Torca Qian (incertidumbre (es) Traducir 145 de edCHejin (es) Traducir – incertidumbre (es) Traducir 86 de edCRepública Popular China) foi un historiador chinu, probablemente'l más importante de l'Antigua China.

Sima Qian
Vida
Nacimientu Hejin (es) Traducirincertidumbre (es) Traducir 145 de edC[1]
Nacionalidá Dinastía Han Occidental
Llingua materna chinu
Muerte República Popular China86 de edC[1] (58/59 años)
Familia
Padre Sima Tan
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes chinu[2]
Oficiu historiador, poeta, escritor, astrólogu, filósofu, matemáticuastrónomu
Trabayos destacaos Memorias históricas (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Vida y obra editar

Dedicó la so vida a completar la obra Shǐjì (史記, "rexistros históricos", tamién dacuando traducíu como "alcordances históriques" o "Memories históriques"), qu'empezara'l so padre, Torca Tan.

Al igual que'l so padre, trabayó como escriba principal na corte dinastía Han Han. Con 20 años d'edá empezó un viaxe por China pa axenciar información y confirmar datos sobre la historia del país. A la vuelta del so viaxe, Torca Qian volvió trabayar na corte xunto a so padre al serviciu del emperador Han Wudi. A partir del añu 109 e.C., Torca Qian siguió la obra del so padre.

Nel añu 99 e.C., Torca Qian defendió públicamente al militar Li Ling, al que culparen d'una derrota na guerra contra los xiongnu, pueblu nómada del norte. Li Ling fuera responsabilizáu por Han Wudi y los principales miembros de la corte de la derrota na batalla. La defensa que fizo Torca Qian del xeneral valió-y la roxura del emperador, qu'ordenó que lo caparen como castigu.

La condena a capadura yera na práutica una condena a muerte, una y bones el suicidiu taba considerada la única opción digna dempués de la mutilación. Sicasí, Torca Qian nun se suicidó. Prefirió frayar les costumes relixoses de la dómina pa poder completar la so obra. En pasando tres años na cárcel foi puestu en llibertá y siguió dedicáu en cuerpu y alma a la escritura de los Shǐjì, que completó nel añu 91 e.C., poco primero de morrer.

Ye difícil enfatizar abondo la importancia de Torca Qian na historiografía china. Gran parte de los acontecimientos de les dómines más antigües de China conócense gracies a la meticulosidad de los sos escritos. La so obra, Shǐjì, tendría una amplia inflúi sobre'l historiadores posteriores y marcó la manera en que los chinos ven la so propia historia.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar