La escabiosis o sarna ye una enfermedá de la piel causada pol ácaru parásitu Sarcoptes scabiei, llamáu comúnmente azón. Ye una ectoparasitosis de distribución mundial en toles races. Ye una afección cosmopolita, desaxeradamente contaxosa, que se repara en particular nes persones que viaxen de cutiu. Algama a toles capes de la población y constitúi una dermatosis bien frecuente y de bon tratamientu.

Sarna

Escabiosis nel pie
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 B86
CIE-9 133.0
CIAP-2 S72
DiseasesDB 11841
MedlinePlus 000830
Especialidá infeutoloxía
Sinónimos
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Etioloxía editar

 
Sarcoptes scabiei

El causante d'esta enfermedá ye'l "azón" o Sarcoptes scabiei que ye un ácaru de cuerpu non segmentado, ovoide, con 4 pares de pates.[1] La fema mide 300-450 micres y el machu 150-250 micres.

Carauterístiques principales:

  • Güéspede: l'humanu. Esti ácaru nun vive más de 2 a 4 díes nel ambiente.
  • Andada: la enfermedá ye fácilmente transmisible pol contautu direutu, o al traviés de fómites (prendes, ropa, sábanes, toallas).
  • Incubación:

Primoinfestación (persones ensin esposición previa al ácaru): 5 a 15 díes

Reinfestación (persones que fueron infestaes primeramente): 1 a 4 díes

La fecundación asocede na superficie de la piel. Dempués de la cópula el machu muerre.

La fema introducir nel estrato córneo de la piel y va desenvolviendo túneles. La fema va dexando los güevos a midida que enfusa na piel segrega toxines que causen reacciones alérxiques,[1] depositando (2 a 3 güevos per día) en total 30 a 50 güevos y finalmente muerre nel túnel a les 4 a 6 selmanes. Los güevos eclosionan y les bárabos remanecen a la superficie de la piel, tresformar en ninfes en 3 a 8 díes, y darréu n'adultos en 12-15 díes. Les formes contaxoses son la ninfa y los adultos.

 
Ciclu parasitario del azón humanu y rexones comunes del cuerpu onde apaez.
 
Sarcoptes scabiei escavando una galería, y dexando güevos y escrementos tres sigos

Cuadru clínicu editar

El principal síntoma ye la picazón insistente, que s'intensifica mientres les nueches y col calor. El picor ta causáu pola reacción alérxica del cuerpu al parásitu, que se manifiesta con pequeños granos, angüeñes y pequeñes úlceras con tieces. Nun causa fiebre, nun siendo qu'esista infeición.

Les mancadures más frecuentes son les pápulas eritematosas y les tieces hemáticas, estes postreres, productos del rascáu, sicasí, les mancadures más típiques y que son de gran ayuda pal diagnósticu son los riegos, llinies abuxaes y tropezoses de 1 a 15 mm de llargu, que son el reflexu esterior d'una galería escavada na epidermis pola fema col fin de desovar, y les visícules perladas, de la grosez d'una cabeza d'anfiler, producíes pola secreción del parásitu. Estes mancadures, que predominen nes muñeques, les cares llaterales de los deos y de les manes, los coldos y les nalgues, estender a tol cuerpu. Delles llocalizaciones son electives, y non necesariamente siempres presentes: nel varón, el prepuciu y el glande (chancro escabioso); na muyer, l'areola (fora de la lactancia, les mancadures billaterales de dambes mames faen pensar na sarna); nel neñu y el lactante, la planta de los pies.

La escabiosis puede dir acompañada por mancadures inducíes por microbios (piodermitis, linfangitis, etc.). Pela so parte, nes persones ensin infeiciones microbianes d'esti tipu, nun se traduz más que por un mínimu de síntomes y nun ye pruriginosa. Sicasí, ye igualmente contaxosa.

Clasificación editar

 
Sarcoptes scabieis: vista pela parte inferior, machu (esquierda), y vista pela parte cimera, fema (derecha)

Tratamientu editar

La sarna ye tratada con escabicidas, que tienen d'aplicase por tol cuerpu, non solo les partes infestaes, yá que nun se sabe esautamente la llocalización del parásitu, yá que si son adultos pueden estendese por tol cuerpu. Ente los escabicidas más usaos tán la permetrina, el lindano, el benzoato de bencilo, el crotamitón y el bálsamu d'El Salvador (ver Myroxylon pereirae). Tien de tenese especial curiáu a la d'aplicar el tratamientu, evitando les mucoses y espardiendo el productu por toles plegues de la piel, los espacios interdixitales y la zona que queda ente les uñes y la piel, yá que el parásitu puede usar estes zones como reservorios. El tratamientu dura de 3 a 5 díes si ye realizáu de manera fayadiza y ye necesariu repitir l'aplicación una selmana dempués por otros 3 díes. Dellos accidentes graves asocedieron cuando persones aplíquense Lindano de manera inadecauda. Esti acaricida y pesticida namái puede aplicase nuna dilución y posoloxía controlada por un facultativu cita riquida}}. Esta enfermedá ye bien contaxosa y polo tanto'l tratamientu deber faer toles persones qu'habiten na mesma casa. L'ácaru puede vivir hasta trenta hores na ropa y el pelo y polo tanto la ropa tien de desagafase, yá sía pasándola per agua ferviendo o bien esponiéndola al sol mientres cuatro hores.[2]

El tratamientu per vía oral realizar con Ivermectina 0.6% a 200 μg/kg de pesu, 1 gota por kg, dosis única. Repitir una segunda dosis dos selmanes dempués si persiste. Ta contraindicada nel embaranzu y na lactancia

Sarna n'animales editar

 
Un perru con sarna sarcóptica nuna cai de Bali (Indonesia).

La sarna puede presentase nun considerable númberu d'especies d'animales domésticos y selvaxes. Los ácaros que causen estes infestaciones (acariasis) son de distintes especies y subespecies de sarna según sía'l casu.[3] Estes subespecies pueden infestar a los animales o los seres humanos que nun son los sos hospedadores habituales, pero esti tipu d'infeiciones nun duren enforma.[3] Los animales infestaos de sarna sufren picazón severa ya infeiciones secundaries de la piel. De cutiu pierden pesu y la so salú vuélvese fráxil.

La forma de sarna más frecuentemente diagnosticada n'animales domésticos ye la sarna sarcóptica, que s'atopa nos perros. El so axente causal ye l'ácaru de la sarna del xéneru Psoroptes. Les aves de corrolada infestaes por sarna sufren lo que se conoz como la "sarna de pierna"

Los animales domésticos que se volvieron ferales y nun tienen cuidaos veterinarios son frecuentemente afeutaos con sarna y una serie d'otres enfermedaes. Reparóse que los animales non domésticos pueden tamién sufrir de la sarna. Los gorilas, por casu, sábese que son susceptibles a la infeición al traviés del contautu colos oxetos utilizaos polos seres humanos.[4]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «Sarna: esmolez l'aumentu de casos y yá afecta a la clase media». Consultáu'l 9 de setiembre de 2014.
  2. http://www.dermatologialeal.com/prurigos/prurigos.htm
  3. 3,0 3,1 Hai RJ (2009). «Scabies and pyodermas—diagnosis and treatment». Dermatol Ther 22 (6):  páxs. 466–74. doi:10.1111/j.1529-8019.2009.01270.x. PMID 19889132. 
  4. . Transcripción. PBS. 

Enllaces esternos editar