Tatarstan

(Redirixío dende Tartaristán)

Tatarstan (rusu: Республика Татарстан, en tártaru: Татарстан Республикасы) ye una de les ventiún repúbliques que, xunto colos cuarenta y siete óblast, nueve krais, cuatro distritos autónomos y dos ciudaes federales, conformen los ochenta y tres suxetos federales de Rusia. La so capital ye Kazán. Ta allugada nel distritu Volga llindando al norte con Chuvasia y Mari El, al nordeste con Kírov y Udmurtia, al sureste con Baskortostán, al sur con Oremburgu y al oeste con Samara y Uliánovsk.

Tatarstan
Bandera de la República de Tartaristán (es) Traducir Escudo de Tartaristán (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Rusia Rusia
ISO 3166-2 RU-TA
Tipu d'entidá república de Rusia
Capital Kazán
Prime Minister of Tatarstan (en) Traducir Alexei Valèrievitx Pesoixin
Nome oficial Татарская Советская Социалистическая Республика (ru)
Татарстан (tt)
Nome llocal Татарстан (tt)
Llingües oficiales rusu
Tártaru
Xeografía
Coordenaes 55°33′N 50°56′E / 55.55°N 50.93°E / 55.55; 50.93
Superficie 67847 km²
Llenda con República de Chuvasia, República de Mari-El, Óblast de Kírov, República de Udmurtia, República de Baskortostán, Óblast d'Oremburgu, Óblast de Samara y Óblast d'Uliánovsk
Demografía
Población 3 894 120 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 57,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora de Moscú, Europa/Moscú y UTC+03:00
Fundación 30 agostu 1990
tatarstan.ru
Cambiar los datos en Wikidata

Terminoloxía editar

  • Tatarstan dacuando ye llamada tamién equivocadamente "Tartaria".
  • En rusu: Республика Татарстан, que se traslitera Respúblika Tatarstán.
  • Otra versión del nome rusu ye Татария (Tatáriya), que foi oficial mientres la República Socialista Soviética Autónoma Tártara.
  • En tártaru: Татарстан Республикасы (treslliteráu Tatarstán Respublikası).
  • Otra versión tártara (anque non oficial) del nome ye Tatarstán Cömhüriäte (cömhüriät ye la pallabra tártara pa dicir ‘república'; que provién del árabe jumhuriyya).

Historia editar

Tres la cayida del reinu mongol de la Horda d'Oru, el Kanatu de Kazán (1445-1552) ocupó'l so llugar na rexón del Volga-Kama. Los tártaros, descendientes de l'antigua población llocal (los búlgaros del Volga), formaron parte de Rusia dende 1552, cuando'l zar Iván IV de Rusia (conocíu pol nomatu de Iván el Tarrecible) conquistó'l Kanatu de Kazán. Son, poro, una de les minoríes meyor integraes cultural y lingüísticamente nel país, anque caltuvieron la so creencia nel islam a pesar de tolos intentos de cristianizarlos.

Dempués de la Revolución rusa de 1917, establecióse la República Soviética Tártara-Bashkira el 22 de marzu de 1918. El 27 de mayu de 1920 foi renombrada como República Socialista Soviética Autónoma Tártara. La República de Tatarstán esiste na so forma actual dende'l 30 d'agostu de 1990, pocos meses antes de la disolución de la URSS.

El pueblu tártaru votó'l 21 de marzu de 1992 por un Tatarstan soberanu que controlara los sos recursos naturales, que fuera suxetu del derechu internacional y que tratara con Moscú d'igual a igual. Asina ratificó la so declaración de soberanía realizada n'agostu de 1990, cuando'l presidente rusu Borís Yeltsin animaba a les repúbliques ruses a retomar l'autonomía que teníen de tener. Sicasí, el Kremlin nun reconoció los resultaos del referendu de 1992.

Xeografía editar

La república atopar nel centru de la Llanura europea oriental, aproximao 800 km al este de Moscú. Atopar ente los ríos Volga y el so afluente'l Kama. Estender escontra l'este hasta los montes Urales.

Llendes internes con: Óblast de Kírov (N), Udmurtia (N/NE), Bashkortostán (E/SE), Óblast d'Oremburgu (SE), Óblast de Samara (S), Óblast d'Uliánovsk (S/SO), Chuvasia (O), Mari El (O/NO).

  • Máxima alloña Norte->Sur: 290 km.
  • Máxima distancia Esti->Oeste: 460 km.

Zona horaria editar

Tataristán atópase na zona horaria de Moscú (MSK/MSD). UTC +0300 (MSK)/+0400 (MSD).

Ríos editar

Los principales ríos son los siguientes:

Llagos editar

Los principales banzaos de la república llámense:

El mayor llagu ye'l Qabán.

Recursos naturales editar

Ente los principales recursos de Tatarstan atópense'l petroleu, el gas natural y el yelsu. La rexón ye rica en reserves petrolíferes; ello ye que yera unu de los centros d'estracción de petroleu más importantes na dómina de la Xunión Soviética. Calcúlase que Tatarstan tien 1.000 millones de tonelaes métriques nos sos depósitos petrolíferos.

Demografía editar

Hai unes 70 nacionalidaes qu'habiten la República de Tatarstan. Los principales grupos étnicos son:

Les llingües oficiales son el tártaru y el rusu. L'idioma tártaru pertenez a la caña de llingües túrquiques de la familia de les llingües altaiques. Según la Llei Federal Rusa de 2002 (De les llingües de los pueblos de la Federación Rusa), l'alfabetu oficial ye'l cirílicu. Nel pasáu tamién s'intentó que la llingua tártara utilizara un alfabetu árabe afechu.[ensin referencies]

Cultura editar

Relixón editar

La mayoría de la población ye musulmana, cristiana ortodoxa rusa o atea.

Galería editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar