Nel Perú, la Sierra ye una zona montascosa del país que s'estiende de norte a sur nes zones medies y altes del cordal de los Andes. Dientro de la xeografía de Perú constitúi una rexón natural. Llenda al oeste cola rexón de la Mariña y al este cola Selva. Al norte tien continuidá cola Rexón Interandina del Ecuador y al sur cola Rexón Andina de Bolivia y de Chile.

Mapa topográficu de los Andes peruanos.

La rexón andina ye un conceutu orográficu, bioxeográficu y cultural. Orográficamente ye productu d'elevación y plegamientu predresu que s'anició mientres el Cretaceu, cuando la corteza terrestre de la placa de Naza empecipió la subducción so la placa suramericana, dando llugar a un elevamiento que llega hasta los 6768 msnm nel neváu Huascarán y a la formación d'una cordal volcánicu al sur de Perú. Bioxeográficamente ye una rexón que presenta una vexetación con una densidá entemedia ente la mariña desértica y la selva tropical, y con clima de monte que va de subtropical a fríu según l'altitú. Culturalmente ta rellacionáu cola cultura andina de Perú, que étnicamente ye quechua y aimara mayormente.

Clima de la sierra editar

El clima de la Sierra ta rellacionáu cola altitú, la llatitú y la cercanía a la mariña desértica o a la selva húmeda. Polo xeneral considérase que'l clima serranu carauterísticu va de subtropical a fríu, con aire bien seco y tien dos fases estacionales, una lluviosa ente payares y marzu, y una seca d'abril a ochobre. El pisu nival de conxelación permanente empieza a los 4.800 msnm como permediu, polo qu'hai numberosos montes y cordales nevaos. Sicasí'l calentamientu global ta variando estes condiciones, polo que'l xelu percima de los 5.000 msnm ta en retrocesu.[1]

Cordales editar

Considérase qu'hai unes 20 cordales nevaos, que arrexuntar en tres sectores de norte a sur:

  • Los Andes del norte: Dende la frontera con Ecuador hasta'l nuedu de Pasco. Destaca pola so altitú la Cordal Blancu en Ancash.
  • Los Andes centrales: Del nuedu de Pasco al nuedu de Vilcanota.
  • Los Andes del Sur: Dende'l nuedu de Vilcanota hasta les fronteres con Bolivia y Chile, envolubrando tol Altiplanu peruanu.

Per otru llau pueden estremase tamién d'oeste a este nes siguientes 3 cordales:

Nevaos editar

 
Neváu Artesonraju na Cordal Blancu.

El cordal ta coronada pelos montes de nieves perpetues. Percima de los 6000 msnm hai más de 30 nevaos y percima de los 5000 msnm son más de mil. El Alpamayo ye consideráu unu de los nevaos más bellos del mundu.

Glaciares editar

El Perú cunta col 71% de los glaciares tropicales del mundu, que nel 2014 yeren un total de 2 679 qu'ocupen una área de 1 298.59 km² distribuyíos en 19 cordales[2]

Volcanes editar

Los volcanes atópense namái al sur de Perú y na cordal volcánicu, una y bones esa rexón forma parte de la zona volcánica central de los Andes. El volcán más eleváu ye'l Coropuna con 6.425 msnm, el más activu'l Ubinas y el más impresionante'l Misti,[3] símbolu de la ciudá d'Arequipa.

Pisos altitudinales editar

El xeógrafu peruanu Javier Pulgar Vidal vio que los pisos ecolóxicos de los Andes peruanos tán en rellación cola so altitú. Faciendo un aparte del pisu basal onde s'asitia la Mariña y la Selva, en Los Andes defínense les siguientes rexones:

  • Yunga marítima: De 500 a 2.300 msnm del lladral occidental de los Andes peruanos, equivalente a un pisu altitudinal de premontano a montano baxu.
  • Yunga fluvial: De 1.000 a 2.300 msnm del lladral oriental, equivalente a un pisu montano baxu.
  • Quechua: De 2.300 a 3.500 msnm, equivalente a un pisu montano altu.
  • Suni: De 3.500 a 4.000 msnm, equivalente a un pisu subalpino.
  • Puna: De 4.000 a 4.800 msnm, equivalente a un pisu alpín.
  • Janca: De 4.800 a 6.768 msnm, equivalente a un pisu nival.

Ecorrexones editar

La sierra peruana presenta distintos ecosistemes montanos, polo que puede estremase bioxeográficamente nes siguientes ecorrexones:

  • Puna: Rexón altoandina asitiada percima de los 3800 msnm como permediu, con clima clima de monte fríu de monte subhúmedo, una flora de tundra y fauna afecha al altor.
  • Jalca o Pandorial: Rexón altoandina del norte de Perú percima de los 3500 msnm como permediu, con clima de monte húmedu y una flora de pandorial.
  • Serranía esteparia: Asitiada nel lladral occidental de los Andes percima de los 1000 msnm como permediu, parti con punir, con clima semiárido y vexetación d'estepa.
  • Yungas: Asitiada nel lladral oriental de los Andes xusto percima de la llanura amazónica, dende los 500 hasta los 3.800 msnm y con ecosistemes variables que van dende la selva alta templada, nubosa, trupa y lluviosa, hasta la serranía de mugor estacional, fría y parcialmente montiega.
  • Montes y valles secos: Sectores de los Andes peruanos presenten l'ecosistema de Monte secu (ensin agües la mayor parte del añu) especialmente nel norte del país, onde destaca la ecorrexón del Monte secu del Marañón. Tamién son secos los valles de Huánuco (ríu Huallaga), Tarma, Mantaro, Apurímac, Pampes y Urubamba.

Cultura andina editar

Considérase que'l Perú ye unu de los siete países que tien una cultura orixinario y capaz d'una gran biodiversidá, con desenvolvimientu neolíticu independiente qu'apaez hai más de 5.000 años col desenvolvimientu de l'agricultura (papa, achira), ganadería (auquénidos), cerámica y construcción de viviendes; lo que llevaría al desenvolvimientu paulatín de les cultures preincas. El advenimiento del Imperiu incaicu afitó en Los Andes peruanos el centru del so desenvolvimientu cultural que s'estendió pola mayor parte de la cordal de los Andes. Los actuales descendientes de los antiguos peruanos heredaron y evolucionaron la milenaria cultura andina al traviés d'infinidá de manifestaciones artístiques como la música, cerámica, testiles, dances, creencies, usu de llingües natives, el cultivu d'especies autóctones, la crianza d'animales, etc.

Considerar a andar peruanos como la zona nuclear andina, onde se dieron los más altos niveles de desenvolvimientu políticu, económicu y social. Una de les carauterístiques notables ye la constante y total interdependencia económica y social de toles rexones que constitúin l'área, especialmente na rellación mar–cordal, esta rellación espresar nel permanente desplazamientu de corrientes de población escontra distintes direiciones y especialmente nes exes tresversales costeño–serranos. Una de les unidaes integradores na formación de la política y la cultura foi la espresión de la cultura Chavín.

Nesta área reconocieron los siguientes periodos:

  1. Líticu #
Arcaicu #
Formativu #
Desenvolvimientu Rexonales
  1. Imperiu Wari
  2. Reinos confederaos
  3. Inca.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Andes Peruanos Turismu