Uclés

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Uclés ye un conceyu español asitiáu nel noroeste de la provincia de Cuenca, perteneciente a la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. En 2015 cuntaba con una población de 234 habitantes.

Uclés
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Uclés Ángel García Rodríguez
Nome oficial Uclés (es)[1]
Códigu postal 16452
Xeografía
Coordenaes 39°58′55″N 2°51′44″W / 39.981944444444°N 2.8622222222222°O / 39.981944444444; -2.8622222222222
Uclés alcuéntrase n'España
Uclés
Uclés
Uclés (España)
Superficie 64 km²
Altitú 863 m
Llenda con
Demografía
Población 247 hab. (2023)
- 117 homes (2019)

- 105 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,86 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Etimoloxía editar

Nun ta clara la etimoloxía d'Uclés. Dellos historiadores caltienen qu'esti pueblu foi fundáu polos olcades, qu'establecieron nella una de les sos principales ciudaes a la que denominaron Hokulacum (como apaez en delles monedes) y dempués Urcela y Urcesa. El ucleseño Pelayo Quintero Atauri derivar de Ocilis y Antonio Marqués de Faria de Oculis, faciendo referencia a los güeyos o nacencia del afluente del ríu Bedija xunto a Fonte Redonda. Los árabes denominar Uqlīsh (أقليش).

Símbolos editar

 
Escudu d'Uclés.

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu de manera oficial el 22 de xineru de 1985 col siguiente blasón:

«De gules, castiellu d'oru, de que la so torre central sale un brazu armáu enarbolando l'estandarte de la Orde del Apóstol, de plata, cargáu cola cruz de Santiago, de gules, puesta en palu. En punta, ondes de plata y azur. Al timbre, corona real zarrada».
Diariu Oficial de Castiella-La Mancha, nᵘ4 de 29 de xineru de 1985.[2]

Xeografía editar

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 863 msnm.[3][4]
Noroeste: Tarancón Norte: Paredes y Huelves Nordeste: Alcázar del Rey
Oeste: Tribaldos   Este: Rozalén del Monte
Suroeste: Villarrubio Sur: Almendros, Pozorrubio de Santiago, Villamayor de Santiago Sureste: Saelices

Historia editar

Poblada dende tiempos prerromanos, tuvo gran importancia en tiempu de los árabes formando parte de la cora de Santaver de la que foi una de les sos ciudaes más importantes. Llegó a tener castiellu, mezquita y termes. La so verdadera importancia adquirir mientres la Reconquista al ser la sede de la Orde de Santiago.

En 893 al-Fath ben Musa ben Dhi-l-Nun, de los Banu Di-l-Nun, al comprobar que nun podía caltenese mientres más tiempu en Toledo, convierte a Uqlīsh na so residencia y capital del reinu colindante. Hacia l'añu 896, al-Fath construyó, de nueva planta una alcazaba mora. En redol a esi añu tuvo de fortificar la ciudá que yera independiente del califatu de Córdoba. La ciudá tenía mercáu y baños árabes, según una mezquita con 23 metros d'anchu. Al finar Musa ben Zennu, en 908, el so fíu al-Fath herieda'l señoríu de Uqlīsh y asocéden-y el so fíu Yahya y el so nietu Fath ben Yahya, que foi destituyíu y unviáu a Madrid.

En 984 vuelve a la familia de los Banu Zennun con Abd al-Rahmán ben Dhi-l-Nun (984–1018). En 1024 muerre envelenáu nel castiellu'l califa cordobés Mohamed III que fuxera de Córdoba por causa de una sulevación de los sos nobles. En 1025 Ismail-al-Zafir, señor de Uqlīsh, proclámase rei de la taifa toledana y los sos dominios llegaron hasta Valencia y Córdoba. En 1085 Uqlīsh ye ocupada polos cristianos, arriendes de la conquista de Toledo. Instalaríen una guarnición, pos teóricamente pertenecía al patrimoniu d'Al-Qadir agora rei de Valencia (1086–1092). N'ochobre de 1086 perder polos cristianos por causa de la batalla de Zalaca.

Nel añu 1091 según la lleenda, Alfonsu VI adquirir como dote, al amancebarse cola princesa Zaida (nuera del rei Almutamid de Sevilla) sesta de les sos esposes y que-y dio un fíu varón, el príncipe Sancho Alfónsez. Lleenda y hestoria non siempres coinciden; Zaida (que depués se bautizó col nome d'Isabel) foi una de les amigues o concubinas d'Alfonsu VI y morrió de sobreparto. La pretendida dote nun foi tal, sinón el pagu por adelantao que al-Mutamid de Sevilla unvia al Alfonsu VI por que curie a la so familia y únvie-y socorros pa defende-y del almorávide Yusuf, que pretendía espulsa-y del tronu de Sevilla al igual que yá fixera en Córdoba col so fíu Fath al-Mamun, l'home de Zaida.

