pucara per mediu de canales y acueductos; esta construcción presenta piedres llabraes, escaños y un altar de sacrificios. El circuitu puede tomar Puca Pucara y terminar en Tambomachay, onde hai trés formoses fontes y agua abondoso sirvida poles llagunes de la pampa que dixebra Cuzco del Valle Sagráu de los Inques.

Datos adicionales editar

  • D'alcuerdu a imáxenes llograes per mediu de radar, Sacsayhuamán comunicar en llinia recta col Coricancha, con Marcahuasi (Conventu de Santa Catalina en Cuzco), el templu d'Inca Huiracocha (güei Catedral de Cuzco), el Palaciu de Huáscar, el templu de Manco Cápac (Colcampata) y Huamanmarca.
  • Les investigaciones suxuren que la perfecta alliniación astronómica de los templos refugaría l'antigua presunción de que los inques solo teníen al planeta Venus como referencia astronómica, sinón qu'a partir del descubrimientu podría establecese que tamién s'empunxeron pol Sol, la Lluna, la Cruz del sur y Les Pléyades (estrelles de la constelación de Tauro).
  • Anguaño puede apreciase namái'l 20% de lo que foi'l grupu arquiteutónicu, yá que, na Conquista, los españoles desarmaron los sos murios y torrexones pa neutralizar el so usu nun eventual ataque como l'asocedíu nel llevantamientu de Manco Inca en 1536. Fueron aprovechaes les sos piedres pa construyir cases ya ilesies nel Cuzco.

Imagen editar

Imaxe panorámica de les ruines.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar