Territoriu de Nueva Guinea

El Territoriu de Nueva Guinea ye'l nome del mandatu de la Sociedá de Naciones, controláu por Australia y que'l so territoriu taba en partir nordeste de la islla de Nueva Guinea ya islles axacentes, ente 1920 y 1949. La parte sureste de Nueva Guinea foi una colonia australiana aparte, el Territoriu de Papúa, hasta 1949.


Territoriu de Nueva Guinea
(de 1919 a 1949)
Territoriu de Papúa y Nueva Guinea
Territoriu de Papúa y Nueva Guinea
Mandato de la Sociedad de Naciones (es) Traducir
Alministración
Capital Rabaul
Lae
Wau
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Llingües oficiales inglés
Xeografía
Coordenaes 5°S 145°E / 5°S 145°E / -5; 145
Economía
Moneda libra australiana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Tomó les provincies actuales d'Enga, Western Highlands, Simbu y Eastern Highlands; asina tamién como Sandang, East Sepik, Madang, Morobe, Bougainville, West New Britain, East New Britain, Nueva Irlanda y Manus; que correspuenden a la metá septentrional de l'actual Papúa Nueva Guinea.

Primer Guerra Mundial editar

Al empiezu de la Primer Guerra Mundial en 1914, Australia, al igual que diverses naciones de la Mancomunidá Británica declaráren-y la guerra al Imperiu d'Alemaña. Esti Imperiu tenía una estensa colonia n'Oceanía, llamada Nueva Guinea Alemana, pero cola llegada de la guerra, Australia, Xapón y Nueva Zelanda, ocuparon el territoriu ensin mayor resistencia de los alemanes.

El 21 de setiembre de 1914, capitula l'exércitu alemán na colonia, que consistía de cinco oficiales, 35 policías alemanes y 110 policías d'orixe melanesiu.[1] La transición del territoriu ocupáu polos australianos foi fecha de manera pacífica, cola cooperación de los alemanes, yá que deseyaben esplotar los recursos económicos de Nueva Guinea, siguiendo cola iniciativa colonial alemana. En 1916, solicitóse ante'l Reinu Xuníu la espropiación de les compañíes alemanes nel territoriu, pero foi refugáu. Los derechos d'estes empreses permaneceríen hasta 1918.

Cola finalización de la guerra y la negociación de los países vencedores na Conferencia de París, aldericóse avera del futuru de les colonies alemanes; y el 7 de mayu de 1919 concédese la creación de mandatus, ente éstos la de Nueva Guinea, anque se fixo con daqué de dificultá la execución por cuenta de un pleitu d'Estaos Xuníos sobre la islla de Yap. El 17 d'avientu de 1920 confírmase'l mandatu de la Sociedá de Naciones, so l'alministración australiana sobre Nueva Guinea, con una categoría de clase C. Asina, cuando n'Australia confirmóse dicha resolución de mandatu, foi reemplazada l'alministración militar el 9 de mayu de 1921, en cuenta de una alministración civil. Dende esti momentu l'alministración d'Australia nel territoriu faise de iure.

Mandatu editar

 
Repartición de l'antigua Nueva Guinea Alemana:
1. Mandatu del Pacíficu Sur (Imperiu de Xapón)
2. Territoriu de Nueva Guinea (Australia)
3. Nauru (Australia, Nueva Zelanda y Reinu Xuníu)
4. Samoa Occidental (Nueva Zelanda).

El primer alministrador civil, el Xeneral de Brigada Evan Alexander Wisdom, declaró la ciudá de Rabaul na islla de Nueva Irlanda, como la capital del Territoriu de Nueva Guinea. Esta ciudá sería la capital hasta'l 29 de mayu de 1937, cuando'l Monte Tavurvur fai erupción y dexa inhabitable Rabaul; la capital treslladar a Lae, na islla de Nueva Guinea.

