La salú mental ye, en términos xenerales, l'estáu d'equilibriu ente una persona y la so redolada sociocultural que garantiza la so participación llaboral, intelectual y de rellaciones p'algamar un bienestar y calidá de vida. Comúnmente, utilízase'l términu “salú mental” de manera análoga al de “salú o estáu físicu”, definiendo a la salú mental de la siguiente manera: "la salú mental toma una amplia gama d'actividaes direuta o indireutamente rellacionaes col componente de bienestar mental incluyíu na definición de salú que da la OMS: «un estáu de completu bienestar físico, mental y social, y non solamente l'ausencia d'afecciones o enfermedaes»[1]". Sicasí, lo mental algama dimensiones más complexes que'l funcionamientu puramente orgánicu del individuu. La salú mental foi definida de múltiples formes por autores de distintes cultures. Los conceutos de salú mental inclúin el bienestar suxetivo, l'autonomía y potencial emocional, ente otros. Sicasí, les precisiones de la Organización Mundial de la Salú establecen que nun esiste una definición oficial sobre lo que ye salú mental y que cualquier definición va tar siempres influyida por diferencies culturales, camientos, disputes ente teoríes profesionales, la forma en que les persones rellacionen la so redolada cola realidá, ente otres cuestiones.

Salú mental
estado mental (es) Traducir
psicología de la salud (es) Traducir y salú
Cambiar los datos en Wikidata

Sicasí, un puntu de mancomún nel cual coinciden los teóricos ye que “salú mental” y “enfermedá mental” nun son dos conceutos a cencielles opuestos, esto ye, l'ausencia d'un desorde mental reconocíu nun indica necesariamente que se gocie de salú mental y viceversa, sufrir un determináu trestornu mental nun constitúi siempres y necesariamente una torga pa esfrutar d'una salú mental razonablemente bona.

Yá que ye la observación del comportamientu d'una persona na so vida diaria, la principal manera de conocer l'estáu de la so salú mental n'aspeutos como'l manexu de los sos conflictos, medranes y capacidaes, les sos competencies y responsabilidaes, la mantención de les sos propies necesidaes, la forma en qu'encara les sos propies tensiones, les sos rellaciones interpersonales y la manera en que dirixe una vida independiente, el conceutu ye necesariamente suxetivu y culturalmente determináu.

Importancia de la salú mental editar

La salú mental rellacionar col raciociniu, les emociones y el comportamientu frente a distintes situaciones de la vida cotidiana. Tamién ayuda a determinar cómo remanar el estrés, convivir con otres persones y tomar decisiones importantes. Al igual qu'otres formes de salú, la salú mental ye importante en toles etapes de la vida, dende la niñez y l'adolescencia hasta la edá adulta. D'alcuerdu a estadístiques de la Organización Mundial de la Salú (OMS), los problemes de salú mental constitúin alredor del 15% de la carga mundial de la enfermedá.[2] El déficit na salú mental contribuyiría a munches enfermedaes somáticu y afeutivu como la depresión o l'ansiedá.

La tema de la salú mental, amás, nun concierne namái a los aspeutos d'atención posterior al surdimientu de desordes mentales evidentes, sinón que correspuende amás al terrén de la prevención de los mesmos cola promoción d'un ambiente sociocultural determináu por aspeutos como l'autoestima, les rellaciones interpersonales y otros elementos que tienen de venir yá dende la educación más primaria de la niñez y de la mocedá. Esta esmolición non yá concierne a los espertos tales como psicopedagogos y psicólogos, sinón que forma parte de les responsabilidaes de gobiernu d'una nación, de la formación nel nucleu familiar, d'un ambiente de convivencia sana nel vecinderu, de la responsabilidá asumida pelos medios de comunicación y de la consciente guía escontra una salú mental na escuela y nos espacios de trabayu y estudiu polo xeneral.

Aspeutos psicolóxicos sanos editar

Dende les teoríes psicodinámicas postúlase que la salú mental según los aspeutos patolóxicos son partes constitutives de too individuu. La constitución personal de cada suxetu implica capacidaes o aspeutos sanos y otros patolóxicos, siendo la proporción de los mesmos variable ente persones. Con éses según Wilfred Bion, la capacidá pa tolerar la frustración sería una primer capacidá sana que dexaría al individuu en desenvolvimientu l'entamu del procesu de pensamientu y comprensión del mundu y de sigo mesmu. La función del pensamientu sería la base de la salú mental. Esta vese favorecida por un ambiente internu de contención que dexa tolerar la frustración y empecipiar el desenvolvimientu del aparatu mental, la base de la salú mental, delles vegaes hai neños o adolescentes que tienen problemes mentales y encamiéntase llevar a un psicólogu o falar bien claro con él.

La salú mental foi definida como un estáu de bienestar nel cual l'individuu ye consciente de les sos propies capacidaes, cuntando cola capacidá d'encarar les tensiones de la vida cotidiana y trabayar de forma granible. Na mayoría de los países, los servicios de salú mental cadecen d'una grave escasez de recursos, tanto humanos como económicos. La mayoría de los recursos d'atención sanitaria disponibles destínense anguaño a l'atención y el tratamientu especializaos de los enfermos mentales y, en menor midida, a un sistema integráu de salú mental. En llugar d'apurrir atención en grandes hospitales psiquiátricos, los países tendríen d'integrar la salú mental na asistencia primaria, ufiertar atención de salú mental nos hospitales xenerales y crear servicios comuñales de salú mental. La promoción de la salú mental rique implementar programes médicos, sociales y sobremanera gubernamentales con un mesmu fin, promover la salú mental mientres tol ciclu vital, pa garantizar neños mentalmente sanos y evitar trestornos mentales na edá adulta o la vieyera. Una manera importante de faelo va ser la prevención de la inestabilidá emocional.[3]

La salú mental ye un estáu de bienestar psicolóxico y emocional que dexa al suxetu emplegar les sos habilidaes mentales, sociales y sentimentales pa desempeñase con ésitu nes interacciones cotidianes.

Aspeutos dimensionales de l'anormalidá mental editar

David Rosenhan y Martin Seligman en 1989 espunxeron dellos elementos que caractericen l'anormalidá psicolóxica. Pol so sentíu común y lo parsimonioso de la so esplicación, dalgunos d'estos elementos descríbense, cola cuenta de faer explicita la complexidá de la salú mental y enfermedá.

  • Sufrimientu: Ye'l dolor de l'alma”, la falta de confort, el malestar que ye consecuente, en dellos casos ye consecuencia d'elementos biolóxicos, hai una causa física y una disfunción corporal; n'otros, el dolor y el sufrimientu psicolóxicu son derivaos d'idees, eventos esistenciales, alcordances y otros aspeutos que nun son tanxibles y referíos a aspeutos actuales.
  • Conducta maladaptativa: Ye un aspeutu efectivu y negativu que siente l'individuu, la conducta referir a la parte conductual, esto ye, a lo que fai. L'adaptación describe la capacidá del individuu d'interactuar col so mediu ambiente, d'encarar los problemes de manera esitosa y d'afaese y funcionar primero de too camudo dientro de les esixencies de la redolada, si'l cambéu nun ye posible, llegar a un problema d'adaptación teniendo conflictos cola redolada nel que s'atopa, entrando nun estáu de frustración.
  • Perda de control: El control, na salú mental, referir a la predectibilidá qu'al traviés del tiempu amuesa una persona con al respective de la so conducta. Connota la capacidá p'antemanar la reacción d'una persona conocida ante un eventu determináu. Una persona con control de sigo mesma ye bien predecible: pero por qu'esista control debe d'actuar d'una manera racional y con un propósitu. La perda ye carauterística de la persona con calter esplosivu como se-yos conoz coloquialmente, acomuñóse con episodios d'agresión que pueden llegar a la perda del emplegu.

Interacción salú mental - salú física editar

Ye necesariu nun dixebrar la realidá de la salú mental de la salú física. La rellación qu'esiste ente les enfermedaes biolóxiques y les enfermedaes mentales tienen una evidente conexón, como lo señala Benedetto Saraceno nel Simposio “Salú mental y física mientres tola vida” de la Organización Panamericana de la Salú (OPS):

“Los desafíos complexos que presenta la comorbilidá de les enfermedaes mental y físicu van tar muncho meyor atendíos en tol mundu con estratexes d'atención integral empobinaes al paciente y a la comunidá (...) Los espertos tienen que comunicase porque rescampla que la comorbilidá ente lo físico y lo mental esixe una intervención vertical, non horizontal. La comorbilidá clínica ye la regla, non la esceición”[4]

Nesi mesmu simposio, la direutora de la OPS, Mirta Rosas Periago, presentó un informe estadísticu alrodiu de los problemes mentales y morbilidá nel continente americanu. Diz Rosas que si en 1990 esistía n'América un númberu averáu de 114 millones de persones con trestornos mentales, esa cifra va aumentar en 176 millones pal 2010 y que lo esmolecedor ye que tan solo una minoría recibe tratamientu. Rosas aseguró que según los diagnósticos que la OPS realizara en Méxicu en persones con enfermedaes mentales, el 80% de los pacientes diagnosticaos nun recibieren nengún tipu d'atención nos 12 meses previos al realizáu pola OPS. Amás, añade Rosas qu'una cuarta parte de la población adulta n'América Llatina y en Caribe sufrió de dalgún problema mental, que siquier cinco millones de persones sufren epilepsia y de estos namái un 1,5 millones reciben dalgún tipu d'atención.[5]

Conceutu d'hixene mental editar

Un antecedente del conceutu de salú mental ye'l d'hixene mental», descritu pol psiquiatra estauxunidense Clifford Whittingham Beers en 1908, quien fundó'l Comité Nacional d'Hixene Mental en 1909 y adelantró la campaña polos derechos de los enfermos mentales. Otru psiquiatra, William Glasser, describió la “hixene mental” nel so llibru “Salú mental o enfermedá mental”,[6] siguiendo'l diccionariu de definiciones d'hixene como “prevención y caltenimientu de la salú”.

Sicasí ye necesariu establecer un puntu de diferenciación ente “salú mental” y “condiciones de salú mental“. La salú mental ye lo que se trata d'establecer nesti estudiu, ente que les condiciones de salú mental referir al estudiu d'enfermedaes mentales y al tratamientu médicu posible y consecuente. Pa esto últimu, “condiciones de salú mental”, los psiquiatres basar con frecuencia no que se denomina'l Manual diagnósticu y estadísticu de los trestornos mentales (DSM) (de l'Asociación Americana de Psiquiatría) o na Clasificación Internacional d'Enfermedaes (CIE) (de la Organización Mundial de la Salú), según nes siempres actualizaes guíes como'l “Proyeutu de medicación Algorithm de Texas” (TMAP) pa diagnosticar y afayar enfermedaes y desordes mentales. Poro, la mayoría de los servicios emprestaos a la salú mental polo xeneral atópense de normal acomuñaos a la psiquiatría y nun esisten otres alternatives, lo que trai a una cierta llende, yá que s'acomuñar la salú mental con problemes psiquiátricos y amenórgase con ello'l conceutu de les condiciones de salú mental y psicolóxiques.

Considerancies culturales y relixoses editar

El conceutu de salú mental ye, una construcción social y cultural, anque pueden definise o determinase dellos elementos comunes. Por esta razón, distintos oficios, comunidaes, sociedaes y cultures tien maneres distintes de conceptualizar la so naturaleza y les sos causes, determinando qué ye salú mental y decidiendo cuálos son les intervenciones que consideren apropiaes.[7] Sicasí, los estudiosos tienen de la mesma distintos contestos culturales y relixosos y distintes esperiencies que pueden determinar les metodoloxíes aplicaes mientres los tratamientos.

El modelu holístico de salú mental polo xeneral inclúi conceutos basaos en perspectives d'antropoloxía, educación, psicoloxía, relixón y socioloxía, según en conceutos teoréticos como'l de psicoloxía de la persona, socioloxía, psicoloxía clínica, psicoloxía de la salú y la psicoloxía del desenvolvimientu.[8][9]

Numberosos profesionales de la salú mental empezaron a entender la importancia de la diversidá relixoso y espiritual no que pertenez a la salú mental. La Asociación Estauxunidense de Psicoloxía explícitamente espresa que la relixón tien de ser respetada, y tamién diz la Asociación Estauxunidense de Psiquiatría diz que la educación n'asuntos relixosos y espirituales ye tamién una necesidá.[10]

Un exemplu de modelu del bienestar foi desenvueltu por Myers, Sweeny y Witmer y nel mesmu incluyíense les siguientes cinco árees vitales:

  1. Esencia o espiritualidá.
  2. Trabayu y ociu.
  3. Amistá.
  4. Amor.
  5. Autodominio.

Amás dolce sub-árees:

  1. Sentíu del valor.
  2. Sentíu del control.
  3. Sentíu realista.
  4. Conciencia emocional.
  5. Capacidá de llucha.
  6. Solución de problemes y creatividá.
  7. Sentíu del humor.
  8. Nutrición.
  9. Exerciciu.
  10. Sentíu de autoprotección.
  11. Control de les mesmes tensiones.
  12. Identidá sexual ya identidá cultural.

Toos estos puntos son identificaos como les principales carauterístiques d'una funcionalidad sana y los principales componentes del bienestar mental. Los componentes aproven un mediu de respuesta a les circunstancies de la vida nuna manera qu'apurre un funcionamientu saludable[11]

Sicopatoloxía editar

El consensu científicu alrodiu de les condiciones de la salú mental contempla desordes neurobiolóxicos y bien particularmente neuroquímicos. Otres funciones del celebru identificaes como contribuyentes a les condiciones de la salú mental inclúin el reló circadiano, la neuroplasticidad, la canal iónica, la transducción de señal, la cognición, les redes cerebrales,[12] ente munchos otros. Imáxenes del celebru demuestren cambeos físicos na neuroanatomía de desordes como la esquizofrenia,[13] el autismu y los llamaos desordes bipolares.[14] Los estudios inclúin tamién la observación de factores ambientales, del desenvolvimientu y el nivel de rellaciones interpersonales del individuu. Les meyores evidencies médiques, como son definíes pol Institutu Nacional de Salú y Excelencia Médica del Reinu Xuníu nel so guía de tratamientos[15] indiquen que'l desorde bipolar, por casu, rique una combinación de melecines, sicoterapies, autu-ayuda y soporte social. Pela so parte, les axencies de salú mental promueven na actualidá l'estímulu de métodos d'autu-ayuda y superación personal.

Otres formes d'estaos psicolóxicos non-sanos” (sicopatoloxía), como se contempla dende la psicoloxía, pueden rellacionase con procesos mentales (cognición) o aprendizaxe y non necesariamente con categoríes psiquiátriques.

Trestornos sicosomáticos editar

La patoloxía sicosomática constitúi un ámbitu de gran relevancia pal estudiu de la interacción salú física-salú mental, esto en tantu entendemos qu'aquello qu'afecte al bienestar mental o psicolóxicu va tener manifestaciones na condición física del individuu. Nesti sentíu, los trestornos o fenómenu sicosomáticu faen referencia a esti fenómenu, de cuenta que nel so estudiu búscase atopar la ponte o conexones subxacentes ente un acontecimientu psicolóxicu y otru fisiolóxicu que se dan paralelamente ; ente mecanismos psicolóxicos y actividaes neuroendocrinas y ente influencies socio-ambientales y respuestes psico-orgániques[16] De tal manera , les funciones del celebru de recibir, interpretar y almacenar información captada del mediu ambiente y internamente, dende'l mesmu organismu, sirven pa faer frente a situaciones de la realidá esterior y caltener l'equilibriu per mediu de la transducción d'información de manera direutiva a tol cuerpu. Dicha tresmisión realízase al traviés de los sistemes nervioso y endocrino: ente que la reacción neuronal ye de rápidu espardimientu pero de curtia duración, la reacción hormonal tien, más bien, un lentu desenvuelvo pero una enllargada duración.[16] Asina, Los trestornos sicosomáticos tienen carauterístiques bien particulares, que nel meyor de los casos, pueden ser d'utilidá pa clarificar l'orixe d'una enfermedá. Según los estudios de psiquiatría realizaos por Rivera dalgunes de les acepciones alrodiu de esti trestornos son les siguientes:

  • Psicogenicidad: La etioloxía de la enfermedá o afección tien como fuente factores emocionales, psicolóxicos o caracteriológicos. Esto quier dicir qu'hai una rellación de causa-efecto ente factores d'orixe mental y una enfermedá específica.
  • Especificidá: Una enfermedá d'orixe sicosomáticu acomuñóse con un conxuntu de carauterístiques específiques de variables psicolóxiques. D'esa manera, el conxuntu d'actitúes afeutives, el venir de conductes y ciertes ellaboraciones cognitives rellaciónense específicamente con determinaes entidaes clíniques.[17]

Alteración funcional de los trestornos sicosomáticos editar

Otra de les carauterístiques propies d'un trestornu sicosomáticu ye que la causa d'ella debe a la desestabilización que l'organismu sufre por influencia del mediu, aquel que tamién-y apurre recursos pal so caltenimientu y desenvolvimientu na busca de la homeostasis interna. Cuando dichos mecanismos de defensa ante situaciones adverses fracasen, producir nel organismu una disfunción orgánica, sicasí, bien poques vegaes l'orixe de dicha enfermedá o disfunción deber a un solu axente sinón que se da por una combinación de diversos factores, estos pueden ser elementos patóxenos o elementos desestabilizadores. Arriendes d'ello, la comunicación ente'l celebru y los distintos mecanismos fisiolóxicos interrelaciónense y aníciense los síntomes sicosomáticos que se dan a nivel neurofisiológico, neuroendocrino ya inmunolóxicu:[18] La rellación ente los sistemes nervioso y endocrino, tien orixe principalmente a nivel del hipotálamu “por aciu l'actividá de célules neuroendocrinas o traductores neuroendocrinos de Wurtman”. D'esta miente, el sistema endocrín atopar sol control del sistema nerviosos central, sobremanera del hipotálamu que la so secreción hormonal regula'l funcionamientu hipofisario que de la mesma controla la secreción hormonal periférica. Per otru llau, rellacionáu al fracasu de l'actividá defensiva del organismu, el sistema inmunolóxicu xuega un papel importante en cuantes que ye influyíu por factores endocrinos y neuronales pal so caltenimientu na redolada.[18]

Enfermedaes sicosomátiques editar

Según la lliteratura atopada, les enfermedaes sicosomátiques tienen una gran presencia a nivel de defectos na salú física, atópase en carecimientos que nos resulten recurrentes y en diversos niveles: dalgunes d'elles tienen orixe nel sistema dixestivu, nel sistema respiratoriu, nel endocrín y llocomotor[19]

  • Sistema dixestivu: contémplense enfermedaes como'l colon enfadosu, según investigaciones el malestar emocional produz nel sistema dixestivu, mayor irritabilidá colónica[20]
  • Sistema respiratoriu: atópense carecimientos tales como l'asma, alerxes nasales, sinusitis y farinxitis
  • Sistema nerviosu: pueden evidenciarse nes tan conocíes xaqueques o migrañas que se sienten a un llau de la cabeza. Tamién se contempla la fatiga crónica como una posible enfermedá sicosomática Sistema endocrín:

Básicamente les enfermedaes sicosomátiques presentes a esti nivel acomuñar col hipotiroidismo.

  • Aparatu llocomotor: Artralgias (dolores articulares) y toradura (dolor de llombu). Estos carecimientos viéronse acomuñaos a estaos ansiosos.

Aceptación social editar

L'aceptación social de persones que carecen condiciones de salú mental probó ser la meyor ayuda y tamién la meyor prevención de desordes mentales. Desgraciadamente les persones con condiciones de salú mental son en munchos países víctimes de discriminación inclusive per parte del so propiu nucleu familiar, nun son aceptaes con facilidá nel mundu llaboral, nel estudiu y na comunidá. La falta d'una conocencia alrodiu de lo que significa un problema de condición mental ye otru factor qu'incide nel mesmu fenómenu de marginalización. La prevalencia de serios problemes nes condiciones de salú mental na mocedá ye doble que nel xeneral de la población sumáu a que forma'l grupu que menos busca ayuda nesti sentíu. Los mozos tienen un altu potencial d'embrivir futures deshabilidaes si l'aceptación social ye amplia y reciben l'ayuda precisa y los servicios oportunos.

La recuperación dase primero de too dientro del ámbitu de l'aceptación social. La discriminación y l'estigma faen más difícil el procesu de recuperación pa persones con enfermedaes mentales no que se refier a caltener el so emplegu, llograr un seguru de salú y atopar un tratamientu.

Observaciones crítiques editar

Munchos afeutaos de les intervenciones cuestionen la prevalencia de desbalances químicos que caractericen el gruesu de la medicina mientres señalen que'l DSM-IV lleva a cabo simplificaciones de diagnósticos preconcebíos y tratamientos de desordes mentales. La “MindFreedom International”, por casu, conderga la falta d'alternatives humanistes non farmacéutiques y promueve sicasí la defensa de los derechos humanos y la non coerción n'opciones de tratamientos de salú mental pa consumidores en dichu campu.

Los críticos señalen tamién que los grupos de salú mental que se proponen, tales como los de l'Asociación Nacional de Salú Mental de los Estaos Xuníos, l'Alianza pa la Depresión y l'Ayuda Bipolar, l'Asociación Canadiense de Salú Mental, la Rethink y otros, lo único que faen ye promover enllaces a les sos propies compañíes farmacéutiques.

Salú mental na adolescencia editar

L'adolescencia empecípiase aproximao a los 12 años y termina alredor de los 20 años. L'entamu de l'adolescencia ye más bono de determinar por cuenta de los cambeos fisiolóxicos, que determinar el términu d'esta etapa. Tamién l'adolescencia ye la etapa na que la mayoría algama'l más altu nivel intelectual, les operaciones formales, gracies al desenvolvimientu cerebral carauterísticu d'esta etapa.[21] Na zona prefrontal la sustancia gris aumenta hasta los 11 años nes muyeres y los 12 nos homes pa menguar dempués, lo qu'ensin dulda ta reflexando l'establecimientu de nueves sinapsis nesa zona na etapa darréu anterior a la pubertá y el so posterior retayu, nuna secuencia que va dende la corteza occipital hasta la frontera . A esti eventu conózse-y como fradadura neuronal que trai de resultes una mayor eficiencia nes conexones neuronales.

Esti desenvolvimientu cerebral respuende a tres procesos: el primeru ye la proliferación qu'entiende la rápida crecedera neuronal-glial y la formación de nueves conexones sináptiques, el segundu ye la eliminación selectiva o fradadura de les sinapsis menos eficientes, y d'últimes la mielinización qu'envolubra los axones pa facilitar y faer más rápida y estable la tresmisión neuronal ente distintos partes del sistema nerviosu. Al pie de esti procesu de fradadura, l'aumentu llinial de la sustancia blanco a lo llargo de l'adolescencia indica la mielinización progresiva de les conexones neuronales, tantu na corteza frontera como nes víes que la xunen a otres zones cerebrales. Toos estos cambeos nel córtex prefrontal traen una activación menos difusa y más eficiente nesta zona mientres la realización de xeres cognitives.[22]

Cognitivamente los adolescentes carauterizar pola capacidá de desenvolver un pensamientu astractu, son capaces d'imaxinar distintes posibilidaes y pensar en situaciones hipotétiques; esto ye, dir más allá de lo concreto. Sicasí, non siempres s'algamar en tolos suxetos yá que depende de sofitu cultural y educativu que lo aguiye. “El desenvolvimientu moral depende del desenvolvimientu cognitivu, porque nun puede faese un xuiciu ensin la capacidá de dexar de llau la mesma perspeutiva y asitiase nel llugar del otru.” .[21] Hai un control internu del comportamientu según un razonamientu autónomu sobre lo correcto ya incorreutu. Los adolescentes típicos allúguense frecuentemente ente 5ta y 6ta etapa del razonamientu moral según Kohlberg, carauterizada por actuar d'alcuerdu a la norma interiorizada ya implica un pensamientu democráticu.

Respectu al desenvolvimientu social y de la personalidá, esta etapa carauterizar polos procesos de busca d'identidá, los suxetos esquicen nuevos intereses y se autoevalúan nes sos competencies, Carauterizar por una indecisión que se reflexa na intolerancia o'l cultu a los otros. Esta polaridá intolerancia-cultu, dexa al adolescente allugase dientro de les distintes postures presente na sociedá pa dir moldiando la identidá propia. Asina mesmu, namorase ye consideráu por Erikson como un intentu d'autu-definise. Una rellación íntima implica un interjuego de pensamientos y sentimientos.

Los trestornos mentales pueden surdir na etapa específica de l'adolescencia, que tán supeditaos al desenvolvimientu particular d'esta etapa. La APA clasifica en categoríes estos trestornos ya inclúin los d'aprendizaxe, habilidaes motores, comunicación, desenvolvimientu, atención y alimentación, ente otros.[23] Estos suelen ser un amiestu de factores xenéticos, biolóxicos y ambientales. Trestornos como los d'aprendizaxe suelen incluyir a la dislexa, discalculia o disgrafía. Nel casu particular de la dislexa, tenemos l'exemplu d'un trestornu que ye un problema cognitivu de procesamientu qu'afecta l'aprendizaxe y ye abondo común.

Tocantes a trestornos d'aprendizaxe, atópase'l trestornu por déficit d'atención y el trestornu por déficit d'atención con hiperactividad (TDAH). Estos tienen una dimensión más neurolóxica. Estudios de pacientes con estos síndromes allugaron zones cerebrales por aciu imáxenes cerebrales. Un descubrimientu arriendes de esta indagación asitiar l'área parietal del celebru, que piénsase que tien que ver col desenvolvimientu d'estratexes pal aprendizaxe.[24]

Según[21] los comportamientos de riesgu cometíos na adolescencia, pueden ser altamente perxudiciales pal adolescente y puede desaguar nun mal desenvolvimientu pa un futuru adultu. Ye por eso que determinó que “la nutrición tien una estrecha rellación cola salú psicolóxica de la persona” .[21] La cual, de la mesma, ta arreyada a estándares sociales restrictivos.

Piénsase que reflexen les estrictes normes de la nuesa sociedá alrodiu de la guapura, de primeres, la obesidá, definida como un sobrepesu de 20% a más sobre'l pesu ideal. Amás, esmolez que los adolescentes gruesos tiendan a ser adultos gruesos. Per otru llau, l'anorexa Nerviosa, carauterizada porque les persones que la carecen esmolecer pola comida (preparar, falen d'ella y animen a otros a comela) pero ellos mesmos comen bien pocu. Nun pueden ver lo terriblemente delgaos que tán. Esto xenera depresión y obsesión con un comportamientu repetitivo y perfeccionista. A lo último, otra enfermedá acomuñada con desordenar alimenticios ye la bulimia, carauterizada por episodios regulares de ingestión d'enormes cantidaes de comida, siguíos d'estrema incomodidad física y emocional y vultura autu inducíu.

Oposición a la psiquiatría biolóxica editar

Los estudios que s'oponen a la bioloxía psiquiátrica inclúin aproximamientos como l'antipsiquiatría, dalgunos de los cualos son tamién psiquiatres, y afirmen qu'aquéllos que traten a pacientes de psiquiatría non necesariamente inclúin condiciones de salú mental sinón que son individuos que s'inscriben a un sistema convencional o consensu de realidá compartíu por un grupu humanu nuna determinada cultura o grupu humanu.

D'alcuerdu al doctor Glasser, críticu de psiquiatría, el modelu de salú pública ye un modelu establecíu deliberadamente pal serviciu de millones de persones. Glasser presenta esti modelu de manera estendida” nun modelu de servicios de salú pública mental por que se ponga en práutica por profesionales de salú mental ya instituciones contratando profesionales nel área en llugar de, según afirma Glasser, l'establecimientu d'una industria de profesionales de la salú mental como enfermeros especializaos n'atención psiquiátrica y conseyeros de salú mental qu'empresten servicios ensin diagnosis o realicen tan solo medicaciones de primer llinia ensin brindar l'ayuda profesional que'l paciente precisa. Últimamente surdieron diverses tesis interesantes en redol a la temática del rol profesional n'equipos de salú mental. Citando apurrir de Eliana Beatriz Hidalgo et.al na so tesis “ZOOM: Una mirada sobre'l rol sicopedagóxicu hospitalariu”, esquicen sobre aspeutos como les representaciones y demandes esplícites ya implícites, el trabayu n'equipu, y demás carauterístiques que definen al rol del sicopedagogu dientro del equipu de salú mental nel contestu hospitalariu. Superando ciertos defectos na dinámica profesional, podríen suplise ciertos sesgos disciplinarios.

Esti modelu nun apurre un tratamientu fayadizu pa pacientes con condiciones de salú mental severes, persistentes y xenétiques que sían incapaces de curiar de sigo mesmos y tampoco ta dirixíu a fortalecer una terapia. La falta de sentíu d'autu crítica ye un factor decisivu nel desenvolvimientu de la psicosis y les zunes pol que la persona cree que nun ta enferma y rehúsa encarar un tratamientu. Por eso estimamos los perricos apurras d'una de los máximos esponentes de la sicopedagoxía arxentina, Eliana Beatriz Hidalgo.

Promoción de la salú mental editar

La promoción de la salú mental parte del principiu de que toles persones tienen necesidaes de salú mental y non yá aquélles a les que fueron diagnosticaes condiciones deficientes de salú mental. La promoción de la salú mental concierne esencialmente a la realidá social na que toos siéntanse comprometíos col bienestar mental. La mesma dase al traviés d'apurrir recursos por que se faiga efectivu'l meyoramientu de la salú mental nes persones col fin de llevar una vida saludable[25] Na primer conferencia internacional de promoción de la salú, tomáronse como requisitos pa la promoción de salú: la paz, la educación, la vivienda, l'alimentación, la renta, un ecosistema estable y la equidad. Amás, plantegáronse distintos niveles d'intervención que sirven como base de les estratexes pa la promoción de la salú: la ellaboración de polítiques saludables, fortalecer l'acción comuñal, creación d'ambientes de sofitu, desenvolvimientu de les habilidaes personal y reorientación de los servicios de la salú.[26]

Les distintes midíes de promoción de la salú mental tienen de tomar en considerancia, de primeres, al conceutu ampliu ya integráu de lo qu'implica la mesma. L'aspeutu preventivu, poro, implica una intervención sobre los sos distintos condicionantes: la neurobioloxía, personalidá y l'ambiente. De primeres, les midíes sobre la neurobiologia na actualidá llindar a los sicofármacos cuando s'identificó yá un problema a nivel psíquicu sensibilidá o pa evitar una recaída. Per otru llau, midíes que puedan tomase nel ámbitu de la personalidá son destinaes a una mayor harmonía na configuración de la mesma y fuelguen sobre intervenciones terapeuticas estilos educativos y de vida buscaos por el mesmu suxetu o promovíos pola redolada. A lo último, les midíes ambientales cayen sobre la mesma sociedá, estratexes pa fomentar valores sociales y promover el bienestar, y sobre la redolada cercana que dependen del mesmu individuu y del so contestu más proximo, familiares, amistaes, grupu social ya instituciones a les que pertenez[27]

La psicoloxía positiva interésase tamién pola salú mental ya inclusive ta más cercana a ella que los tratamientos psiquiátricos. La promoción de salú mental” ye un términu que cubre una variedá d'estratexes. Estes estratexes pueden ser vistes dende trés niveles:

  • Nivel individual - Motivar los recursos propios de la persona per mediu d'estímulos nel autu-envalora, el resolución de los mesmos conflictos, la asertividad n'árees como la paternidá, el trabayu o les rellaciones interpersonales.
  • Nivel comuñal - Una creciente y cohesionada inclusión social, desenvolviendo les estructures d'ayuda que promueven la salú mental nos llugares de trabayu, estudiu y na ciudá.
  • Nivel oficial - L'estáu de cada nación comprometíu en planes qu'amenorguen les barreres sociu-económiques promoviendo oportunidaes n'igualdá d'accesu a los servicios de salú pública per parte de los ciudadanos más vulnerables a esti desorde.

