Ursula Kroeber Le Guin ['ɜrsələ ˈkroʊbər ləˈgwɪn][17] (21 d'ochobre de 1929Berkeley – 22 de xineru de 2018Portland) foi una escritora d'Estaos Xuníos. Espublizó obres dientro de numberosos xéneros, principalmente ciencia ficción y fantasía, anque tamién escribió poesía, llibros infantiles y ensayos, ya inclusive tradució obres d'otros autores del chinu y l'español al inglés.

Ursula K. Le Guin
Vida
Nacimientu Berkeley[1]21 d'ochobre de 1929[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos [3]
Residencia Berkeley
Portland
Muerte Portland[1]22 de xineru de 2018[1] (88 años)
Sepultura valor desconocíu[4]
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Alfred Kroeber
Madre Theodora Kroeber
Casada con Charles Le Guin (1953 – m. 2018)[5]
Fíos/es 3[6]
Hermanos/es Karl Kroeber
Estudios
Estudios Universidá de Harvard
Radcliffe College (es) Traducir
Universidá de Columbia 1952) Maestría n'Artes
Berkeley High School
Llingües falaes inglés[7]
Oficiu escritora, guionista, traductora, novelista, poeta, autora, crítica lliteraria, escritora de ciencia ficción, activista polos derechos de les muyeres, escritora de lliteratura infantil, periodistaprosista
Emplegadores Universidá de California en Berkeley
Trabayos destacaos Terramar (es) Traducir
The Left Hand of Darkness
The Dispossessed
The Eye of the Heron
Malafrena
The Beginning Place
Always Coming Home
Annals of the Western Shore
Lavinia
Catwings
The Language of the Night
Dancing at the Edge of the World
Steering the Craft
The Word for World Is Forest
Premios
Nominaciones
Influyencies Virxiliu, Philip K. Dick, Virginia Woolf, Jack Vance, Carl Gustav Jung, Lord Dunsany, Herbert George Wells, Piotr Kropotkin, William Shakespeare, Zhuangzi, León Tolstói, John Ronald Reuel Tolkien, Jorge Luis Borges, Emma Goldman, Les aventures d'Alicia nel país de les maravíes, Paul Goodman y Lao Tzu
Miembru de Phi Beta Kappa (es) Traducir
Academia d'Estaos Xuníos de les Artes y les Lletres
Xéneru artísticu ciencia ficción
fantasía
ciencia ficción feminista (es) Traducir
Creencies
Relixón Taoísmu
IMDb nm0494372
ursulakleguin.com
Cambiar los datos en Wikidata

Sicasí, Le Guin debe la so fama al numberosu caudal de llibros y cuentos de ciencia ficción y fantasía espublizaos a lo llargo de la so dilatada carrera y foi gallardonada con dellos premios Hugo y Nébula. Foi la primer muyer gallardonada col títulu de Gran Maestra pola Asociación d'escritores de ciencia ficción y fantasía d'Estaos Xuníos (SFWA). Considérase a sigo mesma como una muyer feminista y taoísta[18] y nes sos noveles apaecen de cutiu idees anarquistes.

Biografía editar

Nació en Berkeley, California el 21 d'ochobre de 1929. El so padre foi l'eminente antropólogu Alfred Kroeber y la so madre la escritora Theodora Kroeber. Dende pequeña edúcase nuna atmósfera d'interés académicu polos mitos y lleendes de tolos pueblos de la tierra. El so interés pola lliteratura ye tempranu: yá a la edá de 11 años unvió'l so primer rellatu a la reputada revista Astounding Science Fiction y, anque refugáu, eso nun-y fixo arrenunciar.

Foi a la Escuela Radcliffe de la Universidá de Harvard, onde se graduó en 1951, y depués pasó un añu na Universidá de Columbia onde fixo'l so posgráu en llingües romances. La so tesis de maestría rellacionaba dellos aspeutos de la lliteratura romance de la Edá Media y el Renacimientu. En rematando'l so cursu de posgráu, llogró una beca Fulbright pa estudiar en Francia, onde conoció al que se convertiría nel so home, Charles Le Guin, col que casó en 1953.

A la so vuelta a EE.XX. enseñó francés en delles universidaes enantes de dedicase por completu a la lliteratura. Asoleyó seis llibro de poesía, venti noveles y más d'un centenar d'hestories, cuatro coleiciones d'ensayos, once llibros pa neños y delles traducciones (ente les que destaca'l Tao Te Ching de Lao Tse y una seleición de poemes de Gabriela Mistral). Dende 1958 vive en Portland, Oregón, onde dio a lluz a los sos trés fíos. Güei día ta considerada como una de les meyores autores vives del xéneru; nel añu 2003 foi gallardonada como "Gran Maestra" de la SFWA (la primer muyer en llograr esta distinción).

Obra editar

Primeres publicaciones y el ciclu Ekumen editar

La so primer publicación foi un cuentu de fantasía na revista Amazing en 1962, pero'l so debú como novelista nun llegó hasta cuatro años más tarde cola novela El mundu de Rocannon (1966). La historia de Rocannon cunta'l viaxe d'un científicu a un mundu pobláu por trés especies intelixentes distintes nun ambiente más propiu de la fantasía que de la ciencia ficción. En realidá, esta historia enmarcábase yá nes bases de lo que sería'l so propiu universu de creación: l'universu Hainish o Ekumen, nel que conviven distintes races humanoides descendientes d'una única civilización ancestral proveniente del planeta Hain y que la so diversidá psicolóxica y sociolóxica dexen esplorar una gran diversidá de facetes y valores de la nuestra mesma cultura.

La serie, que nos tresllada a 2500 años nel futuru, siguió mientres el final de la década de 1960 con otres noveles como Planeta d'exiliu en 1966, La ciudá de les ilusiones un añu dempués, y una de les sos obres maestres, La manzorga de la escuridá en 1969, novela premiada tanto con un Hugo como con un Nébula y que la catapultó a la fama.

Más tarde Le Guin tornó a los mundos Hainish; lo que fizo que volviera ganar el premiu Hugo gracies a la novela El nome del mundu ye Monte (1972), onde nos propón l'impresionante alcuentru ente la especie humana y otra especie, más intelixente y más desenvuelta éticamente, que resultó de la evolución, a lo llargo de munchos miles d'años, de la mesma especie humana n'otru planeta. Les polémiques temes del ecoloxismu y del pacifismu llaten constantemente a lo llargo de tola historia. Le Guin recibió dos años dempués tanto l'Hugo como'l premiu Nébula pola novela considerada la so otra obra maestra: Los quitaos: una utopía ambigua (1974). Nella enceta'l tema del anarquismu, y el de la manipulación de la vida de los individuos nun sistema totalitariu, y afonda nes dificultaes de conxugar la vivencia d'un amor auténticu con un total serviciu desinteresáu a la sociedá.

En 1975 volvió ser considerada mesmo pola Sociedá mundial de ciencia ficción como pola SFWA como la meyor escritora de ciencia ficción del añu. Esi mesmu añu apaeció una escoyeta de cuentos llamada Les dolce moraes del vientu, nel que se recueyen delles hestories difíciles d'atopar hasta la fecha, a pesar de que dalgunes ganaren los premios más importantes del so xéneru.

Le Guin tamién espublizaba davezu nes revistes de ciencia ficción de la dómina. D'aquellos cuentos salieron escoyetes como La rosa de los vientos (1982), Un pescador del mar interior (1994) y Cuatro caminos escontra'l perdón (1995). Más apocayá tornó a esti universu con una nueva escoyeta de cuentos titulada El cumpleaños del mundu y otros rellatos (2002).

Terramar editar

Ursula K. Le Guin tamién cultivó con muncho ésitu'l xéneru fantásticu y posiblemente la serie de fantasía otorgára-y tanta fama como les sos obres de ciencia ficción.

La serie de Terramar, na que se narra la historia d'un mozu aprendiz de magu que tien que lluchar escontra'l so propios mieos y pantasmes, foi empecipiada cola novela de 1968, Un magu de Terramar, y darréu siguida en 1971 con Les tumbes d'Atuan y La mariña más alloñada. Unu de los puntos interesantes de la serie de Terramar, sobremanera na primer novela, ye l'enfrentamientu del aprendiz de magu cola so propia "solombra", esa parte d'unu mesmu que contién el potencial inesploráu, animal y malváu del nuesu inconsciente. Idea bien cercana a les tesis psicoanalítiques de Freud, y que foi depués bien estudiada pol so discípulu Carl Gustav Jung. Esto da-y a la primer obra del ciclu de Terramar un interés que va más allá de la novela de ficción y entra de llenu na esploración del insconsciente humanu y del so potencial extra-sensorial.

Venti años depués, Le Guin volvería retomar los personaxes y escenarios oceánicos, con Tehanu (1990) y Nel otru vientu (2001), anque entrín y non siguió escribiendo dellos cuentos dientro d'esti mundu que pueden atopase n'antoloxíes como Les dolce moraes del vientu o'l más modernu Cuentos de Terramar.

Les hestories de Terramar fueron perbién acoyíes pol públicu, sicasí los premios fueron escasos. Namái Tehanu foi gallardonada con un Nébula (el primeru na historia de los gallardones dau a una novela de fantasía non científica y el terceru en tola so carrera, un récor ensin igualar por nengún otru autor desque s'instauró esti gallardón en 1965).

Lliteratura infantil y xuvenil editar

Ursula K. Le Guin escribió llibros infantiles y p'adolescentes o, en pallabres de l'autora, pa "mozos adultos". Una llista de los sos llibros pa neños incluyiría títulos como: The Catwings Collection (qu'inclúi Catwings, Catwings Return, Wonderful Alexander and the Catwings y Jane on her Own ), amás de títulos como Fish Soup, A Ride on the Red Mare's Back, A Visit from Dr. Katz y Tom Mouse.

Per otru llau, y destináu a un públicu más bien adultu, apaecen títulos como Very Far Away from Anywhere Else.

Otres publicaciones editar

Ursula K. Le Guin tamién escribió otres noveles de ciencia ficción que nun asoceden nel universu hainish. Tal ye'l casu de La rueda celeste (1971), El güeyu de la Garza (1983) y L'eternu regresu a casa (1985). Col tiempu, dalgunes de les hestories ensin rellacionase cola fantasía (anque asitiaes en países ficticios o imaxinarios) tamién tomaron la forma d'antoloxíes y apaecieron en publicaciones como los Países imaxinarios (Orsinian Tales), Malafrena y Les llaves del aire.

La so última obra de fantasía titúlase Los Dones, gallardonada col premiu premiu PEN Center USA.

Antropoloxía ficción editar

Gran parte de la obra de ciencia ficción de Le Guin estrémase pol so interés nes ciencies sociales, ente elles la socioloxía y l'antropoloxía. Les sos obres suelen esplorar aspeutos inusuales de les cultures alieníxenes que presenten mensaxes y reflexones sobro la nuestra mesma cultura. Ye nesti sentíu que dalgunos califiquen la so obra de ciencia ficción como ciencia ficción blanda frente a les corrientes muncho más materialistes y fisicistes que se suelen calificar como ciencia ficción dura.

Un exemplu d'esta reflexón ye la esploración que se fai en La manzorga de la escuridá de la nuestra identidá sexual y los nuestros tabús, per aciu de la presentación de la raza nativa de Gueden, una raza alieníxena qu'alterna la so sexualidá de forma periódica no qu'asemeyaría a un estáu de celu (kemmer) y la so reaición énte la esistencia de persones unisexuaes como'l protagonista de la historia.

La capacidá de Le Guin pa crear mundos creíbles poblaos por personaxes fondamente humanos (con independencia de que puedan ser calificaos téunicamente como tales) ye bien conocida.

La so serie de fantasía allugada nel imaxinariu mundu de Terramar tamién tien una llectura social, muncho más cercana a les reflexones sobre la nuestra humanidá que les d'otros autores bien reputaos como J. R. R. Tolkien.

Per otra parte, munchos espertos suelen incluyir a la so llista de cualidaes ya intereses el taoísmu, l'anarquismu, el feminismu, la psicoloxía y la socioloxía, cuestiones que trató con un estilu bien carauterísticu.

Bibliografía editar

Noveles de la serie Terramar editar

Estes noveles fueron arrexuntaes en delles ediciones sol nome d'Hestories de Terramar.

Hestories curties de la serie Terramar editar

Noveles del ciclu Ekumen editar

  • El mundu de Rocannon (1966). Rocannon´s World. Barcelona, Bruguera, 1982
  • Planeta d'exiliu (1966). Planet of Exile. Barcelona, Martínez Roca, 1980
  • La ciudá de les ilusiones, (1967) City of illusions. Barcelona, EDHASA, 1974
  • La manzorga de la escuridá, 1969 (ganadora de los premios Hugo y Nébula). Minotauro
  • El nome del mundu ye Monte (1972). The Word of World is Forest. Buenos Aires, Minotauro, 1979
  • Los quitaos: una utopía ambigua (1974). The Dispossessed. Buenos Aires, Minotauro, 1974
  • Un pescador del mar interior (1994). A Fisherman on the Inland Sía. Barcelona, Minotauro, 1996. Les trés últimes hestories d'esti llibru inscríbense'l ciclu d'Ekumen, principalmente na descripción y desenvolvimientu de la teunoloxía del Churten, o tresporte instantáneu d'oxetos y seres vivos.
  • El rellatu (2000). The Telling. Barcelona, Minotauro, 2002

Hestories curties del ciclu Ekumen editar

Estes cuatro histories fueron arrexuntaes y publicaes sol títulu de Cuatro caminos escontra'l perdón (1995). Four Ways to Forgiveness. Barcelona, Minotauro, 1997/2013

Noveles de la triloxía "Añales de la mariña occidental" editar

  • Los Dones (2004). Gifts. Barcelona, Minotauro, 2006
  • Voces (2006). Voices. Barcelona, Minotauro, 2008
  • Poderes (2008). Powers. (ganadora del premiu Nébula a meyor novela del 2008).[19] Barcelona, Minotauro, 2009

Otres Obres editar

  • La rueda celeste (1971).
  • El llugar del empiezu (1980). The Beginning Place. Barcelona, Minotauro, 1990
  • El güeyu de la Garza (1983).
  • L'eternu regresu a casa (1985).
  • Les llaves del aire (1996). Unlocking the Air and Other Stories. Barcelona, Minotauro, 1998
  • Planos paralelos (2003). Changing Planes. Barcelona, Minotauro, 2005
  • Lavinia (2008).

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Ursula-K-Le-Guin. Apaez como: Ursula K. Le Guin. Data de consulta: 26 xineru 2018. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6m048gh. Apaez como: Ursula K. Le Guin. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Ursula-K-Le-Guin. Apaez como: Ursula K. Le Guin. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 186835369. Apaez como: Ursula Kroeber Le Guin. Data de consulta: 18 agostu 2022. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. URL de la referencia: https://www.ursulakleguin.com/biography. Cita: She married historian Charles A. Le Guin, in Paris in 1953. Data de consulta: 15 ochobre 2021.
  6. URL de la referencia: https://www.readingistherapy.com/ursula-le-guin-on-abortion/.
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. URL de la referencia: http://www.thehugoawards.org/hugo-history/1973-hugo-awards/.
  9. URL de la referencia: https://www.nationalbook.org/books/the-farthest-shore/.
  10. 10,0 10,1 URL de la referencia: https://tiptree.org/award/1994-james-tiptree-jr-award.
  11. URL de la referencia: https://tiptree.org/award/1995-retrospective-award.
  12. 12,0 12,1 URL de la referencia: https://nebulas.sfwa.org/nominees/ursula-k-le-guin/.
  13. URL de la referencia: https://tiptree.org/award/1996-james-tiptree-jr-award.
  14. URL de la referencia: https://www.loc.gov/about/awards-and-honors/living-legends/ursula-leguin/.
  15. URL de la referencia: http://gpi.noosfere.org/2008.php.
  16. URL de la referencia: https://literary-arts.org/what-we-do/oba-home/book-awards/fiction/.
  17. «How to pronounce me».
  18. «The magician | Books | The Guardian».
  19. «Powers».

Enllaces esternos editar