En 1108 producióse la batalla d'Uclés o de los Siete Condes (na cual morrieron 3.000 cristianos), y que supunxo la derrota del exércitu cristianu poles tropes almorávides de Tamim ben Yusuf. Nella morrió Sancho Alfónsez, únicu fíu varón d'Alfonsu VI de Llión. En 1157 pasa de nuevu a manes cristianes, al camudala Alfonsu VII por Alicum con Muhammad ibn Mardanis, más conocíu pa los cristianos como'l rei Llobu de Murcia. El 12 d'avientu de 1163, Alfonsu VIII, tutorado por Fernandu II de Llión, donar a la Orde de San Juan (Orde de Malta).

En 1174 (9 de xineru en Arévalo), Alfonsu VIII dexó la ciudá a la Orde de Santiago, siendo dende entós la casa principal de la Orde, Caput Ordinis. Paralelu a esta cesión el conventu d'Uclés foi un llugar de formación pa los fíos de los nobles. En 1179 el maestre, Pedro Fernández de Fuenteencalada, y el rei ameyoraron la población d'Uclés, al da-y a los nuevos pobladores un Fueru (similar el de Sepúlveda) que fizo que creciera la población y los sos términos.

En 1474 nomar en Uclés como maestre de la Orde de Santiago a don Rodrigo Manrique. En 1475 hubo guerra por apoderase d'Uclés ente don Diego López Pacheco, segundu marqués de Villena, y don Rodrigo Manrique, penúltimu maestre de la orde de Santiago (1474–1476). A pesar de la resistencia ufiertada pol alcaide Pedro de Plazuela, partidariu de don Diego, Rodrigo Manrique llogró apoderase non solo d'Uclés sinón tamién de la fortaleza. En 1479 Jorge Manrique, caballeru de la Orde de Santiago, Trelce y Comendador de Motizón (intervieno en delles batalles mientres les guerres civiles de Castiella) foi mancáu mortalmente nes proximidaes del Castiellu de Garcimuñoz (24 d'abril de 1479), morrió en Santa María del Campo y recibió sepultura na antigua ilesia del conventu d'Uclés al pie del so padre. Nel so honor, güei día, celébrense (en Garcimuñoz, Santa María del Campo y Uclés) les xornaes denominaes «Triángulu manriqueño».

 
Vista d'Uclés

Tres dos sieglos de lluches y disputes por consiguir la posesión del maestrazgo de Santiago, tres la muerte del postreru maestre, Alonso de Cárdenas (1493), los Reis Católicos solicitaron al papa que-yos declarara alministradores de la Orde, cargu qu'exerció Fernando'l Católicu dende 1494 hasta 1516, fecha en que Carlos I unificó les Órdenes militares na Corona. A partir d'esti momentu, una vegada que les Órdenes militares dexaron de tener la so misión por concluyir la espulsión de los musulmanes cola conquista de Granada en 1492, Uclés empezó la so llongura y lentu cayente.

En 1528 empecípiense les obres del actual monesteriu. En 1548 yá ta construyíu l'actual refectorio sobre les ruines del antiguu cenobiu. En 1567 Felipe II ordena que se balte parte de l'antigua fortaleza, y que se pasen les armes a la torre Albarrana, pa prosiguir les obres de la ilesia que se termina en 1602. En 1577 Felipe II pasa nel monesteriu la Selmana Santa ya impulsa el desenvolvimientu de les obres. En 1577 Alonso de Ercilla agospiar na villa d'Uclés por cuenta del so nomamientu como caballeru de Santiago con fecha de 14 d'avientu. En 1621, mientres el Sieglu d'Oru, el duque de Osuna cayó en desgracia y Francisco de Quevedo sufrió les consecuencies polítiques del cambéu, siendo encarceláu nel monesteriu d'Uclés y más tarde, aquexáu d'enfermedá grave, ye lleváu a la so finca, la Torre de Juan Abad.

En 1809 (13 de xineru) tuvo llugar una batalla en Uclés ente les tropes napoleóniques y españoles mientres la guerra d'Independencia. Los franceses, dempués de ganar la batalla, cometieron toa clase de tropelías nel pueblu y nel monesteriu. Les cases y el monesteriu fueron escalaos. Los monxos, cargaos con angarielles y albardes, sufrieron mofla, los homes degollaos na carnicería y unes 300 muyeres, primero fueron violaes y depués acallantaos los sos clamores quemar vives na ilesia del pueblu.

