Turleque

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Turleque ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Atiesta colos términos municipales de Tembleque, Madridejos, Consuegra y Mora, toos de Toledo.

Turleque
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Turleque (es) Traducir Emilio Moraleda Moreno
Nome oficial Turleque (es)[1]
Códigu postal 45789
Xeografía
Coordenaes 39°36′10″N 3°36′41″W / 39.602777777778°N 3.6113888888889°O / 39.602777777778; -3.6113888888889
Turleque alcuéntrase n'España
Turleque
Turleque
Turleque (España)
Superficie 101 km²
Altitú 690 m
Llenda con Tembleque, Madridejos, Consuegra y Mora
Demografía
Población 702 hab. (2023)
- 377 homes (2019)

- 372 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.03% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 6,95 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
turleque.org
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El términu "Turleque" deriva d'un amiestu de llatín y árabe. Del llatín "turris", torre, procede'l prefixu "tur", ente que la terminación "leque" ye una partícula diminutiva carauterística del mozárabe, polo que Turleque vendría significar torrezuela o torrecilla.

Historia editar

La población asitiada nel términu de Turleque siguió los avatares del pasáu de Consuegra cabeza, en tou momentu, de la contorna, onde s'alluga'l nuesu pueblu...

Turleque, nuna primer dómina, yera un asentamientu agrícola perteneciente a Consuegra, onde los vecinos trabayaben les tierres y ocupaben nel so descansu un caserío conocíu como Los Turlequejos. Darréu ye abandonáu polo insalubre del llugar, treslladándose hasta l'actual cascu urbanu de la villa y en redol a una pequeña Ilesia foi surdiendo l'actual población. Aprovechar pal so allugamientu'l llugar más altu d'una nidia llomba, delimitada pol regueru qu'escurre al norte y la llaguna de la Vega al sur. Esto condicionó en parte que'l pueblu va empezar la so espansión pel llau noroeste.

Pue que esta vinculación ente los dos pueblos estableciera sieglos tras, como lo demuestra la esistencia de restos d'una importante villa romana, cercana al encruz de carreteres que conducen a Madridejos y Consuegra. Con toa seguridá esta villa romana yera habitada por llabradores procedentes de la cercana Consaburum, l'actual Consuegra.

Con éses sobre un antiguu estratu de población mozárabe Don Frey Guillen de Mondragón, caballeru sanjuanista, comendador de Consuegra, da al Conceyu de Turleque carta-puebla en 1248, onde s'establecen los tributos qu'han de satisfaer los sos moradores, basándose les sos lleis nel Fueru de Consuegra.

El sistema emplegáu pola Orde de San Juan pa la so Colonización basar en partir les tierres a quiñón, esto ye, los pecheros recibíen 30 ha en réxime d'añu y vegada, quedando exentos de tributar mientres dos o trés años y de la mesma recibíen una casa o solar y una superficie de tierres pa viñéu, arboláu y güerta. Amás de los terrenes partíos ente los colonos, suxetos a pagu de tributos, la Orde tenía acutada una porción de tierra, denomada serna, según les distintes Cases de Tercia, onde se recaldaben los impuestos, tantu n'especie como en metálicu.

Hai otros llugares que figuren nesta Carta de Población, qu'a pesar de repoblase nuna primer dómina, sumen al abandonase polos sos moradores, quedando como quinterías.

Los turlequeños, acabante estrenar la so carta de población viven dedicaos a l'actividá agropecuaria. Ye un pueblu en formación que depende totalmente de Consuegra, centru xurídicu y alministrativu del Prioratu.

En 1521 tien llugar el llevantamientu de les "Comunidaes de Castiella" contra l'Emperador Carlos V. El campu de San Juan aliar col Emperador y los turlequeños fueron movilizaos. Esta guerra quedó grabada nos habitantes de Turleque y na so redolada.La población por aquel tiempu evolucionaba de forma pausada y siguíen allegando a ella llabradores de les llocalidaes vecines.

Darréu, en 1751, y por orde de Fernandu VI, Turleque algama la so independencia total adquiriendo'l Títulu de Villa, lo que suponía'l poder alministrar la so propia xusticia, d'ende la esistencia del Rollu o Picota” por esa dómina.

En 1749 el Marqués de la Ensenada, Ministru de Facienda de Fernandu VI, intenta enllantar una contribución única, proporcional a la riqueza tantu del estáu civil como eclesiásticu. Con esti motivu ellabora un Catastru nel que'l conceyu y los sos habitantes son rexistraos.

Nun fueron los empiezos del sieglu XIX bien agraciaos cola población, yá qu'en 1802, frutu de l'agua enllancada na vega, desencadenar ente los sos habitantes una epidemia de tercianas, que s'enllargaríen hasta bien entráu 1805, considerándose una auténtica catástrofe.

En 1837 la Desamortización de Mendizábal, ponen fin a la presencia de sanjuanistas en La Mancha, cola disolución de les órdenes relixoses y la prinda de los sos bienes.

En 1983 conclúin les obres de la presa de Finisterre, formándose'l Banzáu del mesmu nome que na actualidá constitúi unu de les redolaes naturales más importantes d'esta llocalidá.

Alministración editar

Resultaos de les eleiciones municipales en Turleque[2]
Candidatures con representación
% Conceyales
Partíu Popular (PP) 57.14 4
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 42.86 3
Ficheru:Conceyu turleque.jpg
Conceyu de Turleque


Alcalde [ensin referencies] Entamu del mandatu Fin del mandatu Partíu
José Camuñas Moraleda 1979 1983 UCD
Venancio Palmeru Moraleda 1983 1987 AP/PDP
Agustín Ramos Sandoval 1987 1995 PP
Julián Moreno-Cid Contreras 1995 1999 PP
Alberto Carlos Amador Huélamo 1999 2011 PP
align=center 2011 2015 PP
Mª del Pilar Martín Álvarez 2015 - PP

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Turleque ente 1857 y 2016
     Población de fechu (1857-1860) según los censos de población del INE.[3]     Población de derechu (1877-1991) según los censos de población del INE.[3]     Población residente (2001-2016) según el padrón municipal del INE.[3][4]

Monumentos editar

A destacar la Casa Tercia, ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción y el rollu de Xusticia.

Referencies editar