Teoríes de la conspiración de los allunizaxes del Programa Apollo

Les teoríes de la conspiración de los allunizaxes del Programa Apollo constitúin una teoría de conspiración qu'afirma que los allunizaxes del programa Apollo ente 1969 y 1972 enxamás asocedieron, sinón que fueron falsificados pola NASA nel marcu de la carrera espacial que tuvo llugar ente Estaos Xuníos y la Xunión Soviética na década de 1960.

Vista de la Tierra alzándose dende l'horizonte de la Lluna. Dellos denunciantes alrodiu de un fraude de la NASA sostienen qu'esti tipu d'imáxenes son falses, porque nun apaecen estrelles. Ver seición de Fotografíes.

Los proponentes tienen como principales xustificaciones los discutinios surdíos por delles fotografíes y el contestu de Guerra Fría nel que se producieron los allunizaxes. Científicos, téunicos y comenenciudos na hestoria de la esploración espacial dieron esplicaciones racionales a los discutinios, refugando estes afirmaciones calificándoles d'infundaes y de nun tener rigor científico dalgunu.[1]

A finales de la década de 2000, la sonda espacial Llunar Reconnaissance Orbiter n'órbita alredor de la Lluna, tomó fotografíes n'altu resolución de los llugares d'allunizaxe de les misiones Apollo, nes que pueden reparase los restos de los módulos llunares y les buelgues dexaes polos astronautes nos sos paseos llunares.[2][3] En 2012, nueves imáxenes de mayor detalle amosaben que les banderes plantaes poles astronautes inda taben alzaes nel so llugar a pesar del tiempu trescurríu.[4][5]

Introducción editar

 
Buzz Aldrin y Neil Armstrong nun entrenamientu de la NASA. Los denunciantes de la conspiración argumenten que les filmaciones reales tamién se fixeron nun escenariu como este.

Esta creencia afirma que los allunizaxes del Apollo 11 del 20 de xunetu de 1969 y les siguientes misiones Apollo nunca asocedieron, sinón que fueron filmadas na Tierra. La idea adquirió bastante popularidá dempués del estrenu en 1978 de la película de ciencia ficción Capricorn One,[6] qu'amuesa a la NASA intentando falsificar un aterrizaxe en Marte. En 1967, el dramaturgu británicu Desmond Lowden escribió un guión llamáu The News-Benders nel cual toles principales meyores teunolóxiques de 1945 yeren simulaos. El guión foi presentáu en xineru de 1968 y amosaba la falsificación d'un allunizaxe con maquetes.

Nel so llibru Un home sobre la Lluna,[7] Andrew Chaikin menta que nel momentu de la misión del Apollo 8 na órbita llunar n'avientu de 1968, eses hestories de conspiración circulaben como rumores de fechos ciertos.[7] La Sociedá de la Tierra Plana llanzó una de les primeres quexes sobre la veracidá de les misiones Apollo. Afirmaben que delles de les fotografíes del Apollo 8 cola Lluna en primer planu y la Tierra como fondu yeren falses. La primer razón de la so declaración yera que nun s'afaía a la so creencia de que la Tierra ye plana.[8][9] El primer intentu d'establecer estes denuncies como fechos concretos foi la publicación por Bill Kaysing del llibru Nunca fuimos a la Lluna (1974). Anque quiciabes unu de los más conocíos sía NASA mooned America[10] escritu por Ralph Rene y publicáu en 1992.

Acordies con una encuesta de Gallup de 1999, cerca del 6 % de la población d'Estaos Xuníos tien duldes sobre la veracidá de la llegada a la Lluna.[11][12] «Anque 6 % lliteralmente traduzse en millones de persones [...] nun ye inusual atopar que nuna encuesta típica munches persones tán acordies con cualquier entruga que se-yos faiga. Asina que la meyor interpretación ye qu'esta teoría en particular nun ta llargamente estendida».

Reacción de la NASA editar

La reacción inicial de la NASA ante les acusaciones foi d'indiferencia xeneral. Finalmente encargó en 2002 al inxenieru espacial y escritor James Oberg la publicación d'un llibru nel que se refutaran les afirmaciones de conspiración. Sicasí, pocos díes dempués la NASA retratóse, por mieu a la mala publicidá. Oberg anunció que siguiría col llibru de manera independiente, analizando tamién nél los oríxenes socioculturales de les teoríes» sobre combalechadures.[13]

Philip Plait, unu de los más entusiastes refutadores de les creencies sobre combalechadures avera del viaxe a la Lluna, diz que sería apropiáu que la NASA diera respuesta a les entrugues feches, y según él la NASA negar a responder a les entrugues de los acusadores porque considera de «escasa dignidá» el trate obligada a faelo. Per otru llau, James Oberg afirma que la reacción oficial de la NASA na televisión foi abondo cabileña y contraproducente cuando Brian Welch, un altu funcionariu del departamentu de rellaciones públiques de la NASA, afirmó que toles acusaciones yeren falses pero nun se fadió n'apurrir demasiada evidencia.[14]

Hipótesis de conspiración editar

Les acusaciones sobre la falsificación de los allunizaxes son teoríes sobre combalechadures o afirmaciones de que conspiradores en posesión de conocencia secreta engañaron al públicu en pos de fines ocultos. Nel casu de los allunizaxes, el motivu sería l'enfotu de los Estaos Xuníos de baxar na lluna primero que'l so rival na carrera espacial,[15] la entós Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS).

Falsacionismo editar

Los críticos cola creencia na falsificación de los allunizaxes del Apollo dicen que nun ye falsable y por tanto nun ye una teoría sinón más bien una creencia alrodiu de una complexa conspiración social.

 
Anortosita ferrosa llunar #60025 (feldespatu plagioclasa).
Recoyíu pol Apollo 16 cerca del Cráter Descartes
Muséu Nacional d'Historia Natural (Washington, D. C.).
 
Retrorreflector instaláu pol Apollo 11 sobre la superficie llunar. Estos equipos, xunto a otros instalaos pol Apollo 14 y el Apollo 15 utilícense anguaño pa midir con exactitú la distancia a la Lluna por aciu rayo láser unviaos dende la Tierra.

Parte de la evidencia científica del allunizaxe humanu ye'l fechu de que les misiones Apollo 11, 14 y 15 dexaron retrorreflectores sobre la superficie llunar,[16] que formaben parte del equipu d'esperimentos (ALSEP), onde los científicos pueden reflexar rayo láser pa midir la distancia de la Tierra a la Lluna. Estos reflectores xeneralmente ufiértense como evidencia de los allunizaxes, pero los denunciantes de la conspiración alieguen que los reflectores pudieron ser dexaos ellí por misiones non tripulaes. La misión rusa Lunojod 1, por casu, dexó un espeyu francés sobre la superficie de la Lluna. El puntu principal ye que los restos mecánicos non pueden usase, puramente, como evidencia d'allunizaxe humanu.

Sicasí, nun s'apurrió evidencia dalguna de qu'eses misiones ensin tripular tuvieren llugar, a pesar de que países como la Xunión Soviética, y otros, tendríen motivos pa denuncialo si diérase'l casu, y de que los llanzamientos espaciales tán controlaos por astrónomos aficionaos y polos observadores de satélites.[17]

Otra posibilidá sería l'usu de telescopios poderosos pa ver los sitios d'allunizaxe del Apollo. Podríase asina ver la evidencia dexada polos astronautes sobre la superficie de la Lluna. Desafortunadamente los telescopios nun son tan poderosos como pa detallar el módulu llunar y muncho menos les buelgues dexaes poles pisaes de los astronautes.[18] Anguaño, les imáxenes de mayor resolución de los equipos dexaos na superficie llunar vienen de la sonda de la NASA Llunar Reconnaissance Orbiter, que tres la so entrada n'órbita llunar en 2009 fotografió los módulos de les misiones Apollo y les sos solombres na superficie llunar.[19]

Los astronautes de les misiones Apollo traxeron coles mesmes unos 382 kg de roques llunares, que fueron utilizaes por xeólogos de decenes d'instituciones científiques p'avanzar na conocencia de la xeoloxía de la Lluna. Dalgunes de les carauterístiques d'estes roques nun pueden ser reproducíes a partir de roques terrestres, como alieguen los denunciantes de la conspiración. Les roques llunares escarecen d'agua (al contrariu que les terrestres), la so superficie ta lliteralmente bombardeada pola aición de pequeños micrometeoritos a lo llargo de millones d'años, y contienen isótopos de dellos elementos en proporciones distintes a les de la Tierra.[20] Coles mesmes, les roques llunares trayíes polos vuelos Apollo tienen les mesmes carauterístiques que les muestres recoyíes poles sondes llunares automátiques de la URSS.[21]

Adicionalmente, decenes d'astrónomos, profesionales y aficionaos, fotografiaron les naves Apollo nos sos viaxes escontra la Lluna[22] y los radioaficionaos pudieron siguir les conversaciones de los astronautes al traviés de modestos radiotelescopios, apuntándolos escontra la rexón exacta del cielu onde s'atopaba la nave.[23]

Principales proponentes editar

  • Bill Kaysing: antiguu emplegáu del Departamentu de Publicaciones de Rocketdyne[24] (empresa contratista de la NASA). Anque yera llicenciáu en lliteratura inglesa y nun tenía formación téunica, publicó en xunu de 1976[25][26] el llibru Nunca fuimos a la Lluna, que lo convirtió nel padre de la hipótesis del fraude llunar.
  • David Percy: espertu en fotografía y audiovisuales. Autor del documental ¿Qué asocedió na lluna?, sostién que los errores nes fotografíes llunares son tan obvios qu'él cree que fueron fechos arremente por personal interno de la NASA p'avisar al públicu sobre'l montaxe.
  • Ralph Rene: inventor autodidacta y editor. Autor del llibru NASA Mooned America (1992).
  • Bart Sibrel: periodista y direutor de cinematografía. Autor del documental Daqué estrañu asocedió nel viaxe a la Lluna. Afirma que nengún de los viaxes tripulaos a la Lluna tuvo llugar.
  • Richard Hoagland: ufólogo. Sostién que los astronautes atoparon estraterrestres na lluna y la NASA decidió despintalo trucando les fotografíes. Escribió Who mourns for Apollo? [¿Quién se duel pol Apollo?] onde escribe en defensa de la veracidá de les misiones Apollo, contradiciendo les denuncies de David Percy.
  • Jack White: fotógrafu profesional. Denunciante d'aparentes irregularidaes nes fotografíes tomaes nel satélite. Analiza múltiples fotografíes de los vuelos Apollo na so publicación[27] comparándoles ente elles y amosando coincidencies que según él prueben qu'entá siendo ciertos los allunizaxes, les imáxenes amosaes nun venir# de la Lluna.

Defensores de los allunizaxes editar

  • Tolos astronautes de les misiones Apollo (que allunizaron) acotaron que tuvieron na so superficie colos sos testimonios, en múltiples entevistes y conferencies, siendo'l más activu Edwin Aldrin.
  • La comunidá científica internacional sofitó la veracidá de los allunizaxes, y en concretu dellos científicos respondieron con mayor detalle les acusaciones de fraude:
    • Phil Plait: astrofísicu y divulgador científicu. Caltién la páxina web Bad Astronomy, dedicada a rebatir creencies pseudocientíficas sobre astronomía y ciencia polo xeneral.
    • James Oberg: inxenieru, escritor y espertu n'hestoria espacial (sobremanera nel programa espacial de la URSS).
    • Harald Lesch: físicu, profesor de la Universidá Sternwarte de Múnich y presentador del programa de divulgación científica Alfa Centauro, onde realizó esplicaciones físiques al respeutu.[28]
    • James V. Scotti: astrónomu estauxunidense.
    • Jay Windley: inxenieru aeroespacial, quien participó en documentales como The Truth Behind the Moon Landings, amás de disponer una páxina web, Clavius Moon Base,[29] onde se rebaten los argumentos conspiradores.[30]
  • Miembros d'axencies espaciales y organizaciones científiques ayenes a la NASA, como Prakash Chauhan, de la Organización d'Investigación Espacial India (ISRO), quien afirmó comprobar por aciu observaciones independientes (de la sonda Chandrayaan 1) los restos de los allunizaxes.[31][32]

Motivos editar

Sibrel argumenta[33] que'l fraude foi realizáu por cuenta de qu'esistía la perceición de que si Estaos Xuníos ponía un home na lluna primero que la Xunión Soviética, esto significaría la primera gran victoria na Guerra Fría —yá que los soviéticos yá fueren los primeres en poner un satélite artificial n'órbita (Sputnik, 1957), el primer home nel espaciu, y el primer paséu espacial—, nuna década aturbolinada pa Estaos Xuníos mientres la cual namái tenía p'amosar una serie de fracasos, ente los que se destacar el desastre de la Invasión de Badea de Cochinos, l'asesinatu de Martin Luther King, la guerra de Vietnam, l'asesinatu de John F. Kennedy, el surdimientu de la Contracultura de los sesenta, etc.

Aquellos que nieguen les creencies conspirativas afirmen qu'este mesmu argumentu fadría que fueren los soviéticos los primeres comenenciudos en detectar un fraude y los únicos colos equipos necesarios pa faelo. Al nun publicar tales pruebes habría que llegar a la estraña conclusión de qu'ellos fueron cómplices en contra de los sos propios intereses.

Discutinios editar

Fotografies editar

De siguío preséntense dalgunos de los argumentos y contraargumentos. Pa más detalles, consulte los enllaces esternos:

Momentu nel cual llántase la bandera estauxunidense mientres el Apollo 14.
 
Fotografia a la bandera estauxunidense mientres el Apollo 11.

1. ¿Por qué la bandera estauxunidense ondea en delles fotografíes y videu si nun hai vientu na lluna?[15]

  • Nes fotografíes puede reparase que la bandera tenía un mástil cimeru por que permaneciera estendida (ver, por casu, as11-40-5874). Los astronautes movíen la bandera al asitiala, y tenía arrugues y ondulaciones por tar replegada mientres el viaxe escontra la Lluna,[34] lo que-y daba nes fotografíes una apariencia que puede confundise cola d'una bandera esventolexando. Sicasí, nos videos grabaos na lluna puede reparase que la bandera queda dafechu quieta pocu dempués de que los astronautes dexen de movela, y permanecía asina mientres los astronautes nun lu movieren. Amás, el fechu de que na superficie llunar nun haya atmósfera fai que nun esista resistencia al movimientu: ye por eso que la bandera permanez en movimientu mientres un mayor periodu de tiempu.

2. Los astronautes tomaron miles de fotografíes, toes elles perfectamente espuestes y enfocaes. Los rollos de repuestu nun fueron afeutaos pola intensa radiación cósmica sobre la Lluna, condición ésta que tuvo de estropialos. Ellos llograron afaer los sos cámares, camudar los rollos y camudar filtros colos sos traxes presurizaos.

  • Munches de les fotografíes tienen defectos: o tán desenfocadas o velaes. Les fotografíes y los videos de los paseos llunares pueden consultase nel Apollo Llunar Surface Journal. Les cámares fueron modificaes a pidíu pol fabricante suecu Hasselblad, por que pudieren encarar les condiciones de vacíu y radiación que tienen llugar nel espaciu.[35] Per otra parte les cámares llevaben rollos herméticos y al gastar la película nun yeren camudaos como s'argumenta.

3. Munches de les semeyes de los paisaxes llunares de la NASA nun tienen solombres paraleles. Esti tipu de solombres namái pueden crease con delles fontes de lluz o con un focu cercanu, pero la única fonte de lluz na lluna ye'l Sol.[33]

  • Si hubiera delles fontes de lluz los astronautes y oxetos tendríen más d'una solombra, cosa que nun asocede. Les solombres non paraleles prodúcense debíu al efeutu de perspeutiva» qu'asocede tamién na Tierra.[36] Les solombres, amás, nun tienen por qué ser paraleles nun terrén irregular, como ye'l casu de la Lluna.[37] Per otru llau, munches copies de les imáxenes orixinales fueron retocaes pa la so publicación nos medios por motivos estéticos o a cencielles perdieron el so nitidez inicial pola realización de múltiples copies socesives, lo que produz l'efeutu focu» mentáu.
Ficheru:Aldrin Apollo 11 orixinal.jpg
Fotografía orixinal de Buzz Aldrin mientres la misión Apollo 11.
Fotografía orixinal de Buzz Aldrin mientres la misión Apollo 11.  
 
Copia posterior de la mesma imaxe. El contraste foi alteriáu y produz un efeutu focu».
Copia posterior de la mesma imaxe. El contraste foi alteriáu y produz un efeutu focu».  

4. La bandera y les pallabres «United States» siempres rellumen, entá cuando tou ye escuru alredor. Dalgunes de les fotografíes fixes nun encaxar con tomar de videu; sicasí, la NASA afirma que les tomó coles mesmes.

  • La superficie llunar reflexa parte de la lluz del Sol, allumando les partes escurecíes del módulu, que'l so material yera amás reflectante. Nun ye ciertu que les fotografíes nun coincidan colos videos grabaos. Científicos y xeólogos de tol mundu analizar mientres décades, ensin topar nenguna anomalía.[38]

5. Arguméntase que l'ausencia d'estrelles nes fotografíes de la Lluna ye inaceptable, a pesar de la falta d'atmósfera pa escurecer la visión.[15] Yuri Gagarin dixo que les estrelles yeren tremendamente brilloses. Sicasí, les fotografíes de la NASA nun amuesen estrelles nel cielu llunar. Aliégase que la razón pola cual nun apaecen estrelles nes semeyes ye porque los astrónomos calcularíen les sos posiciones y configuración y notaríen daqué incorreutu; poro, el montaxe ensin estrelles yera más bono de remanar.

  • Tampoco apaecen estrelles nes fotografíes tomaes dende'l tresbordador espacial, la estación espacial Mir o la Estación Espacial Internacional. La razón ye que son demasiáu débiles pa ser captaes nuna imaxe fotográfica convencional. Ye necesariu un tiempu d'esposición mayor de 20 segundos, y el tiempu d'esposición de les fotografíes de les misiones Apollo yera d'una fracción de segundu.[39] Les fotografíes espaciales nes qu'apaecen estrelles son de llarga esposición.
  • La visibilidá de les estrelles per parte de los astronautes depende enforma de les condiciones d'observación. Gagarin, por casu, pasó bona parte del so vuelu a la solombra de la Tierra, por cuenta de que la so nave volaba nuna órbita baxa. Esto facilitaba que los sos güeyos acostumar a la clarixa y fora más fácil ver les estrelles. Lo mesmo asocede nos vuelos del tresbordador espacial. Sicasí, los vuelos Apollo salíen de la solombra proyeutada pola Tierra en cuanto alloñábense d'ésta, y por tanto yera más difícil pa los astronautes acolumbrar les estrelles.
Ficheru:213177main s122y010982 hires.jpg
Fotografia de curtia esposición de la Estación Espacial Internacional (ISS) tomada dende'l Tresbordador Atlantis. Nun amuesa estrelles nel cielu.
Fotografia de curtia esposición de la Estación Espacial Internacional (ISS) tomada dende'l Tresbordador Atlantis. Nun amuesa estrelles nel cielu.  
 
La estación espacial Mir en xunu de 1995, igualmente ensin estrelles no fondero del espaciu.
La estación espacial Mir en xunu de 1995, igualmente ensin estrelles no fondero del espaciu.  
 
Fotografia de llarga esposición captada pol telescopiu ultravioleta lleváu pola misión Apollo 16 a la superficie llunar. Captó correutamente les estrelles.
Fotografia de llarga esposición captada pol telescopiu ultravioleta lleváu pola misión Apollo 16 a la superficie llunar. Captó correutamente les estrelles.  
 
Una cámara Hasselblad 500EL Data, con óptica Carl Zeiss y cartuchu de película de 70 mm, similar a les usaes polos astronautes del Programa Apollo.

6. La pureza del osíxenu nel módulu llunar diliría la cubierta de la cámara Hasselblad, produciendo gases venenosos. ¿Por qué nun-yos pasó nada a los astronautes?[40]

  • La cubierta de les cámares Hasselblad utilizaes nos vuelos Apollo nun yera la mesma que la de les unidaes normales que vendía Hasselblad. Foi modificada p'afaela a les condiciones que se diben a atopar nel espaciu.[35][41]

7. Les imáxenes de televisión del Apollo 11 yeren bastante males; sicasí, éstes ameyoraron máxicamente nes siguientes misiones.[42]

  • El Apollo 11 nun utilizó una antena d'alta ganancia, como les qu'utilizaron les misiones posteriores. Esta antena yera capaz de tresmitir imáxenes en color.[43]

8. ¿Por qué la mayoría de les semeyes de los Apollo tienen llinies clares de definición ente'l frente y el fondu?

  • Ye lóxicu esperar una mayor nitidez nes fotografíes llunares. Ellí, al nun haber atmósfera, los oxetos alloñaos (montes, etc.) nun se ven tan borrosos como pueden apaecer equí na Tierra.

9. ¿Por qué una de les fotografíes amuesa una roca marcada cola lletra «C» mayúscula sobre otra «C» marcada sobre'l suelu llunar?

  • En realidá, la «C» ye un pelo introducíu mientres el reveláu, como quedó demostráu na ampliación de la imaxe que realizó'l Institutu Llunar y Planetariu.[44] La imaxe que contién la «C» nun ye la orixinal; ye una de les munches copies de cada fotografía. La «C» nun apaez en nengún de los orixinales de la fotografía; nin tampoco en nenguna de les copies de la fotografía anterior, as16-107-17445, tomada con unos segundos de diferencia, y qu'amuesa la mesma roca. Esos pelos o fibres apaecen n'otres fotografíes, debíu al mesmu motivu. Una copia de la imaxe as11-40-5961 amuesa inclusive cuatro pelos.[45]
  • La marca similar que paez trate nel suelu ta formada pola solombra de piedres más pequeñes, y pueden atopase solombres similares n'otres fotografíes llunares, que pueden confundise por pareidolia con oxetos reales.
 
Fotografía orixinal (AS16-107-17445)
Fotografía orixinal (AS16-107-17445)  
 
Fotografía orixinal (AS16-107-17446)
Fotografía orixinal (AS16-107-17446)  
 
Detalle de fotografiar AS16-107-17446 (copia posterior).
Detalle de fotografiar AS16-107-17446 (copia posterior).  

Módulu llunar editar

 
Fotografía del módulu llunar del Apollo 11 na superficie llunar. Los denunciantes de la conspiración afirmen que tendría d'haber un cráter debaxo d'él creáu poles gases de la tobera al allunizar.
 
Buelga de Buzz Aldrin, pilotu del Apollo 11.

10. Afírmase que'l módulu d'allunizaxe pesaba 17 tonelaes; aun así, nun dexa na lluna buelgues tan fondes como les de les pisaes de los astronautes. Nin siquier el poderosu cohete propulsor del módulu d'aterrizaxe dexa rastros debaxo d'él. Tuvo de crear un cráter sol cohete;[15] sicasí, paez nun encendese nunca. Los denunciantes de la conspiración creen que los motores tendríen siquier abonda potencia pa llevantar el polvu debaxo del módulu cuando ésti aterrizaba. Si esto ye verdá, ¿cómo se producieron les famoses buelgues de les botes de Armstrong si tol polvu fuera sopláu?

  • El módulu llunar pesaba ente 15 y 17 tonelaes na Tierra. Na lluna la gravedá ye aproximao seis veces menor, y el combustible que se gastar antes de allunizar constituyía una bona parte del pesu, polo que'l pesu del módulu na superficie de la Lluna asitiar ente 1200 y 1600 kilogramos.[38]
  • La idea de que tuvo de formase un cráter debaxo del módulu llunar ye errónea y ta basada en pura especulación. Segundos antes de allunizar, el módulu namái tenía que compensar el so pesu, que yera d'unos 1400 kg (3100 llibres). Poro, el motor del módulu tenía qu'apurrir un emburrie similar (inclusive daqué menor). Estremando esa fuercia (1400 kg) ente la superficie de salida de la tobera, llogramos la presión cola que salíen espulsaos los gases: aproximao 1,5 PSI (llibres per pulgada cuadrada),[38] presión que menguaba entá más por cuenta de la rápida espansión de los gases nel vacíu, polo que nun yera abondu pa crear un cráter, anque sí pa llevantar daqué de polvu llunar, tal que s'amuesa nes grabaciones de los allunizaxes realizaes dende la ventana del módulu[46] y alteriar llevemente'l suelu, como de fechu amuesen les fotografíes (por casu: as14-66-9258 y as11-40-5921).
  • Adicionalmente, el polvu de la redoma nun sería removíu yá que l'ausencia d'aire na lluna evita l'apaición de vientu nel allunizaxe, polo que la posibilidá de dexar buelgues nun se ve afeutada.[38]

11. Les buelgues son la resultancia del pesu moviendo al aire o'l mugor ente les partícules de polvu o sable. Los astronautes dexaron buelgues per toos llaos.

  • Nun ye necesariu qu'haya mugor pa dexar buelgues nun terrén. Na tierra, les buelgues sobre arena suelta se desmoronan ante la falta de mugor por cuenta de que la aición conxunta d'elementos climáticos produz un efeutu erosivu que folia les irregularidaes de les partícules de roca que les formen. Asina los granos de sable son arrondaos y carentes d'arestes o vértices. El regolito llunar ta conformáu por partícules de roca finamente estremaes que nun sufrieron l'efeutu de la erosión climática, polo que caltienen arestes ya irregularidaes que faen qu'interactuen ente elles con una mayor fuercia d'esfregadura, lo que se traduz en qu'ante un eventu mecánicu como un pesu sobre ésti con una entamáu definíu (soler d'una bota, por casu), el mesmu caltién la forma inalterada.[47]

12. Los denunciantes de la conspiración afirmen que nun se puede producir una llapada nel vacíu pola falta d'osíxenu. Sicasí, tomes del módulu del Apollo 11 amuesen llapaes que salen de la tobera.

  • El combustible del módulu llunar yera hidracina, que reaccionaba bonalmente en contautu con tetróxido de dinitrógeno, ensin necesidá d'osíxenu nin chispa. En realidá, les imáxenes del motor del módulu llunar práuticamente nun amuesen una llapada. Como ye bien sabíu polos inxenieros químicos, la hidracina ye un combustible hipergólico, esto ye, que nun produz llapada al quemar.

13. El módulu llunar, pol so pesu y tamañu, nun yera capaz d'escapar de la gravedá de la Lluna, nin contenía'l suficiente combustible pa faelo.