Nel añu 2006 rodáronse delles escenes de la pelicula Alatriste nel monesteriu d'Uclés y nos campos d'alredor

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 64,61 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 219 habitantes y una densidá de 3,39 hab./km².

Gráfica d'evolución d'Uclés ente 1842 y 2017
     Población de derechu (1842–1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]     Población de derechu (1900–1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]     Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

El castiellu editar

Ficheru:20070415 - Monasterio d'Uclés - Vista desde el oeste.jpg
Vista del monesteriu d'Uclés dende l'oeste, colos restos del castiellu a la derecha y les muralles na fastera.
 
Puerta de la muralla.

El castiellu foi construyíu a finales del sieglu IX por al-Fath ben Musa ben Zennun y foi una importante y inexpugnable fortaleza musulmana.

Nel añu 1085, de resultes de la conquista de Toledo por Alfonsu VI, pasó per primer vegada a manes cristianes y camudó de manes delles vegaes hasta que nel añu 1157 Alfonsu VII camudar por Alicun col rei Llobu de Murcia, darréu Alfonsu VIII donar a la Orde de San Juan y finalmente a la de Santiago. Nel añu 1528 foi destruyíu, parcialmente, pa construyir l'actual monesteriu. De la estructura primitiva d'esta fortaleza queden tres torres con un muriu que les xune y la muralla en zigzag o cremallera. Como elementos defensivos de la fortaleza destaquen les torres del Pontido, la del Palombar y la Albarrana. Los dos primeres son de planta rectangular, pero de distintes dimensiones. La primera xunir cola del Palombar per mediu d'una ponte polo que denomina torre del Pontido. Dambes sufrieron delles restauraciones, la postrera nel añu 2001.

Esta fortaleza ocupaba una estensión d'un quilómetru cuadráu de superficie. De l'antigua fortaleza musulmana anguaño namái queden los trés torres y les muralles.

Antigua fortaleza editar

De l'antigua fortaleza de la Orde de Santiago queden tres torres que los sos nomes vienen equivocaos na mayoría de los llibros de castiellos, pero que tán claramente definíos nos Llibros de Visites de la Orde que se guarden nel Archivu Históricu Nacional. Los trés torres qu'anguaño apreciamos en direición norte-sur, son les siguientes: la torre del Pontido, xunida por un ponticu a la torre del Palombar, de siguío un foso escaváu en roca, que se vencía per mediu d'una ponte levadizo y que conectaba con una muralla que conducía a la torre Albarrana. De les antigües torres del Homenaxe Viejo, del Homenaxe, de la Plata y Blanca nun conocemos la so llocalización exacta, anque sabemos que fueron baltaes pa prosiguir les obres de l'actual ilesia.

Monesteriu d'Uclés editar

La so construcción empecipiar en 1529, mientres el reináu de Carlos I, y remata en 1735, sol reináu de Felipe V. Constrúyese sobre parte de l'antigua fortaleza árabe, inda queda nél un llenzu de l'antigua fortaleza. Pa la so construcción utilizó piedra de Cabeza del Griegu (Segóbriga), sobremanera na fachada oriental.

Mientres la Guerra Civil Española foi hospital republicanu y dempués convertíu en cárcel, onde apocayá se desenterraron les fueses que conteníen a más de 300 persones.

Fonte Redonda editar

A poca distancia d'Uclés alcontróse, nel sieglu XIX, una ara votiva dedicada al dios Airón, «Deo Aironi», según Fita. Apaeció a un cuartu de llegua» escontra l'este d'Uclés (Cuenca), xunto a la nacencia del ríu Bedija, nel llugar que llamen Fonte Redonda. L'ara, consagrada al dios Airón, atópase anguaño nel Parque Arqueolóxicu de Segóbriga (Saelices, Cuenca). Dellos historiadores duldaron de que la trescripción correuta sía «Deo Aironi», alegando como sida que'l diptongu /ai/ en llatín nun esistía, pero ye induldable que si los nativos pronunciar asina en tola Celtiberia, los romanos respetaron el nome del dios. Paez ser que nesta llaguna artificial, circular, con murios de cantería y pasos, realizaríense ritos d'inmersión rellacionaos cola fecundidá de la muyer y de la naturaleza y seique col tránsitu al más allá; coles mesmes, tamién paez que sirvió pa suministru d'agua del cercanu pobláu romanu.

L'ara votiva topada xunto a Fonte Redonda ye l'únicu testimoniu epigráfico del que disponemos sobre'l dios Airón, dios de la vida y de la muerte que'l so cultu taba bien estendíu en tola celtiberia, pos inda se topen n'España 100 topónimos rellacionaos con Airón.

Necrópolis romana editar

Non lloñe de Fonte Redonda tópase la paraxa «Haza de l'Arca», onde esistió una necrópolis, na que nes escavaciones realizaes nel sieglu XIX apaecieron urnes cinerarias de la Edá del Fierro y de dómina romana tardida.

Discutiniu pol parque eólicu editar

El conxuntu históricu d'Uclés atópase amenaciáu pola próxima construcción d'un parque eólicu nes sos cercaníes, promovíu pola empresa Enerxíes Eóliques de Cuenca. La visión d'Uclés y la so redolada, inalterada mientres sieglos, cuerre riesgu de ser estropiada cola instalación de catorce aeroxeneradores de 121 metros d'altor que van afectar tamién al xacimientu de la ciudá romana de Segóbriga. Esti fechu favoreció la entrada d'Uclés na Llista colorada de patrimoniu en peligru de l'asociación pa la defensa del patrimoniu Hispania Nostra.

Otros datos editar

Les armes de la villa son un castiellu con una torre sobre ríu y de aquella sale un brazu guerreru con una bandera de Santiago. En 1836, cola desamortización de Mendizábal, la Orde de Santiago tuvo qu'abandonar l'edificiu.

En 1873, proclamada la Primer República Española, fueron suprimíes les órdenes militares y el papa amestó los territorios del prioratu d'Uclés a les diócesis vecines pola bulda Quo gravius.

A principios del sieglu XX destinóse'l monesteriu a colexu de segunda enseñanza y más tarde a noviciáu y colexu de agustinos, hasta qu'en 1936 foi escaláu y estrozáu interiormente, instalándose depués nél un hospital provisional. Terminada la Guerra Civil, dedicar a cárcel pa presos políticos y, sumida esta, tres la so restauración, recibe n'ochobre de 1949 al seminariu menor del obispáu de Cuenca, col nome de Seminariu Menor «Santiago Apóstol».

El políticu y periodista Francisco Martínez García estudió bachilleratu colos padres agustinos d'Uclés; lamentablemente foi fusiláu por católicu na llocalidá próxima de Tribaldos en 1936.

Fiestes editar

  • Cabalgata de Reyes: 5 de xineru.
  • San Sebastián Patrón de la Villa: 20 de xineru.
  • Cristu de la Humildá: primer domingu de mayu.
  • Mercáu medieval: fin de selmana más próximu al 15 d'agostu.
  • Fiestes patronales de la Virxe de les Congoxes: penúltimu sábadu d'agostu.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Eloy Serrano García   UCD
1983-1987 Auspicio R. Peralta González   AP
1987-1991 Auspicio R. Peralta González   AP
1991-1995 Mª Dolores García Ortega/Julián Álvarez Morales   PSOE
1995-1999 José Luis Serrano Bermejo   PP
1999-2003 José Luis Serrano Bermejo   PP
2003-2007 José Luis Serrano Bermejo   PP
2007-2011 Ana María Gálvez Bermejo   PP
2011-2015 Ángel García Rodríguez   PSOE
2015-2019 José Luis Serrano Bermejo   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

.

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[8]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 673,50 €.[9]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha (ed.): «Decreto 8/1985, de 22/01/1985, pol que s'aprueba l'escudu heráldicu del conceyu d'Uclés, de la provincia de Cuenca.». Diariu Oficial de Castiella-La Mancha, nᵘ4 (29 de xineru de 1985).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Uclés na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos — Cuenca».
  6. 6,0 6,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos censos de población dende 1842 — Uclés».
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  8. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  9. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).

Bibliografía editar

  • Conceyu d'Uclés. La batalla d'Uclés (1108) contra los almorávides, 2008.
  • Conceyu d'Uclés. La batalla d'Uclés de 1809, aspeutos bélicos y cotidianos, 2010.
  • Horcajada Garrido, Ángel. Uclés. Capital d'un estáu. Cuenca, l'Autor, 1983.
  • Pérez Ramírez, Dimas. Uclés, cabeza de la Orde de Santiago. Tarancón, Seminariu Menor, 1990.
  • Quintero Atauri, Pelayo. Uclés, antigua residencia de la Orde de Santiago. Uclés, 2007.
  • Quintero Atauri, Pelayo. Uclés, escavaciones efectuaes y noticia de dalguna antigüedaes. Uclés, 2007.
  • Quintero Atauri, Pelayo. Uclés, documentos inéditos y delles noticies tomaes de los sos archivos. Uclés, 2007.
  • Rivera Garretas, Milagros. «El castiellu-fortaleza d'Uclés. Datos históricu-arqueolóxicos». Cuenca, Excma. Diputación, separatas de la revista Cuenca, nᵘ17, primer semestre de 1980.

Enllaces esternos editar