Mientres 1921, los habitantes alemanes fueron espropiaos y dalgunos tuvieron de tornar a Alemaña, namái dellos pocos alemanes llograron permanecer nel territoriu. Mientres la espropiación, trespasáronse 268 plantíos, 20 empreses, talleres y equipos alemanes a nuevos dueños, quien yeren soldaos veteranos australianos, con poca esperiencia na agricultura so condiciones climátiques tropicales.[2]

Tamién mientres empiezos del mandatu prohibió la presencia de misiones relixoses alemanes. Namái cola mediación de luteranos estauxunidenses y australianos, pudo siguise col llabor, y en 1928 dexóse la entrada de misioneros alemanes. Na actualidá, persiste la misión luterana en Papúa Nueva Guinea.

Cola entrada d'Alemaña a la Sociedá de Naciones en 1926, los alemanes que vivíen nel territoriu yá nun taben proscritos y podíen realizar llabores. Na década de 1930 esistíen alredor de 4500 estranxeros nel territoriu de Nueva Guinea, cuatro veces más na vecina colonia de Papúa; de los cualos había mil chinos y 400 alemanes.

Tamién mientres el mandatu afayar oru en Wau, trayendo como consigo una fiebre del oru na zona y debióse usar aviones pa treslladar l'oru, por cuenta de la inaccesibilidá del llugar. Nos años de 1937 y 1938 les compañíes Bulolo Gold Dredging & Co y Guinea Airways, xunto con cuatro Junkers G 31, llograron movilizar l'oru.[3]

L'alministrador civil Wisdom permaneció doce años nel cargu, hasta 1933; depués foi reemplazáu pol Xeneral de Brigada Thomas Griffiths, quien asumió'l cargu de manera interina hasta 1934, y depués pol Xeneral de Brigada Walter Ramsay McNicoll quien alministraría hasta 1942, cuando metanes la Segunda Guerra Mundial, l'Imperiu de Xapón ocupa'l territoriu.

Segunda Guerra Mundial y ocupación xaponesa editar

Tres l'españíu de la Segunda Guerra Mundial en 1939, nuevamente Australia y los países de la Mancomunidá decláren-y la guerra a l'Alemaña Nazi. Mientres esti periodu, los alemanes que vivíen nel territoriu fueron recluyíos.

El 20 de xineru de 1942, los xaponeses llancen un ataque aereu sobre Lae y queda destruyida. L'alministrador McNicoll tuvo de treslladar la capital a Wau, darréu l'alministrador sufre de malaria y decide arrenunciar a finales del mesmu añu.

Con tomar de Rabaul polos xaponeses el 23 de xineru de 1942, ocuparon gran parte de Nueva Guinea, al igual que les islles del archipiélagu de Bismarck. Los xaponeses reconstruyeron Rabaul y convertir nuna base mientres la Guerra del Pacíficu. Sicasí, los aliaos empecipiaron la recuperación de Nueva Guinea en xunu de 1943, cola Operación Cartwheel. Tres la rindición xaponesa n'agostu de 1945, morrieren unos 83.000 solados xaponeses y australianos.

Posguerra editar

Col fin de la guerra, el Territoriu de Nueva Guinea foi reasignado en 1946 como Territoriu de Fideicomiso de les Naciones Xuníes so alministración australiana.

So l'Acta d'Alministración Provisional de Papúa Nueva Guinea (1945-1946), los territorios de Papúa y Nueva Guinea fueron combinaos nuna unión alministrativa en 1949, llamáu Territoriu de Papúa y Nueva Guinea.

Alministradores editar

  • William Holmes, 12 de setiembre de 1914 – 8 de xineru de 1915
  • Samuel Augustus Pethebridge, 8 de xineru de 1915 – 21 d'ochobre de 1917
  • Seaforth Simpson MacKenzie (interín), 21 d'ochobre de 1917 – 21 d'abril de 1918
  • Johnston, George Jameson, 21 d'abril de 1918 – 1 de mayu de 1920
  • Thomas Griffiths, 1 de mayu de 1920 – 21 de marzu de 1921
  • Evan Alexander Wisdom, 21 de marzu de 1921 – 13 de xunu de 1933
  • Thomas Griffiths (interín, segundu periodu), 13 de xunu de 1933 – 12 de setiembre de 1934
  • Walter Ramsay McNicoll, 12 de setiembre de 1934 – avientu de 1942

Referencies editar

Enllaces esternos editar