La salú mental tiense que tener en cuenta a lo llargo de tol ciclu vital, nesti sentíu ye importante tener en cuenta cómo puede promovese la salú mental nos neños y los adolescentes. Los mozos son unu de los grupos etarios que presenta mayor probabilidá de sufrir depresión, yá que na etapa de l'adolescencia llevar a cabo proceso de cambéu físicu, psicolóxicu, sociocultural y cognitivu.[2] Delles estratexes pa la promoción de la salú mental nellos son: la comunicación con un adultu que los ayudar a entender el porqué de los sos sentimientos frente a una determinada situación, tratalos con respetu y a la evitación de los castigos que puedan tener respercusiones físiques o psicolóxiques. L'adultu nesti contestu, tien de sirvir como exemplu de salú mental, llevando un estilu de vida saludable.[28]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. . Consultáu'l 13 d'avientu de 2015.
  2. 2,0 2,1 Graciela Pardo, A.. «Adolescencia y depresión». 2004. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80401303. Consultáu'l 25 d'abril de 2015. 
  3. Jeronimus et al. (2016). «Neuroticism's prospective association with mental disorders: A meta-analysis on 59 llonxitudinal/prospective studies with 443 313 participants». Psychological Medicine 8 (15):  páxs. 1-24. doi:10.1017/S0033291716001653. PMID 27523506. 
  4. Simposio “Salú mental y física mientres tola vida”, 11 d'ochobre de 2005, sede de la Organización Panamericana de la Salú (OPS), Washington, D.C. “Día de la salú mental”.
  5. Idem, Simposio “Salú mental y física mientres tola vida”, intervención de Mirta Rosas Periago, direutora de OPS, “Día de la salú mental”.
  6. “Mental Health” o “Mental Illness” (1961)
  7. Weare, Katherine (2000). Promoting mental, emotional and social health: A whole school approach (tr. ye. “Promocionando la salú mental, emocional y social: tou un acercamientu intelectual”). Londres: RoutledgeFalmer, páx. 12. ISBN 978-0-415-16875-5.
  8. Witmer, J.M.; Sweeny, T.J. (1992). «A holistic model for wellness and prevention over the lifespan (tr. ye. “Un modelu holístico pal bienestar y la prevención nel cursu de la vida”)». Journal of Counseling and Development (tr. ye. “Periódicu de conseyería y desenvolvimientu”) 71:  páxs. 140-148. 
  9. Hattie, J.A.; Myers, J.Y.; Sweeney, T.J. (2004). «A factor structure of wellness: Theory, assessment, analysis and practice». Journal of Counseling and Development 82:  páxs. 354-364. 
  10. Richards, P.S.; Bergin, A. Y. (2000). Handbook of Psychotherapy and Religious Diversity (tr. ye. “Manual de sicoterapia y diversidá relixosa”). Washington D. C.: Asociación estauxunidense de psicoloxía, páx. 4. ISBN 978-1-55798-624-5.
  11. Myers, J.Y.; Sweeny, T.J.; Witmer, J.M. (2000). The wheel of wellness counseling for wellness: A holistic model for treatment planning. Journal of Counseling and Development (tr. ye. ”La rueda del bienestar y la conseyería”) 78, páx. 251-266.
  12. Disfunción de la rede cerebral en desorde bipolar Espectru CNS. 11 d'abril de 2006; 11(4):312-20; quiz 323-4.
  13. «Deficiencia rexonal nel volume del celebru n'esquizofrenia: una meta-analís basáu n'esbozos morfométricos, Honea et al., Am J Psychiatry. avientu de 2005;162(12):2233-45». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  14. Meyores n'imáxenes de resonancia magnética pa la evaluación de desordes bipolares Espectru CNS. abril de 2006;11(4):269-80.
  15. Guía clínica NICE: El manexu de desordes bipolares n'adultos neños y adolescentes n'atenciones de primer y segundu nivel, 2006
  16. 16,0 16,1 J.L Gonzales de Rivera (1980). «Patoloxía sicosomática». Consultáu'l 14 de payares de 2014.
  17. Dunbar, Flanders (1943). Psychosomatic diagnosis. New York: Paul Haeber.
  18. 18,0 18,1 J.L. Gonzales de Rivera (mayu- xunu). «Teoría y practica de la sicosomática». Consultáu'l 14 de payares de 2014.
  19. Carolina Baeza (Julio-avientu 2011). «Trastorno sicosomáticos y la so rellación con alexitimia, ansiedá, depresión y demanda d'ayuda psicolóxica». Consultáu'l 14 de payares de 2014.
  20. Mayer, Y, A. (2000). The neurobiology of stress and gastrointestinal., páx. 861-867.
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 Papalia, Diane (2003) Desenvuelvo Humanu. Méxicu: McGraw-Hill. ISBN 9786071509338.
  22. «A shift from diffuse to focal cortical activity with development». Developmental Science (9). 2006. 
  23. Diagnostic and statistical manual of mental disorders 4 (143). 1994. 
  24. «[from http://newideas.net/adhd-stress-children-brain-scans ADHD and stress in Children: Brain Scans]».
  25. Restrepo- Espinoza (2009). «Promoción de la salú mental: Un marcu pa l'acción». Consultáu'l 24 de payares de 2014.
  26. Salú Publica y Educación pa la salú (2001). «Carta de Ottawa».
  27. Cabanyes,J., Monge,M.A. (2010) La salú mental y los sos cuidos.
  28. Yolanda Giraldo (2009). «La crianza Humanizada». Consultáu'l 23 de payares de 2014.

1. Organización mundial de la salú (en llinia),[Consulta: 12 d'avientu de 2015]. Disponible en web:<http://www.who.int/topics/mental_health/es/>

Enllaces esternos editar