  • Los cálculos pa comprobar la capacidá d'una nave p'asitiase n'órbita son senciellos, y pueden atopase en páxines especializaes.[48] Como ye obviu, los científicos soviéticos yeren los más comenenciudos en comprobalo, y nin ellos nin la enorme cantidá d'inxenieros aeronáuticos del restu del mundu denunció anomalía dalguna. Tender a comparar equivocadamente la potencia necesaria pa poner n'órbita terrestre'l tresbordador espacial, col módulu llunar. Na lluna nun ye necesariu vencer la resistencia de l'atmósfera, una y bones ésta ye práuticamente inesistente ellí, y la gravedá ye un sestu de la terrestre. El tresbordador na superficie terrestre pesa 91 000 kilogramos (ensin el tanque esternu nin los cohetes llaterales), ente que'l módulu na superficie llunar pesaba ente 1200 y 1600 kilogramos. Amás, el módulu llunar namái precisaba asitiase n'órbita, una y bones l'impulsu pa escapar finalmente de la gravedá llunar y tornar a la Tierra apurrir el módulu de mandu, dempués del reacoplamiento.
 
Módulu llunar del Apollo 10.

14. ¿Quién s'arriesgaría a usar el módulu llunar sobre la Lluna cuando enxamás se realizaron pruebes de simulación del allunizaxe?

  • Claro que se fixeron pruebes del allunizaxe, tantu na Tierra como nel espaciu. La tripulación del Apollo 9 voló'l módulu llunar n'órbita terrestre, y el Apollo 10 probó'l módulu llunar a escasos quilómetros sobre la superficie llunar.

Paseos llunares y gravedá llunar editar

15. En llugar de ser capaces de saltar 3 metros (10 pies) nuna gravedá d'un sestu de la terrestre, el saltu más altu de los astronautes foi de 50 cm (19 pulgaes).

  • Al haber riesgu de frayatu del traxe por una mala cayida, los astronautes evitaron faer movimientos esaxeraos. Nun ye ciertu que'l saltu más altu fora de 19 pulgaes (50 cm). Según informó Neil Armstrong, llegó a dar saltos de 5 ó 6 pies d'altor (1,5 y 1,8 metros respeutivamente), anque dexó d'intentalo debíu al riesgu de cayida[49]

16. Anque'l movimientu lentu de la fotografía tienen una apariencia convincente de baxa gravedá, nun pudo azorronar el fechu de que los astronautes mover ente pasos una distancia similar a la de los pasos na Tierra.[33]

  • Los defensores de la falsificación de los allunizaxes alieguen que l'apariencia d'ausencia de gravedá facer con una serie de cables de los que colgaben los astronautes y depués pasaos a cámara lenta. El que la distancia de los pasos sía mayor esto ye menor ye una cuestión un tanto suxetiva sobre la que puede haber delles interpretaciones. Sicasí, el polvu que llevantaben les ruedes del róver llunar describen una parábola perfecta pa dempués cayer sobre'l suelu llunar, por cuenta de la ausencia d'aire.[38] Na Tierra eso nun pasa; l'aire fai que'l polvu se llevante y llexe. Nun esiste inda teunoloxía abonda p'asonsañar na Tierra les condiciones de vacíu por que se lleve a cabu daqué asemeyáu.
 
El róver llunar de la misión Apollo 15.

17. Si'l róver taba moviéndose sobre una gravedá d'un sestu, entós tuvo de riquir un anchu de 20 pies (6 metros) pa evitar que s'entornara en cada curva. El róver llunar tenía'l mesmu tamañu qu'un coche normal.

  • Lo único que tenía que ver el róver llunar con un coche normal, yera'l tamañu, y con matices, yá que midía 3,1×1,8 metros, y les sos ruedes teníen 81 cm de diámetru. El so pesu yera de 209 kg na Tierra, y de 34,7 kg na lluna,[50] y foi un complexu trabayu d'inxeniería, que se tresportaba plegáu nun llateral del módulu llunar.[51] Pa evitar qu'entornara, la velocidá taba llindada a 14 quilómetros per hora, y tenía tracción a los cuatro ruedes. Amás taba diseñáu pa poder xubir cuestes d'hasta 30 graos. Usaron materiales bien llixeros pa la so construcción, y podía aguantar hasta'l doble del so propiu pesu. Foi usáu nes misiones Apollo 15, Apollo 16 y Apollo 17. El diseñu y la construcción corrió a cargu, ente otres compañíes, de Boeing[50]

18. La tela de los traxes espaciales ta apuntada con cremalleres. Tuvo De haber escapes d'aire yá que entá'l furacu d'una anfiler desenche un neumáticu en poco tiempu.

  • La cremallera esterior del traxe nun yera la que retenía la presión del aire. Los traxes tán compuestos de delles capes interiores con distintes funciones. La más interna retenía la presión por aciu xuntes de goma, tal que asocede nos traxes actuales.[41]

19. Los astronautes que vistíen estos traxes presurizaos podíen doblar los deos, muñeques y rodíes fácilmente a una presión de 5,2 PSI (llibres per pulgada cuadrada), aun así la pera de velocidá d'un boxeador (punching ball) ye práuticamente imposible de doblar a una presión de 4 PSI. Los astronautes veríense como globo si los sos traxes fueren presurizaos a esos niveles.

  • La presión interna de los traxes Apollo ye similar a la de los traxes espaciales actuales, que los astronautes de la NASA utilicen nos paseos espaciales del tresbordador espacial y la Estación Espacial Internacional. Y nun hai nengún problema d'esti tipu. Les xuntes que precisen flexibilidá (coldos, rodíes, etc.) tienen un diseñu derrotu por plegues que dexa doblar llixeramente.[41]

20. La NASA tomó'l trabayu de llevar róvers a la lluna por valor de dellos millones de dólares, pero nunca se tomó la molestia de llevar telescopios pa fotografiar les estrelles ensin la interferencia d'atmósfera. Daqué que yera'l suañu de munchos astrónomos. ¿Cómo pudieron pasar per alto eso?

Radiación espacial editar

21. L'espaciu esterior ta anubiertu de radiación mortal que emana del Sol; sicasí, nengún astronauta contraxo cáncer. Nin siquier la tripulación del Apollo 16, quien diben en direición a la Lluna cuando se presentó un bárabu solar que tuvo de rustilos lliteralmente.

  • Nun hai constancia de qu'hubiera una erupción solar importante mientres el vuelu del Apollo 16. Hubo delles n'agostu de 1972, dempués de que l'Apollo 16 tornara (n'abril) y antes del vuelu del Apollo 17 (n'avientu d'esi mesmu añu).[53]
  • Jack Swigert, de la misión Apollo 13, finó de cáncer oseu dellos años dempués del so viaxe a la Lluna, poco primero de tomar cargu como diputáu por Colorado, anque nun puede sabese con seguridad si la so enfermedá pudo ser debida al viaxe espacial.[54]

22. Un astrofísicu que trabayó pa la NASA escribió que se precisa un escudu de dos metros de grosez pa protexese contra los bárabos solares y que los bárabos solares más grandes emiten miles de decenes de rems nuna hora. Los científicos rusos calcularon en 1959 que los astronautes precisaben un escudu de 4 pies de grosez (1,2 metros) pa protexelos sobre la superficie llunar.[15] ¿Por qué los astronautes de les misiones Apollo 14 y 16 nun morrieron dempués de ser espuestos a esa inmensa radiación? ¿Y por qué namái agora la NASA empieza a estudiar un métodu pa midir los niveles de radiación na lluna y los efeutos sobre los humanos si ellos yá fixeron eso enantes?

  • L'argumentu referir al científicu John Mauldin. Sicasí, la cita de Mauldin[55] referir al viaxe interestelar (esto ye, fuera del Sistema Solar), onde la radiación ye enforma mayor y recibir mientres muncho más tiempu que nos viaxes a la Lluna.
 
Una de les primeres imáxenes del primer pasu na lluna por Neil Armstrong.
 
Imaxe de la salida a la superficie de Buzz Aldrin, fotografiáu por Armstrong.
  • El supuestu estudiu soviéticu de 1959 qu'afirma que se precisa un escudu de 4 pies de grosez (1,2 metros) contra la radiación, cenciellamente nun esiste, yá que nengún teóricu de la conspiración foi capaz de dar referencies sobre'l mesmu. El fechu de que'l diseñu de la nave rusa destinada al viaxe llunar tripuláu nos años sesenta[56] fora similar al de la nave Apollo, demuestra que nun yera necesariu un escudu d'esa grosez. Los rusos abandonaron el so programa llunar tripuláu a principios de la década de los setenta por diversu causes.[57] Nes misiones Apollo, los astronautes llevaben dosímetros pa midir el nivel de radiación, pero nun realizaron un estudiu refechu de la radiación na lluna. Anguaño esto realízase por aciu sondes ensin tripular, porque ye importante conocelo con mayor exactitú, de cara a una futura estancia permanente na lluna.

Otres cuestiones editar

23. Na película de Ron Howard Apollo 13 (1995), los astronautes pierden la enerxía llétrica y empiecen a esmolecese de morrer conxelaos. En realidá, poques gracies, ellos taben sometíos al constante bombardéu de los rayos solares que rápido calecieron el vehículu a temperatures letales, ensin atmósfera na cual estenar el calor.[41]

  • Ye falsu qu'un oxetu namái pueda estenar calor na atmósfera. Puede estenase calor en forma de radiación nel vacíu del espaciu. Ye un conceutu bien básicu de termodinámica. Anque una nave espacial tea siendo calecida per una parte, la metá que s'atopa en solombra estena calor al vaciu del espaciu.

24. ¿Cómo foi que l'antena de fibra de vidriu del Gemini 6A sobrevivió'l terrible calor al entrar de nuevu na atmósfera?

  • Esti argumentu referir a una misión bien anterior, del programa Gémini, y por tanto tien bien pocu que ver col discutiniu llunar. Sicasí, puede pensase que ye un asuntu que se debe esclariar: l'antena en concretu yera retráctil y taba en posición replegada mientres la reentrada.[41]

25. Un videu secretu sacáu a la lluz demuestra que la histórica escena de la llegada del home a la Lluna'l 20 de xunetu de 1969 sería un fraude. Nél reparar qu'unu de los astronautes ta baxando del módulu llunar cuando se cai un focu de la escenografía. De momentu ingresen al decoráu una serie de téunicos pa iguar el desperfecto y siguir cola grabación.[58]

  • El videu ye falsu, ya inclusive mereció una entrada na páxina de referencia sobre lleendes urbanes Snopes.com.[59] El videu surdió na páxina moontruth.com, onde en amosándolo especificábase que se trataba d'una chancia. La páxina orixinal sumió, pero puede consultase nel Internet Archive,[60] una organización que guarda una versión caxé de millones de páxines d'Internet dende 1996.

Fotografíes de los llugares d'allunizaxe editar

 
Fotografía del llugar del allunizaxe del Apollo 17 captada pola sonda Llunar Reconnaissance Orbiter.
 
Fotografía del llugar del allunizaxe del Apollo 11 captada pola sonda Llunar Reconnaissance Orbiter.

En 2002, suxurióse que cola entrada en funcionamientu del telescopiu européu Very Large Telescope podríen reparase dende la Tierra oxetos del tamañu de los restos dexaos na lluna, según los rexistros del proyeutu Apollo.[61]

Sicasí, esta hipótesis sobreestimaba les capacidaes reales del VLT. En manera interferométrico (VLTI), espérase que'l telescopiu algame un resolución angular menor de 0,002 segundos d'arcu a una llonxitú d'onda de 2 µm. Por cuenta de la gran cantidá d'espeyos arreyaos nel sistema VLTI, una importante fracción de la lluz pierde antes de llegar al detector. La téunica de interferometría ye bien eficiente namái pa reparar oxetos lo suficientemente pequeños (alloñaos) como por que toa la so lluz tea concentrada. Nun ye facederu reparar un oxetu con un rellumu superficial relativamente baxu, como la Lluna, porque la so lluz ye bien tenue. Namái oxetos con temperatures cimeres a 1.000 °C tienen un rellumu superficial lo suficientemente eleváu como pa ser reparaos na rexón del infrarroxu mediu, y tienen de tar a dellos miles de graos Celsius pa poder reparalos nel infrarroxu cercanu col VLTI. Esto inclúi a la mayoría de les estrelles na vecindá del Sol y munchos oxetos extragalácticos, como nucleos brillosos de galaxes actives,[62] pero dexa fora de les observaciones interferométricas a la mayoría de los oxetos del Sistema solar.

Hasta xunetu de 2009, les úniques fotografíes de los llugares d'allunizaxe qu'amosaben los módulos llunares yeren les llograes dende órbita llunar polos módulos de mandu respeutivos, que cuntaben con una cámara d'altu resolución, y la sonda Clementine nos años 90.[63] Tres la so entrada n'órbita llunar en 2009, la sonda de la NASA Llunar Reconnaissance Orbiter fotografió los módulos de les misiones Apollo y les sos solombres na superficie llunar.[19] El 17 de xunetu de 2009, mientres la fase de prueba de la sonda, publicáronse les primeres imáxenes direutes de los llugares d'allunizaxe del Apollo 11, Apollo 14, Apollo 15, Apollo 16 y Apollo 17.[19] Diches fotografíes amuesen la parte inferior de los módulos d'allunizaxe na superficie llunar. Les imáxenes tamién revelen les zones nes que los astronautes caminaron alredor de cada módulu y en redol a los esperimentos, evidenciadas por un claru cambéu nel contraste del color de la superficie.[19] Daqué más d'un mes dempués, en setiembre de 2009, publicáronse tamién les imáxenes del llugar d'allunizaxe del Apollo 12.[64] Tanto'l módulu Intrepid, los esperimentos esplegaos (ALSEP), y la sonda Surveyor 3 cercana, son visibles, xunto a les buelgues de los astronautes.[64]

En 2012, nueves imáxenes de mayor detalle, yá cola sonda asitiada na so órbita d'observación definitiva, amosaben entá más detalles alredor de cada zona d'allunizaxe, amosando qu'inclusive les banderes plantaes na superficie poles astronautes inda taben alzaes nel so llugar.[4][5]

Filmes y videos editar

  • El programa de televisión Mythbusters ('cazadores de mitos') dedicó un especial a les acusaciones de falsificación nos allunizaxes. El programa (episodiu 121), emitíu'l 27 d'agostu de 2008 y col títulu «NASA Moon landing», confirmaba la versión oficial puntu por puntu.
  • NASA - Apollo 11, Cómo foi fechu - Videu n'inglés qu'amuesa a los astronautes del Apollo 11 asemeyando una toma del alloñamientu de la Tierra mientres el viaxe.
  • El videu en cuestión ye una grabación de los astronautes preparar nel módulu de comandu pa una retresmisión en direutu (faciendo pruebes de lo que van dicir, esperimentando con distintes posiciones de la cámara, etc.) polo que nun constitúi una prueba de nengún montaxe. El videu ta en dominiu públicu dende va décades, y ta disponible, por casu, nel DVD del Apollo 11 de la páxina Spacecraft Films, que compila retresmisiones espaciales y otros materiales sobre astronáutica.
  • ¿Qué asocedió na lluna?, parte I: analiza y estudia los montes al fondu de les fotografíes llunares y afirma que tolos montes tienen les mesmes formes y pendientes en toles misiones Apollo, lo cual supuestamente sería prueba de que'l mesmu estudiu foi utilizáu pa realizar tomar. Tamién argumenta que s'asemeyaron los saltos nun ambiente de 1/6 de gravedá por aciu l'usu de cables que llevanten y sostienen a los astronautes. Inclúi una entrevista con un espertu de la compañía de cámares Hasselblad, que foi usada pa tomar de fotografíes polos astronautes sobre la Lluna.
Esti videu estudia les dificultaes teunolóxiques que cualquier misión especial enfrenta nun intentu de viaxe a la Lluna. Una d'elles ye la necesidá de protexer a los astronautes de radiación letal de la magnetosfera (petrines de Van Allen). El videu denuncia que la NASA trató d'abrir un túnel al traviés de los petrines de Van Allen por aciu la esplosión nel espaciu d'una bomba d'un megatón a 248 milles de distancia de la Tierra, pero la resultancia de la esplosión causó l'efeutu ensin deseyar d'intensificar los campos de radiación y crear una tercer petrina interna a les petrines naturales que la so intensidá de radiación yera mayor que la de les petrines naturales.
Denuncia tamién cooperación secreta ente los soviéticos y los estauxunidenses pa llevar a cabu los montaxes, como por casu que los rusos unviaríen a la Lluna preseos repetidores pa faer asemeyar tresmisiones feches dende la Lluna. El videu tamién denuncia que'l viaxe del primer home nel espaciu, Yuri Gagarin, llevaba la cápsula vacida, mientres Gagarin permaneció na Tierra.
  • La detonación a la que'l videu fai referencia, conocida como Starfish Prime, foi llevada a cabu en 1962 pol exércitu d'Estaos Xuníos, non pola NASA, y el so oxetivu nun yera «abrir un túnel» nes petrines de Van Allen, sinón que taba enmarcada nos proyeutos de prueba de bombes nucleares a gran altitú na atmósfera. La esplosión creó una tercer petrina de radiación, pero nun ye ciertu que fuera más intensu que los naturales (los autores del videu nun apurren nenguna referencia científica), y estenóse en pocos años.[68] La idea de que la radiación espacial ye mortal pa los astronautes yá se comentó (ver seición Radiación espacial más arriba). Per otru llau, la presunta collaboración ente soviéticos y estauxunidenses nun tien lóxica por cuenta de que'l supuestu fraude llunar realizaríase precisamente pa embullar a los soviéticos.

Galería de videos editar

Ver tamién editar

Documentales editar

Referencies editar

  1. Ciencia@nasa Archiváu el 27 de xunetu de 2010 na Wayback Machine.
  2. «NASA Spacecraft Images Offer Sharper Views of Apollo Landing Sites». NASA (6 de setiembre de 2011). Consultáu'l 22 de setiembre de 2011.
  3. Robinson, Mark (27 de xunetu de 2012). «LRO slewed 19° down-Sun allowing the illuminated side of the still standing American flag to be captured at the Apollo 17 landing site. M113751661L». LROC News System. Consultáu'l 29 d'abril de 2013.
  4. 4,0 4,1 «Apollo Moon flags still standing, images show». BBC News (London: BBC). 30 de xunetu de 2012. https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19050795. Consultáu'l 29 d'abril de 2013. 
  5. 5,0 5,1 Abbey, Jennifer (31 de xunetu de 2012). «American Flags From Apollo Missions Still Standing». ABC News (New York: ABC). http://abcnews.go.com/blogs/technology/2012/07/american-flags-from-apollo-missions-still-standing/. Consultáu'l 29 d'abril de 2013. 
  6. Van Bakel, Rogier. «The Wrong Stuff». Wired. Condé Nast Publications. Consultáu'l 9 de mayu de 2007.
  7. 7,0 7,1 Chaikin, Andrew (2007). A Man on the Moon: The Voyages of the Apollo Astronauts. ISBN 978-0-14-311235-8.
  8. Robert J. Schadewald: «The Flat-out Truth: “Earth orbits? Moon landings? A fraud!” says this prophet», na revista Science Digest, pp. 58-63, vol. 83, xunetu de 1980.
  9. «Where are they now? The Flat Earthers», na revista Newsweek, páx. 8, vol. 73, 13 de xineru de 1969.
  10. El títulu contién un xuegu de pallabres con moon ('lluna') y to moon somebody ('enseñar públicamente'l culu como xestu de burlla o provocación'), polo que podría traducise como 'La NASA enseñó-y el culu a Estaos Xuníos'.
  11. Encuesta de Gallup: Did men really land on the Moon?
  12. Encuesta de Gallup: Landing a man on the Moon: the public's view
  13. Blogs.ElCorreoDigital.com (pruebes llunares).
  14. James Oberg: «Lessons of the “Fake Moon Flight” Myth», na revista Skeptical Inquirer, marzu de 2003.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 15,4 Bill Kaysing y Randy Reid: We never went to the Moon: America's thirty billion dollar swindle. Health Research, 1974. ISBN 0-7873-0487-5.
  16. «Laser Ranging Retroreflector». NSSDC Master Catalog Display: Experiment. National Space Science Data Center, NASA (4 d'avientu de 2006). Consultáu'l 7 de febreru de 2007.
  17. Visual satellite observer's home page.
  18. Can Hubble see the Apollo landing sites on the Moon? ('El telescopiu Hubble, ¿puede ver los sitios d'aterrizaxe sobre la Lluna?', n'inglés).
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 «LRO Sees Apollo Landing Sites». NASA (17 de xunetu de 2009). Consultáu'l 14 d'agostu de 2009.
  20. How do we know that it's a rock from the Moon? ('¿cómo se sabe si una roca provién de la Lluna?', n'inglés).
  21. James Papike, Grahm Ryder y Charles Shearer (1998). «Llunar Samples». Reviews in Mineralogy and Geochemistry 36:  p. 5.1-5.234. 
  22. Telescopic tracking of the Apollo llunar missions ('siguimientu telescópicu de les misiones Apollo', n'inglés).
  23. Sven Grahn: Tracking Apollo 17 from Florida.
  24. Bibliography: Bill Kaysing
  25. Plait 2002, p. 157
  26. http://www.goodreads.com/book/show/1785905.We_Never_Went_to_the_Moon
  27. AULIS Online: Jack White's Studies
  28. [1] [2]
  29. Clavius Moon Base
  30. The Truth Behind the Moon Landings (La verdá detrás del allunizaxe) [3][4][5][6][7][8][9]
  31. Adiós a la teoría de la conspiración www.rtve.es. Madrid. 3-9-2009. Consultáu'l 20-9-2009.
  32. Chandrayaan sends images of Apollo 15 landing timesofindia.indiatimes.com. PTI. 2-9-2009. Consultáu'l 20-9-2009.
  33. 33,0 33,1 33,2 A Funny Thing Happened on the Way to the Moon (documental, 2001).
  34. «Where non flag has gone before».
  35. 35,0 35,1 Phill Parker, «Apollo-11 Hasselblad Cameres» (n'inglés).
  36. Información sobre l'efeutu de perspeutiva»
  37. Photo analysis: terrain and shadow ('analís fotográficu: terrén y solombra'; exemplos de solombres non paraleles na Tierra).
  38. 38,0 38,1 38,2 38,3 38,4 Philip Plait: Bad astronomy: misconceptions and misuses revealed, from astrology to the Moon landing “hoax”. John Wiley & Sons, 2002. ISBN 0-471-40976-6.
  39. «Photographing Stars», na revista Apollo Llunar Surface Journal
  40. David Percy: What happened on the Moon? (documental)
  41. 41,0 41,1 41,2 41,3 41,4 Bibliography: Cosmic Dave's 32 questions
  42. Ralph Rene: NASA mooned America, 1992.
  43. Technology: television quality
  44. Photo analysis: llunar rover
  45. La ¿farsa? de la Lluna ARP-SAPC.
  46. Apollo Video and Movie Libraries.
  47. Environment: soil
  48. «Could the Llunar Module have made it to orbit?».
  49. Environment: leaps and bounds
  50. 50,0 50,1 Experiment Operations During Apollo EVAs: Llunar Rover Vehicle
  51. Unpacking a Moon Car Wired. Consultáu'l 26 de payares de 2016.
  52. G. R. Carruthers, y T. Page: «Apollo 16 far-ultraviolet camera/spectrograph - Earth observations», en revista Science, pp. 788-791, vol. 177, setiembre de 1972).
  53. Peligrosos Fogarales Solares
  54. Astronaut Biographical Data: John L. Swigert (NASA)
  55. Bibliography: the Milne article
  56. Soviet Manned Llunar Projects (20130522072838).
  57. «Why did the Soviet Union lose the Moon race?» ('¿por qué la Xunión Soviética perdió la carrera llunar?')
  58. Páxina en Youtube col videu de Moontruth.com, orixe del discutiniu
  59. Lleendes urbanes: MoonTruth.com
  60. Apollo 11 Moon Landing Footage Out-take
  61. Robert Matthews, «Telescope to challenge moon doubters», The Sydney Morning Herald, 25 de payares de 2002.
  62. Very Large Telescope (VLT), na Enciclopedia de astrobioloxía.
  63. Can we see Apollo hardware on the Moon?
  64. 64,0 64,1 «Apollo 12 and Surveyor 3». NASA (3 de setiembre de 2009). Consultáu'l 2 de mayu de 2013.
  65. Gene Simmons: »On the Moon with Apollo 15: A Guidebook to Hadley Rille and the Apennine Mountains»
  66. Gene Simmons: «On the Moon with Apollo 16: a guidebook to the Descartes Region».
  67. Gene Simmons: «On the Moon with Apollo 17: a guidebook to Taurus-Littrow».
  68. «Environment: radiation and the Van Allen belts»

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Artículos a favor de la creencia nel fraude editar

Artículos en contra de la creencia nel fraude editar

  • viaxes-la lluna-nun fueron-falsos.html Una vela na escuridá («Los viaxes a la Lluna nun fueron falsos»; detalláu trabayu nel que se rebaten los argumentos a favor del fraude).
  • ARP-SAPC.org («30 años del proyeutu Apollo»; na páxina de l'asociación racionalista ARP - Sociedá pa la Meyora del Pensamientu Críticu, desmontando les creencies alrodiu de una conspiración).
  • Anfrix.com (argumentación basada na instalación de reflectores láser na lluna).
  • lluna/ Austrinus.com («¿L'home llegó a la Lluna?»; serie d'argumentos que refutan les supuestes anomalíes de les misiones Apollo).
  • lluna/ Naukas.com («La teoría allunada – L'home sí llegó a la Lluna»; artículu analizando los argumentos de la teoría de conspiración).
  • lluna Xataca.com («Contra'l falsu escepticismu: l'home sí que llegó a la Lluna»)
  • llegada_a_la lluna.htm GDescalzo.com.ar («1969, la llegada del Home a la lluna ¿verdá o farsa?»; páxina web na cual se rebaten científicamente les más famoses bases de les creencies alrodiu de un fraude).
  • lluna/ 86400.es («Cómo l'home sí que llegó a la Lluna»).
  • divulgaUNED.es Entrevista con Eugenio Fernández, profesor de física y autor del llibru "La conspiración llunar ¡vaya timu!".
  • Carta abierta d'Alberto Martos, Inxenieru de Telecomunicaciones que trabayo nel Proyeutu Apollo. [10]

Otres fontes d'información editar

  • ApolloArchive.com (The Project Apollo Archive).
  • astronautix.com (El proyeutu Apollo na Enciclopedia astronáutica; n'inglés).
  • Apollo Llunar Surface Journal (contién toles fotografíes y videos grabaos mientres los paseos llunares de les misiones Apollo).
  • hq.nasa.gov («Una curtia hestoria d'AS11-40-5903»; la NASA esplica cómo, nuna de les fotografíes más conocíes del paséu llunar del Apollo 11, añadióse una banda horizontal de color negru porque la fotografía orixinal taba mal encuadrada y amosaba bien pocu cielu.
  • NASA, Llunar Reconnaissance Orbiter Mission, Misión del orbitador de reconocencia llunar, fotografíes de los sitios d'allunizaxe.