Sexismundu III Vasa

Segismundo III Vasa (20 de xunu de 1566 (greg.)Gripsholm Castle (en) Traducir – 19 d'abril de 1632 (xul.)Varsovia) foi rei de Polonia de 1587 hasta 1632, col nome de Segismundo III. Rei de Suecia de 1592 a 1599, col nome de Segismundo I. Yera fíu del rei Xuan III y de Catalina Jagellón.

Sexismundu III Vasa
rei de Suecia

17 payares 1592 - 24 xunetu 1599
Juan III de Suecia (es) Traducir - Carlos IX de Suecia (es) Traducir
monarca de Polonia (es) Traducir

19 agostu 1587 - 19 abril 1632
Stephen Báthory - Vladislao IV de Polonia
Gran Duque de Lituania (es) Traducir


Ana Jagellón de Polonia (es) Traducir - Vladislao IV de Polonia
Vida
Nacimientu Gripsholm Castle (en) Traducir[1]20 de xunu de 1566 (greg.)[2]
Nacionalidá República de les Dos Naciones
Muerte Varsovia[3]19 d'abril de 1632 (xul.)[1] (65 años)
Sepultura Catedral de Wawel (es) Traducir
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Juan III de Suecia
Madre Catalina Jagellón
Casáu con Ana d'Habsburgu, reina de Polonia y Suecia (1592 – )[1]
Constanza d'Habsburgu (1605 – )[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Vasa (es) Traducir
Oficiu mecenesmonarca
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Segismundo algamó l'autoridá real de dos reinos: Polonia y Suecia. Foi un fervosu católicu y un monarca de visión expansionista. El so gobiernu llevar a cabu principalmente en Polonia, dende onde intentó gobernar Suecia. La so impopularidá causó que fora derrocáu en Suecia y qu'asocedieren llevantamientos en Polonia, según el fracasu de la so espansión nel Zarato Rusu. Sicasí, la República de les Dos Naciones empezaría con él un periodu de fortaleza ya influencia política.

Herederu de Suecia y candidatu a rei de Polonia-Lituania editar

Segismundo nació'l 20 de xunu de 1566 nel castiellu de Gripsholm, en Mariefred, Suecia, onde los sos padres atopaben prisioneros por órdenes del rei Erico XIV. El so padre yera'l duque Juan de Finlandia (darréu Xuan III de Suecia), fíu de Gustavo Vasa, y la so madre la princesa polaca Catalina Jagellón, fía de la mesma del rei polacu Segismundo I y Bona Sforza. Cuando'l so padre convertir en rei, Segismundo de la mesma foi alzáu a herederu a la corona sueca. Per otra parte, tamién foi nomáu herederu de la corona de Lituania, pero en 1569 creóse la Unión de Lublin y Polonia y Lituania formaron una confederación, qu'a partir d'entós tendría una monarquía única, de tipu electiva.

Por que Segismundo pudiera ganar adeptos nel electoráu polacu, Xuan III dio-y una educación nel catolicismu, que yera la relixón de les realeces polaco y lituano, magar los sos primeros profesores fueron protestantes. Precisamente por estos planes del so padre, refugóse la posibilidá de que Segismundo cásase con Cristina de Holstein-Gottorp, de convencimientu protestante.

Cuando finó'l rei Esteban I de Polonia (el conde húngaru Esteban Báthory), monarca de la Confederación Polacu-Lituana, la candidatura de Segismundo enfrentar cola del archiduque Maximiliano III d'Austria. Segismundo cuntó col sofitu del canciller Jan Zamoyski y de la vilba de Batory, la so tida Ana Jagellón de Polonia. Los delegaos suecos unviaos por Xuan III promocionaron la cesión d'Estonia (una posesión sueca nesi entós) a la Confederación Polacu-Lituana. Segismundo trunfó nes eleiciones el 19 d'agostu de 1587, pero un sector sofitó a Maximiliano, y llibróse una guerra civil de curtia duración que remataría en xineru de 1588, cola derrota y encarcelamientu del archiduque.

Rei de la Confederación Polacu-Lituana editar

Segismundo partió de Suecia camín de Polonia, a ocupar el cargu que ganara, en setiembre de 1587. La so coronación llevar a cabu en Cracovia n'avientu d'esi mesmu añu y Segismundo nun pudo resolver la cuestión de la cesión d'Estonia per parte de Suecia, lo que decepcionó a los nobles polacos, incluyíu Zamoyski. Segismundo decidió aplazar la cuestión hasta que tomara posesión de la corona sueca.

Por aciu la mediación de la curia pontificia, intentáronse ameyorar les rellaciones con Austria. Segismundo casóse en Cracovia con Ana d'Habsburgu, fía del archiduque Carlos II d'Estiria, el mes de mayu de 1592. A partir d'entós, les rellaciones colos Habsburgu fueron cada vegada más estreches, lo que xeneró descontentu ente la nobleza polaca enemiga de los austriacos. Segismundo llevó una política represiva contra los sos adversarios políticos. Foi un monarca absolutista y un ferrial promotor de la contrarreforma.

En 1592, finó'l so padre, el rei Xuan III de Suecia, y Segismundo recibió permisu del parllamentu polacu pa partir camín de Suecia, cola condición de tornar en ciertu plazu establecíu y de dexar Estonia a Polonia.

 
Segismundo Vasa a caballu

Rei de Suecia editar

Segismundo desembarcó en Estocolmu el 30 de setiembre de 1593 en compañía de la so esposa y de dellos xesuites, según del nunciu vaticanu Xermánicu Malaspina. La so llegada espertó molición ente la nobleza sueca, encabezada pol so tíu'l Duque Carlos, debíu al fervor católicu del herederu. Segismundo, pela so parte, prometió la llibertá de cultu en Suecia. Foi coronáu'l 19 de febreru de 1594 na Catedral de Upsala.

En xunetu de 1594, primíu pol parllamentu polacu, tornó a Polonia. Intentó gobernar Suecia dende esi país, dexando'l gobiernu suecu en manes d'un gobiernu interín que rixera nel so nome. El gobiernu foi dexáu de manera nominal en manes del conseyu y del so tíu'l duque Carlos, pero Segismundo dexaría llugartenientes que favoreceríen los sos intereses y los de la Ilesia Católica, lo que provocó irritación ente los suecos.

Política expansionista de Polonia editar

En 1596 creó la Unión de Brest, un pactu qu'intentaba atraer parte de los fieles ortodoxos bielorrusos y ucraínos a la Ilesia Católica. Esi mesmu añu, treslladó la capital polaca de Cracovia a Varsovia (en memoria de tal actu'l so fíu, Vladislao IV, mandó construyir enfrente del Castiellu Real la columna que lleva'l so nome). En 1598 finó la reina Ana y Segismundo cásase cola hermana d'ésta, Constanza d'Habsburgu en 1605.

N'el so gobiernu llibraron les Guerres Moldaves de los Magnates qu'enfrentaron a la Confederación Polacu-Lituana contra l'Imperiu otomanu pola posesión de Moldavia. La resultancia sería la derrota de los polacos.

Conflictu col duque Carlos y derrocamientu en Suecia editar

En Suecia, el sofitu que Segismundo concediera a la contrarreforma, fizo que se tarreciera'l regresu del reinu a l'autoridá de la Ilesia Católica. Sofitáu nesti argumentu, el duque Carlos llevantar contra'l gobiernu de Segismundo y llogró en poco tiempu controlar la mayor parte del país. Segismundo, pela so parte, entamó una espedición armada a Suecia, y reclutó mercenarios polacos y buques prusianos. El parllamentu polacu dio-y el permisu pa viaxar nuevamente a Suecia, pero formalmente Polonia caltúvose neutral nel conflictu. Segismundo intentó ganase'l sofitu de les ciudaes y príncipes del norte d'Alemaña pa realizar un bloquéu económicu a Suecia, propuesta que namái tuvo ésitu ente la dinastía Hohenzollern, que gobernaba'l ducáu de Prusia.

Segismundo ocupó'l puertu de Kalmar, y dende ende unvió emisarios p'axustar con Carlos. Les negociaciones nun llevaron a nengún alcuerdu. El 8 de setiembre de 1598 Segismundo solmenó-y una derrota a Carlos na batalla de Stegeborg. Sicasí, pocu dempués, Carlos trunfaría de manera decisiva tres la batalla de Stångebro el 25 de setiembre del mesmu añu. Tres la derrota, Carlos impunxo les condiciones pa dexa-y a Segismundo siguir col so reináu en Suecia. Nel alcuerdu establecíase que la corona siguiría en poder de Segismundo, pero no fondero el poder recayería en Carlos.

Segismundo rompió la negociación, y partió de Kalmar camín de Danzig. En Polonia, nuevamente realizaría aiciones diplomátiques pa bloquiar económicamente a Carlos, y reclutaría un exércitu pa evitar la cayida de Kalmar. Sicasí, la ciudá foi tomada primero que Segismundo pudiera tornar, y pocu dempués cayó Finlandia. N'Estocolmu, Segismundo foi formalmente depuestu del gobiernu suecu'l 24 de xunetu de 1599.

Segismundo nun arrenunciaría a les sos reivindicaciones sobre Suecia, y la so posición repercutiría en dellos conflictos y guerres ente Polonia y Suecia que nun remataríen sinón hasta la Gran Guerra del Norte. Dambos reinos enfrentar pola posesión de Livonia y pola influencia en Rusia.

Política rusa editar

Nel so enfotu d'ampliar la so influencia, entemeter na Edá de los Disturbios nel Zarato Rusu, onde brindó sofitu a Dimitri I, pretendiente a zar de Rusia n'oposición a Basilio IV, magar Polonia caltúvose neutral nel conflictu. A la muerte de Demetrio I, surdió un nuevu pretendiente al tronu, Dimitri II, y Basilio robló un tratáu militar con Suecia, a lo que Segismundo respondió con una alianza con Dimitri II. Entós Segismundo entró abiertamiente en guerra contra Rusia (vease Guerra Polacu-Moscovita), y les sos tropes llegaríen a ocupar Smolensk y la mesma Moscú. Segismundo vio nesta intervención la oportunidá p'amestar Rusia al reinu de Polonia y tornar les pretensiones expansionistas de Carlos IX de Suecia.

El fíu de Segismundo, Vladislao, foi de volao electu zar de Rusia, so la promesa de caltener la fe ortodoxa d'esa nación. Pero Segismundo intentó alzase él mesmu como zar ya integrar Rusia a la Ilesia Católica, posición que resultó nun llevantamientu xeneral de la población rusa contra la presencia polaca.

La guerra concluyó cola Paz de Deulino. La Confederación Polacu-Lituana abandonó Moscú, pero llogró la cesión de los territorios de Smolensk, Chernihiv y Severia, que-y dexaron enanchar les sos fronteres. Sicasí, la guerra foi altamente costosa pa Segismundo.

 
La Columna de Segismundo, en Varsovia

Los sos últimos años como monarca polacu editar

En Polonia asocedieron en 1606 llevantamientos populares contra'l so gobiernu absolutista, que fueron reprimíos. Segismundo robló en 1613 una alianza formal ente Polonia y Austria.

Finó'l 30 d'abril de 1632 nel castiellu de Varsovia y tópase soterráu na Catedral de Cracovia.

Familia editar

Fíos con Ana d'Habsburgu:

  1. Ana María (1593-1600).
  2. Catalina (1594).
  3. Vladislao (1595-1648). Rei de Polonia-Lituania. Zar de Rusia.
  4. Catalina (1596-1597).
  5. Cristóbal (1598).

Fíos con Constanza d'Habsburgu:

  1. Juan Casimiro (1607-1608).
  2. Juan Casimiro (1609-1672). Rei de Polonia-Lituania.
  3. Juan Alberto Vasa (1612-1634). Obispu de Cracovia.
  4. Carlos Fernando Vasa (1613-1655). Duque de Opole.
  5. Alejandro Carlos Vasa (1614-1634).
  6. Ana Constanza (1616).
  7. Ana Catalina Constanza Vasa (1619-1651).


Predecesor:
Esteban I
Rei de Polonia y Gran Duque de Lituania
 

1587 - 1632
Socesor:
Vladislao IV
Predecesor:
Xuan III
Rei de Suecia
1592 - 1599
Socesor:
Duque Carlos
(rexente)

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Identificador Diccionario Biográfico Sueco: 5908. Parte de: Issue 32 (2003-2006). Páxina: 160. Data de consulta: 10 xineru 2017. Títulu: Sigismund. Autor: Stefan Östergren.
  2. «Sigismund» (suecu). Diccionario Biográfico Sueco.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.

Enllaces esternos editar