Truganini (Islla Bruny, Tasmania, escontra 1812-Hobart, Tasmania, 8 de mayu de 1876) o Trugernanner, foi una muyer aborixe tasmana, considerada tradicionalmente como la postrera orixinaria pura, y tamién última falante de la llingua orixinaria de Tasmania nos trés últimos años de la so vida. Esisten diverses versiones de la trescripción del so nome, incluyendo: Trugernanna, Trugannini y Trucanini. Apaez tamién sol nome de Lallah Rookh.

Truganini
Vida
Nacimientu Isla Bruny (es) Traducir1812[1]
Nacionalidá Bandera de Australia Australia
Grupu étnicu Aborígenes de Tasmania (es) Traducir
Muerte Hobart8 de mayu de 1876 (63/64 años)
Llugares de trabayu Hobart
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació escontra 1812 na islla Bruny (Lunawan-na-Alonna na llingua aborixe local),[2] nel estremu sureste de Tasmania. Yera fía de Mangerner (transcrito tamién como Mangana), xefe de los habitantes de la islla. Antes de cumplir los 18, la so madre fuera asesinada, apuñalada por unos cazadores de ballenes, el so primera prometíu morriera afogáu mientres intentaba salvala de ser raptada, y la so hermana, Moorinna, morriera al poco tiempu de ser raptada.[3] En 1829, xunir a Woorrady.

Cuando'l Gobernador George Arthur llegó a la Tierra de Van Diemen en 1824, diseñó dos estrategia p'acabar col conflictu ente los colonos y los aboríxenes. Per un sitiu, premió la so captura, tanto adultos como neños, y en 1830 estableció una llinia de desmarcación, la Llinia negra (Black Line), p'aisllalos de los colonos. Per otru llau intentáronse establecer contactos colos aboríxenes tasmanos que sobrevivieren a la Guerra negra, con cuenta de convence-yos de qu'aceptaren vivir nun campamentu, Wybalenna Aboriginal Establishment, na islla de Flinders, al nordeste de Tasmania.

La campaña empezó na islla Bruny onde hubiera menos hostilidaes que n'otres partes de Tasmania. De 1830 a 1834, Truganini y Woorrady acompañaron a George Augustus Robinson, un misioneru cristianu, pa sirvi-y de guía y d'intérprete nes sos misiones en territoriu orixinariu, convencíos de qu'esa yera la manera de protexe-yos de la violencia. En 1835, Robinson convenció al xefe Mangerner por que'l so pueblu fuera treslladáu de la islla Bruny a la islla de Flinders, al nordeste de Tasmania, en cuenta de alimentos, ropa, agospiamientu, prometiéndo-yos que yera un asentamientu provisional y que más palantre podríen tornar a la so tierra.[4] Truganini y Woorrady fueron treslladaos xunto con otros 230 orixinarios,[5] postreros sobrevivientes d'ente los indíxenes de Tasmania. Fueron convertíos al cristianismu y Robinson bautizó a Truganini como Lallah Rookh, el nome d'una princesa oriental protagonista d'un cuentu popular n'Inglaterra naquella dómina.[4] Robinson esperaba que l'aislamientu salvar, pero munchos morrieron. Truganini llueu se dio cuenta de que les condiciones de vida insalubres nel campamentu, xuníes a la esraizadura de los indíxenes y al espardimientu d'enfermedaes europees contra les que nun taben inmunizados, emponíen el proyeutu al fracasu.[6]

En 1838, Robinson foi nomáu Proteutor de los Aboríxenes y foi encargáu de crear otru asentamientu p'aboríxenes na badea de Port Phillip, frente a Melbourne, n'Australia. En 1839 llevar a Truganini, xunto con Woorrady y otros 14 indíxenes, por que lu ayudar a convencer a los aboríxenes. Desilusionada pola esperiencia tasmana, Truganini xunir a una rebelión d'aboríxenes que s'oponíen a los planes de Robinson, y fuxó con un grupu de persones que consiguieron escapar del campamentu. Vivieron unos dos años en Melbourne y la so contorna pero, al atopase fora de la llei, acabaron robando a los colonos de la rexón de Dandenong pa sobrevivir, convirtiéndose a encomalo en bushrangers. Dirixiéronse entós escontra'l cabu Paterson onde unos miembros del grupu asesinaron a dos cazadores de ballenes y dispararon y mancaron a dellos colonos. Tres una llarga persecución, los responsables de los asesinatos fueron prindaos, xulgaos y aforcaos en Melbourne en 1841. Sábese que Truganini foi mancada de bala na cabeza primero que fuera tamién xulgada colos demás miembros del grupu y unviada de nuevu a la islla de Flinders en 1842. Woorrady acompañar pero morrió mientres el viaxe.[3]

 
El campamentu de Oyster Cove alredor de 1849, pintura de Charles Edward Stanley (orixinal na National Library d'Australia).

En 1856, Truganini y los postreros 46 sobrevivientes del campamentu de Flinders fueron treslladaos a Oyster Cove, al sur de Hobart, dende onde pudo volver visitar la so islla natal. Ellí volvió a entamar en parte col estilu de vida aborixe, recoyendo granes y plantes nel bush, y conches nel mar. En 1869, namái siguíen con vida en Oyster Cove, ella y William Lanney, o Lanne, tamién llamáu Billy o "King Billy", que finó nel añu.

En 1873 Truganini foi treslladada a Hobart, y agospiada en casa de la familia Dandridge, onde morrió trés años más tarde en solicitando que les sos cenices fueren espardíes na canal D'Entrecasteaux. Entamóse un funeral oficial y allegao, con un féretro que resultó tar vacíu:[7] Truganini yá fuera soterrada la viéspora nel campusantu d'una cárcel de muyeres, la Female Factory de Cascades, un suburbiu de Hobart, pa poder ser desenterrada darréu con fines científicos. Dos años más tarde foi desenterrada pola Royal Society of Tasmania y espuesta nel muséu. Hubo qu'esperar hasta abril de 1976, con motivu del centenariu de la so muerte, por que los sos restos fueren cremados y espardíos acordies colos sos deseos.

En 1997 el Royal Albert Memorial Museum, Exeter, devolvió'l collar y el brazalete de Truganini a Tasmania. Muestres de la so piel y del so pelo fueron atopaes nel Royal College of Surgeons d'Inglaterra, y devueltes a Tasmania en 2002. Envalórase que los restos d'unos 50.000 orixinarios tasmanos y australianos queden en posesión d'instituciones médiques y científiques nel mundu.[7]

Sobre Truganini editar

 
Truganini en 1831, retratada por Thomas Bock.

Truganini foi descrita polos sos coetaneos como una muyer de baxa estatura, de formosa y caltriante mirada, valiente ya intelixente, y que de moza fuera bien guapa y curiosa.[7] Nun tuvo descendencia.

En 1876, el gobiernu de Tasmania anunció oficialmente'l so fallecimientu como'l de la postrera orixinaria tasmana, nun intentu de dar la guerra contra los orixinarios por rematada al escastase'l "principal problema": el pueblu autóctonu de Tasmania. El fechu de que Truganini fuera la última "pura" (n'inglés: pure blood) ye consideráu por munchos como un mitu creáu por conveniencia política, que pervivió hasta'l sieglu XXI.[8]

Esiste inda una comunidá orixinaria en Tasmania, descendientes na so mayoría de muyeres orixinaries de les islles del estrechu de Bass. Fanny Cochrane, una indíxena nacida nel asentamientu de la islla Flinders, sobrevivió a Truganini y tuvo 11 fíos.

Truganini ye'l nome d'un cantar de Midnight Oil; el cantar fala en parte de Truganini, pero tamién de lo que Midnight Oil vía como los problemes social y medioambiental australianos, incluyendo'l de la monarquía.

En 1975, el gobiernu d'Australia editó un sellu de correos cola efixe de Truganini, dientro d'una serie titulada Six Famous Australian Women (seis muyeres australianes famoses).

Notes y referencies editar

  1. «Australian Dictionary of Biography» (inglés). Melbourne University Publishing (1966). Consultáu'l 27 setiembre 2015.
  2. nel peródico The Mercury, 23 de setiembre de 1911, Tasmanian Nomenclature, digitalizado en trove.nla.gov.au (n'inglés).
  3. 3,0 3,1 Biografía de Truganini na páxina del gobiernu de Tasmania. (n'inglés), consultáu'l 8/11/2010.
  4. 4,0 4,1 [eprints.utas.edu.au/6426/1/Displaying_Trugernanna.pdf Displaying Trugernanna], por Lucy Frost, 2001, páx. 74-75.
  5. The Right Book for the Right Time?, por Lyndall Ryan, (n'inglés), historycooperative.org, journals, nᵘ85, payares 2003, consultáu'l 8/11/2010.
  6. Truganini en womenaustralia.info (n'inglés, (consultáu'l 8/11/2010.
  7. 7,0 7,1 7,2 Truganini's Funeral, por Ondrys Onsman, en Island, nᵘ96, ISSN 1035-3127, consultáu'l 9/11/2010.
  8. Tension in Tasmania over who is an Aborigine, artículu (n'inglés) en smh.com.au, 17/10/2002, consultáu'l 9/11/2010.

Enllaces esternos editar